De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Reverse periodization :love: . Ik heb de voorbije jaren gemerkt dat dat perfect werkt voor mij... veel beter dan het omgekeerde alleszins.
In de winter regelmatig koersen op Zwift, afgewisseld met links en rechts iets rustigere duurtrainingen van een uur of 2 met soms eens nen uitschieter. Als ik dan in het voorjaar buiten kom kan je echt snel en gemakkelijk u afstanden week na week opdrijven.

Neen, als ge gewoon wilt losrijden met ondertussen filmpke heb je dat uiteraard niet nodig.

Ik denk dat Somedude er van uit gaat dat je de rollen wil koppelen met een 3rd party app alla Zwift... dan heb je ofwel een smart trainer of een power meter nodig. Maar anders niet.
die smarttrainer overweeg ik ja voor in de natte herfst en de wintermaanden. Maar de rollen wil ik er naast voor gewoon elke dag rap es te kunnen bollen en in beweging te blijven op weekdagen wanneer ik (door het gezin en zo) niet rap de fiets kan nemen en verdwijnen.

Voor gewoon te fietsen nee maar voor zwift wel
voor Zwift zou ik tegen volgende winter een smarttrainer willen aanschaffen. Dan ist minder erg dat ik voor een langere periode mijn achterwiel demonteer, mijn fiets hangt nu toch al 2 maand aan zijn haak, enkel de mtb komt nog buiten dan.

En ik zit hier met mijne trek mountainbike die niet compatibel is met smart trainer :'(
Troost u. Ik heb 3 weken terug een nieuwe fiets gekocht, meteen ook een nieuw wielsetje gestoken. En dan vorige week eindelijk eens een fietstrainer gekocht die even op voorraad was. Wanneer ik de boel wil installeren, krijg ik mijn achteras niet meer los. Absoluut geen beweging in te krijgen, dus de volgende dag binnen gedaan bij Vaneyck (remember: fiets is gloednieuw). En daar krijgen ze de as er ook niet meer uit... en Scott wil er niet in tussen komen aangezien er andere wielen in steken :mad:.

Ik heb hem nu bij een andere fm gebracht, en die was er nogal zeker van dat hij de as er uit gaat krijgen (as en pad gaan wel worden opgeofferd, maar soit)...

Troost u. Ik heb 3 weken terug een nieuwe fiets gekocht, meteen ook een nieuw wielsetje gestoken. En dan vorige week eindelijk eens een fietstrainer gekocht die even op voorraad was. Wanneer ik de boel wil installeren, krijg ik mijn achteras niet meer los. Absoluut geen beweging in te krijgen, dus de volgende dag binnen gedaan bij Vaneyck (remember: fiets is gloednieuw). En daar krijgen ze de as er ook niet meer uit... en Scott wil er niet in tussen komen aangezien er andere wielen in steken :mad:.

Ik heb hem nu bij een andere fm gebracht, en die was er nogal zeker van dat hij de as er uit gaat krijgen (as en pad gaan wel worden opgeofferd, maar soit)...
Die wielen er zelf ingestoken?

Ja, maar met de originele steekas. En gewoon met de hand vastgezet en draadeinde extra ingevet, 2 ritjes gedaan en dan geen beweging meer in te krijgen. Hadden ze bij Vaneyck nog nooit meegemaakt... Ben ik natuurlijk vet mee.

Heb ik dat nodig voor rollen? Wil gewoon wat in beweging blijven.
in die vortex zit dat, daarmee dat ik dat zowat als het minimale zet.

wel max 7% helling en wheel on, maar het werkt wel. en dat voor ronde 300e nieuw (gokje, tijdje geleden dat ik het gecontroleerd heb).

Ik rij ondertussen al 5 jaar met een vortex en ben nog maar zelden tegen de limitaties aangelopen (en dat was vooral bij VO2 max trainingen met wattages boven de 500 watt)

In 2021 al alle dagen gefietst waarvan slechts enkele buiten, overige ritten allemaal op Zwift. Ook veel zware ritten en wedstrijden gereden op Zwift, maar nooit echt zware benen nadien. Toen ik na 2 weken Zwiften nog eens 2u buiten ging fietsen, deden mijn benen toch serieus pijn en moest ik toch wel moeite doen om mijn tempo te rijden. Ik geloof zeker en vast dat Zwiften niet hetzelfde is als buiten rijden!

Dat snap ik ook totaal niet. Tenzij je inderdaad maar 1u op Zwift kan rijden en buiten wel 3u rijdt.
Ik rijd nu 4x per week op Zwift en in uren is dat meestal 7 a 8u. Als ik in het voorjaar tt's begin te rijden en de uren dus verder opdrijf dan word mijn conditie nog wel beter.
Als ik gewoon 8u fiets per week buiten fiets word men conditie gewoon minder als in de wintermaanden. Vooral omdat ik dan meer voor het plezier ga fietsen en minder 'train'.
Mja eigenlijk zegn je het zelf al he.. Buiten train je minder. Ik doe buiten 2 intensieve trainingen per week en 2 rustige duurritten.

Ik kan gewoon het niet opbrengen om badend in het zweet daar vol gas te gaan op zwift. Als je dat wel kan dan heb je idd op zwift een even goeie training als buiten.

In 2021 al alle dagen gefietst waarvan slechts enkele buiten, overige ritten allemaal op Zwift. Ook veel zware ritten en wedstrijden gereden op Zwift, maar nooit echt zware benen nadien. Toen ik na 2 weken Zwiften nog eens 2u buiten ging fietsen, deden mijn benen toch serieus pijn en moest ik toch wel moeite doen om mijn tempo te rijden. Ik geloof zeker en vast dat Zwiften niet hetzelfde is als buiten rijden!
Heb je powermeter op je fiets? Anders kan je moeilijk vergelijken imo
Mja eigenlijk zegn je het zelf al he.. Buiten train je minder. Ik doe buiten 2 intensieve trainingen per week en 2 rustige duurritten.

Ik kan gewoon het niet opbrengen om badend in het zweet daar vol gas te gaan op zwift. Als je dat wel kan dan heb je idd op zwift een even goeie training als buiten.
Als je baas in zweet heb je eigenlijk afkoelprobleem :p
Heb dat enkel als ik echt lange tijd voluit ga, met SST ofzo valt dat wel mee.

Net shorter ride van tour de zwift gedaan en dat is idd wel wat zweten (35min ong @gem 300w)

Wanneer gaan we is een b-race samen doen? :D

Ik heb woensdag nog maar mijn 3e Zwift race van het jaar gereden. Ik ben deze winter wat meer voor de polarized aanpak aan het gaan, dat bevalt me eigenlijk zeer goed. En in de races die ik wel rijd probeer ik te vermijden om lang in weerstand te rijden. Ik zoek races met een klim zodat ik een tijdje gas kan geven en dan weer goed recupereren. Ik probeer er dus vooral een intervaltraining van te maken.
Bij races rijden valt het me wel op hoeveel wattages ik verloren ben van Kickr1 naar Kickr5. Mijn 4i zit bij een race met veel tempowisselingen 6 a 7% boven mijn Kickr, en mijn oude kickr zat altijd boven mijn 4i. Zo ben ik deze week 3x Box Hill opgereden aan zo'n 280w, op mijn oude Kickr spreek je dan al snel over 310 a 320w, dat is dag en nacht verschil hé.

Moet je voor polarized training niet veel meer uren doen? Profs doen dat idd maar die doen dan elke dag 3-5u waarvan dan een 30min-1uur ook wel hoger wattage

Heb je powermeter op je fiets? Anders kan je moeilijk vergelijken imo

Als je baas in zweet heb je eigenlijk afkoelprobleem :p
Heb dat enkel als ik echt lange tijd voluit ga, met SST ofzo valt dat wel mee.

Net shorter ride van tour de zwift gedaan en dat is idd wel wat zweten (35min ong @gem 300w)

Wanneer gaan we is een b-race samen doen? :D

Ik heb een power meter, maar met die fiets rij ik niet meer (ik krijg power meter niet meer van mijn oude fiets). Maar ik weet wel met welke wattages ik ongeveer welke snelheid haal. Maar vooral mijn bovenbenen ontploften helemaal in de eerste kms van de training. Ik kon zelfs niet meer op de pedalen staan XD Ondertussen op Zwift weer betere benen en elke dag al wedstrijd gereden met telkens gemiddelde wattages die ik trap tijdens een FTP test.

Ik lees van tijd wel eens studies over trainingsleer en zelfs bij groepen die slechts 5 a 8u trainen blijkt polarized de meeste effectieve manier te zijn. Niet alles is zwart/wit natuurlijk. Sommige studies geven wel aan om toch wat Z3/Z4 werk er bij te nemen naargelang hoe gerecupereerd je je voelt. Maar dan spreek je dus over bv 30 minuten SS in 1 training. Bij SS base op TR spreek je toch al gauw over +3u effectieve SS in de base phase van het mid volume, en dan moet je dus nog verder beginnen opdrijven.
Bij SS ga je vaak aan een vrije stevige intensiteit rijden, wat mij op de duur aardig wat vermoeidheid opstapelde. De eerste 2 weken ging bijvoorbeeld goed en dan moest ik geregeld trainingen afbreken, of de intensiteit verlagen. En als ik dan races reed kon het 2 weken echt goed zijn, en dan kwam ik 2 weken geen poot meer vooruit.
Nu rijd ik op een week zo'n 40 minuten Z5/Z6 en voor de rest Z2. Ik blijf frisser en als ik naar mijn waardes kijk kan ik moeilijk constateren dat ik geen vooruitgang boek op deze manier. En doordat ik frisser blijf zijn mijn trainingen in Z5/Z6 gewoon meer raak. Hogere intensiteit, meer recuperatie. Voor mij voelt het beter aan.
Er zijn genoeg mensen die lovend zijn over SS dus ieder moet uiteraard voor zichzelf beslissen waar ie zich het beste mee voelt.

Ik lees van tijd wel eens studies over trainingsleer en zelfs bij groepen die slechts 5 a 8u trainen blijkt polarized de meeste effectieve manier te zijn. Niet alles is zwart/wit natuurlijk. Sommige studies geven wel aan om toch wat Z3/Z4 werk er bij te nemen naargelang hoe gerecupereerd je je voelt. Maar dan spreek je dus over bv 30 minuten SS in 1 training. Bij SS base op TR spreek je toch al gauw over +3u effectieve SS in de base phase van het mid volume, en dan moet je dus nog verder beginnen opdrijven.
Bij SS ga je vaak aan een vrije stevige intensiteit rijden, wat mij op de duur aardig wat vermoeidheid opstapelde. De eerste 2 weken ging bijvoorbeeld goed en dan moest ik geregeld trainingen afbreken, of de intensiteit verlagen. En als ik dan races reed kon het 2 weken echt goed zijn, en dan kwam ik 2 weken geen poot meer vooruit.
Nu rijd ik op een week zo'n 40 minuten Z5/Z6 en voor de rest Z2. Ik blijf frisser en als ik naar mijn waardes kijk kan ik moeilijk constateren dat ik geen vooruitgang boek op deze manier. En doordat ik frisser blijf zijn mijn trainingen in Z5/Z6 gewoon meer raak. Hogere intensiteit, meer recuperatie. Voor mij voelt het beter aan.
Er zijn genoeg mensen die lovend zijn over SS dus ieder moet uiteraard voor zichzelf beslissen waar ie zich het beste mee voelt.
Mja is mijn 1e winter dat ik indoor train, vorig jaar gekocht maar dan in januari met skiën mijn meniscus gescheurd (helft weg). Dusja
Jaar ervoor RvV volledige afstand gedaan en toen alles buiten getraind maar was wel in redelijke vorm (wel gaan skiën half maart en daarna week verkouden dus kon nog beter) maar was voornamelijk interval Di/do, woe recup, zaterdag heuvels en zondag duur.
Maat doet ook vooral vo2max en tragere duur (dus z5/6 en Z2) maar op rollen krijg ik precies nog teveel last van geopereerde knie als ik 'lange' z5/z6 in ERG doe (SST tot net boven FTP gaat beter)

Maar denk niet dat ik afgelopen 2 maand conditioneel beter ben geworden, eerder status Quo maar ben gewoon wat random dingen aan het doen :D al moet ik zeggen dat die workouts van zwift vaak toch maar raar zijn precies (die van GCN bv is voor mij de rust veel te hoog)
Mis vooral die echte duurtraining buiten, hopen op beter weer dan is er ook meer motivatie.
Dinsdag gewoon op de middag in de zon 5*2m45 heuvel op mtb gedaan (HS over 170 boven dus zal wel z5/6 geweest zijn) heerlijk!

Laatst bewerkt:
Bijna vergeten, als ik veel ss deed of races kreeg ik geregeld last van mijn knieën. Dat heb ik op deze manier niet voor, ook wel een belangrijk punt natuurlijk :).
Yup, zo is enkele keren goed gas geven kan toch deugd doen. Ik doe dat ook gewoon liever dan zo'n 10 minuten blok rond je ftp, dat vind ik echt beuh.

We kunnen wel is bij een bepaalde race inpikken. Bij voorkeur misschien wel een vrij kleine race, want als er 100 b's aan de start staan is het toch ieder voor zich. Bij een kleine race valt er iemand aan en al de rest gaat op het wiel rijden 😁

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe XT8100 naven (niet de 8000) met het nieuwe ratchetsysteem.

Voor die prijs is er niets wat in de buurt komt (van merken met een legacy) maar het ziet er wel erg overcomplicated uit.
Cup/conus draagt mijn voorkeur ook niet, maar voor die prijs neem ik dat er wel bij.

DT350 classics met microspline zijn al maanden nergens te vinden en ik wil testspaken! :p

Ik ben eens aan het kijken voor een fietscomputer. GPS boeit me niet zoveel. Cadans, snelheid en hartslag wel. De Wahoo’s zijn precies heel moeilijk vast te krijgen momenteel. Dus was eens aan het kijken naar de Garmin 530 bundel.

Wat gebruiken jullie? En wat zijn

Terug
Bovenaan