Man, domotica is een interessant topic maar toch gevaarlijk om al snel verloren te lopen.
Van in het begin wat opzoekingswerk gedaan en al snel beslist om niet voor Niko Home Control te gaan, wegens te gesloten systeem. Nu ondertussen begin ik precies mijn mening wat te herzien, aangezien er precies toch wel wat koppelmogelijkheden. Enerzijds moet het makkelijk zijn voor de andere mensen in huis (lees: vriendin die eigenlijk niet echt geïnteresseerd is in domotica en jonge kinderen), anderzijds moet ik toch voldoende zaken kunnen implementeren (de nice to haves).
- De 'basis' die eenduidig en 'simpel' is. Alles bedraad. Lichten, rolluiken/screens etc, kortom de zaken waarvan je wilt dat ze altijd werken. Lichten kunnen dimbaar zijn etc. Bij voorkeur ook te koppelen aan smartphone
- De 'nice to haves'. Hier zoek ik vooral iets dat zoveel mogelijk zaken kan integreren zodat je niet voor alles aparte apps hebt en die ook vrij 'makkelijk' zelf aan te passen zijn (alles heeft uiteraard zijn leercurve). Hiermee bedoel ik dan bv thermostaat, ventilatie, airco (eventueel), extra lichten (die je achteraf bijkoopt, bv staanlamp, een extra ledstrip,... , TV/muziekinstallatie (Logitech hub), speakers,... zonder al te veel afhankelijk te zijn van technologie of leverancier. Kortom, alles dat minder kritisch is als het eens niet meteen werkt. Hoeft ook niet allemaal bedraad te zijn. Ik zag hier eerder iets als Home Assistant die als 'schil' boven het geheel zat en van waaruit je makkelijk sferen, automaties etc kan creëren.
Ondertussen al twee voorstellen ontvangen. Een voorstel met KNX (redelijk prijzig, maar kan ik hier en daar nog wel iets besparen) en een voorstel met AnB Minido (lijkt mij minder courant, weinig over te vinden).
Momenteel is een derde partij een voorstel aan het uitwerken met Qbus, maar denk dat dit ook aan de prijzige kant zal zijn en minder mogelijkheden naar integraties toe, en heb ik ook een voorstel gevraagd van iemand die Niko Home Control doet.
Meningen, suggesties?