Ik ben stilaan gestart met de voorbereiding van mijn verbouwing. Vrijstaande woning 1979 met zadeldak, bedoeling is om vrij grondig te renoveren in 2025 - algemeen concept ligt redelijk vast, aan de structuur wordt er maar weinig gewijzigd, en ik wil nu dus starten met concrete uitwerking, bespreking/keuze aannemers en keuze materialen.
Grove beschrijving werken:
- Gevel weg, isoleren en nieuwe gevel (baksteen of steenstrips, voorkeur voor eerste)
- Nieuwe ramen
- Ruwbouw: 1 breed raam opentrekken naar beneden (zelfde breedte), misschien nieuw boograam in zijgevel, deur keuken->berging 1 deurgat opschuiven, 1 deurgat dichtmetsen, 1 raampje dichtmetsen, deurgat living->keuken verdubbelen. Al bij al niets ingrijpend.
- Dak: gebinte zeker nog ok, pannen eig ook. Dak is geisoleerd vorig jaar. Ik ga een dakwerker inspectie laten doen, ook zijn er mss aanpassingen nodig owv gevelwerken
- Vloer beneden overal uit tot op beton en alles opnieuw. Opbouw te bekijken.
- Elektriciteit: kast is 3j geleden pas vernieuwd, te bekijken of ik klassiek systeem behou of alles in ster leg. Domotica zie ik persoonlijk meerwaarde niet van in, te bekijken wat meerkost is.
- Cv: vorig jaar gasaansluiting voorzien en nieuwe cv-ketel op bestaande radiatoren. Beneden wil ik naar vvw, idee is gasketel behouden en alles voorzien om relatief vlot te switchen naar wp (geothermisch of l/w) binnen 10j als die ketel versleten is. Te bekijken of dat realistisch is.
- Ventilatie: type D. Alles minder lijkt mij zonde?
- Sanitair: keuken en toilet blijft waar ze is dus weinig aanpassing nodig. Afvoeren lopen quasi niet onder het huis, enkel toilet loopt onder garage. Inspectie laat ik doen maar er zijn geen gresbuizen, dus zal wel meevallen.
- Regenput zit er al met aansluiting in huis, dus pomp en filter etc te voorzien.
Grote twijfelpunten op heden: bovenverdieping: badkamer is 10j oud en wat ons betreft nog meer dan voldoende. Bovenverdiep kan opfrissing gebruiken maar geen structurele werken nodig. Ik twijfel dus serieus wat te doen met verwarming boven: elektrisch, niets, … of toch vvw? Chape uitbreken lijkt zo zonde, ik hoor van veel mensen dat vvw in slaapkamers niet gelegd is of uit staat.
Badkamer kan gewoon elektrisch verwarmd worden.
Ik ga alvast een architect contacteren voor een eerste analyse inzake verplichtingen en vergunningen.
Wie alvast tips heeft waar te starten, wat te bekijken etc, ik hoor het graag