De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Niet overdrijven he :p
Ik heb de 68 gereden. 20% ebikers zal ook al (veel) te hoog ingeschat zijn.

Ik vind de ebikes super. Ik jaag er mij nooit in op en het is ook niet zo dat ze me asociaal voorbijscheuren naar boven. De meeste mensen zijn gewoon vriendelijk tout court.
Als ik berichten op het internet geloof (wat ik niet doe, want die 80% hier is ook van de pot gerukt), ben ik de enige...

Het opent de sport voor zo veel meer mensen wat mij betreft alleen maar toe te juichen valt.
Volgens mij was zeker meer dan de helft e-mtb (op de 45). Ik zou eigenlijk ook zeggen 75% want ik keek soms echt op "aah toch nog iemand met een gewone fiets".

Het valt mij wel op. Hoe langer de afstand, des te minder e-mtb. Volgens mij omdat hun batterij zo ver niet raakt.

Daarom Volgens mij op de Millman trail (daar was ik ook) nauwelijks een e-mtb te zien.

Ik ken iemand die daar wel de 70km rijdt met e-mtb. Maar met 3 batterijen. Zijn vrouw wacht hem op aan de bevoorradingen. Maar die luxe heeft niet iedereen.

Waimes was voor mij tussen bevoorrading 1 en 2 wat te technisch. Heb daar een heel stuk gelopen en daarmee een pak volk ingehaald. En de jongste gast die bij ons was, en wel bleef fietsen helemaal terug ingelopen.

Heb daar trouwens ergens ne kom op een technische klim staan al een aantal jaar. Ook al lopend gedaan toen.

Daarnaast. Als ge ne klop van de hamer krijgt is dat volgens mij bijna altijd dat de "naft" op is. Ik eet me aan die bevoorradingen altijd serieus vol. Ook zout chips, zout koekjes, rozijnen, ....

Zo erg is het niet, maar vind moeilijk om een goed zadel online te vinden, again weer veel te veel keuze ook dat ik er niet aan uit raak...

Iemand tips? Zadel is 138mm en dat is wel ok van maat denk ik, alleen ontbreekt het wat comfort

imo is een zadel iets zo persoonlijk en de enige manier om een goed zadel te vinden is om er vele te testen tot je het goede vindt en dit gewoon op al je fietsen te installeren. De eerste jaren heb ik toch een 5 à 6 tal zadels uitgetest tot ik er echt één gevonden had that does the trick for me (voor mij is het een Wittkop race zadel, is iets zachter, harde zadels werken niet voor mij). En kijk niet naar looks, prijs, of waar je maten mee rondrijden. Je kan ook om te testen alvorens te kopen, zadels lenen van vrienden ofzo, wie heeft er niet nog een zadel liggen?
Hetzelfde geldt voor positie van het zadel (tilt, offset); gewoon telkens marginale wijzigingen aanbrengen en een paar ritjes mee doen tot het precies goed is (dit kan ook weer een proces van jaren zijn).

Als het na de rit is, dan is het meer een kwestie van overreaching, dan qua eten lijkt me inderdaad. Zeker als je na een rit geen honger hebt, en je lijkt toch aan te geven zeker wel wat binnen te spelen. Door zo zwaar in de rooie te gaan, krijg je daar wel een weerslag van. Enige optie om dat te voorkomen is niet altijd zo hard te gaan, puur om beter te worden kun je dan beter je inspanningen ook wat spreiden.

Om het zwart-wit te stellen, in plaats van de hele rit tegen 100% te fietsen, doe je beter een stuk meer 80% en korte stukken aan 200% (waar je anders niet zou geraken omdat je zo uitgeput bent van continue 100%).

Ik ken iemand die daar wel de 70km rijdt met e-mtb. Maar met 3 batterijen. Zijn vrouw wacht hem op aan de bevoorradingen. Maar die luxe heeft niet iedereen.
Dat is toch wel wat extreem…
Dan kan je beter uw tijd en energie steken in wat meer te trainen. 3 batterijen menne man :unsure:

Dat is toch wel wat extreem…
Dan kan je beter uw tijd en energie steken in wat meer te trainen. 3 batterijen menne man :unsure:
Als ik hoor hoeveel moeite die moters doen dan denk ik niet dat er veel 70km kunnen rijden. Ook geen idee waarom die altijd tegen 20km/h de steilste klimmen willen doen.

Hangt er van af hoe hard je bergop rijdt natuurlijk, als 4.5wkg duwt sure... als je een kleine 3wkg duwt is dat al een ander verhaal.
Op lange beklimmingen rijd ik ~10-12kph, dan is een 34 voor 32 achter zeker geen overbodige luxe.
Ik heb al heel vaak een berg opgereden dat ik verschillende keren probeer kleiner te schakelen en dan denk "just, da ging 2 minuten geleden ook al niet meer" :)
Oei vroegdementie?

Ik zou graag wat advies en tips vragen over een probleem waar ik regelmatig tegenaan loop tijdens het fietsen: de wind die in mijn oren blaast. Vooral tijdens het fietsen op hoge snelheden of wanneer er sterke zijwind is, kan dit behoorlijk ongemakkelijk zijn en mijn focus verstoren. Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met dit probleem en of jullie enige oplossingen hebben gevonden?

Wat wel helpt: In de winter draag ik een warme kap die mijn oren bedekt, waardoor de wind geen probleem meer is. Maar nu het weer warmer is, is dit geen ideale optie meer.

Alvast bedankt! ☺️

Even jullie advies vragen:
Alleen merk ik dat ik na de rit gedurende die dag vaak erg vermoeid ben. Dat is ook nog vrij normaal veronderstel ik. Maar zelfs de dag erna ben ik vaak nog maar een halve mens, en is bv een wandeling van 5km al een opdracht.

Wat kan hier de oorzaak van zijn of hoe kan ik dit verhelpen?
Vermoeid na de rit herken ik ook, maar de dag erna (bv stijfheid) ken ik enkel van heel zware inspanningen.
Ondanks dat je bevoorrading miss voor de meeste normaal lijkt, vind ik dat veel suikers neemt, wat doet vermoeden dat je boven je aërobe drempel fietst, je begint dan (een beetje) melkzuur aan te maken.

Meer aeroob trainen zodat je aërobe drempel hoger komt te liggen is volgens mij de oplossing en shortcuts zouden er in bestaan alle trucjes te doen die melkzuur helpen afbreken.

Heb daar trouwens ergens ne kom op een technische klim staan al een aantal jaar. Ook al lopend gedaan toen.
Allez, groot verschil dus tussen 45 en 68.

Welke technische klim dan? Ik kan mij niet herinneren dat ik ergens zo traag gereden heb dat te voet sneller zou zijn geweest. Ik denk dat ik alles gewoon gefietst heb. Ik ben wel enorm slecht in een parcours weer voor de geest halen, dus misschien vergeet ik iets.

Mijn ritten zijn alleen zichtbaar voor volgers, dus ik word niet opgenomen in klassementen. Ik weet niet meer waarom ik dat ooit zo heb ingesteld. Ik denk om te voorkomen dat mijn fiets gestolen zou worden :p

Vermoeid na de rit herken ik ook, maar de dag erna (bv stijfheid) ken ik enkel van heel zware inspanningen.
Ondanks dat je bevoorrading miss voor de meeste normaal lijkt, vind ik dat veel suikers neemt, wat doet vermoeden dat je boven je aërobe drempel fietst, je begint dan (een beetje) melkzuur aan te maken.

Meer aeroob trainen zodat je aërobe drempel hoger komt te liggen is volgens mij de oplossing en shortcuts zouden er in bestaan alle trucjes te doen die melkzuur helpen afbreken.
Of simpel gezegd: meer vogeltjes spotten

Vandaag dagje wandelaars ontwijken. Echt die kijken allemaal 30cm voor hun ...

Of ze lopen aan de verkeerde kant, horen uw bel niet en verschieten hun een ongeluk als je ze dan passeert waardoor ze spastische bewegingen maken en u bijna tegen de grond kegelen. Sommige fietsers zijn niet beter. Over de ganse breedte van de weg rijden, ineens zonder reden in het midden van een fietspad stoppen zonder aan te geven ... Het was weer de moeite vandaag. :sneaky::ROFLMAO:

Of ze lopen aan de verkeerde kant, horen uw bel niet en verschieten hun een ongeluk als je ze dan passeert waardoor ze spastische bewegingen maken en u bijna tegen de grond kegelen. Sommige fietsers zijn niet beter. Over de ganse breedte van de weg rijden, ineens zonder reden in het midden van een fietspad stoppen zonder aan te geven ... Het was weer de moeite vandaag. :sneaky::ROFLMAO:
Dat is als ze in dezelfde richting wandelen
Maar vandaag was het vooral in de andere richting (in bos voor alle duidelijkheid)

altijd weer teleurgesteld in de regio :p

Oh well; het zonnetje was present.
Jah, twas tof en mooi weer, maar toch vooral int begin veel meer stukken asfalt dan gehoopt. Probleem is dat je ook niet waarom ze bepaalde stukken links laten liggen, kans is groot dat ze gewoonweg geen toestemming kregen van de lokale boswachter/natuur en bos/...

Voor mijzelf beetje rit in mineur: int livierenbos na een jump mijn dropper trug volledig omhoog willen trekken (blijft hangen op 1 cm van hoogste punt) en net dan steen geraakt met mijn voorwiel en stevige OTB gedaan 🙈 serieus geschaafd overal en vooral de rechterknie geraakt, die bleef zitten tussen wiel en fiets en blokkeerde wat. Wel nog uitgereden, maar echt kracht zetten op die knie ging niet meer. Stappen gaat moeilijk, morgen wel naar de dokter, hopelijk niks intern geraakt. Hoofd en nek doen ook goed pijn, dus de helm heeft zijn werk ook gedaan.

Jah, twas tof en mooi weer, maar toch vooral int begin veel meer stukken asfalt dan gehoopt. Probleem is dat je ook niet waarom ze bepaalde stukken links laten liggen, kans is groot dat ze gewoonweg geen toestemming kregen van de lokale boswachter/natuur en bos/...
ik vind de off road er gewoon ook vrij kut.
Echt bijzonder veel van die vuile omgeploegde weggetjes

Vraagje voor de kenners:
Mijne nieuwe fiets maakt een geluid ergens aan het achterwiel tijdens het fietsen. "Kraakt" harder als er meer massa op rust (bijvoorbeeld rechtop in't zadel gaan zitten). Op de fietsstandaard tijdens het ronddraaien hoor ik niets.
Het klinkt wel als vuil tussen tandwielen maar dat is het dus niet.
Wiel is ook 100% recht want raakt de remschijf niet.
Iemand een idee wat dit kan zijn ?

Toch effe bevestigen dat het wel degelijk de spaken zijn. Wiel wordt opgestuurd naar DT swiss.

Terug
Bovenaan