Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het leek me interessant op dit hier even te posten.
![]()
61 Europese dronewaarnemingen geanalyseerd: dit weten we nu | Dronewatch
Europa wordt al maanden opgeschrikt door meldingen van drones bij vliegvelden, havens en militaire installaties. Dat leidde tot onrust, tijdelijke sluitingen en speculaties over Russische betrokkenheid. Maar een analyse van ruim zestig incidenten door Trouw en Dronewatch schetst een ander beeld...www.dronewatch.nl
Ik vind dat de waarnemingen vooral geografisch van boven naar beneden lopen. Eerst noorwegen, denemarken, duitsland, belgie.... met de occasionele uitschieter natuurlijk maar ja niet alles zal russisch zijn.En wat is jouw conclusie uit die blog(post)?
De lauga gaat van boven naar beneden.![]()
They Droned Back
Young journalists expose Russian-linked vessels circling off the Dutch and German coastwww.digitaldigging.org
Interessant artikel over 7 studenten die via OSINT toch duidelijke verbanden tussen 'de drones' en Rusland konden leggen.
Een minister moet zich goed informeren, checken, dubbelchecken. TF wou gewoon veel te graag meespelen met de grote jongens. Zijn machogedrag zit zijn verstand in de weg. Ongeschikt dus! Aftreden.Zo een beslissingen werden natuurlijk genomen op basis van de info die men toen had.
Belangrijke nuance: Het is niet omdat Pano geen bewijs vindt van Russische inmenging dat die er niet was. Het feit dat dat fenomeen zich in meerdere Europese landen voordeed, en dat het niet weg is (alleen minder gemediatiseerd, recent nog gebeurd boven Kleinen Brogel dacht ik) doet mij vermoeden dat de urgentie wel degelijk terecht was/is. Mensen beseffen echt niet hoe kwetsbaar kritieke infrastructuur is en hoe hopeloos onvoorbereid wij (en eigenlijk heel de Westerse wereld, kijk maar naar de VS basissen in het MO) zijn op dit soort fratsen.
Ik apprecieer het idee dat openbare aanbesteding gevolgd had moeten worden maar 1) soms laat de urgentie dat niet toe en 2) openbare aanbesteding is ook niet zaligmakend voor een goeie keuze/beslissing. Ik vermoed bvb. dat heel dat Camo circus op die manier heeft plaatsgevonden en wat we ervoor hebben gekregen zijn veredelde camions die eigenlijk alleen bruikbaar zijn in de woestijn.
EDIT: En geen gebruik maken van openbare aanbestedingen is ook geen uniek gegeven, in 2025 nog gebeurd voor anti-droneradars.

Ik heb de hele reportage niet gezien. Over het stuk van de prijsvergelijking heb ik ondertussen de reactie van generaal-op-rust Marc Thys gelezen en die stelt (m.i. terecht) dat de vergelijking gewoon scheefgetrokken is. De interceptor zelf kost inderdaad een pak minder, de grote kost zijn sensoren, commando- en controlesysteem en de lanceerders (zijn woorden). En dan zwijgen we nog over training en dergelijke. Lijkt mij nogal wiedes dat de drones zelf goedkoper zijn, maar dat is maar een fractie van wat er aangekocht ook.Ik vind het vooral een verhaal met veel vraagheden. Dat we ons moeten bewapenen tegen buitenlandse drones ben ik het absoluut mee eens.
Maar het doel heiligt de middelen niet. Ik weet niet of je effectief de reportage gezien hebt maar als de overheid een niet marktconforme prijs betaald voor een uitbreiding van het RF-detectie systeem bij een bedrijf met zeer beperkte adelbrieven dan vind ik dat daar wel wat transparantie mag zijn.
Ik ben trouwens niet zo zeker dat er zo'n gigantische urgentie is, we hebben een anti-drone unit maar die werd toen niet eens ingezet.
En ondertussen heeft Francken bekend dat hij het filmpje aan HLN bezorgd heeft van de "drone" aka de politie helicopter.
Mocht FVDB minister van Defensie geweest zijn was het kot hier al te klein geweest.![]()
maar als de overheid een niet marktconforme prijs betaald voor een uitbreiding van het RF-detectie systeem bij een bedrijf met zeer beperkte adelbrieven dan vind ik dat daar wel wat transparantie mag zijn.
dat is het probleem juist: er kwam toen veel informatie binnen, dat amper allemaal bevestigd werd. en op basis daarvan wordt er dan een uitgave van 50 miljoen geforceerd, ondanks negatieve adviezen, met een begroting die al op ontploffen stond.Zo een beslissingen werden natuurlijk genomen op basis van de info die men toen had.
er wordt hier in Vlaanderen vaak spel gemaakt over nog kleinere bedragen, niet in het minst door NVA zelf. nu NVA zelf 50 miljoen weggooit om verdedigingsmateriaal te kopen tegen onbevestigde drones, zonder correcte procedures te volgen, is het "ocharme maar 50 miljoen".Vind de oppositie vooral erg hypocriet. Miljarden door ramen en vensters gooien naar mensen die jarenlang onrechtmatig ziekte- en/of werkloosheidsuitkeringen krijgen, maar dan wel moord en brand schreeuwen als er ocharme 50 miljoen gaat naar iets waarin vroeg of laat toch moest geïnvesteerd worden.
Wel juist niet eigenlijk, ik beoordeel acties van regeringsleden niet op basis van hun partijkaart. Ik heb niets met Vooruit maar ik vind FVDB een zeer goeie minister van volksgezondheid, die verwezenlijkt belangrijke zaken. Er heerst natuurlijk wel een zeer groot anti-Francken sentiment bij velen, en dat speelt een rol in hun beoordeling van deze situatie. Trouwens ik ben ook geen fan van de figuur Francken, die komt mij totaal niet capabel over, zelfs kinderachtig soms.Mocht FVDB minister van Defensie geweest zijn was het kot hier al te klein geweest.![]()
Dan hadden we het materiaal misschien moeten bestellen bij één of ander obscuur Roemeens bedrijf dat banden heeft met China of Rusland.Meer zelfs, met een openbare aanbesteding hadden we nu nog altijd geen anti-drone materiaal, en dan was Francken om die reden waarschijnlijk ook de schietschijf.
er wordt hier in Vlaanderen vaak spel gemaakt over nog kleinere bedragen, niet in het minst door NVA zelf. nu NVA zelf 50 miljoen weggooit om verdedigingsmateriaal te kopen tegen onbevestigde drones, zonder correcte procedures te volgen, is het "ocharme maar 50 miljoen".
't is een beetje te selectief, die verontwaardiging, tbh.