Ik heb hem nog niet

Had hem besteld in dat rood en de endurace te koop gezet, toen getwijfeld voor dat cristal white, maar die was pas eind november beschikbaar. Toen een potentiële koper voor de endurace gevonden maar wel 1600 euro verlies op een jaar tijd, ondertussen nog paar keer woon-werk met de endurace gedaan en gewoon beslist om die te houden, vermits 20 euro per dag woon/werk wel de moeite is. Anderzijds kan ik lijk toch moeilijk met een Aeroad en een rugzak gaan werken? De wegen zijn hier bovendien bezaaid met zand, gladde zeedijktegels, plassen, putten. De endurace is hierop helemaal in zijn sas. Een ideale winterfiets. Met dat in het achterhoofd, als er morgen een aeroad zou staan naast de endurace en het is voor woon-werk of op vuile wegen te rijden, dan zou het toch weer die endurace worden die gebruikt gaat worden.
De endurace gebruiken als slecht weer fiets of pendelfiets is perfect valabel hoor. Past perfect een 35mm gravel band in (wat voor een tijdje toch de standaard was op gravel).
Natuurlijk is het een beetje zonde om uw goed materiaal op deze manier te slijten, maar goed je hoeft de volgende keer geen ultegra spul erop te zetten.
Als je zuiver een slecht weer fiets zoekt zou ik persoonlijk zeggen om hem op te ruimen en een dedicated beater aan te schaffen. Maar ik zie legio mensen met een fiets die ooit meer dan 5 ton gekost heeft gebruiken om mee te morsen, hoeveel je eraan wilt geven is daar de rem lijkt me.
Maar vergeet niet dat het ook nog zomer wordt en dan kan je perfect met de aeroad naar u werk rijden hoor. Zolang uw rugzak geen 10kg weegt lijkt me dat ook geen probleem te zijn, al betwijfel ik of je dat zou doen met een endurace dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.
Dus zwaar in twijfel om gewoon een aeroad bij te kopen voor de vrijetijdsritten, hoeft dat dan een cfslx8 te zijn of zou een slx7 met 105di2 ook voldoende zijn? mss kan
@poeperman hier zijn mening over geven?
Mijn mening zou zijn dat ik het gek zou vinden om op uw beater beter materiaal te hebben dan op uw performance/ mooie ritjes fiets.
Tussen ultegra en 105 zit weinig verschil buiten looks en gewicht. Maar bij een afgemonteerde fiets heb je meestal bij de ultegra ook algeheel betere componenten, dat is ook zo bij de aeroad.
Wat is de meerwaarde van:
arc1400 velgen met 240 naven t.o.v. arc 1600 wielen met 350 naven?
Het verschil tussen die wielsets is duidelijk de hubs en het algeheel gewicht en bouwkwaliteit.
240 naven zijn lichter en hebben standaad 36t ratchet, zijn gewoon een klasse beter dan de 350.
Het zijn op zich allemaal kleine beetjes, waarover je kan discusieren of ze een groot verschil maken. Maar het is vooral de combinatie van op verschillende plaatsen een beetje die in totaliteit wel in deftig verschil maken.
Maar performance/ prijs gewijs verlies je het natuurlijk. Maar we zijn liefhebbers onder elkaar, de liefde is vaak sterker dan de rationaliteit.
Wel ik heb mijn endurace geupdate met lichtere 45mm carbon wielen, lichtere pen, die ligt nu op 7,5kg en ik geraak nooit meer aan mijn gemiddelde van 35 op de toer van de ijzer, dat ik in mei haalde met de volledige originele setup met de zware 1800 gram endurance ln wielen. Ik ben wel zwaarder geworden, woog op mijn scherpst 63-64kg, nu weer rond de 70 en heb van die buffelbillen gekregen

.
Dat kan natuurlijk aan meer liggen dan enkel maar de fiets

En zonder powerdata is het ook gewoon gokken natuurlijk. Maar met gelijk blijvende fysiek en 6kg meer gewicht is de impact op uw W/kg gewoon duidelijk zeer negatief beïnvloed.
Buffelbillen daar heb je ook niks aan. Je moet magere goed doorbloede en vooral gespierde jambons hebben!