De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand ervaring met VPACE als merk?

Ik zoek een degelijke carbon vork voor mijn exceed, ter vervanging van die nutteloze fox Rhythm (die toch altijd wat inveert als ik punch op klimmetjes)

wat liggen rondkijken en dan kwam ik dit tegen:

of dit:

andere opties zijn:

hoewel die laatste veel weg heeft van een import AliExpress vork met hun logo er op.

Zat daar veel privé in?
Terug van vakantie en zou die morgen misschien op gpx rijden
Op Facebook waarschuwen ze van wel, maar ik betwijfel dat eerlijk gezegd sterk.
Er zit redelijk wat verhard in, maar wel steeds mooie rustige wegen. En je mag van bij de start direct de Kemmelberg op, ben je direct opgewarmd 😀.

De paadjes ligger er daar veel mooier bij dan hier in de Vlaamse Ardennen, minder sporen en minder prikkeldraad en bramen waardoor je bergaf veel meer kan vlammen.

Op Facebook waarschuwen ze van wel, maar ik betwijfel dat eerlijk gezegd sterk.
Er zit redelijk wat verhard in, maar wel steeds mooie rustige wegen. En je mag van bij de start direct de Kemmelberg op, ben je direct opgewarmd 😀.

De paadjes ligger er daar veel mooier bij dan hier in de Vlaamse Ardennen, minder sporen en minder prikkeldraad en bramen waardoor je bergaf veel meer kan vlammen.
nul komma nul privé
Zware rit wel. De benen zijn na 70 kilometer ongeveer echt leeg gelopen.

94 km met 1900 hoogtemeters

Gisteren eerste keer 200km gedaan met 1200hm. De laatste 15 km begon het toch wel echt tegen steken. Maar wel een supermooie rit gedaan rond de opaalkust.

Straks eens 50km losrijden want de benen zijn redelijk stram vandaag. Al had ik er gisteren niet echt last van, buiten dat ik mottig opgestaan was en heel de rit misselijk was ook.

Schijfrem van mijn gravelwiel sleept heel lichtjes tegen remklauw (van de racewielen niet, dus vermoedelijk schijfrem een beetje krom). Ik ga hiermee langs de fietsenmaker, maar kan het kwaad hier een ritje mee te doen? Volgens chatgpt geen ramp :unsure:.

Schijfrem van mijn gravelwiel sleept heel lichtjes tegen remklauw (van de racewielen niet, dus vermoedelijk schijfrem een beetje krom). Ik ga hiermee langs de fietsenmaker, maar kan het kwaad hier een ritje mee te doen? Volgens chatgpt geen ramp :unsure:.
Nee, dat is geen ramp.

Maar ik zou mezelf vooral een ritje naar de FM besparen voor iets dat heel eenvoudig zelf te fixen is.
Met een inbussleutel (centreren remklauw; indien nodig) en een verstelbare moersleutel (richten remschijf; indien nodig) is dat snel opgelost.

Nee, dat is geen ramp.

Maar ik zou mezelf vooral een ritje naar de FM besparen voor iets dat heel eenvoudig zelf te fixen is.
Met een inbussleutel (centreren remklauw; indien nodig) en een verstelbare moersleutel (richten remschijf; indien nodig) is dat snel opgelost.
En als zelfs dan er een heeeel minimaal contactje is als je wiel ronddraait, omdat de schijfrem ietsiepietsie krom is, wat dan?
Want puur centreren helpt niet.

En als zelfs dan er een heeeel minimaal contactje is als je wiel ronddraait, omdat de schijfrem ietsiepietsie krom is, wat dan?
Want puur centreren helpt niet.
Dan gaan de oplossingen van beter worden in afstellen over ontluchten en pistons masseren tot schijf rechten en - in extremis - de brake mounts vlakken. Hangt er van af wat de oorzaak is maar afstellen is zeer lastig als de rest van het lijstje niet in orde is.

Dan gaan de oplossingen van beter worden in afstellen over ontluchten en pistons masseren tot schijf rechten en - in extremis - de brake mounts vlakken. Hangt er van af wat de oorzaak is maar afstellen is zeer lastig als de rest van het lijstje niet in orde is.
Ik zou denken dat menig fietsenmaker gewoon nieuwe schijf en blokken monteert.
Is het makkelijkste, probleem is vaak opgelost en geeft ook de meeste return voor minimale effort qua inkomsten. En vanaf daar kan je nog altijd de mounts vlakken of verder gaan.

Op zich ook niks mis mee, maar als hij door te rechten nog 5k km meer had meegegaan is het wel wat dubbel natuurljk.

Schijfremmen zijn super. Maar als ze begint te slepen, en dat doet ze al eens, kan het wel missie zijn.

Wiel er uit, en de pads wat uiteen duwen met een plastic bandenlichter (of een padspreader) kan ook al genoeg zijn. Er zit heel weinig speling tussen de schijf en de blokjes, een mm verschil kan betekenen dat het ene wiel sleept en het andere niet.

Wiel er uit, en de pads wat uiteen duwen met een plastic bandenlichter (of een padspreader) kan ook al genoeg zijn. Er zit heel weinig speling tussen de schijf en de blokjes, een mm verschil kan betekenen dat het ene wiel sleept en het andere niet.
Protip: als de pistons (zelfs zeer licht) naar buiten komen nadat ze naar binnen geduwd zijn, de bandenlichter er terug in proppen, laten steken en de bleed port aan de remhendel een tikje open draaien, als er nog een luchtbel in het systeem zat is die daarmee vaak weg.

Ik zou denken dat menig fietsenmaker gewoon nieuwe schijf en blokken monteert.
Is het makkelijkste, probleem is vaak opgelost en geeft ook de meeste return voor minimale effort qua inkomsten. En vanaf daar kan je nog altijd de mounts vlakken of verder gaan.

Op zich ook niks mis mee, maar als hij door te rechten nog 5k km meer had meegegaan is het wel wat dubbel natuurljk.

Schijfremmen zijn super. Maar als ze begint te slepen, en dat doet ze al eens, kan het wel missie zijn.
Ik kan niet voor alle fietsenmakers spreken, maar vervangen die ik alleen als de andere opties niets uithalen. Nieuwe schijven zijn zelden of nooit recht, en blokken vervangen werkt enkel als de remklauw/adapter/vork te slecht uitpassen en de schijf daardoor een opstaande rand op de blokken uitslijt én vlakken/ontluchten niet nodig zijn.

Eerst het probleem correct identiciferen zorgt uiteindelijk het snelst voor een oplossing. Gewoon dingen vervangen werkt helaas niet zomaar, het zou mijn leven anders een pak makkelijker maken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan