Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Ik vraag me af de impact zou zijn van een drone gecoördineerde aanwezigheid op meerdere luchthavens. Gigantische omleidingen met misschien brandstoftekort als gevolg..

Het leek me interessant om dit hier even te posten.

Laatst bewerkt:
Het leek me interessant op dit hier even te posten.

En wat is jouw conclusie uit die blog(post)?

Interessant artikel over 7 studenten die via OSINT toch duidelijke verbanden tussen 'de drones' en Rusland konden leggen.

Krijgen de drones nog een staartje?

Negatief advies van Inspectie van Financiën en zonder openbare aanbesteding veel geld naar twee Belgische firma's. Er worden zelfs aankopen gedaan in het buitenland terwijl we hier meerdere bedrijven die hetzelfde doen maar de kans niet kregen.

Speelde Francken paniekvoetbal en heeft hij zich in het zak laten zetten of eerder een opportuniteit benut en enkele VOKA-vrienden een mooie cent bezorgd?

Belangrijke nuance: Het is niet omdat Pano geen bewijs vindt van Russische inmenging dat die er niet was. Het feit dat dat fenomeen zich in meerdere Europese landen voordeed, en dat het niet weg is (alleen minder gemediatiseerd, recent nog gebeurd boven Kleinen Brogel dacht ik) doet mij vermoeden dat de urgentie wel degelijk terecht was/is. Mensen beseffen echt niet hoe kwetsbaar kritieke infrastructuur is en hoe hopeloos onvoorbereid wij (en eigenlijk heel de Westerse wereld, kijk maar naar de VS basissen in het MO) zijn op dit soort fratsen.

Ik apprecieer het idee dat openbare aanbesteding gevolgd had moeten worden maar 1) soms laat de urgentie dat niet toe en 2) openbare aanbesteding is ook niet zaligmakend voor een goeie keuze/beslissing. Ik vermoed bvb. dat heel dat Camo circus op die manier heeft plaatsgevonden en wat we ervoor hebben gekregen zijn veredelde camions die eigenlijk alleen bruikbaar zijn in de woestijn.

EDIT: En geen gebruik maken van openbare aanbestedingen is ook geen uniek gegeven, in 2025 nog gebeurd voor anti-droneradars.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat we hier veel te lief zijn voor dhr TF. TF is niet capable als minister van defensie. Gelijk welke minister overigens. Veel te veel fouten.
Zo een beslissingen werden natuurlijk genomen op basis van de info die men toen had.
Een minister moet zich goed informeren, checken, dubbelchecken. TF wou gewoon veel te graag meespelen met de grote jongens. Zijn machogedrag zit zijn verstand in de weg. Ongeschikt dus! Aftreden.

Belangrijke nuance: Het is niet omdat Pano geen bewijs vindt van Russische inmenging dat die er niet was. Het feit dat dat fenomeen zich in meerdere Europese landen voordeed, en dat het niet weg is (alleen minder gemediatiseerd, recent nog gebeurd boven Kleinen Brogel dacht ik) doet mij vermoeden dat de urgentie wel degelijk terecht was/is. Mensen beseffen echt niet hoe kwetsbaar kritieke infrastructuur is en hoe hopeloos onvoorbereid wij (en eigenlijk heel de Westerse wereld, kijk maar naar de VS basissen in het MO) zijn op dit soort fratsen.

Ik apprecieer het idee dat openbare aanbesteding gevolgd had moeten worden maar 1) soms laat de urgentie dat niet toe en 2) openbare aanbesteding is ook niet zaligmakend voor een goeie keuze/beslissing. Ik vermoed bvb. dat heel dat Camo circus op die manier heeft plaatsgevonden en wat we ervoor hebben gekregen zijn veredelde camions die eigenlijk alleen bruikbaar zijn in de woestijn.

EDIT: En geen gebruik maken van openbare aanbestedingen is ook geen uniek gegeven, in 2025 nog gebeurd voor anti-droneradars.

Ik vind het vooral een verhaal met veel vraagheden. Dat we ons moeten bewapenen tegen buitenlandse drones ben ik het absoluut mee eens.

Maar het doel heiligt de middelen niet. Ik weet niet of je effectief de reportage gezien hebt maar als de overheid een niet marktconforme prijs betaald voor een uitbreiding van het RF-detectie systeem bij een bedrijf met zeer beperkte adelbrieven dan vind ik dat daar wel wat transparantie mag zijn.

Ik ben trouwens niet zo zeker dat er zo'n gigantische urgentie is, we hebben een anti-drone unit maar die werd toen niet eens ingezet.

En ondertussen heeft Francken bekend dat hij het filmpje aan HLN bezorgd heeft van de "drone" aka de politie helicopter.

Mocht FVDB minister van Defensie geweest zijn was het kot hier al te klein geweest. :lol:

Ik vind het vooral een verhaal met veel vraagheden. Dat we ons moeten bewapenen tegen buitenlandse drones ben ik het absoluut mee eens.

Maar het doel heiligt de middelen niet. Ik weet niet of je effectief de reportage gezien hebt maar als de overheid een niet marktconforme prijs betaald voor een uitbreiding van het RF-detectie systeem bij een bedrijf met zeer beperkte adelbrieven dan vind ik dat daar wel wat transparantie mag zijn.

Ik ben trouwens niet zo zeker dat er zo'n gigantische urgentie is, we hebben een anti-drone unit maar die werd toen niet eens ingezet.

En ondertussen heeft Francken bekend dat hij het filmpje aan HLN bezorgd heeft van de "drone" aka de politie helicopter.

Mocht FVDB minister van Defensie geweest zijn was het kot hier al te klein geweest. :laugh:
Ik heb de hele reportage niet gezien. Over het stuk van de prijsvergelijking heb ik ondertussen de reactie van generaal-op-rust Marc Thys gelezen en die stelt (m.i. terecht) dat de vergelijking gewoon scheefgetrokken is. De interceptor zelf kost inderdaad een pak minder, de grote kost zijn sensoren, commando- en controlesysteem en de lanceerders (zijn woorden). En dan zwijgen we nog over training en dergelijke. Lijkt mij nogal wiedes dat de drones zelf goedkoper zijn, maar dat is maar een fractie van wat er aangekocht ook.

En het zegt ook wel iets dat ze bij Pano weer met die absolute nurk van een Housen afkomen, als er nu een iemand is die er altijd kansloos naast zit..

PS: En dit komt van iemand die Francken absoluut niet moet hebben, ik vind het een ongelooflijke debiel die niet kan communiceren. Maar voor Defensie is hij tot nu toe wel een goede zaak geweest en zorgt hij eindelijk voor een kentering in het decennialang afbouwen ervan.

Vind de oppositie vooral erg hypocriet. Miljarden door ramen en vensters gooien naar mensen die jarenlang onrechtmatig ziekte- en/of werkloosheidsuitkeringen krijgen, maar dan wel moord en brand schreeuwen als er ocharme 50 miljoen gaat naar iets waarin vroeg of laat toch moest geïnvesteerd worden.

maar als de overheid een niet marktconforme prijs betaald voor een uitbreiding van het RF-detectie systeem bij een bedrijf met zeer beperkte adelbrieven dan vind ik dat daar wel wat transparantie mag zijn.

Als is hier een belangrijke factor.
Ik durf best geloven dat Senhive hun marge heeft verhoogd. Je kan daar iets van vinden maar vanuit een oogpunt van risico en opportuniteit is dat wel ergens te begrijpen.
Maar voor mij is het niet bewezen, noch staat het vast, dat men de regulaire kostprijs maal 3 heeft gegaan.
Als het gaat over bedrijven die de overheid als melkkoe gebruiken dan lijkt me dit dossier zeker niet de kroon spannen.

En bijkomend het wil niet zeggen dat je goedkoop aanbied, dat je daarom ook kwaliteit kan leveren en uw contractuele verplichtingen kan nakomen.
Die andere bedrijven die in de reportage aan bod kwamen, ja ze hebben ook een product. Maar kunnen ze ook de bestelling tijdig leveren?

Ik snap na het zien van de reportage niet wat ze nu concreet willen aankaarten.
Dat de dreiging ongegrond was? Dat het in scène was gezet? Dat er geen openbare aanbesteding is geweest?

Meer zelfs, met een openbare aanbesteding hadden we nu nog altijd geen anti-drone materiaal, en dan was Francken om die reden waarschijnlijk ook de schietschijf.

Jarenlang hadden we met Louis Michel (MR) een minister van buitenlandse zaken die overal in louche landen met wapens ging leuren. Zijn marktkennis hadden we nu goed kunnen gebruiken. Helaas schonk hij ons in de plaats enkel...Charles. Het zit ons niet mee.

Zo een beslissingen werden natuurlijk genomen op basis van de info die men toen had.
dat is het probleem juist: er kwam toen veel informatie binnen, dat amper allemaal bevestigd werd. en op basis daarvan wordt er dan een uitgave van 50 miljoen geforceerd, ondanks negatieve adviezen, met een begroting die al op ontploffen stond.

Vind de oppositie vooral erg hypocriet. Miljarden door ramen en vensters gooien naar mensen die jarenlang onrechtmatig ziekte- en/of werkloosheidsuitkeringen krijgen, maar dan wel moord en brand schreeuwen als er ocharme 50 miljoen gaat naar iets waarin vroeg of laat toch moest geïnvesteerd worden.
er wordt hier in Vlaanderen vaak spel gemaakt over nog kleinere bedragen, niet in het minst door NVA zelf. nu NVA zelf 50 miljoen weggooit om verdedigingsmateriaal te kopen tegen onbevestigde drones, zonder correcte procedures te volgen, is het "ocharme maar 50 miljoen".

't is een beetje te selectief, die verontwaardiging, tbh.

Mocht FVDB minister van Defensie geweest zijn was het kot hier al te klein geweest. :laugh:
Wel juist niet eigenlijk, ik beoordeel acties van regeringsleden niet op basis van hun partijkaart. Ik heb niets met Vooruit maar ik vind FVDB een zeer goeie minister van volksgezondheid, die verwezenlijkt belangrijke zaken. Er heerst natuurlijk wel een zeer groot anti-Francken sentiment bij velen, en dat speelt een rol in hun beoordeling van deze situatie. Trouwens ik ben ook geen fan van de figuur Francken, die komt mij totaal niet capabel over, zelfs kinderachtig soms.

Meer zelfs, met een openbare aanbesteding hadden we nu nog altijd geen anti-drone materiaal, en dan was Francken om die reden waarschijnlijk ook de schietschijf.
Dan hadden we het materiaal misschien moeten bestellen bij één of ander obscuur Roemeens bedrijf dat banden heeft met China of Rusland.

Laatst bewerkt:
er wordt hier in Vlaanderen vaak spel gemaakt over nog kleinere bedragen, niet in het minst door NVA zelf. nu NVA zelf 50 miljoen weggooit om verdedigingsmateriaal te kopen tegen onbevestigde drones, zonder correcte procedures te volgen, is het "ocharme maar 50 miljoen".

't is een beetje te selectief, die verontwaardiging, tbh.

Klopt, maar van alle "folliekes" die er door deze regering al werden gedaan, vind ik die 50 miljoen voor anti-dronemateriaal toch wel (één van) de best bestede euro's. Liever dat dan de frigobonnen of andere zaken die de hangmat nog wat comfortabeler maken/maakten.

Ondertussen ook bevestigd door Axel Weydts (voorzitter Kamercommissie Militaire Operaties, Vooruit) dat de dronewaarnemingen echt waren.

Al dan niet Russische inmenging is eigenlijk ook irrelevant, de essentie blijft eigenlijk dezelfde: De drones waren er, ze hebben gezorgd voor economische schade en de overheid had, omdat ze er de middelen niet voor had, de mogelijkheid niet om daar iets aan te doen. Als dan toch iets aangekaart moet worden, is het eigenlijk (opnieuw) het compleet uithollen van Defensie en dat die anti-dronemiddelen er na vier jaar conflict in Oekraïne nog altijd niet waren.

Bij deze ook de communicatie van Defensie zelf, waarin (volgens mij terecht) gesteld wordt dat alles gewoon wettelijk verlopen is. En waarin ze ook bevestigen dat het niet alleen om de drones zelf gaat, maar ook onder andere antennes, software en servers (zoals ik in mijn vorige post al opmerkte obv de verduidelijking van Marc Thys).

Echt een onnozele storm in een glas water.

Terug
Bovenaan