De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Heb al een fiets natuurlijk, dus komt dan op hetzelfde neer zeker :).
Ik heb nu bewust een pre-fit laten doen om zeker te zijn dat ik toch al ballpark correct zit kwa fiets. Een paar millimeter kan je altijd wel aanpassen maar als je op een maat te groot/te klein zit wordt het al moeilijker zonder zwaardere ingrepen. De cockpits die tegenwoordig op veel fietsen zitten maken bikefits ook niet echt gemakkelijker. Als je echt een bike-fitter zoekt zou ik hem wel durven aanraden tbh.

Ja, heb die ultimate chain stripper + wax prep gebruikt van Silca.. :cautious:
Uw cassete enz ook volledig ontvet?

Als je uw "vuile" ketting samen met die silca chain stripper in een lege fles doet goed schud en daarna afspoelt zou dat voldoende moeten zijn. Maar meer ontvetten kan nooit kwaad.

Als uw cassete al gebruikt is met olie moet je daar ook alles tot in de perfectie verwijderen.

Zo'n 10 dagen geleden een FTP ramp test gedaan en na 2 of 3 jaren waarin ik nooit vele maanden heb kunnen doortrainen is de oude vorm eindelijk bijna terug. 290 watt aan 71 kg. Uitgevoerd op de versleten Direto. Binnenkort dus eens opnieuw doen op de Jetblack Victory als hij hier eindelijk is. Komende week zou hij eindelijk moeten toekomen.

De staat van mijn Canyon Exceed (uit 2016) is redelijk erbarmelijk. Wanneer ik vooraan rem, schokt de hele fiets. Voor- en achterderailleur schakelen niet goed en bottom bracket lagers moeten vervangen worden.

Ik zou hem weer in ere willen herstellen en zou het als volgt willen aanpakken:

Op mijn Scalpel zou ik graag elektronisch shiften en een elektronische dropper post hebben. Zeker voor de dropper is het echt een klotekarwei om een kabel door het frame te krijgen door de rare bocht die wordt gemaakt.

Dan zou ik mijn huidige XT shifter + SLX derailleur op de Canyon kunnen hangen. Met de Zwift Cog kan je ook 1x12 gebruiken, dus dat is weer een bezwaar tegen vervangen dat is weggevallen.

De dropper van de Scalpel kan dan ook naar de Exceed.
Ik heb al 6 jaar een carbon RaceFace crankset in mijn kast liggen die niet verkocht raakt. Lagers voor bottom bracket bestellen samen met een chainring en gaan met die banaan... twee dikke topfietsen.

Winkelmandjes gaan voorbereiden bij onze Duitse vrienden... en al snel ontmoedigd geraken door de prijs. Los boven de 1000 euro natuurlijk.

Ik denk dat ik gewoon ga doordoen met mijn 2x11 op de canyon en gewoon nieuwe kabeltjes ga steken en bottom bracket lager. :)
De lagers van mijn headset ga ik ook vervangen. Daarvoor heb ik nog een setje liggen. Nieuwe remschijven ga ik ook eens voor moeten kijken. Ik weet eigenlijk niet goed van waar dat schokkende remmen komt, maar het zijn nog de originele remschijven. Die hebben vast niet meer de vereiste breedte.

Op naar een droge lente en zomer.

Deze ochtend vertrokken om de Grit! Bossen van Vlaanderen gravelroute eens te rijden (Beernem - Aalter en omstreken). Hele mooie route, erg goed berijdbaar. Alleen wel continu snijdende ijskoude wind…

njMngKc.jpg

2iouS6nl.jpg

. Binnenkort dus eens opnieuw doen op de Jetblack Victory als hij hier eindelijk is. Komende week zou hij eindelijk moeten toekomen.

Jammer natuurlijk want de dagen dat je hem gaat nodig hebben worden schaars.
Ook komende week enkel vrijdag en zaterdag regen, voor de rest wederom prachtig weer.

Koud en wat wind ja, maar zonnetje maakt veel goed!
Nee de zwift is hier al afgezegd.

Ik ook een lekkere 100k gereden waarvan 70 met de nieuwe club Robocyclo.

Beuken tegen de wind, gelukkig vlak parcours, waanzinnig goeie benen (door het lopen 🧐?)

Afgeklokt op 31,7 gemiddeld. Heerlijk dat fietsen, HEERLIJK

Hier 1u45 héél rustig gebold nadat ik 8 dagen van de fiets was gebleven door een verkoudheid die eerst niet leek door te breken, en het vervolgens wel deed. Was volgens mijn strava van oktober '22 geleden dat ik zo lang niet gefietst had. Shock to the system.

Hier na 10 dagen (kinderen griep en zelf ook slachtoffer) genoten van een tripje. Mijn god wat een heerlijk weertje. Windje was koud, maar dat zonnetje maakte zo veel goed.

Jammer natuurlijk want de dagen dat je hem gaat nodig hebben worden schaars.
Ook komende week enkel vrijdag en zaterdag regen, voor de rest wederom prachtig weer.

Koud en wat wind ja, maar zonnetje maakt veel goed!
Nee de zwift is hier al afgezegd.
Helaas heb ik enorme last van Raynaud (bloed weg uit de vingers).
Vandaag nog nieuwe verwarmde handschoenen gekocht.

Ik verwacht dus wel nog wat op de trainer te zitten dit jaar.
En hopelijk gaat hij gewoon ook weer 7 à 8 jaar mee zoals de vorige

De staat van mijn Canyon Exceed (uit 2016) is redelijk erbarmelijk.
De lager-cups uit mijn bottom bracket geslagen daarnet. Dat ging onverwacht supervlot. De nieuwe zitten nu in de vriezer om die er hopelijk met wat vet even vlot terug in te duwen.

De cup aan non-drive side was wel compléét kapot. Op mijn trainer had ik hem al een paar keer enorm horen kraken. Hij was volledig gedesintegreerd en sommige kogellagers zaten los :p

Straks nog alles nog ontvetten en de nieuwe cups erin.

Sowieso scheelde die kapotte lagers minstens 10 watt bij de FTP test, dus vanaf nu reken ik mijn FTP op 300
:unsure:

De lager-cups uit mijn bottom bracket geslagen daarnet. Dat ging onverwacht supervlot. De nieuwe zitten nu in de vriezer om die er hopelijk met wat vet even vlot terug in te duwen.

De cup aan non-drive side was wel compléét kapot. Op mijn trainer had ik hem al een paar keer enorm horen kraken. Hij was volledig gedesintegreerd en sommige kogellagers zaten los :p

Sowieso scheelde die kapotte lagers minstens 10 watt bij de FTP test, dus vanaf nu reken ik mijn FTP op 300
In is bij mij nog nooit een probleem geweest, uit daarentegen...

Gewoon alle criticasters de mond snoeren eens die Direto weg is. 😏

Helaas heb ik enorme last van Raynaud (bloed weg uit de vingers).
Vandaag nog nieuwe verwarmde handschoenen gekocht.
En werkt dat echt? Want de verwarmingelementen zitten aan de hand, niet de vingers (dacht ik?).
Ik heb er zelf ook enorm last van, vooral tijdens het pendelen - ik zoek nog altijd een oplossing.

En werkt dat echt? Want de verwarmingelementen zitten aan de hand, niet de vingers (dacht ik?).
Ik heb er zelf ook enorm last van, vooral tijdens het pendelen - ik zoek nog altijd een oplossing.
Ik heb wanten vant Bertschat. Verwarming is tot op de vingers en dat werkt goed. Voor op de pendelfiets is dat goed genoeg. Om off road mee te rijden veel te onhandig.

Daarom heb ik mij ook nog de bertschat undergloves dual heating gekocht. De verwarming zit ook zeker helemaal tot aan de vingers. Alleen zit hier zo goed als geen isolatie op de handschoenen. Zodra je buitenkomt voel je toch de koude. Vanochtend bij nul graden erg weinig last gehad, dus op zich al een overwinning.

Ik ga nog gewone handschoenen kopen en ze dan gebruiken waarvoor ze zijn gemaakt... als onderhandschoenen. Dan zullen ze wel goed warm aanvoelen.

Bij zo'n 8 -12 graden deze dan gebruiken zonder nog een handschoen boven zodat de vingers niet bevriezen.

Kost allemaal handen vol geld, maar de pijn is de laatste jaren niet meer te verdragen, dus het moet wel als ik ook buiten juni - augustus buiten wil fietsen.

Er is een topic op dit forum waar iemand zoekt naar verwarmde handschoenen, en daar raadde iemand deze aan: https://www.futurumshop.nl/macna-spark-rtx-kit-winter-handschoenen-zwart-m.phtml?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=shopping feed&utm_content=6886-0001-003-N2110&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjws-S-BhD2ARIsALssG0aC05TKr_nbREoLm3E8zgTguaxmoIuGb3wcaK4_4KU9b5mJRH1-Od4aAoD4EALw_wcB

Ik wou echter soepele om in de lente ook mee rond te rijden.

Kost allemaal handen vol geld, maar de pijn is de laatste jaren niet meer te verdragen, dus het moet wel als ik ook buiten juni - augustus buiten wil fietsen.
Ik heb ook de indruk dat het elk jaar erger wordt.
Goeie tip, bedankt! Deze ochtend was het weer pijnlijk, mijn duimen doen nu nog altijd zeer....

Terug
Bovenaan