De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Op zondag doe ik mee aan de Corporate Cycling Challenge als invaller bij team voor een ander bedrijf.
Het bestaat uit een ploegentijdrit van 8 kilometer, een ploegensprint van 1 kilometer en een criterium van 35 kilometer.

Ik heb nog maar 1 keer op een koersfiets gezeten. Ik heb een fiets geleend van iemand. Deze week zal ik wat aan fietsgewenning moeten doen. Gisteren eens in de straat 100 meter gefietst, ik wist niet waar ik mijn handen moest zetten.

Ik heb sowieso al wat schrik van het criterium (in peloton rijden heb ik ook nog niet gedaan). Het zal ofwel kop doen zijn, ofwel helemaal vanachter hangen
Ik kan iedereen gerust stellen. Ik ben niet in het ziekenhuis beland, en ik heb er ook niemand in gekegeld.

Dat zou nogal een prestatie zijn, want ik heb niet eens meegedaan aan het criterium.

De ploegentijdrit was een complete mislukking. Na 4 kilometer van de 8 was ik compleet dood en heb ik het team laten rijden.
De 'sprint' van 1 kilometer was al een pak beter. Ik begon vooraan. Rijden tot ik dood was om aan te trekken voor onze sprinter, lang volgehouden aan een hoog wattage (hoeveel? dunno, geen wattagemeter)

Dan was het lunchpauze met na de pauze het criterium.
Tijdens de opwarming is er echter een spaak gebroken en ik heb de start zelfs niet gezien. Mijn team wist ook niet waar ik zat.
Helaas pindakaas. Gelukkig is het wel gebeurd voor de race, en niet tijdens de eerste ronde.

Ik heb deze week 2 fietsen van die kameraad kapot gereden :fingerguns::fingerguns_r::woohoo:
De fiets waar ik vandaag op zat, is reeds 20 jaar oud. Het is dus misschien niet abnormaal dat daar iets aan kapot is gegaan...

Ik heb wel een bewogen fietsweekje.
- Achterband elektrische fiets plat op dinsdag
- Op donderdag kader kapot geleende koersfiets 1
- Op vrijdag gigantische tak in wiel / derailleur - gelukkig geen schade, maar veel heeft dat niet gescheeld
- Zondag, spaak kapot geleende koerstfiets 2

Aan het criterium had niets gevaarlijks geweest. Het is mij nog te binnen gevallen dat ik wel al wat beachraces heb gereden, dat is ook wel een heel hectische massastart. Daarnaast was er een gigantisch niveauverschil tijdens deze race. Er was niet echt sprake van een groot peloton. Het waren vooral groepjes van zo'n 7 à 10 man ongeveer. Dus het is niet dat je in de buik van een groot peloton ingesloten kon zitten

Nog mensen die de Charly Gaul rijden deze zondag? Eerste x hier; iemand al ervaring/weetjes te delen? :p

Ik! Wel niet echt in forme dus weinig ambitie haha. Ik ben wel van plan om zo lang mogelijk bij de eersten mee te zijn tot ik moet lossen 😝 Dus inderdaad, eerste klim goed mee zitten en daarna hopen op een goede groep met harde werkers, want ik ben niet van plan om een meter kop te rijden dit keer 🫣 Erna overleven en misschien op de laatste klim iets proberen. Ik trek het zonder bevoorrading met 2x 1L bidons, heb dat in Etalle ook zo gedaan. Veel succes en als ik iemand met een dikke TCR zie zal ik u wel eens uit de wind zetten ;)
Hoe hebben de heren het ervan af gebracht?

Ik ben content! Als 161ste (van de 617) over de meet met 35.4km/h avg. Gezien mijn huidige vorm en het (alweer) geschift hoge niveau van het deelnemersveld een resultaat waar ik blij mee ben. De eerste klim bij de betere mee overgeraakt maar de eerste afdaling iets te veel schrik om goed te volgen (velgremmen helpen ook niet haha). Wel snel gesetteld in een goeie achtervolgende groep die lekker ronddraaide. Op de tweede lange klim eens goed doorgegeven om wat meer te schiften en daarna braafjes mee in de groep gereden. Laatste klim (15km voor het einde) nog eens een poging gewaagd, boven gekomen met een paar man los, maar ja "waar rij je naartoe". Thaiko ben ik helaas niet tegengekomen!

Wel echt een dikke aanrader, heerlijk parcours, leuke sfeer, zalige wegen en vandaag prachtig weer. Echt oprecht genoten!

Zaterdag 3 sets Clik ventielkernen geïnstalleerd; 1xMTB en 2xEbike. Het was al meteen duidelijk dat niet elke binnenkant hetzelfde is. Bij de ene kan je gewoon met de hand die kern helemaal indraaien, bij de andere heb je tooltje het nodig en bij de de derde blijft er zelfs met het tooltje altijd een spleetje van een nageldikte over.

Het werkt zalig, niets meer los te schroeven voor je kan pompen. Zelfs de ventiel dopjes is gewoon opduwen of aftrekken. De uitleg aan het gezin was eigenlijk overbodig, het is allemaal recht toe recht aan.

Qua luchtdoorvoer geen klachten. Ik heb mijn tubeless op de MTB een keer losgetrokken van de velg om die met vloerpomp weer op zijn plek te krijgen met de kern er in. Nuja, het kan ook gewoon chance geweest zijn.

Ik had de zondag op TT al rap door dat die blijkbaar niet helemaal gezet was. Gelukkig hadden ze daar op de bevoorrading een vloerpomp (met gewone kop zonder hendeltje) om er even 4 bar op te zetten om die wel goed te laten ploppen.

Tip: dat tussenstukje van de kit kan je apart gebruiken om snel de band te laten leeglopen zonder de kern uit te draaien.

Ik ben content! Als 161ste (van de 617) over de meet met 35.4km/h avg. Gezien mijn huidige vorm en het (alweer) geschift hoge niveau van het deelnemersveld een resultaat waar ik blij mee ben. De eerste klim bij de betere mee overgeraakt maar de eerste afdaling iets te veel schrik om goed te volgen (velgremmen helpen ook niet haha). Wel snel gesetteld in een goeie achtervolgende groep die lekker ronddraaide. Op de tweede lange klim eens goed doorgegeven om wat meer te schiften en daarna braafjes mee in de groep gereden. Laatste klim (15km voor het einde) nog eens een poging gewaagd, boven gekomen met een paar man los, maar ja "waar rij je naartoe". Thaiko ben ik helaas niet tegengekomen!

Wel echt een dikke aanrader, heerlijk parcours, leuke sfeer, zalige wegen en vandaag prachtig weer. Echt oprecht genoten!

Amai, sterk! Heb je bevoorrading genomen? Ik telkens mijn groepje kwijt omdat ik echt water nodig had (heb vrij snel krampen). Daardoor telkens mijn groepje kwijt en zat ik bij iets minderen die niet op kop wouden rijden :(

TLDR: Rond de top 100, met een gemiddelde van 36 km/u.

Long story:

Om te beginnen had ik mij last minute ingeschreven. Het weer zou top worden en ik zag het als perfecte voorbereiding voor de GF in Varese op 05/10. Eerst nog een slaapplek regelen: met wat geluk vond ik een Airbnb op twintig minuten rijden.

Omdat de inschrijving zo laat kwam, hadden mijn vrouw en ik die dag al andere plannen. Ik naar een BBQ met vrienden in de middag, zij op stap met vriendinnen. Geen support en geen bidons aan de kant dus, maar het was toch geen kwalificatie-GF, dus geen drama.

Na goed gegeten en gedronken te hebben, met veel goesting richting het mooie Luxembourg gereden in de late namiddag. Eens daar toegekomen viel mij meteen op bij het uitladen van mijn fiets dat ik op sommige plekken van mijn achterband de karkaslaag zag... Niet iets dat je wilt hebben bij een GF de dag erna. Gelukkig heb ik altijd een reserveband (tip!) mee en dus bandje nog vervangen op de kamer. Ik was wel vergeten hoe moeilijk het was om de Pirelli P Zero Race TLR band erop te leggen. Soit, het was gelukt, vervolgens mijn twee bidons van 750ml gevuld en alles stond klaar voor morgen de grote dag. Ik had er echt zin in!

Dan, redelijk vroeg in de nacht wakker geworden. Volledig gedrenkt in het koud zweet en de bijhorende rillingen... verschillende keren naar toilet moeten gaan (gelukkig niet braken, maar wel het andere helaas). Vermoedelijk iets slecht gegeten op de BBQ. Het verdict in de ochtend volgens Garmin horloge: een totale slaapduur van 1u30 met een slaapscore van 15. Wist niet eens dat het zo laag kon zijn en nog niet meegemaakt. De goesting zat ’s ochtends op hetzelfde dieptepunt. Zoveel minder dat ik zelf getwijfeld heb om nog starten, aangezien ik mij zeker nog niet top voelde. Dan toch beslist om het een kans te geven met de hulp van een Dafalgan en indien het echt niet zou gaan, zou het de medio worden + op het gemak.

Aangekomen rond 8u50 bij het gemeentehuis voor mijn bibnummer op te halen en hup richting de startvakken. Daar het besef gekregen dat er maar één grote box is, waar iedereen door elkaar stond = het was vechten en zoeken naar nog een plaats ergens vooraan, met de nodige vieze blikken. 9u30 het startschot en niet veel de later de eerste beklimming/schifting. Geprobeerd wat op te schuiven naar voren, maar ik merkte wel dat de hartslag redelijk wat hoger was dan normaal, dus niet te zot gedaan. Uiteindelijk boven gekomen met een vrij grote groep.

Met diezelfde groep praktisch de hele rit samengebleven, alleen werd deze kleiner en kleiner met elke beklimming die we deden aangezien het vooral daar was dat er hard werd doorgereden. Op de vlakke stukken viel het mee, al waren we telkens met dezelfde die de kop deden (kon het toch weer niet laten). Er stond soms flink wat wind en sommigen leken panische angst te hebben om een paar minuten over te nemen. Tussendoor probeerde ik te genieten van het prachtige decor!

Tot zo’n km 120 liep alles vlot, maar daarna begon het zuinig drinken mij parten te spelen. Dat het ondertussen warmer werd hielp ook niet echt. Ik wilde koste wat kost geen pitstop maken, dus begon zuiniger te drinken, net genoeg om bij elk gelleke een slok te kunnen nemen. Ik weet wel dat ik jaloers keek naar iedereen die langs de kant een bidon kreeg. Vanaf dan ook besloten om geen kopbeurten meer te doen en mij slim te positioneren in het inmiddels uitgedunde peloton.

Rond km 130 kwam de laatste klim. Je voelde dat bij iedereen het beste eraf was (bij mij niet anders). Daarna was het zo goed als vlak richting finish. We pikten hier en daar nog een enkeling op die van een groep voor ons was gelost. In de laatste kilometer werd het nerveus met wat gedrum en wat geduw vooraan. Daar ben ik netjes uit gebleven. Ik had geen zin om nog te vallen en of het nu plek 95 of 110 werd, maakte mij weinig uit.

Ik rolde uiteindelijk over de meet met een gemiddelde van 36 km/u, veel beter dan ik die ochtend had durven hopen. Meer dan tevreden dus.

Aan de finish stortte ik mij wel meteen op de waterstand, ik had zoveel dorst en nood aan koud water. Bij het afstappen voelde ik dat het niet veel langer had moeten duren of de krampen waren er geweest.

Mijn eerste Charly Gaul dus, en zeker niet de laatste! Prachtig parcours waar ik graag nog eens terugkeer. De regio is trouwens een prima alternatief voor bijvoorbeeld de Vogezen denk ik.

Laatst bewerkt:

Mooi, proficiat! En geschift wel met 2x 750 haha, ik vond 2x 950 al nipt, maar net genoeg voor mij (4u12).

Amai, sterk! Heb je bevoorrading genomen? Ik telkens mijn groepje kwijt omdat ik echt water nodig had (heb vrij snel krampen). Daardoor telkens mijn groepje kwijt en zat ik bij iets minderen die niet op kop wouden rijden :(

Ja dat is vaak het lastige als je geen bidon langs de kant kan aannemen. Meestal los ik het op met soft flasks of toch gewoon stoppen (zeker bij gran fondos die langer duren, genre 3 ballons, Marmotte). Ik heb nu geen bevoorrading genomen, maar kon wel naast mijn 2x950ml even wat grote slokken nemen van een vriend die aan de kant stond ( bidon aangenomen, half leeggedronken en terug gesmeten).

Voor zo'n GF toch al wat kms in de benen Wss? Richting de hoeveel km per jaar zitten jullie?
Ik ben twee jaar geleden begonnen met fietsen. Lees: de typische Vlaming die 30 wordt en begint te fietsen door zijn kameraden (en doordat bedrijf was gestart met fietslease).

Nu wel de smaak te pakken. Sinds de start van het jaar zit ik aan 7-8k en in totaal sinds start fietsen aan bijna 20k dacht ik.

Edit: veel meer dan 10k/jaar lukt echt niet voor mij, of ik moet veel er voor opofferen en of verschillende fietsvakanties aan toewijden. Niet dat ik het niet zou willen, maar de tegenpartij ga ik er minder gelukkig mee maken vrees ik.

Mooi, proficiat! En geschift wel met 2x 750 haha, ik vond 2x 950 al nipt, maar net genoeg voor mij (4u12).

Ja dat is vaak het lastige als je geen bidon langs de kant kan aannemen. Meestal los ik het op met soft flasks of toch gewoon stoppen (zeker bij gran fondos die langer duren, genre 3 ballons, Marmotte). Ik heb nu geen bevoorrading genomen, maar kon wel naast mijn 2x950ml even wat grote slokken nemen van een vriend die aan de kant stond ( bidon aangenomen, half leeggedronken en terug gesmeten).

Ja, het was echt nipt en zeker een hoog risico voor krampen... er zat dan toch iets mee. :)

Het schol niet veel of ik had aan een random persoon gevraagd of ik is mocht drinken van zijn bidon haha. Ik weet dat ik het verschillende keren dacht bij die mannen van GFT.

Laatst bewerkt:
Amai, ik ben al blij als ik rond de 3k per jaar zit :unsure:
Wel geen vrienden die graag fietsen. Kan me inbeelden dat wanneer je met je maten wat kan gaan rijden, de kilometers wel wat aandikken.

Het schol niet veel of ik had aan een random persoon gevraagd of ik is mocht drinken van zijn bidon haha. Ik weet dat ik het verschillende keren dacht bij die mannen van GFT.

Die mannen van GFT geven niets hoor, helaas :(
Denk dat die duidelijke orders hebben..

Op de vlakke stukken viel het mee, al waren we telkens met dezelfde die de kop deden (kon het toch weer niet laten). Er stond soms flink wat wind en sommigen leken panische angst te hebben om een paar minuten over te nemen.

Vanaf dan ook besloten om geen kopbeurten meer te doen en mij slim te positioneren in het inmiddels uitgedunde peloton.

En met welke fiets rij je juist? ;)

Ik zei op voorhand dat er hard wordt en zal gereden worden. En uw klok kon je erop gelijk zetten.
De top 3 mooi boven de 40km/h, op een parcours dat zeker niet vlak is, zonder ploegmaten die voor u werken, gewoon individuele mannetje en vooral door amateurs.
Na de eerste afdaling tot de bocht naar links snoeiharde vermogens trappen en dan tot de seperation de teller niet onder de 48km/h zien gaan en veel 5xkm/h zien staan.
Dan weet je, het gaat hard.

Rond km 130 kwam de laatste klim. Je voelde dat bij iedereen het beste eraf was (bij mij niet anders).

Die voorlaatste en laatste klim is dan ook wel moordend. Daarvoor kom je niet zulke echt steile stukken tegen, alleen die laatste 2 hebben dat.
Echt die hele steile stukjes daar stond het huilen bij vele nader bij dan het lachen.

Die mannen van GFT geven niets hoor, helaas :(
Denk dat die duidelijke orders hebben..

Zonder diep in detail te gaan.
Er is vaak ook een reden waarom iemand lid is van een team of club, en iemand anders niet. Het is dan ook logisch dat men zich beperkt tot het eigen team.
En zo een relatie werkt ook altijd langs 2 kanten, niks in het leven is voor niks.

Als jij morgen iemand iemand zijn benzine naar Echternach betaalt, zijn overnachting daar ter plaatse betaalt en hem een onkostenvergoeding van 150€ geeft dan zal die gerust u bidons aangeven.
Als jij natuurlijk geen band hebt en geen financiële verbintenis hebt dan is het logisch dat die man in kwestie op zondag in zijn zetel thuis blijft en jij dus zelf uw bidons mag regelen.

Laatst bewerkt:
Zonder diep in detail te gaan.
Er is vaak ook een reden waarom iemand lid is van een team of club, en iemand anders niet. Het is dan ook logisch dat men zich beperkt tot het eigen team.
En zo een relatie werkt ook altijd langs 2 kanten, niks in het leven is voor niks.

Als jij morgen iemand iemand zijn benzine naar Echternach betaalt, zijn overnachting daar ter plaatse betaalt en hem een onkostenvergoeding van 150€ geeft dan zal die gerust u bidons aangeven.
Als jij natuurlijk geen band hebt en geen financiële verbintenis hebt dan is het logisch dat die man in kwestie op zondag in zijn zetel thuis blijft en jij dus zelf uw bidons mag regelen.

Tuurlijk en totaal begrijpelijk.
Maar als je kramp tot achter je oren hebt en smeekt om gewoon is paar slokken te drinken en dan de bus terug te werpen en ze zeggen nee is dat jammer, maar ze staan er inderdaad voor hun team en niet voor u ;)

Is dat echt 150euro onkosten? Lijkt me wel veel? Dacht dat dit vrijwiliggers/partners waren van de renners?

Is dat echt 150euro onkosten? Lijkt me wel veel? Dacht dat dit vrijwiliggers/partners waren van de renners?

Ik gaf maar een hypothetisch voorbeeld. Maar die wel de realiteit schetst als het aankomt op wat het betekent qua engagement.

Ik zal de vraag anders stellen. Wat zou men voor u moeten doen zodat jij daar uw dag voor opoffert om enkele uren daar te staan om bidons aan te geven?
Of dat uw vrouw daar gaat staan?
En niet alleen hier in Luxemburg in september maar ook in de 3ballons, GF Vosges, maratona, M312, GF Shleck en noem ze op.
Want zo is het wel, die mensen zijn ook daar om bidons aan te geven.
Die moeten vaak ook naar daar vliegen of 8-9u in de auto zitten om hun “werk” te doen.

Voor zo'n GF toch al wat kms in de benen Wss? Richting de hoeveel km per jaar zitten jullie?
Ik fiets inderdaad wel wat af, dit jaar al 11000 km op de teller :shy::unsure: Sinds 2021 echt begonnen met fietsen en rij gemiddeld per jaar 12 a 14000 km. Daar zit wel mijn pendelen bij, dus zeker niet allemaal training. Heb ook wel veel vrienden waarmee ik samen rij. Dat en de combinatie met pendelen, flexibele werkuren (en geen kinderen haha) maakt dat ik die km's relatief "vlot" bij elkaar gereden krijg zonder mijn vriendin, sociaal leven en werk te verwaarlozen.

Hoe heb jij het trouwens ervan af gebracht? :p
Zoals men wel eens zegt te licht bevonden! :p

Ik gok dat we heel lang samen hebben gereden in de groep voorraan. Eerste deel gewoon goed, waarden en gevoel goed. Vanaf de eerste afdaling tot het kruispunt 441W over 1,5minuut dus niet te klagen.
Ik ga ook geen excuses verzinnen, maar mijn nacht van zaterdag op zondag was dramatisch. Maar als je dan door een kamikaze in een afdaling in de remmen moet en u choco rijdt om toch de groep maar terug te pakken dan bekoop je dat in totaliteit. En dan moet je laten lopen en rij je achter de feiten aan. Positionering is gewoon zeer belangrijk en vooral in welke groep je zit.
Resultaat en totaal gevoel niet waarvoor ik kwam, de 36 gemiddeld had ik op het einde alvast niet :p.

Maar goed de focus ligt ook al enkele weken op het lopen voor de marathon in oktober, dus dat merk ik wel op de fiets ook. En ik ben sowieso al meer een klimfondo type, dat explosieve en pelotonkoers is niet mijn dada.
Als ik al 5x teken doe en van mijn klote maak om te draaien en iedereen blijft slepen en ik doe met een Hollander steeds maar weer kop dan stopt het ook. En ze eraf rijden als het bergop gaat om daarna solo te gaan rijden is ook nutteloos. Vooral als de wind op de kop staat.

Laatst bewerkt:
Als ik al 5x teken doe en van mijn klote maak om te draaien en iedereen blijft slepen en ik doe met een Hollander steeds maar weer kop dan stopt het ook. En ze eraf rijden als het bergop gaat om daarna solo te gaan rijden is ook nutteloos. Vooral als de wind op de kop staat.

Het was nu mijn 3de GF denk ik, maar telkens keer verbaasd waarom zoveel renners toch echt angst hebben om ook maar even op kop te rijden...

Je zit in een peloton van +25 rijders en als er 5 zijn die kop rijden zal het veel zijn. Als iedereen nu even een korte kopbeurt doet, dan zou het zoveel efficiënter zijn. Tot slot krijg ik het dan helemaal wanneer diezelfde rijders die geen kop rijden, plots heel hard doortrekken bergop... dan zijn ze wel daar ze.

Sorry, frustratie moest er even uit haha.

Op mijn gravelfiets heb ik van die Shimano SPD pedalen (waar je via beide kanten kan inklikken).
Nu mijn SP verkocht is, ga ik de gravel vaker gebruiken om de kleine naar school te doen.

Had je zo geen extra pedaalstukken die je op die SPD’s kan zetten zodat het toch iets gemakkelijker fietst met gewone schoenen?

Terug
Bovenaan