De verbouw-topic!

Wat? Maakt dat dan niet uit ofwat? Ik vind precies geen enkele foto waarbij de klepjes niet langs boven scharnieren?
Zolang je ze niet open doet is dat goed hoor :P
Is zo een fout waarvan je denkt wie doet zoiets nu, niemand is toch zo dom of slordig. Maar het gebeurt dus eh :P

Iemand die weet waar je een goeie geotextiel kan vinden voor onder de funderingslaag voor een oprit.

Mac-b hoeft maar een slechte aannemer te hebben gekozen die 2-4weken vertraging oploopt en de hele chain is vertrokken met aanpassen etc. Mss zijn de andere net goed maar willen ze door vertraging ook bij andere klanten niet in problemen komen.
En draai of keer het, het is niet evident te plannen, elk huis is anders en de ene kiest dubbel zoveel stopcontacten als de andere of het regent veel etc..

Hoe groter de firma, hoe meer miserie ik ervaar. Sneller mensen in dienst die bv enkel communiceren via telefoon en rapper foert zeggen of uurkes komen kloppen. De kleine zelfstandige is de high risk high reward oplossing om het in beurstermen te zeggen: ofwel bingo en heb je een betrouwbaar iemand die flexibel is/weekendwerk doet/planning gewoonweg beter beheert maar ik heb er ook al gezien die ik een hondenkot nog niet zou laten verven en afvraag hoe die overleven.

en ons kent ons werkt inderdaad in de bouw, kan je ook niet kwalijk nemen want dat zullen geen weken vertraging zijn dat ze oplopen met zo iets tss te nemen.

de grootste zwakte van nen aannemer: zelden zijn er die nee kunnen zeggen :) planning zit vol tot mei, kan je dat doen in april? Ja geen probleem moet lukken, realiteit eind mei ofzo. En dan moeten ze die da ze in mei beloofd hebben in juni doen en lopen ze continu in stress rond en blijven zo voortdoen met de heilige schrik om ooit eens 1 dag open te hebben anders..

Dont ask me why, komt heel vaak voor

Misschien dat je mac-bc nog niet zo lang kent, maar heel die zijn leven lijkt een 'moeilijke fase' te zijn. Van zijn zoektocht naar een huis, het straatverkeer, zijn job en nu weer deze renovatie malheures maken deel uit van een 5-jarig epos van mac-bc tegen een kwaadaardige maatschappij die erop uit is om zijn leven te vergallen.
Er loopt dan ook heel veel verkeerd in deze maatschappij, waarvan het echt niet moeilijk is om het goed te doen lopen. Maar op één of andere manier is iedereen daarmee leren leven, legt iedereen zich daarbij neer, je m'en fous, onverschilligheid, ...

En zo zit ik niet in elkaar. Ik leg ook telkens uitgebreid uit hoe de zaken heel simpel verbeterd kunnen worden in mijn ogen. Ja, het zijn vaak rants. Maar wel altijd met de bedoeling om aan te tonen hoe het beter zou kunnen.

Als je dan in een verbouwtopic (niet wetende dat een heel aantal users waarschijnlijk zelf in de bouwsector werken), met termen als 'fucking randdebielen', 'stront rapen achter de trein' en 'beschutte werkplaatsen' begint, dan is het niet zo denderend moeilijk om andere forumleden tegen de haren in te strijken.

Wat kun je anders zeggen van die voorbeelden die ik heb aangehaald? Het is zelfs nog erger dan randdebielen (want aan debiel zijn kun je weinig doen): het is meestal pure onwil, om een job deftig te doen. Complete onverschilligheid. Het kan hen gewoon geen zak schelen. En aan dat mentaliteitsprobleem, daar kun je wél iets aan doen. Van de grootste randdebiel tot de grootste genie, iedereen kan aan zijn mentaliteit werken.

Ik vraag me ook af of mac-bc in real life ,als de supervriendelijk communicatiestrateeg die hij meent te zijn, echt in staat is om een facade op te zetten waarbij hij zijn frustraties en minachting kan verbergen, wanneer dit online al zo moeilijk voor hem is. Dat zou een serieus acteertalent zijn. :biglaugh:

En toch is het zo, als ik dat mag zeggen in alle bescheidenheid. Je moet het niet beschouwen als "acteertalent", je moet het beschouwen als: om ganser dagen de diplomaat uit te hangen in real life, heb je soms eens een uitlaatklep nodig online om te compenseren. Hoe harder mijn rants hier, hoe meer ik die dag op mijn tong heb moeten bijten. Anders moet mijn vrouw alles over haar heen krijgen. ;)

Heel wat vakmannen blinken totaal niet uit in 'het internet'. Ze geven dat zelf toe. Emails en dergelijke zijn dan ook de slechtst mogelijke manier van communicatie en het is telkens een beetje zoeken wat in de praktijk goed werkt.

Vb.

- Als ik betonpuin aan huis laat leveren voor een goede onderfundering en het is belangrijk dat dit op de juiste plek uitgekapt worden zodat ik mijn wagen nog geparkeerd krijg, dan ga ik dat niet in een online bestelorder wegschrijven in een half A4 roman dat in fontsize 9 afgedrukt zal worden op de bestelbon en je op voorhand al weet dat niemand dat gaat lezen. In de plaats daarvan span ik een lint met 3 geplastifieerde A4 bladen met volgende woorden in fontsize 100 'HIER AFKAPPEN AUB.' en ... dat komt goed.

- Als ik de dakwerker duidelijk wil maken waar mijn velux dakramen juist moeten komen, dan ga ik dat zeker niet doen door de xy coördinaten in aantal millimeters tov. een bepaald referentiepunt op email te zetten. Dan span ik gewoon reflecterende, fluogele ductape over de gordingen en de kepers .... en dat komt goed.

Zoals iemand hier al aangehaald heeft, mails stuur ik met 2 redenen:
  • Als het niet op mail staat, is het achteraf altijd zever en discussie à la "je hebt dat niet gezegd", "je hebt dat anders gezegd", enzovoort. Dus probeer ik telkens de belangrijkste zaken zeker ook eens op mail te zetten, inclusief foto's en schetsen.
  • En vaak is dat ook een to do lijstje, een handige reminder voor hen zodat ze zeker niets vergeten. In principe is dat niet mijn taak en moeten ze zelf weten wat ze wel of niet nog moeten doen. Maar ik doe het voor hen, omdat ze dan maar gewoon de mail hoeven te openen en simpelweg af te vinken. Of voor ze de werf verlaten, nog even checken of ze alles wel gedaan hebben. Ik wou dat mijn klanten op mijn werk mij ook zo de pap in de mond gaven. En dan nog laten ze het na om het te gebruiken. Ongelofelijk gewoon.
Telefoons doe ik ook altijd. Meestal om op een informele manier, voorafgaand aan de mail, al eens te overlopen hoe of wat of wanneer. Een beetje de sympathieke uithangen. Persoonlijk contact, altijd belangrijk. Enzovoort.

Zaken uittekenen op de werf doe ik in de mate van het mogelijke. Al ben ik daar wel voorzichtig in: pak nu die velux. Stel dat er leidingen zouden zitten in dat stuk, zijn ze nog in staat om die gewoon door te slijpen en achteraf te zeggen: "Ja maar, je hebt letterlijk gezegd dat die velux dààr moest zitten?!".
Want jou opbellen als ze iets onverwachts tegenkomen, dat blijkt ook een hele lastige en zware opdracht te zijn ondanks het feit dat je onder elke mail uw gsm-nummer zet en elke morgen bij de rondgang letterlijk zegt: "Als er iets is, zéker bellen hé. Ik ben heel de dag bereikbaar! Liever eens teveel bellen dan eens te weinig hé."
Als je ze dan heel de dag niet hebt gehoord, mag je er prat op gaan dat er weer vanalles niet (goed) is uitgevoerd. Hoeveel kost dat tegenwoordig een telefoontje? 1 minuut tijd en 5 cent telefoonkosten? Ze mogen het nog factureren wat mij betreft. Maar communiceer godverdomme.

Op hoeveel moet je ongeveer rekenen voor het verbouwen van een badkamer met douche, toilet, bad en meubel.
Inclusief nieuwe tegels.

Ik weet dat dit uiteraard fek kan fluctueren ifv afwerking, paar wat is zowat de gemiddelde vork?

Ik zou rekening houden met minimum 15 000 euro. Bovenkant vork is zo zot als je wil.

Mac-bc, mijn grootste tip voor jou:
Als een aannemer een week moet werken voor jou dag 1 wat harder opstellen. Geen drank, gezever, het steekt niet nauw,... nee gewoon die dag dat werk starten volgens contract en op dag 2 ga je snel doorhebben wie je best zo blijft aanpakken en wie je de teugels al wat losser kan laten.

sommigen kunnen niet om met losse teugels qua inzet/kwaliteit afwerking is mijn ervaring na jaren en dat werkt nu goed zo..

Op hoeveel moet je ongeveer rekenen voor het verbouwen van een badkamer met douche, toilet, bad en meubel.
Inclusief nieuwe tegels.

Ik weet dat dit uiteraard fek kan fluctueren ifv afwerking, paar wat is zowat de gemiddelde vork?
Douche 1k
Douchedeur 1k
Bad 1k
Toilet 1k
Meubel 1k
Leidingen/plaatsing 2k
Tegels 2k

9k en ge hebt nog geen designzaken gekozen of kolomkast of speciallekes

Dat altijd ja zeggen ken ik goed.

mijne vloerder werkt bijna elk weekend door om alle mensen dat hij tussendoor ja tegen zegt af te werken. Die mens is echt bijna opgeleefd en reclameert vaak dat hij amper tijd heeft voor zijn gezin. Als ge hem dan vraagt waarop em niet is af en toe werk weigert om een weekend thuis te zijn dan is het antwoord “Jama jong ik heb altijd schrik dat er maar is geen werk komt en dak failliet ga gaan”

ik heb nog niet anders geweten als dat diene altijd 4-5 maand volboekt is dag in dag uit. Maar nen heilige schrik dat 1 keer nee zeggen ne oneindige spiraal den dieperik in gaat zijn

ergens ook wel zijn eigen fout, wat binnen komt aan cash vliegt er even rap door aan werken aan zijn domein, zijn woning, antiek of auto’s.

- Als ik betonpuin aan huis laat leveren voor een goede onderfundering en het is belangrijk dat dit op de juiste plek uitgekapt worden zodat ik mijn wagen nog geparkeerd krijg, dan ga ik dat niet in een online bestelorder wegschrijven in een half A4 roman dat in fontsize 9 afgedrukt zal worden op de bestelbon en je op voorhand al weet dat niemand dat gaat lezen. In de plaats daarvan span ik een lint met 3 geplastifieerde A4 bladen met volgende woorden in fontsize 100 'HIER AFKAPPEN AUB.' en ... dat komt goed.

Zo is het!

En dan heb je voor zoals ik, dat ze de kiezels storten op het goeie huisnr maar de verkeerde straat :unsure:

Ik word hier ondertussen volledig mental van al die fucking aannemers.
- Onlangs is de loodgieter nog eens geweest. Alles duidelijk uitgelegd wat er moet gebeuren: zowel telefonisch als op mail. Stap voor stap uitgeschreven. Ook op de offerte van Desco staat bepaalde informatie van welke accessoire bij welk meubel hoort. Je gaat 's avonds kijken: x is niet uitgevoerd, y is niet uitgevoerd, z is verkeerd gemonteerd (volledig in tegenspraak met de offerte van Desco, waar ze nota bene hun gigantische marge op pakken). Fucking randdebielen. Wat moet ik doen? Hun handje vasthouden terwijl ze een leiding trekken?! Jezus christus.
- De poortenman had mij een leveringstermijn beloofd van 4 à 5 weken. Ik plan alles in met ruime marge. We waren intussen week 7 (!) (vorige week) en na elvendertig telefoons wist hij mij nog steeds geen leveringsdatum te zeggen. Allerlei excuses verzinnen rond transport. Ik heb gezegd: "het is al goed jongen, ik rij er zelf wel achter met mijn remorque naar de fabriek. Waar moet ik wanneer staan en wie is mijn contactpersoon?". Ah ja, ik zal het u maandag laten weten. Ik heb dus morgen verlof genomen om erachter te rijden, ik heb mijn ruwbouwaannemer ingepland, ik heb mijn architect ingepland, ik heb mijn elektricien proberen inplannen (zien onder), we zijn intussen dinsdag en die kerel heeft nog steeds doodleuk niets laten weten. Die pakte vanmorgen zelfs niet op, de smerige hufter. Er is een KEIHARDE deadline deze week, in week 8, het dubbele van zijn vooropgestelde termijn. Als dit niet gehaald wordt, schuift ons project opnieuw MAANDEN op. Wie gaat dat betalen? Wie gaat al de daarbij gepaard gaande miserie oplossen?
- Mijn elektricien zou deze week komen. Ik heb die al gevraagd sinds midden februari. 2 weken geleden is hij zogezegd plots ziek gevallen. Vorige week stuur ik een berichtje of hij al beter is? Geen antwoord. Zaterdag stuur ik een berichtje dat hij echt wel deze week moet komen. Geen antwoord. Vanmorgen bel ik, die kerel pakt gewoon niet op. :wtf: :wtf: :wtf:

En pas op, ik doe hier een rant maar tegen die gasten ben ik altijd supervriendelijk hé. Voor elke telefoon ga ik op voorhand na wat de beste communicatiestrategie is tussen supervriendelijk zijn maar toch ook een beetje assertief om te zorgen dat ik niet telkens vanachter op de planning zou komen te staan. Maar je hebt gewoon geen enkele grip op die gasten. Wat voor een ziekte is dat eigenlijk; "aannemer zijn"? Speel ik toevallig de hoofdrol in een psychologisch experiment om te zien hoe ver je het kan drijven om iemand mentaal kapot te maken?

Godverdomme zeg. Ik heb er echt geen goed oog in. Het zal weer allemaal in het 100 lopen, ik voel het aan mijn kleine teen. Fucking randdebielen. Na die verbouwing komt er geen enkele aannemer nog in mijn kot. De volgende keer pak ik gewoon een sabbatjaar en doe ik alles zelf, alleen al om van die ellendige miserie verlost te zijn.

Vervolg:
- Omdat de beloofde levertermijn niet gehaald ging worden, heb ik dan maar last-minute een dag verlof genomen en ben ik zelf naar de fabriek gereden met de remorque om mijn poort te gaan afhalen aan de andere kant van het land.
- Dan nog kon hij mij niet beloven om op tijd te plaatsen. Veel telefoons en een stevig, niet mis te verstaan mailtje later kon het dan toch geïnstalleerd worden "op tijd" (lees: 3 weken te laat, maar nog net op tijd voor de noodoplossing).
- Dan kom ik vanmorgen even de werken inspecteren voor ik naar mijn werk ga: hebben ze mij blijkbaar in de fabriek een stuk vergeten meegeven die absoluut noodzakelijk is voor de plaatsing. De poort kan niet geplaatst worden zonder dat stuk. :angry::angry::angry: Man man man man man... Hou me tegen of ik ontplof. Ik vroeg het daar gisteren nog in de fabriek: "Toch zeker dat ik alles gekregen heb hé want het moet morgen al volledig geplaatst zijn". -> "Ja ja meneer, ik heb nog eens gedubbelcheckt, alles is in orde!".

Heb ik nu weer toevallig ongelofelijke malchance? Of zijn het echt allemaal fucking randdebielen? Of mag ik dat weer niet zeggen? :sarcastic: Het is alleszins één van de twee. Maar mac-bc zal zich weer de ganse dag niet kunnen concentreren op zijn werk, omdat ik gewoon langs geen kanten meer weet hoe deze strontsituatie kan opgelost worden. Ik bedoel: wat the fuck kan ik nog méér doen?!

En dan te weten dat ik als klant de volle pot, super-de-luxe-premium prijzen betaal en dus eigenlijk gewoon in mijn figuurlijke zetel zou moeten zitten afwachten tot ik een telefoontje krijg met de melding dat alles geïnstalleerd is met een strikje errond en mooi op tijd kan worden opgeleverd. Het contrast kan niet groter zijn.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb je wel gelijk hoor, mac-bc. Er loopt veel teveel fout, denk dat er maar weinig werven zijn waar alles van het eerste tot het laatste just is. Grootste probleem is dat ze gewoon niet kijken, en zolang het hunne gedaan is kan de rest ontploffen. Ik werk zo niet, als ik iets zie dat mij niet just lijkt, maar dat niet voor mij is, ga ik dat toch eens zeggen tegen de mensen van ja da zou ik toch een checken, da lijkt mij niet normaal.
En dat geval van dat stuk tekort, hoeveel keer ik dat ook al niet tegen gekomen ben, of iets bestellen en als ze dan niet zeker zijn gewoon gokken ipv terug te bellen om verduidelijking te vragen, ge staat daar dan bij de klant met uw mond vol tanden dat het niet lukt, terwijl gij der eigenlijk niets kunt aan doen

Vervolg:
- Omdat de beloofde levertermijn niet gehaald ging worden, heb ik dan maar last-minute een dag verlof genomen en ben ik zelf naar de fabriek gereden met de remorque om mijn poort te gaan afhalen aan de andere kant van het land.
- Dan nog kon hij mij niet beloven om op tijd te plaatsen. Veel telefoons en een stevig, niet mis te verstaan mailtje later kon het dan toch geïnstalleerd worden "op tijd" (lees: 3 weken te laat, maar nog net op tijd voor de noodoplossing).
- Dan kom ik vanmorgen even de werken inspecteren voor ik naar mijn werk ga: hebben ze mij blijkbaar in de fabriek een stuk vergeten meegeven die absoluut noodzakelijk is voor de plaatsing. De poort kan niet geplaatst worden zonder dat stuk. :angry::angry::angry: Man man man man man... Hou me tegen of ik ontplof. Ik vroeg het daar gisteren nog in de fabriek: "Toch zeker dat ik alles gekregen heb hé want het moet morgen al volledig geplaatst zijn". -> "Ja ja meneer, ik heb nog eens gedubbelcheckt, alles is in orde!".

Heb ik nu weer toevallig ongelofelijke malchance? Of zijn het echt allemaal fucking randdebielen? Of mag ik dat weer niet zeggen? :sarcastic: Het is alleszins één van de twee. Maar mac-bc zal zich weer de ganse dag niet kunnen concentreren op zijn werk, omdat ik gewoon langs geen kanten meer weet hoe deze strontsituatie kan opgelost worden. Ik bedoel: wat the fuck kan ik nog méér doen?!

Ik heb het denk ik hier al eens geschreven maar wat jij daar allemaal loopt te coördineren is eigenlijk werk voor je architect. Nu kan ik moeilijk inschatten welke overeenkomst je met die man hebt gesloten maar als ik je verhaal hier zo lees zat er niet echt een luik opvolging in je contract? Dan kun je al eens toestanden krijgen zoals je hier komt uitschrijven.

Die poort zelf gaan halen zou ik bijvoorbeeld nooit hebben gedaan. Want nu heb je geen verhaal meer want ja... Dat ze dat stuk u niet hebben meegegeven daar kan uw installateur nu niets meer aan doen. Alle vertraging vanaf dat punt is nu jouw schuld (zogezegd).

Heb je al die aannemers zelf aangeschreven en uitbesteed? Of kwamen die via je architect? Ik vermoed het eerste. Dan heb je bij je architect ook geen fantastisch verhaal meer want aannemers die hij niet zelf aanbrengt daar kan hij weinig over garanderen en heeft hij weinig vat op. Als die architect jaarlijks voor 100K aan elektriciteit bij die elektricien binnen brengt neemt die gast z'n telefoon op als de architect belt hoor.

Dus ja... Heb je pech? Het ziet er in ieder geval naar uit dat je wat malchance hebt. Maar was dit te voorzien (door iemand die in de sector actief is)? Sja...

Eigenlijk heb je wel gelijk hoor, mac-bc. Er loopt veel teveel fout, denk dat er maar weinig werven zijn waar alles van het eerste tot het laatste just is. Grootste probleem is dat ze gewoon niet kijken, en zolang het hunne gedaan is kan de rest ontploffen. Ik werk zo niet, als ik iets zie dat mij niet just lijkt, maar dat niet voor mij is, ga ik dat toch eens zeggen tegen de mensen van ja da zou ik toch een checken, da lijkt mij niet normaal.
En dat geval van dat stuk tekort, hoeveel keer ik dat ook al niet tegen gekomen ben, of iets bestellen en als ze dan niet zeker zijn gewoon gokken ipv terug te bellen om verduidelijking te vragen, ge staat daar dan bij de klant met uw mond vol tanden dat het niet lukt, terwijl gij der eigenlijk niets kunt aan doen

Bedankt voor het begrip.

Ik had beter jou(w bedrijf) als loodgieter genomen. Want die heeft ook al wat toeren uitgehaald bij ons, hoewel hij nog niet eens de goedkoopste was.

Mackske vaak zijt ge nogal ne hevige.. maar in deze steun ik u toch ook ze! In the end komt het allemaal wel goed. Ge gaat er wel 10 jaar ouder door geworden zijn ma bon.. :)

Bij ons heeft architect alles grotendeels gecoördineerd, maar was toch ook niet altijd een garantie op succes. Ik denk dat er quasi niets op de vooraf afgesproken datums is uitgevoerd (behalve de elektriciteit, maar dat was mijn nonkel..).
- Een maand lang moeten doorkomen met 1 barebones badkamer met enkel toilet en lavabo en bad met tijdelijke kranen, zonder wandtegels (2de badkamer was nog eens een maand langer). "Corona" was het magische woord voor de tegels, maar ons buren hebben 1j daarvoor ook 2-3 maand langer moeten wachten op hun tegels, bij dezelfde aannemer..
- Plannen voor de elektriciteit en de boringen werden de avond ervoor pas doorgestuurd door de architect, en dan moet je dat om middernacht nog via whatsapp bespreken.. Ik had ons voorstel met pen op papier al weken ervoor doorgestuurd, dus hoefde voor mij niet.
- Gingen normaal eerst laten chappen en dan pleisteren, maar chapper had weken vertraging door het warme weer vorige zomer. De plakker kon dan wel 4-6 weken vroeger komen dan afgesproken, maar plots moest het zadeldak op 2 weken tijd geïsoleerd worden (wat voor mij niet evident was met fulltime job, 3 kinderen, angry wife en anderhalf linkerhand/geen ervaring).
- Openingen voor de ventillatie door het dak zaten eerst op de verkeerde plaats. Ik vroeg al een tijdje om de laatste versie van het plan naar de dakwerker door te sturen, "maar het was goed afgesproken".
- Toen we er een week woonden merkte ik ineens op dat er water uit de afvoer van het terras kwam.. afvoer van keuken, wasplaats, etc. was blijkbaar niet afgesloten op septische put. Toen ze het kwamen fixen wezen ze eerst naar de regenput om de buis op aan te sluiten, dus was blij dat ik thuis was :p
- (kan nog een lange lijst maken hoor ;-))

Los daarvan, alles is uiteindelijk grotendeels in orde gekomen en ons huis was wel "klaar" na 11 maanden zoals initieel afgesproker.. maar toch veel (in mijn ogen onnodige) stress gehad.

Verbouwen is een avontuur hé. :)

Hier momenteel met 2 verbouwingen tegelijk bezig en 10 jaar terug ook een verbouwing gedaan.

Tot nu verloopt het redelijk goed, omdat ik de mensen die vroeger te vertrouwen waren opnieuw ingeschakeld heb.
Loodgieter en elektricien verrichten nog steeds fantastisch werk en houden zich ook aan hun afspraken.

De firma voor het andere werk heeft nu een nieuwe baas en die hadden we ook opnieuw ingeschakeld in regie, net als vroeger.
Samenwerking is na twee weken stopgezet, want afspraken werden totaal niet nagekomen en kwaliteit van het werk was triest tov de kost ervan.

Dat werk werd ondertussen overgenomen door anderen:
Loodgieter is in de loop der jaren vaak langs geweest en is meer een vriend geworden dan iemand die enkel komt werken bij ons.
Heeft me in gang gestoken om te vloeren eind vorige week en vloer van benedenverdieping is nu voor +-1/3e klaar.

Om het schrijnwerkerij-deel over te nemen hebben we een jonge gast die hier vlakbij woont en net voor zichzelf begonnen is gevraagd voor een klein werk. Als dat goed verloopt, mag hij al de rest ook komen doen.

Het is met momenten stressen/vloeken, vaak zelf handen uit de mouwen steken om kosten te drukken of om zaken vooruit te laten gaan.
En daarnaast ook hééééél veel opvolgen, vergelijken, sjacheren, rondrijden, ...

Je moet daar eigenlijk toch wel een positieve ingesteldheid en karakter voor hebben om dat vol te houden.
Ik herinner me van onze eerste verbouwing dat mijn vrouw op een bepaald moment in tranen stond en vol overtuigd was dat we beter alles konden verkopen. Nu weet ze dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt. :p

Laatst bewerkt:
Die bestelbon en die fysieke markering ter plaatse, dat zijn 2 aparte dingen die elkaar niet uitsluiten he.

Wat je op die bestelbon zet, dient om jezelf in te dekken voor het geval dat iets niet volgens de afspraken verlopen is. Maar die info dient dan ook alleen maar daarvoor.
Als je ook effectief wil dat in de praktijk alles volgens jouw wensen verloopt, is mijn ervaring dat die bestelbon of 'afspraken op papier' onvoldoende zijn en alleen daarop vertrouwen juist de problemen creëert. Er zijn veel betere manieren en formaten om exacte instructies te communiceren van wat, waar en hoe hoog moet komen.

Ik snap ook niet goed hoe in jouw voorbeeld ramen hoger dan voorzien kunnen uitkomen door een helling vergeten mee te rekenen. Als je de max. hoogte van een raam pakt, en de helling van een hellend dak vergeet mee te rekenen, dan komen ze juist lager uit. De dakwerker vertellen hoe groot je bent, erop rekenen dat die dat onthoudt EN correct je reikwijdte kan inschatten is voor mij opnieuw een voorbeeld van hoe je problemen veroorzaakt. Dat is totaal geen duidelijke instructie. Die man heeft geen menselijke anatomie aan de unief gestudeerd. Aftapen waar het raam moet komen, en af met de kous. Hoe moeilijk kan dat zijn?

En nee, die gasten crossen de ganse dag van bouwcenter naar klanten, op en af om alle orders van die dag gehaald te krijgen. Die hebben geen tijd om ff met hun 23 tonner aan de kant te gaan staan en rond te bellen wat waar moet komen. Als het niet duidelijk genoeg is, dan kiezen ze zelf waar ze dat kappen want die denken dan 'het zal niet zo nauw steken waar ik het kap, want anders zou de klant het wel duidelijker gemarkeerd hebben'.

In ieder geval, ik heb nog nooit vodden gehad met vakmannen. En er zijn hier al 11 gepasseerd voor 13 werken op 3 jaar tijd.

Ook een tip: als je tevreden ben van een vakman, gebruik die om andere goede vakmannen te zoeken. Die hebben een heel netwerk van partners waarmee ze samenwerken en goede ervaringen mee hebben. De kans is veel kleiner dat je uiteindelijk bij een echte prutser terecht komt.

Klopt, maar denk je dat de zelfstandige niet rap gaat terugvallen op die bestelbon?

Van dat raam, ik weet de specifieke uitleg niet meer (want ik ben geen dakwerker :p) maar er had dan een andere dakwerker op gereageerd met een afbeelding en toen was het duidelijk dat die dakwerker een fout gemaakt had.

En hoe moeilijk kan dat zijn? Tsjah, de dakwerker is de specialist hé, niet de klant. Maar neen, dat is weer teveel gevraagd, klant moet zich maar schikken naar iedere zelfstandige want ze hebben elk hun manier van werken.

Ik heb zelf ook nog nooit grote miserie gehad hoor, maar dat is omdat ze hier maar één keer komen werken zijn, de rest heb ik allemaal zelf gedaan.

Alé, ge kunt toch ook moeilijk ontkennen dat dat qua klantvriendelijkheid allemaal zo scheef als iets zit?

Ik heb het denk ik hier al eens geschreven maar wat jij daar allemaal loopt te coördineren is eigenlijk werk voor je architect. Nu kan ik moeilijk inschatten welke overeenkomst je met die man hebt gesloten maar als ik je verhaal hier zo lees zat er niet echt een luik opvolging in je contract? Dan kun je al eens toestanden krijgen zoals je hier komt uitschrijven.

Die poort zelf gaan halen zou ik bijvoorbeeld nooit hebben gedaan. Want nu heb je geen verhaal meer want ja... Dat ze dat stuk u niet hebben meegegeven daar kan uw installateur nu niets meer aan doen. Alle vertraging vanaf dat punt is nu jouw schuld (zogezegd).

Heb je al die aannemers zelf aangeschreven en uitbesteed? Of kwamen die via je architect? Ik vermoed het eerste. Dan heb je bij je architect ook geen fantastisch verhaal meer want aannemers die hij niet zelf aanbrengt daar kan hij weinig over garanderen en heeft hij weinig vat op. Als die architect jaarlijks voor 100K aan elektriciteit bij die elektricien binnen brengt neemt die gast z'n telefoon op als de architect belt hoor.

Dus ja... Heb je pech? Het ziet er in ieder geval naar uit dat je wat malchance hebt. Maar was dit te voorzien (door iemand die in de sector actief is)? Sja...
Los ervan of het werk voor die architect is of niet, maar stel u nu eens voor dat ge in de rij staat bij de winkel voor iets te gaan afhalen en dat ze mensen die achter u binnenkomen voorlaten want "ahja, die hebben een grotere rekening en zijn dus belangrijker".

Alé, het lijkt nu alsof ik kei-verzuurd ben maar ik snap het gewoon allemaal. Zou ik zelf zelfstandige kunnen zijn? Neen. Maar ik zou het tenminste anders proberen aanpakken.

Laatst bewerkt:
Gouden tip voor iedereen die (ver)bouwt. Doe de planning maal min 1.5 in uw hoofd om te weten wanneer het klaar zal zijn. Iedereen rekent altijd veel te strak en gaat altijd uit dat de zaken kort op elkaar kunnen volgen. Terwijl de kleinste tegenslag in het begin al een serieuze achterstand kan opleveren.

Op welke hoogte moeten de bovenkastjes in een keuken ongeveer hangen? Het is een kleine keuken in een appartement, en ik had liever kastjes van 90 als 75 hoog maar gezien de hoogte van het plafond zouden kastjes van 90 op ongeveer 152 cm komen, kastjes van 75 op 167cm. Is 1m52 te laag? Ik ben zelf een meter 83 dus denk ik dat het blad op 105 cm moet?

Terug
Bovenaan