De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Tuurlijk is dat goed om een 2e fiets te kopen, een aero heb je al, nu nog een klimfiets om mee te nemen op reis. Als die Propel 8.5kilo weegt, dat is het gewicht van een instapmodel bij sommige merken. Daar moet minstens 1 kg af.

Elke reden om een fiets bij te kopen is een goede reden. Welke groep komt er op die Propel?

Edit: zie net da je voor de red gaat gaan.

Hoeveel denk je dat uw aeroad weegt afgemonteerd misschien? :p
Een propel is niet de lichtste, maar ook zeker niet de zwaarste fiets hoor. Zeker als je die afmonteert met rival tikt het al snel omhoog.

Gewicht is ook niet alles natuurlijk. Zo een propel is echt wel een heel goeie fiets, ook gewoon een snelle fiets.
Staat terecht op elk lijstje van beste new generation aerofiets die je kan kopen.
Moet je tegenwoordig ook hier al gaan verantwoorden waarom je een tweede fiets wil kopen? Laat dat soort netelige vragen asjeblief over aan de vrouw des huizes en gebruik dit topic enkel om te feliciteren/aan te moedigen.
Overdrijf anders eens :P
Gewoon eens polsen naar de exacte beweegreden en goedbedoeld advies liefhebbers onder elkaar daar is toch niks mis mee?

Heb trouwens ook gekeken naar een S-Works SL7/SL8 frame, aangezien ik toch een custom build zal doen. Maar goddamn, die frameworks zijn pas duur yikez.

3de en laatste optie zou zijn dat ik een Propel advanced SL 0 frame koop en vervolgens mijn oudere, zwaardere propel verkoop. Ik heb mijn oog al laten vallen op de Blue Dragonfly kleur :oi22: Pfff, kiezen is verliezen.

3de en laatste optie zou zijn dat ik een Propel advanced SL 0 frame koop en vervolgens mijn oudere, zwaardere propel verkoop. Ik heb mijn oog al laten vallen op de Blue Dragonfly kleur :oi22: Pfff, kiezen is verliezen.
Blue dragonfly vind ik in het echt tegenvallen. Puur van kleur is de propel momenteel veel mooier. Op vlak van kader vind ik de propel mooier (heb hem dan ook zelf) is je propel al het huidige model of nog de vorige?

Een sworks kader kost inderdaad €5000 ipv 4000 voor de top reeks giant.

Laatst bewerkt:
Blue dragonfly vind ik in het echt tegenvallen. Puur van kleur is de propel momenteel veel mooier. Op vlak van kader vind ik de propel mooier (heb hem dan ook zelf) is je propel al het huidige model of nog de vorige?

Call me a snob, maar ik vond een bom geld spenderen aan een Giant zo moeilijk.

Da’s zo’n emotieloos merk. Het Toyota van de fietsen, waarschijnlijk de beste koop die je kan doen, maar zonder ziel.

Dat gezegd zijnde is een Propel, en zelfs een Defy, in ‘t echt een prachtige fiets.

Ik heb nog getwijfeld voor die zilverroze Propel. Waanzinnige bang for buck met Rival. En ook dat kleur is in het echt magnifiek. Echter, van zodra je richting Force en betere wielen wou gaan tikte die echter ook de 7k aan.

1731567808931.jpeg

Je bedoelt dan de TCR? :) Link naar foto's werkt niet helaas. Zelfs al 5.5k vs. 3.9k bij Giant.

Call me a snob, maar ik vond een bom geld spenderen aan een Giant zo moeilijk.

Da’s zo’n emotieloos merk. Het Toyota van de fietsen, waarschijnlijk de beste koop die je kan doen, maar zonder ziel.

Dat gezegd zijnde is een Propel, en zelfs een Defy, in ‘t echt een prachtige fiets.

Ik heb nog getwijfeld voor die zilverroze Propel. Waanzinnige bang for buck met Rival. En ook dat kleur is in het echt magnifiek. Echter, van zodra je richting Force en betere wielen wou gaan tikte die echter ook de 7k aan.
Ik snap wel wat je bedoelt ze, maar ik heb niet het gevoel dat dat er wel is bij een bepaald merk :p Het is exact die propel dat ik heb in die kleur.

Hoeveel denk je dat uw aeroad weegt afgemonteerd misschien? :p
Een propel is niet de lichtste, maar ook zeker niet de zwaarste fiets hoor. Zeker als je die afmonteert met rival tikt het al snel omhoog.
Ik heb hem nog niet ;) Had hem besteld in dat rood en de endurace te koop gezet, toen getwijfeld voor dat cristal white, maar die was pas eind november beschikbaar. Toen een potentiële koper voor de endurace gevonden maar wel 1600 euro verlies op een jaar tijd, ondertussen nog paar keer woon-werk met de endurace gedaan en gewoon beslist om die te houden, vermits 20 euro per dag woon/werk wel de moeite is. Anderzijds kan ik lijk toch moeilijk met een Aeroad en een rugzak gaan werken? De wegen zijn hier bovendien bezaaid met zand, gladde zeedijktegels, plassen, putten. De endurace is hierop helemaal in zijn sas. Een ideale winterfiets. Met dat in het achterhoofd, als er morgen een aeroad zou staan naast de endurace en het is voor woon-werk of op vuile wegen te rijden, dan zou het toch weer die endurace worden die gebruikt gaat worden.

Dus zwaar in twijfel om gewoon een aeroad bij te kopen voor de vrijetijdsritten, hoeft dat dan een cfslx8 te zijn of zou een slx7 met 105di2 ook voldoende zijn? mss kan @poeperman hier zijn mening over geven?

Wat is de meerwaarde van:

arc1400 velgen met 240 naven t.o.v. arc 1600 wielen met 350 naven?

wat is de meerwaarde van Ultegra di2 t.o.v. 105di2 , buiten die 300 gram en knopjes bovenaan (die ik nu ook niet gebruik op de endurace)?
Gewicht is ook niet alles natuurlijk. Zo een propel is echt wel een heel goeie fiets, ook gewoon een snelle fiets.
Wel ik heb mijn endurace geupdate met lichtere 45mm carbon wielen, lichtere pen, die ligt nu op 7,5kg en ik geraak nooit meer aan mijn gemiddelde van 35 op de toer van de ijzer, dat ik in mei haalde met de volledige originele setup met de zware 1800 gram endurance ln wielen. Ik ben wel zwaarder geworden, woog op mijn scherpst 63-64kg, nu weer rond de 70 en heb van die buffelbillen gekregen :o .

Je conditie zal gewoonweg achteruit gegaan zijn. Als je een dikke 10% aan lichaamsgewicht extra hebt, zal dat meestal niet door een gezondere levensstijl komen.
Die 45mm wielen zullen wel hun effect hebben, maar voor de rest zal die kg extra die in uw fietst steekt bitter weinig effect hebben op uw rondje IJzer.

Ik heb ongeveer dezelfde Endurace CF SL, maar dan met mechanische Ultegra. Zelf de upgrade gedaan naar 45mm wielen met 350 naven. Die fiets is voor mij een alleskunner op de weg. Ik kan daar 200km op zitten zonder zadel- of rugpijn. Ik heb nooit met een 'snellere' fiets gereden dan deze, dus ik bekijk het zeker met een gekleurde bril. Maar ik rijd nu vlot mijn maten met hun Aeroad, S-works SL8 en Propel naar de kloten door het verschil in conditie, dus de drang is minder groot om een echte aerofiets te kopen.

Ik heb hem nog niet ;) Had hem besteld in dat rood en de endurace te koop gezet, toen getwijfeld voor dat cristal white, maar die was pas eind november beschikbaar. Toen een potentiële koper voor de endurace gevonden maar wel 1600 euro verlies op een jaar tijd, ondertussen nog paar keer woon-werk met de endurace gedaan en gewoon beslist om die te houden, vermits 20 euro per dag woon/werk wel de moeite is. Anderzijds kan ik lijk toch moeilijk met een Aeroad en een rugzak gaan werken? De wegen zijn hier bovendien bezaaid met zand, gladde zeedijktegels, plassen, putten. De endurace is hierop helemaal in zijn sas. Een ideale winterfiets. Met dat in het achterhoofd, als er morgen een aeroad zou staan naast de endurace en het is voor woon-werk of op vuile wegen te rijden, dan zou het toch weer die endurace worden die gebruikt gaat worden.

De endurace gebruiken als slecht weer fiets of pendelfiets is perfect valabel hoor. Past perfect een 35mm gravel band in (wat voor een tijdje toch de standaard was op gravel).
Natuurlijk is het een beetje zonde om uw goed materiaal op deze manier te slijten, maar goed je hoeft de volgende keer geen ultegra spul erop te zetten.
Als je zuiver een slecht weer fiets zoekt zou ik persoonlijk zeggen om hem op te ruimen en een dedicated beater aan te schaffen. Maar ik zie legio mensen met een fiets die ooit meer dan 5 ton gekost heeft gebruiken om mee te morsen, hoeveel je eraan wilt geven is daar de rem lijkt me.

Maar vergeet niet dat het ook nog zomer wordt en dan kan je perfect met de aeroad naar u werk rijden hoor. Zolang uw rugzak geen 10kg weegt lijkt me dat ook geen probleem te zijn, al betwijfel ik of je dat zou doen met een endurace dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.

Dus zwaar in twijfel om gewoon een aeroad bij te kopen voor de vrijetijdsritten, hoeft dat dan een cfslx8 te zijn of zou een slx7 met 105di2 ook voldoende zijn? mss kan @poeperman hier zijn mening over geven?

Mijn mening zou zijn dat ik het gek zou vinden om op uw beater beter materiaal te hebben dan op uw performance/ mooie ritjes fiets.
Tussen ultegra en 105 zit weinig verschil buiten looks en gewicht. Maar bij een afgemonteerde fiets heb je meestal bij de ultegra ook algeheel betere componenten, dat is ook zo bij de aeroad.

Wat is de meerwaarde van:

arc1400 velgen met 240 naven t.o.v. arc 1600 wielen met 350 naven?

Het verschil tussen die wielsets is duidelijk de hubs en het algeheel gewicht en bouwkwaliteit.
240 naven zijn lichter en hebben standaad 36t ratchet, zijn gewoon een klasse beter dan de 350.

Het zijn op zich allemaal kleine beetjes, waarover je kan discusieren of ze een groot verschil maken. Maar het is vooral de combinatie van op verschillende plaatsen een beetje die in totaliteit wel in deftig verschil maken.
Maar performance/ prijs gewijs verlies je het natuurlijk. Maar we zijn liefhebbers onder elkaar, de liefde is vaak sterker dan de rationaliteit.

Wel ik heb mijn endurace geupdate met lichtere 45mm carbon wielen, lichtere pen, die ligt nu op 7,5kg en ik geraak nooit meer aan mijn gemiddelde van 35 op de toer van de ijzer, dat ik in mei haalde met de volledige originele setup met de zware 1800 gram endurance ln wielen. Ik ben wel zwaarder geworden, woog op mijn scherpst 63-64kg, nu weer rond de 70 en heb van die buffelbillen gekregen :eek: .

Dat kan natuurlijk aan meer liggen dan enkel maar de fiets :P
En zonder powerdata is het ook gewoon gokken natuurlijk. Maar met gelijk blijvende fysiek en 6kg meer gewicht is de impact op uw W/kg gewoon duidelijk zeer negatief beïnvloed.
Buffelbillen daar heb je ook niks aan. Je moet magere goed doorbloede en vooral gespierde jambons hebben!

Voor welke cassette/crank verhouding zouden jullie gaan als beste all-arounder (met meer neiging naar klimmen)? 48/35 met dan 10/33?
Ligt eraan wat je conditie is natuurlijk. En je hebt klimmen en klimmen natuurlijk.
Ben je goed dan kan je wel met een 50/37 overweg, toch iets minder kan een 46/33 beter zijn. De middenweg is 48/35.
Als het over klimmen gaat dan zal het vooral over het kleine blad gaan, en je zal waarschijnlijk graag cadans van 80-90 willen aanhouden, dus kan je perfect met een verzettabel bekijken wat u beste ligt.

in mijn zoektocht naar een ligstuur voor de Cannondale ben ik op iets interessants geland. Gemonteerd op de stem, dus geen enkel probleem met platte sturen. Werkt door de adapters op zowel ronde als platte stuurpennen. Dus mogelijk te gebruiken voor een ultra met de gravelbike ook (never) of op de rollen.

Extensions zijn verwisselbaar door normale j-bends, er zijn spacers beschikbaar etc.

En doordat je het stuur op de stuurpen monteert heb je ook minder problemen met de extra reach zo lijkt mij. Vreemd dat dit concept weinig adoptie krijgt.

Nergens behalve op ebay te verkrijgen maar zonet besteld.

Controltech Falcon Mini Stem Mounted

IMG_3871.jpeg

IMG_3872.jpeg

Als er iemand geïnteresseerd is in een update na levering, stuur maar een DM.

in mijn zoektocht naar een ligstuur voor de Cannondale ben ik op iets interessants geland. Gemonteerd op de stem, dus geen enkel probleem met platte sturen. Werkt door de adapters op zowel ronde als platte stuurpennen. Dus mogelijk te gebruiken voor een ultra met de gravelbike ook (never) of op de rollen.

Extensions zijn verwisselbaar door normale j-bends, er zijn spacers beschikbaar etc.

En doordat je het stuur op de stuurpen monteert heb je ook minder problemen met de extra reach zo lijkt mij. Vreemd dat dit concept weinig adoptie krijgt.

Nergens behalve op ebay te verkrijgen maar zonet besteld.

Controltech Falcon Mini Stem Mounted

Bekijk bijlage 35481
Bekijk bijlage 35482

Als er iemand geïnteresseerd is in een update na levering, stuur maar een DM.
Is het doelpubliek daarvan niet "Draft legal triathlon" mensen. In de lokale fietsclub zit er alvast iemand die triathlon doet met een gelijkaardig systeem van specialized op zijn fiets.

Is het doelpubliek daarvan niet "Draft legal triathlon" mensen. In de lokale fietsclub zit er alvast iemand die triathlon doet met een gelijkaardig systeem van specialized op zijn fiets.
Wrs wel, maar je kan er ook gewone extensies in steken, en de pads 2/4/6 verhogen, waardoor ze ook voor een normale tri te gebruiken zijn.

Quasi geen enkele moderne (aero)bike kan tegenwoordig een ligstuurtje herbergen dus lijkt het wel geschikt.

Ik heb ook nog vrij veel ruimte om mijn zadel naar voren te zetten, en doordat deze extensies dichter bij het zadel komen dan normaal denk ik dat daar wel een triatlonfiets mee zal kunnen benaderen qua zitpositie. En da’s toch weer 3K uitgespaard. Tenzij je natuurlijk rimbrake/lage wielen/mechanical/oud gaat. Da’s voor als het niet goed werkt :)

Terug
Bovenaan