De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De fietsvergoeding is wel stevig bij mij. Dagje met de fiets levert mij bijna 19 euro op. Nu met de zelf bekostigde Aeroad zie ik het nog niet zitten om door dat vuil te ploeteren, dus laatste maand altijd de MTB. Vanaf 26 zou de gebruik je loser-bruto-eindejaarspremie-leasing op poten moeten staan, ik hoop dat we Canyon kunnen leasen, dan zou ik nog een Ultimate cf slx8 leasen als BEATER. Indien dat niet kan een Scott Addict RC10 of ander lichtgewicht allrounder.
Ik ging zeggen: good luck with that, ge moet al chance hebben dat het juist o2o leasing is dat ze nemen. Maar ik zie dat Cyclis precies toch ook een optie is. Vreemd wel... ze zijn hier bij ons op het werk vorig jaar overgestapt van B2Bike naar Cyclis en Canyon leek toen precies geswitched te zijn van Cyclis naar o2o. Misschien toch eens zien om iets nieuws te leasen :unsure:

Ik heb de b&w bike box gehad, hard case, veel ruimte, alles ging hierin zodat ik voor de rest enkel nog handbagage had.
Nadeel was dat de linten scheurden, 1 al na 1 keer gebruiken, de rest na +/- 6 jaar.
Deze dan vervangen en de fietsbox weggegeven.
Is de 2 en goedkoop voor wat het is.

Daarvoor enkele keren zo een model gehuurd. https://www.mantel.com/be/scicon-ae...aZ-6CZMqWwdulCIoZ4qvrMuuVOz04f_hoCLvUQAvD_BwE
Kleiner, minder opbergruimte maar wel zeer stevig.

Probleem is dat ik niet zoveel zin heb om heel mijn fiets uit elkaar te schroeven.

SQS gebruikt bijvoorbeeld uitsluitend de zachte scicon aerocomfort. Fiets kan daar volledig in zonder iets aan te passsn, enkel wielen eruit natuurlijk.
Toen ik naar Tenerife vloog werden er 10 fietsen in zachte tas ingeladen dus het werkt wel, alleen gevoelsmatig voel ik me daar toch niet super goed bij.

Probleem is dat ik niet zoveel zin heb om heel mijn fiets uit elkaar te schroeven.
Valt wel mee, op +/- 30 minuten staat die terug in elkaar, nu met interne kabels mss iets langer.
Wielen er uit, pedalen af, zadel laten zakken of er uit, batterij afkoppelen, stuur los en draaien en klaar.
SQS gebruikt bijvoorbeeld uitsluitend de zachte scicon aerocomfort. Fiets kan daar volledig in zonder iets aan te passsn, enkel wielen eruit natuurlijk.
Toen ik naar Tenerife vloog werden er 10 fietsen in zachte tas ingeladen dus het werkt wel, alleen gevoelsmatig voel ik me daar toch niet super goed bij.
Kameraad had toen een model ala Evoc Bike bag pro 305L, dus soft met metalen studs.
Als je ziet hoe ze soms met die bakken smijten, was mijn keuze snel gemaakt voor een hardcase.
Bij mijn weten is zijn fiets wel nooit echt beschadigd geweest (reisde ook wel pak minder met de fiets dan ik).

Er zijn er ook die een kartonnen doos van bij de fietsenmaker gebruiken.
Maar mijn fietsen zijn me te kostelijk om te besparen op een degelijke koffer.

Als het mis gaat bij SQS krijgen ze natuurlijk gewoon een nieuwe fiets/onderdelen :)

Ligt het aan mij of zijn banden een pak goedkoper geworden dan vroeger? Na 5k nieuwe Pirelli P ZERO Road TLR gekocht aan 45€ per stuk. Ik weet dat ik (bijna) 2 jaar geleden nog 65 of 70€ had betaald voor 1 band en deze nergens op internet goedkoper te vinden waren toen.

Qua adviesverkoopprijs is er niet veel veranderd. Post corona was er weinig aanbod en hadden de grote webshops dus geen reden om veel korting te geven. Nu de aanvoer weer volledig in orde is is het terug zoals vroeger. Pre corona kon je gp5000's kopen aan 33 euro, terwijl de AVP toen ook gewoon iets van een 55 euro was.

Hot wax, is dat iets voor de ketting van de mtb? De laatste weken is het hier toch maar een natte slijkboel. Gisteren gesquirt en vandaag werd de wax gewoon uit de ketting geregend. Al vanalles gelezen en gezien over hot wax, sommigen die het met gesmolten kaarsen doen.

Dus concreet:

*Ketting zeer grondig ontvetten tot het enkel nog bloot metaal is. Al dan niet Ultrasoon, al zijn de meningen hier ook verdeeld?

* wax laten smelten en opwarmen in zo een waxpot

*ketting onderdompelen en nadien er uit vissen met een haak

*laten drogen en de wax breken over een ronde borstelsteel ofzo
*ketting op de fiets leggen en sluiten met de quick link

Tot zover de samenvatting, nu de vragen.

*Om de hoeveel tijd moet je die ketting er weer af halen en bijwaxen? Ik lees 3-400km. Ik neem aan dat je dat dan best met die hotwax doet? Al zie ik soms videos waar ze bijwaxen met Squirt.

* Hoe maak je de ketting eerst schoon voor je bijwaxt? MTB-en betekent bij mij soms cyclocross taferelen. De fiets wordt niet gespaard. Ik kuis momenteeel met cyclon of drivetrain detox, nadien drogen en opnieuw waxen met die squirt. Dat is zowat de enige manier om mijn ketting proper te houden.

* Wat doe je met de Shimano quicklinks, je kan die toch geen 3/4 keer hergebruiken? Ik lees max 2 keer, maar best vervangen. Zijn er hier betere alternatieven?

Ter info ik zit met mijn mtb ketting van juni 24 nu net over de 0,5% rekgrens. Wel veel offroad gereden in vaak natte omstandigheden, toch wel wat strandritten, etc...niet te vergelijken met een wegfiets.

Komaan @poeperman en @MrKend54l , overtuig mij eens om hotwax spullen aan te schaffen.

De samenvatting is helemaal juist.

In droge omstandigheden kan je zeker 400km doen, in natte… minder. Maar veel meer dan met squirt.

Ik wax niet bij tussendoor, ik roteer 3 kettingen. Het ritueel:

- waxpot aanzetten
- ketting 1 eraf, soms onder heet water afspoelen, soms ultrasoon reinigen, maar meestal niks en in de hete wax
- fiets poetsen enkel met water of een beetje milde zeep, want er plakt niks
- fiets afdrogen
- ketting 2 erop
- fiets opbergen aan de haak, klaar voor volgend vertrek
- waxpot uit, ketting 1 aan zijn spijkertje aan de muur. En terwijl die nog lauw is, breken over een bezemsteel

300-400km later
- zelfde ritueel maar dan vervang ik ketting 2 door ketting 3

Shimano quicklinks kan je blijven gebruiken tot ze niet meer op hun plek klikken, en in mijn ervaring de flattop SRAM ook. Ik doe het in elk geval.

De quicklinks gaan niet mee in de pot.

Ik ben fan van het eerste uur. De oprichter van Cyclowax is een kennis en op die manier heb ik meegedaan als testrijder om feedback te geven op de pot en het principe, samen met een 100-tal andere amateurs en profs.

Ik ga zeker niet terug.

Het lijkt veel werk maar ik ben er zeker van, als je altijd een spotless fiets wil, dat het in totaliteit minder tijd kost.

Neemt niet weg dat je dezelfde installatie voor een fractie van de prijs kan kopen door wat losse onderdelen te zoeken. De tabletten zijn echter wel héél goed vergeleken met zelfgemaakte wax-mengsels (i’ve been there).

Hot wax, is dat iets voor de ketting van de mtb? De laatste weken is het hier toch maar een natte slijkboel. Gisteren gesquirt en vandaag werd de wax gewoon uit de ketting geregend. Al vanalles gelezen en gezien over hot wax, sommigen die het met gesmolten kaarsen doen.

Dus concreet:

*Ketting zeer grondig ontvetten tot het enkel nog bloot metaal is. Al dan niet Ultrasoon, al zijn de meningen hier ook verdeeld?

* wax laten smelten en opwarmen in zo een waxpot

*ketting onderdompelen en nadien er uit vissen met een haak

*laten drogen en de wax breken over een ronde borstelsteel ofzo
*ketting op de fiets leggen en sluiten met de quick link

Tot zover de samenvatting, nu de vragen.

*Om de hoeveel tijd moet je die ketting er weer af halen en bijwaxen? Ik lees 3-400km. Ik neem aan dat je dat dan best met die hotwax doet? Al zie ik soms videos waar ze bijwaxen met Squirt.

* Hoe maak je de ketting eerst schoon voor je bijwaxt? MTB-en betekent bij mij soms cyclocross taferelen. De fiets wordt niet gespaard. Ik kuis momenteeel met cyclon of drivetrain detox, nadien drogen en opnieuw waxen met die squirt. Dat is zowat de enige manier om mijn ketting proper te houden.

* Wat doe je met de Shimano quicklinks, je kan die toch geen 3/4 keer hergebruiken? Ik lees max 2 keer, maar best vervangen. Zijn er hier betere alternatieven?

Ter info ik zit met mijn mtb ketting van juni 24 nu net over de 0,5% rekgrens. Wel veel offroad gereden in vaak natte omstandigheden, toch wel wat strandritten, etc...niet te vergelijken met een wegfiets.

Komaan @poeperman en @MrKend54l , overtuig mij eens om hotwax spullen aan te schaffen.
Welke wax gebruik je nu? Ik ben overgestapt van de Squirt naar de 'Slick Wax' van Dynamic Bike Care en dat was al een wereld van verschil.

MTB, slijk en regen samen vernoemen is het probleem
MTB is een zomersport en wordt alleen beoefend in droge omstandigheden!
Haha, wat moet je dan in de winter doen? Zwiften ;) ?
Welke wax gebruik je nu? Ik ben overgestapt van de Squirt naar de 'Slick Wax' van Dynamic Bike Care en dat was al een wereld van verschil.
Ik gebruik de squirt, misschien inderdaad eens de dynamic gebruiken. Heb al wat producten van Dynamic, wel tevreden van.

Ik las onlangs over de ziplock methode die je kan gebruiken met dripwax. Ketting in een ziplock zakje steken, wax spuiten in het zakje, sluiten en squeezen tot de wax diep in gepenetreerd is in de rollers, dan de ketting uit het zakje halen en laten drogen. Geen idee of het bevorderlijk is.

Sowieso is mtb een zomersport, maar denk dat het ook wel een beetje afhangt van waar je woont. Kan me wel inbeelden dat de ondergrond aan de kust wat vergevingsgezinder is om door te rijden als het veel regent vs de kleigrond die sommige andere plaatsen kennen waar het echt kapot gereden wordt.

Terug
Bovenaan