De Tesla thread

Das uw zorg toch niet bij een lease?
Hangt er vanaf wat voor lease het is, bij een operationele lease typisch niet omdat ze daar de restwaarde (om de wagen optioneel over te nemen) meestal de laatste 2 maanden berekenen afhankelijk van de marktwaarde.
Bij financiele leasing en renting zit dit anders, daar is de restwaarde op voorhand vastgelegd en is het normaal voordelig en meestal de bedoeling om de wagen over te nemen.

Geen idee, maar ik heb de indruk dat heel EV land in diezelfde trend zit? En de meeste aankopen gebeuren niet door particulieren denk ik, dus dat zal wel meevallen.

Neen, Tesla lijkt in Q2 toch in de hoek te zitten waar de klappen vallen.
Er zullen minder Tesla in Q2 in Noorwegen ingeschreven worden dan in Q1 van dit jaar. Daarentegen zijn er nu al 45% meer EV's van VW ingeschreven in Q2 dan in Q1 in Noorwegen.

In Duitsland zie je dat nog sterker: terwijl marktaandeel van Tesla daalt van 16.1% (Q1) naar 11.8% (jan - mei), stijgt dat van VW van 10.6% in Q1 naar 14.1% van jan-mei.
VW verkoopt in Duitsland bijna 2 x keer zo veel voertuigen in apr/mei tov Q2, de verkoop van Tesla lijkt ongeveer te halveren.
Het is vooral de Model Y die niet meer verkoopt in Duitsland.

Verder groeien ook Kia en Hyundai, maar dat blijven relatief kleine spelers.

Ik heb een vraagje over het thuis opladen van de wagen. Ik laad op 6A op 3fasen, dat is iets van een 4,x kW. Nu vroeg ik mij af hoe dat zit met de laatste procenten. Die laden altijd heel traag, maar trek je alsnog dezelfde kilowattage uit het net terwijl je maar een klein deel ervan effectief in de batterij pompt? Of hoe gaat dat juist te werk?

Aangezien ik op driefasen zit kan ik niet aan een lager vermogen laden.

Vandaag op de autosnelweg reed de. auto voor mij over een voorwerp (leek een flexibel stuk harde karton/hout te zijn), dit vloog omhoog door de wind en kwam tegen de linker bumper terecht. Kon het niet meer ontwijken. Gevolg zie je op de foto.

vAxQg8E.jpeg

lEyQQw8.mp4

Laatst bewerkt:
Vandaag op de autosnelweg reed de. auto voor mij over een voorwerp (leek een flexibel stuk harde karton/hout te zijn), dit vloog omhoog door de wind en kwam tegen de linker bumper terecht. Kon het niet meer ontwijken. Gevolg zie je op de foto.
Moet je best aangifte doen van zo een incident of is dit puur voor de verzekering? Ga heus niet de enige wagen zijn die erover gereden heeft, vlak nadat het voorwerp opvliegt zie je in de vangrail nog een gelijkaardige plaat liggen. Gelukkig maar materiële schade en heb ik een omnium.

vAxQg8E.jpeg

Video van het voorval (mooi systeem op de Tesla die dashcam!).
lEyQQw8.mp4
Als je met aangifte bedoelt aan de politie, dat moet alleen als er gewonden zijn, of als uw verzekering verhaal wilt gaan halen bij de verzekering van de voorligger.
Ik zou zeggen neem gewoon contact op met uw verzekeringsmakelaar.

Als ik mijn 2024 Model 3 portier open, maakt de auto een vrij luide 'clunk' geluid. Niet elke keer natuurlijk, maar gewoon als de auto een tijd uit heeft gestaan. Is dat normaal?

Als ik mijn 2024 Model 3 portier open, maakt de auto een vrij luide 'clunk' geluid. Niet elke keer natuurlijk, maar gewoon als de auto een tijd uit heeft gestaan. Is dat normaal?
Ja, dat is de high voltage batterij die terug wordt aangekoppeld nadat de auto geslapen heeft. Een relais koppelt die batterij aan/af en die maakt dat geluid.
Als senty mode aanstaat, wordt de batterij niet afgekoppeld en ga je dat niet horen.

Jaren geleden iets gelijkaardigs voorgehad en aan kant gezet en politie gebeld.

Ik mocht doorrijden en ze gingen een patrouille sturen om de voorwerpen van de baan te halen…

De dagen erna zag ik nog steeds alles op diezelfde plaats liggen…
Aangezien het 1km was van hun gebouw (wegpolitie Wetteren) daar eens binnen gesprongen en ze zeiden dat ze alles hadden gecontroleerd en weggenomen.

Toen ik dan zei dat dan wel raar is dak daar elke dag passeer en alles er nog gewoon lag werd ik vriendelijk buiten gebonjourd…. 🤡

Dus neem gewoon contact met de verzekering op.

De politie bellen kan als ge anderen wilt behoeden van schade maar dan hangt het dus af van de bereidheid van onze politiediensten 😁.

Had daarnet weer een update op de Model 3. Je zou automatisch kunnen parkeren. Is iemand hierin geslaagd? Ik heb de instructies gelezen maar ik krijg geen parkeerplekken als suggestie aangeboden die ik zou kunnen aanklikken.

Denk niet dat ik het echt vaak zou gebruiken, ik wou vooral testen of het werkte en of het ook echt goed werkte.

Had daarnet weer een update op de Model 3. Je zou automatisch kunnen parkeren. Is iemand hierin geslaagd? Ik heb de instructies gelezen maar ik krijg geen parkeerplekken als suggestie aangeboden die ik zou kunnen aanklikken.

Denk niet dat ik het echt vaak zou gebruiken, ik wou vooral testen of het werkte en of het ook echt goed werkte.
Heb je Enhanced autopilot of FSD?

Minimaal Enhanced Autopilot nodig om dit te laten werken

De koper krijgt extra voordelen als je via referral aankoopt tov iemand die het zonder doet? Goed om te weten. Zijn er nadelen aan verbonden?
Nee geen nadelen, vroeger kreeg je zelf korting (500euro) ipv dit extra voordeel. Je mag er altijd voor PM-en :D.
edit: blijkbaar momenteel geen referral programma

Laatst bewerkt:
De koper krijgt extra voordelen als je via referral aankoopt tov iemand die het zonder doet? Goed om te weten. Zijn er nadelen aan verbonden?
Nee, geen nadelen maar nu staat het referral programma even stil bij tesla.

Vroeger kreeg je als koper 500euro korting. Sinds nieuwjaar was dat 3 maand EAP en nu niks meer.

Degene die refereert kreeg credits om in de tesla store te spenderen aan accessoires of gratis supercharging.

Ik heb EAP. Daarnet automatisch sturen aangezet, en toen kon ik automatisch parkeren wel gebruiken. Lijkt wel goed te werken, toch een beetje de billen dichtknijpen als de auto zelf aan het rijden en sturen is :p

Ik heb EAP. Daarnet automatisch sturen aangezet, en toen kon ik automatisch parkeren wel gebruiken. Lijkt wel goed te werken, toch een beetje de billen dichtknijpen als de auto zelf aan het rijden en sturen is :p
Heb jij dan nog nooit auto pilot gebruikt als dat uit stond? 😲

Terug
Bovenaan