De SUV en de ruimtelijke ordening

Ik spreek nu tegen mijn eigen winkel, maar ook voor inwoners vind ik parkeren in de straat nog altijd belachelijk goedkoop.

Hier in Brussel:
30€ per jaar betaal ik voor een bewonerskaart (zo goed als alle straten in St Gillis). Als ik een tweede auto had, kost het me 120€ per jaar voor de 2de auto.
Ik kan bezoekerskaarten geven voor mensen die me willen bezoeken die van maandag - zaterdag naar mij willen komen. 2,5€ voor 4u30.
Zondag is voor iedereen gratis.

Misschien is het tijd om gewoon in't algemeen de tarieven op te trekken? Niet alleen voor bezoekers.
Onlangs in een andere gemeente in Brussel 2u4min geparkeerd. 4411 zegt dat ik toen 5,87€ betaald heb, incl de 0,35€ transactiefee.

Auto's zijn zo'n gedoe in de stad qua veiligheid en plaatsinname, en aan deze bradeerprijzen denkt geen enkele stadsbewoner na over parking wanneer ze erover nadenken om één te kopen.

Op zondag staan er zoveel auto's geparkeerd dat de politie defacto toelaat om illegaal te parkeren in Brussel. Ongelooflijk waar je ze soms ziet staan. Er zijn gewoon te veel auto's hier, SUV of niet. Maandagochtend krijg je wel een boete.

Van wat ik hoor van zowel winkeliers als horeca uitbaters, bestaat het volk nu enerzijds veel meer uit toeristen (die dan wel eten en drinken maar een pak minder winkelen) en anderzijds veel mensen die in of vlakbij de stad zelf wonen waaronder uiteraard ook veel studenten, die een pak minder uitgeven in vnl horeca. Met daarbij ook een duidelijke shift naar meer buitenlanders uit landen die men vroeger minder tegen kwam (vnl veel Bulgaren maar ook veel Afghanen), waarbij die laatste groepen heel weinig uitgeven bij lokale handelaars en horeca.

Ze merken echt heel hard dat hun clienteel van buiten Gent, dat net veel geld kwam uitgeven, veel minder komt dan vroeger.
Ik blijf erbij dat we in dat opzicht eerder moeten kijken naar online shoppen dan naar het circulatieplan, maar ja da's een makkelijker excuus natuurlijk.
Ten tweede is het nog altijd super makkelijk om uw waze of google maps op te zetten, tot in hartje Gent te rijden en daar ondergronds te parkeren. Mensen vergeten rap dat je vroeger wel recht op recht de stad kon inrijden maar die straten ook ver de hele tijd in file stonden.
De parkeertarieven is iets anders, daar kan ik de klagers nog wel in begrijpen, maar de meest voorkomende klacht is eerder 'ik geraak er niet meer' en dat klopt gewoon niet.

Ik heb hierbij nogal een "et alors?"-gevoel hoor. Zoals iemand hier al zei parkeerden we vroeger op de Grote Markt. Ik weet niet of we het ons zo hard moeten aantrekken dat een paar winkels geen grote items meer gaan verkopen in een stadscentrum, zogezegd omdat mensen niet meer voor de winkel kunnen parkeren.
Dat is een gelijkaardig verhaal als bij de landbouw hé. Ik heb begrip voor de diepe frustratie bij handelaars die negatieve gevolgen dragen van veranderende mobiliteit, maar net als bij de boeren moeten we denken aan de maatschappij in het algemeen, en niet alles status quo houden voor zij die niet kunnen of willen aanpassen aan de nieuwe realiteit.

vroeger ging dat bijvoorbeeld in Aalst en gent met gemak. in Gent is dat gedaan en in Aalst is het ook zo goed als van dat met die klucht van het circlulatieplan.
Je kan in gent overal perfect geraken , ook met het circulatieplan waar ik als bewoner gigantisch fan van ben. Het enige verschil is dat je een beetje op voorhand moet kiezen in welk deel je je wilt parkeren. That´s it. Voor de rest slibben de straten veel minder dicht. En qua bezoekers is ziet het er in Gent vaak zwart vant volk. Die negatieve perceptie komt voor het verdoken nva anti circulatieplan propaganda groepke (ben de naam kwijt) die door zodanig negatief te zijn in de voeten van de handelaars hebben geschoten, want nu denkt een groot deel dat in Gent geraken "onmogelijk" is. Niets is minder waar. Ja de parkings raken vol, dat wel. Maar dan heb je nu de parkeer toren in Ledeberg, of de schuttlebus vanuit de weba.
Ik zeg vooral 1 ding. Merci Watteeuw! 😁

Ja, de rijke +50'er die uit Drongen, De Pinte,... en die absoluut geen OV/fiets wil gebruiken, komt niet af en dat dat zijn effect heeft op de mix van horeca en kledijzaken. Dat kan ik geloven. Maar ik denk wel dat die transformatie wel verteerd is. Vaak door kleine restaurantketens, "japanse restaurants" (echt een stormvloed aan Japanse restaurants.), Taiwanese bubble thee, al die nieuwe hipster-koffiebars waar ik altijd opnieuw verbaasd ben dat ze vol zitten ookal is het bijna 4euro voor een koffie (ik ga dat nooit snappen.)...

Mja, de transformatie verteerd, het zijn natuurlijk wel heel wat (vaak kleine) zelfstandigen die al jaren, soms zelfs zo lang dat ze als historisch werden gezien, een zaak hadden die hun omzet hebben zien dalen en vaak hun levenswerk hebben moeten stoppen.

Dat is dan ook een vicieuze cirkel, want veel van die nieuwe zaken en de nieuwe winkels zijn dan vnl gericht op toeristen of de hippe locals. En daar komt de vaak wat meer gegoede middenklasse uit de rand dan ook niet meteen op af.

Ik blijf erbij dat we in dat opzicht eerder moeten kijken naar online shoppen dan naar het circulatieplan, maar ja da's een makkelijker excuus natuurlijk.
Ten tweede is het nog altijd super makkelijk om uw waze of google maps op te zetten, tot in hartje Gent te rijden en daar ondergronds te parkeren. Mensen vergeten rap dat je vroeger wel recht op recht de stad kon inrijden maar die straten ook ver de hele tijd in file stonden.
De parkeertarieven is iets anders, daar kan ik de klagers nog wel in begrijpen, maar de meest voorkomende klacht is eerder 'ik geraak er niet meer' en dat klopt gewoon niet.

Het ligt uiteraard niet enkel aan het circulatieplan, er zijn meerdere factoren waardoor de Gentse binnenstad een andere identiteit heeft gekregen.

En idd, je kan nog steeds perfect tot in het centrum rijden, het is vnl een perceptieprobleem, en dat ligt volgens mij voor een groot deel aan de manier waarop men communiceert vanuit de stad, hoe men nieuwe regels aankondigt.

Dat kan je nu ook doortrekken naar Parijs met hun grote "we gaan de SUV's bannen" posters. Terwijl dat eigenlijk niet is wat ze gaan doen.

Mja, de transformatie verteerd, het zijn natuurlijk wel heel wat (vaak kleine) zelfstandigen die al jaren, soms zelfs zo lang dat ze als historisch werden gezien, een zaak hadden die hun omzet hebben zien dalen en vaak hun levenswerk hebben moeten stoppen.

Dat is dan ook een vicieuze cirkel, want veel van die nieuwe zaken en de nieuwe winkels zijn dan vnl gericht op toeristen of de hippe locals. En daar komt de vaak wat meer gegoede middenklasse uit de rand dan ook niet meteen op af.

Moet ook zijn dat dat restaurant niet zo goed was als mensen niet meer dan 10min extra willen rijden :p.

Dat circulatieplan is een tikkeltje overdreven van impact. Het enige wat het deed is mensen meer richting de ring sturen inplaats van door al de kleine binnensteegjes te rijden.

Ik blijf erbij dat sommige politieke partijen zodanig iedereen bang heeft gemaakt indertijd van het circulatieplan in Gent dat zij veel meer schade aangericht hebben aan de middenstand dan het circulatieplan zelf.

Moet ook zijn dat dat restaurant niet zo goed was als mensen niet meer dan 10min extra willen rijden :p.

Dat circulatieplan is een tikkeltje overdreven van impact. Het enige wat het deed is mensen meer richting de ring sturen inplaats van door al de kleine binnensteegjes te rijden.

Ik blijf erbij dat sommige politieke partijen zodanig iedereen bang heeft gemaakt indertijd van het circulatieplan in Gent dat zij veel meer schade aangericht hebben aan de middenstand dan het circulatieplan zelf.
Over Gent kan ik niks zeggen, maar in Leuven is er zeker tijdelijk veel meer verkeer in de binnenstad geweest omdat niemand zijn weg kon vinden via het circulatieplan.

Heb mij Overlaatst onderweg naar de Kinepolis gemist van straat en dan ben je zeker 10-15 min kwijt met terug naar de grote baan te moeten en ergens een punt te vinden om te draaien en opnieuw te beginnen … En ik ken in principe mijn weg daar.

Heb daar ook een vriend wonen waar hij 15 min (4km) mag omrijden door dat circulatie plan als er eens iemand voor zijn deur staat en het straat is volgeparkeerd. Als hij de late heeft heeft hij er gegarandeerd van. Dat om 200 meter van zijn deur te kunnen parkeren lol 😂

Oké dat zijn de uitzonderingen maar je moet het maar voorhebben.

Alez mij kan dat niet schelen. Ik zou van mijn leven niet in een stad willen wonen. Lang leve de boeren buiten, mijn prachtige tuin en mijn oprit. Zelf opgegroeid in Aalst en ze mogen hun files hebben. Blij dat ik daar weg ben. Dezelfde prijs betalen voor een half zo groot huis en om altijd parkeer miserie te hebben en door uw venster op een hoop beton te moeten zien.

Laatst bewerkt:
Even buiten de kwestie, maar weet er iemand waarom SUV zo genoemd wordt? Sports Utility Vehicle.
Met "Sport" heeft dat toch niet in het minste iets te maken? :oink: En qua binnenruimte voor stockage van sportbenodigdheden loop je ook niet over.

Even buiten de kwestie, maar weet er iemand waarom SUV zo genoemd wordt? Sports Utility Vehicle.
Met "Sport" heeft dat toch niet in het minste iets te maken? :oink: En qua binnenruimte voor stockage van sportbenodigdheden loop je ook niet over.
Offroaden kan je als sport omschrijven.

Met "Sport" heeft dat toch niet in het minste iets te maken? :oink:
Off road capaciteit?
Met wat wij hier een suv noemen kan je al wat off-road. Met de gemiddelde berline of break heb je breuk bij de wat diepere putten of stijlere heuveltjes.

Met mijn vorige wagen (Mazda cx-5 ). Ben ik op de stranden in croatie gaan cruisen en heb ik bergen opgereden met toch wel stijle curves. Paarden remork trekken vanaf een verzopen weide is ook allemaal geen probleem.

De break die ik er voor had kon dat in zekere mate ook maar die bumpers hebben meerdere keren de grond geraakt bij diepe plassen :p

Kon ook nipt over tractor sluizen er mee :D

Natuurlijk een mooi antwoord om enige vorm van gesprek stil te leggen. Ach ja.
Tsja ik lease bewust een relatief kleine en goedkope wagen (nu een model 3, daarvoor een BMW 4), terwijl ik iets veel groters zou kunnen leasen). Mijn medewerkers rijden rond met een BMW 6 / XC70 / Audi Q8 etron.

Dus ja. Jouw vraag deed ook al niet ter zake.

En als het dan toch wilt weten, ik heb zelf 3 jaar in Parijs gewerkt en dus gewoond, ik weet hoeveel beslag de wagen daar op de openbare ruimte legt. De voorbije jaren is het er flink verbeterd op dat vlak. Parijsis een wereldstad met 11 miljoen inwoners, daar zijn zo'n grote en zware auto's gewoon onzin.
En die toeristen kunnen zich gerust met het openbaar vervoer in de stad bewegen. Ik ben in die drie jaar ook nooit met de wagen naar daar gegaan.

Heb mij Overlaatst onderweg naar de Kinepolis gemist van straat en dan ben je zeker 10-15 min kwijt met terug naar de grote baan te moeten en ergens een punt te vinden om te draaien en opnieuw te beginnen … En ik ken in principe mijn weg daar.

Heb daar ook een vriend wonen waar hij 15 min (4km) mag omrijden door dat circulatie plan als er eens iemand voor zijn deur staat en het straat is volgeparkeerd. Als hij de late heeft heeft hij er gegarandeerd van. Dat om 200 meter van zijn deur te kunnen parkeren lol 😂

Alez mij kan dat niet schelen. Ik zou van mijn leven niet in een stad willen wonen. Lang leve de boeren buiten, mijn prachtige tuin en mijn oprit. Zelf opgegroeid in Aalst en ze mogen hun files hebben. Blij dat ik daar weg ben. Dezelfde prijs betalen voor een half zo groot huis en om altijd parkeer miserie te hebben en door uw venster op een hoop beton te moeten zien.

Maar daar tegenover staat wel dat het in het algemeen een pak veiliger, rustiger en aangenamer vertoeven is in de stad.
Gent is bereikbaar met de wagen, maar er wordt sterk ingezet op aan de rand parkeren en u alternatief naar de binnenstad te begeven.
En laat ons eerlijk zijn dat is amper een last en heeft enkel maar voordelen. De binnenstad van Gent is zalig, Antwerpen daartegenover is een ware hel. En ik draag Antwerpen een warm hart toe, maar oh my god wat is dat toch een draak qua mobiliteit.

Van straat gemist = user error :p.
Kinepolis heeft dan nog zijn eigen parking. Dat is nu verre van de moeilijkste plek om er te geraken en te parkeren in Gent. Ja, als je je baseert op een 10 jaar oude ingebouwde GPS (wat de grootste schuldige is van de verloren rijders in Gent.), dan is het ambetant :p.

Hoeveel ondergrondse parkings zijn er wel niet waar je binnen 10 minuten wandelen het Lam Gods kan zien :p?

Daar een vriend wonen die de late neemt. Een velo is misschien een optie? Dan heeft hij geen problemen meer met parkeren :p. Ik ga nooit mensen snappen die in een dichte stadscentrum gaan wonen maar iedere dag een auto willen gebruiken. Je woont in een stadscentrum om juist niet iedere dag een auto nodig te hebben.

Voilà, en hier zeg je het zelf: je wilt niet in de stad wonen. Dus je hebt ook niets in de pap te brokken over hoe mensen die wel in de stad leven hun stad willen organiseren, en aan welke regels gasten zich in hun stad moeten houden, en hoe ze er zich verplaatsen.

Het getuigt van een onwaarschijnlijke pretentie om ergens op de boerenbuiten te gaan wonen, en het als een soort recht te beschouwen om met die wagen overal in de stad terecht te kunnen. Neen dus, die tijd is lang voorbij.
De stad is geen pretpark, dat is een plek waar vooral veel mensen wonen.

Voilà, en hier zeg je het zelf: je wilt niet in de stad wonen. Dus je hebt ook niets in de pap te brokken over hoe mensen die wel in de stad leven hun stad willen organiseren, en aan welke regels gasten zich in hun stad moeten houden, en hoe ze er zich verplaatsen.

Het getuigt van een onwaarschijnlijke pretentie om ergens op de boerenbuiten te gaan wonen, en het als een soort recht te beschouwen om met die wagen overal in de stad terecht te kunnen. Neen dus, die tijd is lang voorbij.
Pretentie? Dus je mag dan al geen mening meer hebben/geven? Komt nog eens bij dat je voor een aantal zaken de stad niet eens kan mijden of er gewoon vanwege je werk moet zijn.
Mogen we dan nu ook zeggen dat iedereen die in een stad wil gaan wonen maar moet wegblijven van de boerenbuiten? Wandelaars verstoren hier wekelijks de rust. Een natuurwandeling vanaf nu dus niet meer gratis (je moest eens zien hoe auto's hier in bermen en op gazons worden gezet om zeker dicht bij het bos te parkeren), want dan had je maar op de boerenbuiten moeten gaan wonen? Of is dit iets dat enkel in 1 richting werkt?

Pretentie? Dus je mag dan al geen mening meer hebben/geven? Komt nog eens bij dat je voor een aantal zaken de stad niet eens kan mijden of er gewoon vanwege je werk moet zijn.
Mogen we dan nu ook zeggen dat iedereen die in een stad wil gaan wonen maar moet wegblijven van de boerenbuiten? Wandelaars verstoren hier wekelijks de rust. Een natuurwandeling vanaf nu dus niet meer gratis (je moest eens zien hoe auto's hier in bermen en op gazons worden gezet om zeker dicht bij het bos te parkeren), want dan had je maar op de boerenbuiten moeten gaan wonen? Of is dit iets dat enkel in 1 richting werkt?
Ik weet het niet voor u maar ik woon ook op de boerebuiten en ik moet voor niks, nul in de stad zijn. Ik kan mij in de laatste 10 jaar niet een keer herinneren dat ik voor persoonlijke redenen in een stad een parkeerplek heb moeten zoeken.
En om correct te blijven moet je niet die natuurwandeling duurder maken maar het komen met de wagen voor die natuurwandeling. Maar op dat punt vind ik je wel gelijk hebben, daar mag men ook wel iets aan doen. Ik snap nog altijd niet dat men de zondag eerst een half uur in de wagen moet zitten om te kunnen gaan wandelen. Net zoals ik ook niet snap waarom je 4 uur in de wagen moet zitten om in Parijs wat oude brol te gaan bekijken, een onnozele toren en hier en daar opgelicht te worden als je iets wil eten of drinken. Maar ik klaag dan ook niet wanneer men daar 18, 50 of 100 euro per uur vraagt om te parkeren want mijn wagen zal er toch nooit geparkeerd worden voor persoonlijke redenen.

Euhm, dus jij zou het oke vinden als de dorpen rond een stad een "stadstaks" heffen voor mensen die uit de stad door hun dorp komen?

Tsja ik lease bewust een relatief kleine en goedkope wagen (nu een model 3, daarvoor een BMW 4), terwijl ik iets veel groters zou kunnen leasen). Mijn medewerkers rijden rond met een BMW 6 / XC70 / Audi Q8 etron.

Dus ja. Jouw vraag deed ook al niet ter zake.

En als het dan toch wilt weten, ik heb zelf 3 jaar in Parijs gewerkt en dus gewoond, ik weet hoeveel beslag de wagen daar op de openbare ruimte legt. De voorbije jaren is het er flink verbeterd op dat vlak. Parijsis een wereldstad met 11 miljoen inwoners, daar zijn zo'n grote en zware auto's gewoon onzin.
En die toeristen kunnen zich gerust met het openbaar vervoer in de stad bewegen. Ik ben in die drie jaar ook nooit met de wagen naar daar gegaan.
Begrijpelijk. Mooi dat je daden ook achter je woorden staan. Die BMW6 en XC70 zullen toch ook stilaan aan vervanging toe zijn?

En ja, dat is wel handige bijkomende info om iemand zijn perspectief te zien die woonde. Ik woon in Antwerpen, tegenover Parijs natuurlijk een klein boerengat, maar buiten dat het op zaterdagen onmogelijk is met je wagen in/uit de stad te komen, storen de wagens mij persoonlijk niet echt. Vandaar.

Terug
Bovenaan