Nineshots
Well-known member
Zelfde als bij elke andere auto toch? Gewoon de lichten manueel aan zetten.Hoe kijken ze eigenlijk bij de keuring de lichten na van een Tesla? Zetten ze die dan manueel op? Hoe zit het met die adaptive highbeams?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zelfde als bij elke andere auto toch? Gewoon de lichten manueel aan zetten.Hoe kijken ze eigenlijk bij de keuring de lichten na van een Tesla? Zetten ze die dan manueel op? Hoe zit het met die adaptive highbeams?
En hoe doe je dat? Misschien een stomme vraag maar ik krijg het dus echt niet gevonden. Linker stalk induwen doet het niet. (voor grootlicht)Zelfde als bij elke andere auto toch? Gewoon de lichten manueel aan zetten.
Lichten aanzetten via de touchscreen. Adaptieve lichten testen ze volgens mij niet op de keuringEn hoe doe je dat? Misschien een stomme vraag maar ik krijg het dus echt niet gevonden. Linker stalk induwen doet het niet. (voor grootlicht)
Maar ze testen toch ook de grootlichten?Lichten aanzetten via de touchscreen. Adaptieve lichten testen ze volgens mij niet op de keuring
Omdat je de automatische stand aan hebt vermoed ik? En duwen werkt ook maar als de gewone lichten al aan staan.En hoe doe je dat? Misschien een stomme vraag maar ik krijg het dus echt niet gevonden. Linker stalk induwen doet het niet. (voor grootlicht)
Dat is toch gewoon trekken aan de stalk of de knop inhouden op het stuur?Maar ze testen toch ook de grootlichten?
De grootlichten manueel aanzetten werkt dus blijkbaar alleen als automatische lichten én adaptieve koplampen beiden uitgeschakeld zijn, en dan de linker stuurhendel van je wegduwen.Omdat je de automatische stand aan hebt vermoed ik? En duwen werkt ook maar als de gewone lichten al aan staan.
Maar trekken aan de hendel zou sowieso moeten werken om de grootlichten even aan te zetten.
En alternatief idd via het scherm.
Kan je niet aan de hendel trekken?De grootlichten manueel aanzetten werkt dus blijkbaar alleen als automatische lichten én adaptieve koplampen beiden uitgeschakeld zijn, en dan de linker stuurhendel van je wegduwen.
Via het scherm kan je ze niet aanzetten.
Ja hoor, maar dat is niet permanent aan dan hé, dat is enkel voor seinlicht. Ik ben al een jaar of 10 niet meer naar de keuring moeten gaan, maar vroeger moest je die aanzetten (en niet even 'flikkeren' met je lichten). Misschien is het nu anders.Kan je niet aan de hendel trekken?

Bwa... dat kan je ook anders bekijken, ik rijd al bijna 4 jaar met die Tesla, en ik heb nooit de behoefte gehad om die grootlichten manueel aan te zetten, die staan altijd op automatisch.Qua user friendliness valt er precies nog wel wat te verbeteren bij Tesla; getuige deze thread werkt het aanzetten van uw koplampen nog niets eens intuïtief![]()
Dat is niet enkel tesla, meer merken hebben een regel ingebouwd dat je gewone lichten aan moeten staan vooraleer je grootlichten permanent kan aanzetten.Qua user friendliness valt er precies nog wel wat te verbeteren bij Tesla; getuige deze thread werkt het aanzetten van uw koplampen nog niets eens intuïtief![]()
Klopt, maar ik heb nog niet met een auto gereden waar zowel de automatische als de adaptieve koplampen eerst uit moeten gezet worden (in het scherm dan nog, niet gewoon op de hendel zelf) alvorens de grootlichten ingeschakeld kunnen worden. Als uw lichtsensor kapot is en ge zit ergens op een onverlichte baan in een bos, begin maar te zoeken.Dat is niet enkel tesla, meer merken hebben een regel ingebouwd dat je gewone lichten aan moeten staan vooraleer je grootlichten permanent kan aanzetten.
Toch logisch dat als je geen adaptieve grootlichten wil, je dat moet uitezetten? Dan heb je terug klassieke grootlichten.Qua user friendliness valt er precies nog wel wat te verbeteren bij Tesla; getuige deze thread werkt het aanzetten van uw koplampen nog niets eens intuïtief![]()
Wat het vetgedrukte deel betreft: Bij elke auto met adaptieve koplampen waar ik al mee gereden heb en waar ik ook effectief op die functie gelet heb, is die in- of uit te schakelen met een aparte knop (ofwel fysiek ofwel in het infotainment). Bij die auto's was het echter wel op elk moment gewoon mogelijk om de grootlichten in te schakelen door de hendel links naast het stuur naar achter te duwen, ongeacht of adaptief grootlicht aan of uit stond.Toch logisch dat als je geen adaptieve grootlichten wil, je dat moet uitezetten? Dan heb je terug klassieke grootlichten.
Om eens te fahren is het gewoon aan de hendel trekken dan branden die. Lijkt me ook zo geen probleem in de keuring. Je zit toch in de auto en die inspecteur kan toch eens vragen om te fahren?
Zoals uit mijn post bleek, weet ik hoe adaptieve grootlichten werken. Wat er ook in mijn vorige post stond, waar mijn voorbeeld van dat bos in voorkwam, was in een scenario als de lichtsensor stuk is.Wel bij Tesla gaan de adaptieve grootlichten aan als je de stalk naar voor duwt. Als er geen tegenliggers zijn, dan heb je volledig groot licht. Zodra er een tegenligger komt, zal die delen van het grootlicht uitschakelen om verblinding te voorkomen.
Als je toch wil overriden om een signaal naar iemand te geven, trek je een keer.
Ik zou niet weten waarom je altijd uw grootlicht aan wil hebben als je adaptieve lichten hebt. Want dan ben je mensen aan het verblinden. En als je alleen in het bos rijdt, dan is het effect hetzelfde als uw grootlichten vollebak.
Dan moet je eventjes aan het hendeltje blijven trekken tot als ge veilig kunt stoppen om het menu in te duiken en adaptieve grootlichten uit te schakelen.Zoals uit mijn post bleek, weet ik hoe adaptieve grootlichten werken. Wat er ook in mijn vorige post stond, waar mijn voorbeeld van dat bos in voorkwam, was in een scenario als de lichtsensor stuk is.
Ik weet trouwens niet hoe het bij Tesla zit, maar adaptief en/of automatisch grootlicht is bij de meeste merken ook pas actief vanaf 50 km/u.
Wel, ja, maar dat is toch niet per se gebruiksvriendelijk? Edge case, sure, maar onnodig gecompliceerd imoDan moet je eventjes aan het hendeltje blijven trekken tot als ge veilig kunt stoppen om het menu in te duiken en adaptieve grootlichten uit te schakelen.
Maar als uw licht sensor kapot is, gaan uw gewone lichten ook niet vanzelf branden, dus die ga je ook moeten aanzetten.