De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn voorwiel ´hobbelde´ enkel dagen geleden, even gestopt langs de kant van de weg, bleek mijn buitenband die gewoon van de velg aan het komen was, zat er zeker al een dikke 5cm af. Afgelaten, terug opgelegd, opgepompt en verder gereden.
Wel effe verschieten.
Zipp wielen?

Vandaag na een 100km Group ride waar de laatste 30km niet meer onder de 40 werd gereden op een terrasje 100 met van mijn deur aangekomen. Zitten we daar 10 minuten en een enorme knal.
Blijkt mijn TPU binnenband vanvoor gewoon gesprongen 😅w
Sjans dat ik te voet naar huis kon
Vooral sjans dat het niet gebeurde toen je 40 aan het rijden was..

Wahoo is toch top qua service. Beetje weg en weer mailen met de support over lucht onder het scherm en GPS-signaalverlies en na bijna 3 jaar oud, gewoon een nieuwe en geupdate versie van de Roam gekregen.

Hier toch ook niet zo super deluxe. Toen ze m'n fiets uit mijn tuinhuis hadden gestolen, hebben ze die van mijn Kickr gehaald en één van die adapters was spoorloos.

Support: "Je kan een compleet nieuwe kit kopen in onze webshop". OK dan

Vandaag na een 100km Group ride waar de laatste 30km niet meer onder de 40 werd gereden op een terrasje 100 met van mijn deur aangekomen. Zitten we daar 10 minuten en een enorme knal.
Blijkt mijn TPU binnenband vanvoor gewoon gesprongen 😅w
Sjans dat ik te voet naar huis kon
Welke TPU was dat en stond je fiets in de zon misschien?

Ik ben aan het shoppen voor 45mm tubeless gravel banden. Zijn semi slicks the way to go hier in Vlaanderen? De kans dat je enkel gravel of veldwegen hebt lijkt miniem.

Ik ben aan het shoppen voor 45mm tubeless gravel banden. Zijn semi slicks the way to go hier in Vlaanderen? De kans dat je enkel gravel of veldwegen hebt lijkt miniem.
pak gewoon snelle banden met licht profiel genre Gravel Thundero van tufo of als je een premium diertje bent eender wat van Rene Herse. De Pirelli Cinturato H zijn ook wel forumfavorieten

Hier ook goeie ervaringen met de Hutchinson Overide (echte semi's) en Vredestein Aventura (iets grover, maar nog steeds goed bollend, rij ik al enige tijd mee als achterband).

Alleen blijkt er in de testen amper verschil te zitten tussen echt slick en toch wat nopjes. Dan ben ik van het idee, waarom dan slick? Als het geregend heeft ga je in bochten en bergop toch wel wat grip missen.

Maar goed, het hangt uiteraard volledig af van of jou gravellen heel kort bij de racefiets aanleunt, of het al eens wat avontuurlijker mag zijn.

Alleen blijkt er in de testen amper verschil te zitten tussen echt slick en toch wat nopjes. Dan ben ik van het idee, waarom dan slick? Als het geregend heeft ga je in bochten en bergop toch wel wat grip missen.

Maar goed, het hangt uiteraard volledig af van of jou gravellen heel kort bij de racefiets aanleunt, of het al eens wat avontuurlijker mag zijn.
+ naar mijn ervaring slijten (semi)slicks veel sneller op het loopvlak als je veel asfalt doet.

Goh, een maand of twee geleden had ik een probleem met mijn kickr v5. Toestel was wel 5 jaar oud en ruim 30k kilometer op de teller, maar ik dacht ik kan altijd eens horen. Met hun topservice.

Op Zwift gingen mijn wattages van de ene op de andere dag extreem gek doen. Normaal trappen en mijn wattages vlogen van 200w naar 300w naar 150w. De weerstand die plots wegviel waardoor mijn cadans plots 130 werd, en dan weer "blokkeren" en cadans 70. Totaal van het paadje dus. In erg mode werkte toestel wel nog gewoon.

Uitleg gedaan, fit file gestuurd. Alleen zitten die mannen in Amerika dus tussen elk bericht ben je een dag verder. Dan vroegen ze mij om een test te doen in erg mode aan bepaalde wattages. Uiteraard dat ik die prima kon doen.
Uiteindelijk waren we al 2 weken verder toen ze mij droogweg stuurden dat Zwift het probleem was en ik eens naar hun support moest mailen 🙄.
En wat was het probleem dan uiteindelijk? Want nu lijkt het dat je niet tevreden bent van hun service, waar het mogelijk niet aan hun product ligt?

+ naar mijn ervaring slijten (semi)slicks veel sneller op het loopvlak als je veel asfalt doet.
Dat zal ook wat van merk tot merk afhangen zeker. Van Hutchinson (ook de caracal) al veel goeie dingen gelezen, maar ze zouden blijkbaar wel snel slijten. Terwijl de Pirelli's belachelijk lang mee gaan.

Ondertussen rij ik op thunder burt's. Die koop je ook niet voor de geweldige levensduur maar ze bollen wel echt goed, zelfs op asfalt.

En wat was het probleem dan uiteindelijk? Want nu lijkt het dat je niet tevreden bent van hun service, waar het mogelijk niet aan hun product ligt?
Ik weet niet wat het probleem is, als de fabrikant ontkent dat er een probleem is wordt het als consument moeilijk. De optische sensor bij een core kan je vervangen (DIY style) maar bij de v5 schijnt die ergens binnenin te zitten. Ik ben ook niet zeker dat het aan de sensor ligt.
Ik heb verschillende ant+ sticks geprobeerd. Pc, laptop, gsm. Met die kickr werkte niks.

Om snel verder te kunnen heb ik in die periode een kickr core geleend van een vriend. En ondertussen rijd ik twee maanden zonder enig probleem rond op een tacx neo. Dus ja, ik ben nogal zeker dat het aan de Kickr ligt.

vittoria terreno dry. Zeer content van alles. Asfalt ca va bollen maar vooral het bochtwerk op gravel zijn ze zeer betrouwbaar. Enkel slijten ze toch wel heel snel vond ik. 3000km? Ofzo en bovenvlak volledig kaal van achterband. Inclusief wel 600km bikepacking met 10kg bagage op achterrek. Ik heb nu de cintaurato H klaarliggen maar nog niet gemonteerd.

Ligt er wel aan wat je een semi-slick noemt.
Het verschil tussen een Hutchinson Caracal race en een band met noppen is er echt wel.
Op lage druk kijk je vlug aan tegen een verschil van 7watt aan, wat snel optelt.

De pijnlijke realiteit voor velen van ons is dat asfalt een groot deel van de rit zal uitmaken. Dus het is altijd een afweging.
En ik snap dat velen de keus maken voor meer asfaltgericht te gaan. En daarmee misschien wat grip en vertrouwen voor 1km van de 70 te verliezen.

Geeft toch ook weinig vertrouwen, gisteren was het niet eens > 20 graden.
Ja maar mss uit de wind, een zwarte buitenband dat warmte aantrekt dan loopt die temperatuur wel op. Nu, zou niet mogen natuurlijk want de mijne heeft nog in de auto gelegen toen het 30 graden was en er was niks gebeurd.

Ik rijd zaterdag de 3RIDES gran fondo mee. Nu twijfel ik of mijn setup (SRAM 48/35 x 10/36) voldoende is voor de rit, aangezien er een lang vlak stuk in het parcours zit. Om die reden denk ik om eerder 52/39 te plaatsen.

Thoughts?

Ik rijd zaterdag de 3RIDES gran fondo mee. Nu twijfel ik of mijn setup (SRAM 48/35 x 10/36) voldoende is voor de rit, aangezien er een lang vlak stuk in het parcours zit. Om die reden denk ik om eerder 52/39 te plaatsen.

Thoughts?
Hoe snel plan je te rijden?? 48x10 aan een cadans van 90 is tussen de 45-46km/u dacht ik?

Terug
Bovenaan