De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Eveneens gewoon montagepasta. Nog nooit gekraakt meegemaakt terwijl ik vaak in fameus vuile omstandigheden rij. Gisteren nog een paar remplaatjes vervangen na amper een maand - volledig opgesleten door het vuil.

De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik per abuis organische remplaatjes had gekocht. Maar toch, zelfs de velgremblokjes op mijn toeringfiets gaan beduidend langer mee, en die jat ik per definitie van kapotte fietsen. :unsure:
 
Hoeveel jaar/km kan je eigenlijk met crankstel rijden? De tandwielen bedoel ik dan
Vuistregel voor maximale uitmelkerij is ruwweg zes kettingen per cassette en drie cassettes per crank. De hoeveelheid kilometers die ge er uit haalt hangt dus ook af van de slijtvastheid van het andere materiaal van de aandrijving, niet alleen de slijtvastheid van het onderdeel zelf.

Dat gezegd zijnde zie ik soms ook fietsen waarvan de hele aandrijving in de vernieling is gereden. Hangt dus ook af van onderhoud en gebruiker.
 
Vuistregel voor maximale uitmelkerij is ruwweg zes kettingen per cassette en drie cassettes per crank. De hoeveelheid kilometers die ge er uit haalt hangt dus ook af van de slijtvastheid van het andere materiaal van de aandrijving, niet alleen de slijtvastheid van het onderdeel zelf.

Dat gezegd zijnde zie ik soms ook fietsen waarvan de hele aandrijving in de vernieling is gereden. Hangt dus ook af van onderhoud en gebruiker.
Amai, op mijn koersfiets zou dat dan 36k km zijn voor een cassette en 108k km voor een crank…
 
Amai, op mijn koersfiets zou dat dan 36k km zijn voor een cassette en 108k km voor een crank…
Is een vuistregel eh. Je kan ook preventief vervangen als het nog doenbaar is.

Alles hangt af van hoe goed je uw aandrijflijn onderhoudt. Rij je nooit in regen of vuiligheid en reinig je uw aandrijflijn voldoende dan kan je inderdaad heel lang met uw aandrijflijn doen.
Maar een beetje vuil of regen en geen goed onderhoud kan de levensduur heel snel halveren of tot een kwart terugbrengen.
Op een crosser ga je geen 10k km met een kettingblad kunnen rijden.
 
Da's toch niet zo gek?
Ik heb nog nooit een crankblad moeten vervangen, ik verkoop mijn fietsen daar te snel (in km, niet noodzakelijk in tijd) voor.

Maar 108k vind ik toch zeer veel, zelfs de helft is al meer dan ik eigenlijk zou verwachten. Ik vraag me af hoeveel fietsen aan zo’n afstanden geraken.

Niet dat ik het betwist, ik ben gewoon aangenaam verrast. Nu vind ik de powermeter verwerken in de crank bij Sram al iets minder belachelijk, met de nadruk op iets 😉
 
Sinds 1 maand ben ik begonnen met fietsen naar het werk. Ik rij telkens 22 a25min op en zelfde tijd af. Wat op een
+-4u komt in totaal over 5 dagen. Normaal fiets ik tijdens de week 2x 1u op zwift. 1x gericht intervallen en 1x zeer veranderlijk naar de goesting. Het kan een race zijn of gewoon 1u zone2. Nu doe ik dat niet meer maar ik heb dus dubbel zo veel tijd op de fiets gezeten maar wel telkens zeer kort en krachtig. Ik rij constant in de grijze zone en 1 'bergje' 1.5min in het rood. Ik ben curieus hoe dit zal uitdraaien met de conditie. Verder doe ik nog 1 duurtraining per week van +-2,5u in het weekend.
 
Nu vind ik de powermeter verwerken in de crank bij Sram al iets minder belachelijk, met de nadruk op iets 😉

Die zouden in theorie sowieso al sterker zijn.
En je wisselt de volledige crank in en krijgt korting op een nieuwe (refurb of echt nieuw). Nog altijd niet goedkoop, maar je staat ook niet elk jaar voor de aanschaf.

Plus dat het een trigger is om uw aandrijflijn goed te onderhouden.
 
Sinds 1 maand ben ik begonnen met fietsen naar het werk. Ik rij telkens 22 a25min op en zelfde tijd af. Wat op een
+-4u komt in totaal over 5 dagen. Normaal fiets ik tijdens de week 2x 1u op zwift. 1x gericht intervallen en 1x zeer veranderlijk naar de goesting. Het kan een race zijn of gewoon 1u zone2. Nu doe ik dat niet meer maar ik heb dus dubbel zo veel tijd op de fiets gezeten maar wel telkens zeer kort en krachtig. Ik rij constant in de grijze zone en 1 'bergje' 1.5min in het rood. Ik ben curieus hoe dit zal uitdraaien met de conditie. Verder doe ik nog 1 duurtraining per week van +-2,5u in het weekend.
Dat gaat heel goed uitdraaien 😉
Ik reed vroeger zo’n 100-120km per week voor woon-werk. In het heenrijden zo’n 16km en in de terugweg eerder 20 á 30km.
Je bouwt zeer snel conditie op én je hebt 2x per dag een trainingsprikkel.
Ben er nu mee gestopt door omstandigheden en conditie is zienderogen achteruit gegaan, de kilo’s er snel bij…

Ik ben op zoek naar een neckwarmer met een ‘zotte’ print.
Bv zoals die van Victory Chimp. De verzendkosten zijn jammer genoeg vrij hoog…
 
Is het eigenlijk slecht om na een modderige rit je kettinglijn te kuisen met cyclon bionet chain cleaner en nadien te drogen en terug te squirten? Volgens sommigen mag je dat niet doen?

Laatste weken van die bubbels op mijn billen, misschien toch eens op zoek naar een betere broek en zeem? Wat zijn zo de goede merken/types voor ritten van 3u of langer?
 
Wat een heerlijk weertje vandaag, er was verdorie meer volk op 't jaagpad dan op de Antwerpse Ring de eerste avondspits van een verlengd weekend...
 
Is het eigenlijk slecht om na een modderige rit je kettinglijn te kuisen met cyclon bionet chain cleaner en nadien te drogen en terug te squirten? Volgens sommigen mag je dat niet doen?

Laatste weken van die bubbels op mijn billen, misschien toch eens op zoek naar een betere broek en zeem? Wat zijn zo de goede merken/types voor ritten van 3u of langer?
Klopt.
Nooit ontvetten. Enkel afkuisen en opnieuw squirten.

Welke broek draag je nu misschien?
 
Terug
Bovenaan