De Tesla thread

In het wit is ie wel vet.

AGjvdqX.jpeg

Lees wel vaak de opmerking dat de lichten van de cybertruck echt wel onvoldoende verlichting geven in slecht weer. Hopelijk is dat hier niet het geval.

Ik sta precies niet alleen. :tongue:

"I bought a Tesla, not a Elon": anti-Musk-stickers vliegen de deur uit na politieke ommezwaai

Maar hoeveel van deze mensen kopen dit om ervoor te zorgen dat hun auto geen slachtoffer wordt van vandalisme? Dat wordt blijkbaar wel een dingetje. Identity politics wordt identity consumerism.
Vlot aangewakkerd door de talkshowhosts.

We zouden beter deze discussie in het 'ik haat elon' topic houden. Allezins heel wat mensen hebben hun zuurverdiend geld in die auto gestoken om andere redenen dan een adoratie voor elon musk. Goed voor het milieu, goed uitgeruste wagen, Het koppel en de acceleratie of vinden het gewoon een mooie wagen. Verdienen die dan om hun wagen gevandaliseerd zien te worden? Hoeveel mensen kopen een tesla die niet dagelijks in een echokamer zitten?

Nu ja... het was hier al gepost op het forum.
"Ik denk dat het vanaf heden zonder veel twijfel duidelijk is, en ontegensprekelijk gekoppeld: als je nu nog een Tesla koopt steun je onverwijld extreem rechts."
Dus kras die wagen maar, het is voor het goede doel!

Hoe meer ik er erover nadenken, hoe meer ik vind dat Tesla eigenlijk een goedkopere Model S zou moeten maken.
Redenatie:
- Model S bestaat al sinds 2012. Inderdaad al vele updates gekregen, veel onderhuids, ook wat exterieur. Maar toch, daar verlies je verkopen mee.
- Dat zie je ook in de verkopen: 85.133 voor Model S/X/Cybertruck vs 1.704.093 voor Model 3/Y. Nog geen 5%!
- Model S is geëvolueerd van 85kWh/362pk, naar 60kWh/302pk, ...., naar nu 95kwh/670pk.
- Er is een groot gat tussen de duurste Model 3 Performance (58,5k€), Model Y Performance (59k€) (nieuwe zou duurder worden, net over de 60k€) en de goedkoopste Model S (94k€): 35k€.
Veel merken zitten net in die range van +60k tot 100k.

Mijn idee:
- Tesla brengt de huidige Model S uit met 80kWh en 400-500pk aan een prijs rond de 75k€, de goedkope Model S dus.
- Plaatst de techniek van de huidige snelle Model S in een zichtbaar nieuw koetswerk, de dure Model S dus. Pak dit slim aan en je kan beide wagens op de bestaande productielijn blijven bouwen. Apple zou het een S Pro en S Max noemen of zo.

Dan denk ik dat er voor Model 3/Y rijders een haalbaar upgrade pad is naar de goedkope versie en ook de dure Model S sales misschien terug kunnen aantrekken omdat men een nieuw model kan kopen.
Er is nu wel meer concurrentie op de markt, maar technisch is de Model S nog steeds een van de beste wagens in die klasse.

Bvb een BMW i5 e40 heeft ook 'maar' 340pk, tot 582km bereik voor vanaf 74.000€. (en daar moet je toch nog best wat opties ophangen)
Een EQE 300 heeft 245pk met vanafprijs 68k€, maar loopt naar 292pk (EQE 350+) al snel op naar 76k€.
Een Model S rond die prijs zou daar zwaar mee concurreren schat ik, zeker op efficiëntie en rijbereik.

Daarnaast vind ik ook dat Tesla van de Model 3 een coupé versie moet maken.
Neem de achterklep van de Model Y, plak die op een 2-deurs koetswerk van de 3 (zoals de laatste Toyota Celica) en voor vanaf 50-55k€ heb je een geweldige coupé, die geen enkele concurrentie heeft. In het land van blinden is éénoog koning!

Tot aan de B-stijl de Model 3, daarachter anders:

0881f1d9-7c37-42ab-91a3-8110c3e6a3d9.png
Tesla_Model_3_2024-01@2x.jpg

De luchtveringen van een Model S zijn sowieso 10x beter dan die harde van Model 3. Dat lijkt me wel een belangrijke te zijn als je wat comfortabel wil rijden op onze leuke Belgische wegen, vol met putten.

De luchtveringen van een Model S zijn sowieso 10x beter dan die harde van Model 3. Dat lijkt me wel een belangrijke te zijn als je wat comfortabel wil rijden op onze leuke Belgische wegen, vol met putten.
Je zegt dat zonder met de Model 3 Highland gereden te hebben?

Je zegt dat zonder met de Model 3 Highland gereden te hebben?
Dat blijft een hekelpunt bij Model 3, ook bij de Highland.

"Waar ik niet op voorbereid was, is dat de geprezen betere vering voor mij slecht is. Bij lage snelheden is het beter dan de oude, het is echt soepeler, en gaten in de weg merk je minder. Bij 110 km/u voelde ik me echter als in een springkasteel. Ik was bang om bij de kleinste stuurbeweging op twee wielen zijwaarts te gaan, en voelde me letterlijk onveilig/instabiel. De vorige gooide je misschien wel zijwaarts, maar de auto bleef strak parallel aan de grond en voelde veel stabieler aan."

Model S is het enige model waarvan je echt kan zeggen dat hij fantastisch zacht en aangenaam rijdt, vanwege de luchtveringen.

"Waar ik niet op voorbereid was, is dat de geprezen betere vering voor mij slecht is. Bij lage snelheden is het beter dan de oude, het is echt soepeler, en gaten in de weg merk je minder. Bij 110 km/u voelde ik me echter als in een springkasteel. Ik was bang om bij de kleinste stuurbeweging op twee wielen zijwaarts te gaan, en voelde me letterlijk onveilig/instabiel. De vorige gooide je misschien wel zijwaarts, maar de auto bleef strak parallel aan de grond en voelde veel stabieler aan."

Model S is het enige model waarvan je echt kan zeggen dat hij fantastisch zacht en aangenaam rijdt, vanwege de luchtveringen.
Waar komt die quote vandaan? Reed die in de brousse aan 110km/u ofzo? Want dat is wel erg extreem.

Wanneer overdrijven een kunst is :rofl:"Ik was bang om bij de kleinste stuurbeweging op twee wielen zijwaarts te gaan, en voelde me letterlijk onveilig/instabiel"

Dus je hebt zelf niet gereden?
Die persoon die je quote, heeft zelf een oude model 3 die beenhard is en je overal door kunt smijten. Dat een auto met zachtere ophanging dan als een boot aanvoelt, is normaal. Ik heb altijd met auto's met sportophanging gereden. En als ik dan eens met de A4 van een collega of vervangwagen reed, reed dat gelijk een boot in vergelijking met mjn A4 met sportophanging. Dat voelde ook gelijk dat ik overkop ging gaan aan 120 op de snelweg als ik 2cm aan het stuur draaide.

Ik heb al de Model 3 highland Performance geleden en die rijdt nog altijd rete strak. Zelfs op de zachste stand. Maar die heeft de adaptieve dempers en niet dezelfde als die van de RWD/LR. Zou er eens mee moeten rijden, maar ik hoor toch vooral veel goed er erover.

En als ik dan eens met de A4 van een collega of vervangwagen reed, reed dat gelijk een boot in vergelijking met mjn A4 met sportophanging. Dat voelde ook gelijk dat ik overkop ging gaan aan 120 op de snelweg als ik 2cm aan het stuur draaide.
Je bedoelt eerder omgekeerd? Hoe losser het onderstel, hoe minder responsief het stuur.

Je bedoelt eerder omgekeerd? Hoe losser het onderstel, hoe minder responsief het stuur.
Hoe zachter de ophanging, hoe meer de auto rolt voordat hij reageert. En dan wordt hij ook onstabiel als er niet genoeg support is.

Was uiteraard overdrijven, maar ik vind een stugge ophanging aangenamer rijden. Tenzij je over een kassei of putten baan rijdt.

Het probleem is dat de wegen in België echt slecht zijn. Ik heb met een Tesla in Nederland gereden en die wegen daar zijn werkelijk ongelooflijk. Zo aangenaam. Daar is die Tesla waarschijnlijk de beste wagen op de markt.

Het gevoel van een SUV op slechte wegen kan hij natuurlijk niet. Kameraad van mij heeft vorig jaar een Model 3 gekocht en die zegt zelfs dat zijn wagen de baan verliest in de bochten. Het achterste schuift weg. Ik ken hem al jaren en die rijdt wel sportief, maar het vorig model zou zijn baan nooit verliezen in een bocht.

Bovenstaande is dus correct, ofwel een harde kart die plakt op de baan, ofwel meer comfort maar minder grip.

Bmw, Audi, … doen wel beide vind ik maar de meeste zijn letterlijk 2x de prijs van een Model 3. Dus dat is dan ook maar normaal. Het verschil moet ergens liggen.

Terug
Bovenaan