Hot wax, is dat iets voor de ketting van de mtb? De laatste weken is het hier toch maar een natte slijkboel. Gisteren gesquirt en vandaag werd de wax gewoon uit de ketting geregend. Al vanalles gelezen en gezien over hot wax, sommigen die het met gesmolten kaarsen doen.
Dus concreet:
*Ketting zeer grondig ontvetten tot het enkel nog bloot metaal is. Al dan niet Ultrasoon, al zijn de meningen hier ook verdeeld?
* wax laten smelten en opwarmen in zo een waxpot
*ketting onderdompelen en nadien er uit vissen met een haak
*laten drogen en de wax breken over een ronde borstelsteel ofzo
*ketting op de fiets leggen en sluiten met de quick link
Tot zover de samenvatting, nu de vragen.
*Om de hoeveel tijd moet je die ketting er weer af halen en bijwaxen? Ik lees 3-400km. Ik neem aan dat je dat dan best met die hotwax doet? Al zie ik soms videos waar ze bijwaxen met Squirt.
* Hoe maak je de ketting eerst schoon voor je bijwaxt? MTB-en betekent bij mij soms cyclocross taferelen. De fiets wordt niet gespaard. Ik kuis momenteeel met cyclon of drivetrain detox, nadien drogen en opnieuw waxen met die squirt. Dat is zowat de enige manier om mijn ketting proper te houden.
* Wat doe je met de Shimano quicklinks, je kan die toch geen 3/4 keer hergebruiken? Ik lees max 2 keer, maar best vervangen. Zijn er hier betere alternatieven?
Ter info ik zit met mijn mtb ketting van juni 24 nu net over de 0,5% rekgrens. Wel veel offroad gereden in vaak natte omstandigheden, toch wel wat strandritten, etc...niet te vergelijken met een wegfiets.
Komaan
@poeperman en
@MrKend54l , overtuig mij eens om hotwax spullen aan te schaffen.