De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Al eens daar geweest? Zijn het wat leuke trails, alles onverhard,...?

Al geweest maar nog niet gefietst, wel vaak gewandeld met het gezin. Zien er toch wel fijne baantjes uit rond de Rursee.

Staat al lang op mijn planning om es de volledige ronde te doen.
Aan de dorpen is het wel vaak een verhard stuk aan de oever. Maar één keertje terug in de bosgebieden zijn het grindpaden.

MTB Rondje voor het voorjaar vastgelegd als we weer de grens overmogen.

60km, 800hm

eyX5wtp.jpg
Ik zie op strava VanderPoel-familie voor hun ritjes (of Adri voor te wandelen) ook gewoon de grens overgaan. Mag eigenlijk ook niet :D

Euh, ik ga hier ook de grens over. Kan anders wat cirkeltjes in het dorp blijven rijden en lopen.
De gemeente heeft ook aangegeven dat dit geen enkel probleem is.
Ik heb het attest van grensbewoner op zak.

Euh, ik ga hier ook de grens over. Kan anders wat cirkeltjes in het dorp blijven rijden en lopen.
De gemeente heeft ook aangegeven dat dit geen enkel probleem is.
Ik heb het attest van grensbewoner op zak.
Als je dat hebt is het idd geen enkel probleem hé. Ik zou wel een issue hebben als Aalstenaar die zijn auto in de hoge venen afzet en zo de grens overbolt met de fiets.

Ik zie op strava VanderPoel-familie voor hun ritjes (of Adri voor te wandelen) ook gewoon de grens overgaan. Mag eigenlijk ook niet :D
Ik woon in dezelfde streek als familie VDP, zelfs nog iets dichter tegen de grens. Het is wel toegelaten om als grensbewoner tijdens uw dagelijkse activeiten de grens over te steken. Je moet dan wel verklaring op eer op zak hebben🙄 Iedereen hier die gaat Mtb, racefietsen, fietsen, wandelen zit al zeer snel over de grens daar het 1 groot grensoverschrijdend natuurgebied is.

Kan iemand een goeie rugzak aanraden met drinksysteem? Genre Camelbak maar met iets meer laadruimte.

Want je kan maar 1 kant op? :sneaky:
Als ik mijn voordeur uit ga zijn 2 van de 4 richtingen naar Nederland inderdaad.
Als je over water kan fietsen is de 3de richting ook nog wel interessant. Tijdens de oversteek ook goed kijken waar precies of het is alsnog Nederland.
Ik kan wel richting Wallifornia, maar dan is 't quasi lang die richting uit en dan gewoon saai weer terug. Als ik niet in Nederland wil belanden ten minste.

Vandaag het nieuws gekregen dat men nieuwe fiets (Canyon Grail) verwacht wordt vroeger verzonden te worden. Van zo'n nieuws word ik gelukkig :p

Laatste tijd doen mijn rollen beetje lastig. Ik heb de foutcodes uiteraard reeds opgezocht maar weet er iemand waarop dit zo frequent voorkomt? En hoe dit verholpen kan worden? Blijft vaak rood lampje pinken, zelfs na een update.

Ik dacht ergens gezien te hebben dat er problemen zijn met de laatste software van de flux. Terugzetten naar de vorige software zou normaal moeten helpen.

Je kan die ergens op een site terugvinden, maar ik weet zelf niet juist waar.

Iemand een richtprijs wat het kost bij een fietsenmaker om de lagers aan je voorvork (of hoe je het moet noemen) te laten vervangen?
dat is heel afhankelijk van wat er nu inzit, de goedkope merken gebruiken kogelringen in het balhoofd. Da kost 1 a 2 euro voor zo een ring. De duurder hebben afgedichte lagers, dat is 10-100+€. Voor beiden is de hoeveelheid werk ongeveer hetzelfde, reken op 15-30 minuten werk.

De prijs is idd zoals Landtlord zegt voornamelijk bepaald door het type lager.

Er zijn 3 types:

- external cup (EC)
- semi Integrated (niet SI maar ZS- naar Zero Stack... why oh why)
- Integrated system (IS)

De meeste moderne fietsen hebben ofwel 2* ZS, 2* IS of een combinatie van deze 2.

De twee eerstgenoemde systemen kunnen gaan voor losse kogels, kogelringen of afgedichte lagers. Hoewel we die laatste zelden zien bij EC, is het wel mogelijk. Het ook mogelijk om met kogelringen te werken in ZS, maar industrielagers zijn de norm. Bij een IS zijn kogelringen eigenlijk niet mogelijk, omdat je dan geen cup hebt waarin de kogels kunnen draaien en je dus je frame zou slijten.

Kogelringen kosten +/- 1 euro, toplagers kosten 40 euro. De delta is dus groot :)
Ik kies voor de "basic" Cane Creek ZN lagers, die gaan voor +/-25 voor een setje.

https://www.airevelobearings.com/ is ook erg goedkoop (zeker interessant voor Canyon en speciallekes)

Mijn (chinese) carbon MTB-velgen zijn vandaag (na 16 dagen) gearriveerd.

Ze zien er perfect uit qua afwerking en het gewicht (voor een 30mm internal) is ook insane licht. 328gr. (opgegeven 320 +/- 15 gram) zorgt ervoor dat ik in combinatie met (ook Chinese, ratchet) hubs een wielset kan maken die makkelijk onder de 1400gr ligt (geen exotische spaken en geen 'domme' aluminum nippels, maar 2.0 - 1.6 en 12mm brass).

Het wordt mijn eerste wielset from scratch, maar met een totaalprijs van +/- 410 euro gaat de set ongeveer 1/4 kosten van een "simpele" DT Swiss 1501 carbonized (1544 gram) of 1/7 van een Dt swiss XRC 1200 (1411 gram).

Time will tell...

Cheap, Chinese, light... You can pick two.

En dan ook nog eens handgespaakt door iemand die enkel geoefend heeft op een paar stadswielen met 36 spaken...

Veel ifs zou @Arkaine zeggen... maar if... hohohoho!

Terug
Bovenaan