De verbouw-topic!

Ik ken natuurlijk de oppervlakte niet maar er staat ook al in dat hij sanitair en elektra wil vernieuwen. Dat doet ge dan door heel uw huis, niet op maar 1 verdiep.
Hieronder calculatie voor een oppervlakte van ongeveer 80m2, btw in

- Breekwerken, uitgraven vloer, afvoer afval: 4 a 5000 EUR (kan je zelf wel veel op besparen)
- Betonplaat wapenen + gieten: 2500 EUR
- Vloerisolatie (Star beads 40 of Gespoten PUR): 1750 EUR
- Chape met vezelwapening: 1400 EUR
- 90m2 vloerverwarming + collectoren + plaatsing: 3000 EUR
- 90m2 tegels + plinten (snijverlies inrekenen): 2700 EUR
- Plaatsen tegels + plinten + voegen: 3500 a 4000 EUR
- Nieuwe zekeringkast indien niet conform + plaatsen: 2500 EUR
- Vernieuwen elektriciteitsleidingen + stopcontacten + stekkers: 5000 EUR indien nieuwe kabels door huidige buizen kunnen
- Vernieuwen sanitair op 2 verdiepingen : 5000 EUR (voornamelijk werkuren)
- Nieuwe keuken: 12.500 a 17.500 EUR
- Gyprocwerken plafond: 2500 a 3000 EUR
- Nieuwe badkamer inclusief betegelen en waterdichting: 7500 - 8000 EUR indien met simpel bad + opbouwdouche, 12.500 a 15.000 indien met vrijstaand bad/vloerkraan/inbouwdouche met lijngoot

Dan kom ik uit op ongeveer 70k, zonder de luxe badkamer en keuken te nemen (17.500 is zelfs nog geen luxe keuken maar betere middenklasse). We gaan dan ook uit van een simpele upgrade van de electriciteit, geen full rework.
Ik heb hier ook nergens extra isolatie voorzien voor bv het dak, de tussenvloer, etc...
Zit ook nog niks in van nieuwe verlichtingsarmaturen/spotjes bv.
Reken op een 15-20% marge voor "onvoorziene kosten", zaken die ge tijdens het proces nog aanpast/een upgrade geeft, lijken die uit de kast vallen (denk aan bv uw badkamermuur die vol vocht blijkt te zitten en behandeld of vervangen moet worden).

Dat budget kan natuurlijk stijl omlaag als je zelf wél handig bent. Ik heb voor de vloerder 30 EUR per m2 geteld + werkuren voor voegen, plinten plaatsen en de materiaalkost voor lijm en voegsel. Dat wil zeggen dat er hier al makkelijk 1500 EUR te winnen is door die mens te helpen of 2700 EUR als je het werk zelf kan doen.
Afbraakwerken en uitgraven ook: als je een grondwerker laat komen met een minigraver en die voert alles af dan zijt ge er snel vanaf. Als gij u zelf een paar weken uitleeft met de pikeur en de schup dan kunt ge hier makkelijk 3500 EUR in uw zak steken (containers voor afvoer moet ge altijd betalen natuurlijk)
Badkamer eveneens. Onze hele badkamer heeft geen 5000 EUR gekost, inclusief lijngoot/vrijstaand bad/ingewerkte douche/etc... Maar ge moet dan wel zelf alle sanitair plaatsen, alle meubels hangen, alles zelf tegelen, etc...

Maar 50k? Zet dat maar uit uw hoofd als alles moet uitgevoerd worden.
Renoveren is budgetvriendelijk als ge het zelf kunt doen, als het uitbesteed moet worden is dat een dure onderneming.
Hij spreekt ook nog eens 'inclusief nieuwe meubels'. Dat wil zeggen dat zijn budget dus eerder rond de 40.000 EUR is he (tafel, 6 tot 8 stoelen, nieuwe sofa, dressoir, tv meubel, lampen, etc...)

Thx voor deze uitgebreide reactie :) Ik was misschien niet duidelijk genoeg, maar ik bedoel eigenlijk dat ik enkel de leefruimte beneden (ca 50 m² - keuken, salon, zithoek) grondig zou renoveren. Aan de badkamer (vrij recent) en ruimtes boven kom ik helemaal niet. Wat ik wel zou doen is leidingen klaarleggen voor moest ik dan na verloop van tijd een badkamer boven willen steken, maar dit is nu nog niet aan de orde.

Nu, ik ben me er wel bewust van dat er altijd extra kosten voor onvoorziene zaken zullen bijkomen, dus vandaar dat ik eigenlijk totaal niet kan inschatten of dit realistisch is. Ik hoop dat dit bij mij geen 15-20% zal zijn :D

Op een klein (no offense) budget is 15-20% niet zot hoor.
dat is 10k marge op 50k bouw.
Ik heb hier 30€ per m2 tegel geteld (zeker haalbaar met de juiste leveranciers).
Maar valt uw oog op een super mooie parkettegel in speciaal verband kan dat al rap verdubbellen.
Op een volledige bouw van 3-400k is dat natuurlijk anders, dan is 10% al veel speling.

als er geen badkamer bij is zal het mss nipt doenbaar zijn. Maar beneden bv maar de helft of 3/4 van de vloer isoleren is geen doen, doe dan alles want ge gaat problemen krijgen met temperatuursverschillen tussen oud en nieuw.

in principe zijn er twee keuzes
- grondig renoveren
- opkalfateren/mooi maken

alles ertussen is zever :)

Kent er iemand hier een goede badkamer plaatser in het Waasland?
We zouden de grotere aanpalende bureau willen ombouwen naar badkamer. Ik ben aan het twijfelen dit zelf te doen maar we zouden eens willen zien wat onze ideeën zouden kosten.

Vreemd eigenlijk dat er zo veel keukenbouwers (ketens) zijn, maar niet voor badkamers.

Zolder isoleren, is het de moeite (en geld) waard om het dubbel te doen zoals in deze video? Imo vind ik dat wat overdreven.

Anders steek ik gewoon 15cm glaswol.
Ik weet dat 15cm niet overdreven veel is, maar tussenvloeren zijn ook al geisoleerd + oud huis

Ik zie nochtans niet anders dan camionetten rondrijden met badkamerrenovatie op :eek:
Zolder isoleren, is het de moeite (en geld) waard om het dubbel te doen zoals in deze video? Imo vind ik dat wat overdreven.

Ik weet dat 15cm niet overdreven veel is, maar tussenvloeren zijn ook al geisoleerd + oud huis
Excel tijd he, bekijk eens hoeveel het echt extra is? Ga je slapen op die zolder?

Ik heb het net gedaan (dubbel), volgens wat ik gelezen heb moet u isolatie wel aansluiten met u onderdak zodat eventuele waterdamp via ginder naar buiten gewerkt kan worden ipv dat ze neerslaat op u isolatie en daar blijft liggen.

Nu goed, ik ben ook geen expert :) denk dat het belangrijkste zal zijn dat u dampscherm etc goed aangebracht is, dan vermijd je al een groot deel van alle mogelijke problemen.

Hier heeft hij natuurlijk al die gordingen die daar lopen waarop hij die extra kepers kan bevestigen, maakt het wel wat makkelijker voor een 2de laag.

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb maar 12cm dikke kepers maar ga toch ook maar enkel isoleren. Tussenvloer wordt ook geïsoleerd.

Over dat aansluiten tegen onderdak en geen luchtspouw vormen :
Er zijn er toch meerdere die bij een spantendak, het stuk boven de A (driehoek bovenaan) niet tot in de nok isoleren, maar wel aan de onderkant van de horizontale hoogste tussenschot? Hopelijk kan ik het zo uitleggen...
Waarbij den driehoek in de nok dus ook een luchtlaag is?

Er zijn er toch meerdere die bij een spantendak, het stuk boven de A (driehoek bovenaan) niet tot in de nok isoleren, maar wel aan de onderkant van de horizontale hoogste tussenschot? Hopelijk kan ik het zo uitleggen...
Je isoleert beter steeds tussen de spanten van beneden tot boven in de nok, en dus niet tussen de trekkers (horizontale balk bovenaan) en de knieschotten (verticale balken onderaan). Je kan die ook isoleren maar dan nog isoleer je best tussen de volledige spanten.

Om niet te zeggen bijna iedereen :P

Om niet te zeggen bijna iedereen :p
Ben ik dan den enige die alles toegestopt heeft? :p ik heb van boven tot beneden alles toegestoken, zo'n grote moeite is dat toch niet?

edit,: en voor de prijs van glaswol moet ge het nu ook niet laten, dat kost toch niet veel imo

Ben ik dan den enige die alles toegestopt heeft? :p ik heb van boven tot beneden alles toegestoken, zo'n grote moeite is dat toch niet?

edit,: en voor de prijs van glaswol moet ge het nu ook niet laten, dat kost toch niet veel imo
Onze nok zit op 5m hoogte. Had ik dat willen doen dan had ik een stelling moeten plaatsen :P
Daarbij is een luchtspouw allesbehalve slecht hoor.

Met een folie onderdak (blauwe onderdakfolie) kan je dat toch niet garanderen dat de lucht daar stilstaat?
En ik lees overal dat een luchtspouw niet goed is omwille van de condens. Maar inderdaad, ik ken er zelf toch ook meerdere die niet tot in de nok hebben geisoleerd, maar tot aan de 'driehoek' en daar toegestopt hebben

Onze nok zit op 5m hoogte. Had ik dat willen doen dan had ik een stelling moeten plaatsen :p
Daarbij is een luchtspouw allesbehalve slecht hoor.
fair enough, hier was het 3 meter nokhoogte dus nog perfect te doen. 5 meter kan ik snappen dat het wat lastiger is

Hoeveel mag ik gemiddeld rekenen om ongeveer een 50 vierkante meter snelbouwstenen te pleisteren? Zou gaan over onze toekomstige bijbouw. Er zal een groot schuifraam komen en dan nog een raampartij van 4 meter lang op een halve meter hoog. Al bij al dus vooral platte, rechte stukken zonder al te veel hoeken en draaitjes.

Wat zou een correcte prijs moeten zijn (all-in) om dit te laten uitvoeren? Wil er nog geen offertes voor opvragen aangezien onze plannen nog in 'denkfase' zitten.

Gaan binnenkort 1 vd slaapkamers renoveren. Nieuwe gyproc platen, nieuwe laminaat en dergelijke. De osb platen liggen nog op de vloer, maar ik vermoed dat er tussen die platen en de houten planken eronder (die onze plafond zijn in de woonkamer) niks ligt van isolatie. Is het de moeite om dit toch vol isolatie nog te steken tegen het geluid?

Momenteel wel redelijk wat geluid als we hier bovenop lopen. Niet abnormaal bij een ouder gebouw met houtskelet natuurlijk. Onder de laminaat komt wel nog een geluidsdempende ondervloer.

Gaan binnenkort 1 vd slaapkamers renoveren. Nieuwe gyproc platen, nieuwe laminaat en dergelijke. De osb platen liggen nog op de vloer, maar ik vermoed dat er tussen die platen en de houten planken eronder (die onze plafond zijn in de woonkamer) niks ligt van isolatie. Is het de moeite om dit toch vol isolatie nog te steken tegen het geluid?

Momenteel wel redelijk wat geluid als we hier bovenop lopen. Niet abnormaal bij een ouder gebouw met houtskelet natuurlijk. Onder de laminaat komt wel nog een geluidsdempende ondervloer.
Zou dat toch doen ja, of dat gewone isolatie geluid gaat tegenhouden is weer een andere zaak. Maar als je die geluidsdempende ondervloer al legt zal het wel voldoende zijn. Met isoleren doe je nooit verkeerd toch

En als het kan, maar wel lastiger, de osb er terug uithalen en rubber tussen leggen op te ontkoppelen. Doet veel voor de 'stampen' op de vloer. Isolatie voor spraak enz is ook wel goed.

Wij hebben het niet gedaan en merken het toch wel meer als verwacht!

Terug
Bovenaan