De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Paar maanden geleden zijn er lab tests voorbijgekomen die de stelling zouden onderbouwen.
Ik geloof (en merk) er ook geen fluit van in het echte leven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben altijd wat argwanend over zo'n stellingen. Kan zijn dat xt iets langer meegaat, maar 50%? Ik vraag me altijd af waar ze zulke cijfers vandaan halen. Kettingduur is afhankelijk van zoveel factoren....
Ik vind de exacte link niet meteen terug, maar Zero Friction Cycling heeft een lijvig en geheel uitgeschreven testprotocol met ditto resultaten. De moeite van het lezen wel eens waard voor wie voldoende nerd is. Zelf heb ik in ieder geval een XT-R ketting die na 5000-6000km (incl 1500km in Kirgizië in 2022) nog altijd niet aan de 0,75mm rek zit.
Eigenlijk is het beetje autisme. Het zit deels tussen mijn oren dat XT beter is. Ondertussen is de fiets bijna een jaar oud en dan is het nieuwe er ook al wat af. De aankoop vorig jaar was een voorzichtige aankoop. Hoewel ik vroeger in mijn tienerjaren lid was van de young bikers en op zondag wat toertochtjes deed, wist ik niet dat ik 20 jaar later dit nog steeds leuk ging vinden en nu eigenlijk zodanig leuk dat ik meerdere keren per week op de fiets kruip.
Welja, ik ben het daarom eens wat beginnen uitpluizen - waar zit het verschil nu echt? Op een paar vlakken is XT inderdaad een tikje interesssanter dan SLX, maar voor de doorsnee mtb'er is SLX absoluut meer dan goed genoeg - de limiet gaat veel vaker bij de berijder dan bij de groepset liggen. Zelfs Deore op zich is al een perfect acceptabele groepset.
 
Nog eens een technisch vraagje van mij :)
Zowel mijn vriendin als ik hebben onlangs een Canyon Grail gekocht, zij een van 1e generatie en ik een van de 2e generatie. Alleen heeft zij daarop 650b (27,5") wielen en ik 700c (28") wielen.

Ik vraag me nu echter af of de reserve binnenbanden die we in huis hebben (https://www.mantel.com/continental-cross-28-binnenband) weldegelijk ook door haar kunnen gebruikt worden, of moet zij specifiek nog aparte 650b binnenbanden kopen? Op het eerste zicht vind je dat precies ook amper. Of kunnen die 700c binnenbanden ook perfect in een 650b wiel gemonteerd worden? Of rijd je dan veel sneller lek?

Ik zou er van uitgaan dat het wel compatibel is (ook omdat ik amper 650b binnenbanden zie online :)), maar wou toch nog eens even verifiëren :-)
 
Nog eens een technisch vraagje van mij :)
Zowel mijn vriendin als ik hebben onlangs een Canyon Grail gekocht, zij een van 1e generatie en ik een van de 2e generatie. Alleen heeft zij daarop 650b (27,5") wielen en ik 700c (28") wielen.

Ik vraag me nu echter af of de reserve binnenbanden die we in huis hebben (https://www.mantel.com/continental-cross-28-binnenband) weldegelijk ook door haar kunnen gebruikt worden, of moet zij specifiek nog aparte 650b binnenbanden kopen? Op het eerste zicht vind je dat precies ook amper. Of kunnen die 700c binnenbanden ook perfect in een 650b wiel gemonteerd worden? Of rijd je dan veel sneller lek?

Ik zou er van uitgaan dat het wel compatibel is (ook omdat ik amper 650b binnenbanden zie online :)), maar wou toch nog eens even verifiëren :)
26 inch binnenbanden kopen. Die passen sowieso op de 650b (27,5”) en eigenlijk ook wel op 700c (28-29”).

Net zoals bij breedte, beter te klein dan te groot

EDIT: maar ik vergeet het belangrijkste: Binnenbanden? Gewoon tubeless op een gravelbike
 
Is me voorlopig nog teveel moeite om me daarin te verdiepen :p Plus als je toch nog eens zou lek rijden, moet je toch nog reserve binnenband meepakken toch?
 
Nog eens een technisch vraagje van mij :)
Zowel mijn vriendin als ik hebben onlangs een Canyon Grail gekocht, zij een van 1e generatie en ik een van de 2e generatie. Alleen heeft zij daarop 650b (27,5") wielen en ik 700c (28") wielen.

Ik vraag me nu echter af of de reserve binnenbanden die we in huis hebben (https://www.mantel.com/continental-cross-28-binnenband) weldegelijk ook door haar kunnen gebruikt worden, of moet zij specifiek nog aparte 650b binnenbanden kopen? Op het eerste zicht vind je dat precies ook amper. Of kunnen die 700c binnenbanden ook perfect in een 650b wiel gemonteerd worden? Of rijd je dan veel sneller lek?

Ik zou er van uitgaan dat het wel compatibel is (ook omdat ik amper 650b binnenbanden zie online :)), maar wou toch nog eens even verifiëren :)
Nee, je moet ook de juiste binnenbanden kopen.

Ik heb trouwens nog een set GP5000 650B 25mm te koop. Nooit gemonteerd, verkeerd besteld. Te koop voor een prijzeke!
 
Nee, je moet ook de juiste binnenbanden kopen.

mm dat gaat ze niet graag horen :p
Maar ge hebt dan ook wel binnenbanden die zowel voor 27.5", 28" als 29" geschikt zijn ook precies ... 🤷‍♂️

Alleen is die ook weer niet geschikt vanwege te korte ventiellengte :p 60mm nodig.

En 26" binnenbanden vinden van 60mm ventielhoogte is precies ook geen sinecure.
 
Deze week bikefitting laten doen, blijkbaar stond mijn zadel 5cm te laag.

Dan verschuiven ze die plaatjes van uwe schoen ne mm en vragen ze: “en voelde verschil?” Haha als ik net 10.000km heb gefietst mee een zadel da 5cm te laag stond en da allemaal goe vind. ga ik ni veel verschil voelen in die plaatjes :p

Helaas moet ik wel een nieuw stuur kopen van 300€ stuurpen met eigenlijk 4cm korter zijn.
Khad mij zadel eigenlijk volledig vooruit gezet om da te compenseren.
Nieuwe positie voelt goed, maar nieuw stuur gaat toch wel een zegen zijn.

Ze hadden mij in de winkel nen L aangeraden ipv M, terwijl de canyon “generator” een M aanraden.

In elk geval als ik het uitreken (lengte van zadel tot stuur) en dan lengte stuurpen scheelt da maar 2,5cm dus zelf daar had een nieuw stuur gemoeten (tenzij ik fout redeneer, maar het sust mijn geweten wel)
 
Deze week bikefitting laten doen, blijkbaar stond mijn zadel 5cm te laag.

Dan verschuiven ze die plaatjes van uwe schoen ne mm en vragen ze: “en voelde verschil?” Haha als ik net 10.000km heb gefietst mee een zadel da 5cm te laag stond en da allemaal goe vind. ga ik ni veel verschil voelen in die plaatjes :p

Helaas moet ik wel een nieuw stuur kopen van 300€ stuurpen met eigenlijk 4cm korter zijn.
Khad mij zadel eigenlijk volledig vooruit gezet om da te compenseren.
Nieuwe positie voelt goed, maar nieuw stuur gaat toch wel een zegen zijn.

Ze hadden mij in de winkel nen L aangeraden ipv M, terwijl de canyon “generator” een M aanraden.

In elk geval als ik het uitreken (lengte van zadel tot stuur) en dan lengte stuurpen scheelt da maar 2,5cm dus zelf daar had een nieuw stuur gemoeten (tenzij ik fout redeneer, maar het sust mijn geweten wel)

Ze hebben dat toch niet in 1 trek 5 cm naar beneden gedaan mag ik hopen? Want dat is een zodanig groot verschil dat het vraagt om blessures. Zoiets moet je beetje per beetje doen.

Heb je dan nu een L of een M? Want volgens mij is het verschil tussen die 2 maten ook gewoon geen 4 cm, maar dan heb je gewoon een verkeerde fiets.

Bestaat zo een stuur wel van canyon? Kortste is 80 mm en als je een L hebt zit er een stuurpen op van 100 of 110 mm? Gaat trouwens ook echt niet leuk meer sturen met zo een korte stuurpen.

Dan moet je toch wel hele lange benen hebben en een kort bovenlijf. Ik heb dat al met mijn 1m90 en bbl van 96cm, maar ik rij gewoon op een aeroad met het stuur die erbij was. Iets korter zou mss comfortabeler zijn, maar met het nodige core werk en wennen heb ik van niks last.
 
5cm hoger en 4cm korter, WTF.

Dat is het verschil tussen een kinderfiets en één voor kleine volwassenen.

Second opinion please.

Als
 
Van die getallen viel ik wel bijna van mijn stoel af.
Dat klinkt meer als: koop maar een ander frame...

Die getallen wat ze aanpassen lijkt zowat dat ze monster van Frankenstein gaan maken :)
 
Terug
Bovenaan