Drones leggen het luchtruim plat in BE & EU

Klopt, maar van alle "folliekes" die er door deze regering al werden gedaan, vind ik die 50 miljoen voor anti-dronemateriaal toch wel (één van) de best bestede euro's. Liever dat dan de frigobonnen of andere zaken die de hangmat nog wat comfortabeler maken/maakten.
Geld wegpissen is wegpissen hoor, wat voor een kinderlijke redenering is dat nu?

Een groot deel van de verontwaardiging komt toch omdat het eigen kabinet van Franken een "droneopname" heeft gelekt aan HLN? Als oppositie is dat nu toch ook wel iets waar je moet opspringen? Een minister die meedoet aan een zekere sfeerschepping die dan een aankoop zonder openbare aanbesteding uit hoogdringendheid mogelijk maakt.

Soit, ik denk dat investeren in dit soort zaken nu wel terecht is. Maar evengoed is het terecht om met een vergrootglas te gaan kijken naar zo'n dringende aankopen, waar de gewoonlijke procedures niet moeten gevolgd worden. De kans op misbruik is dan gewoon groter hé.

Franken zelf is IMO toch ook niet de meest professionele figuur, om het diplomatisch uit te drukken. Hoe die gisteren in dat interview ook weer tekeer ging dat hij geen reden zag om mee te werken aan de reportage want het was belachelijk, mja.

Het frappante is dat die intercepterdrones bijna een 1 op 1 kopie zijn van een YouTube hobbyist zijn drone.

Met die 50 miljoen kan je daar een hele fabriek van zetten die er 1000en per jaar produceren.

In mijn ogen momenteel héél slecht besteed geld.

Het frappante is dat die intercepterdrones bijna een 1 op 1 kopie zijn van een YouTube hobbyist zijn drone.

Met die 50 miljoen kan je daar een hele fabriek van zetten die er 1000en per jaar produceren.

In mijn ogen momenteel héél slecht besteed geld.

Met alle respect, maar dan fiets je voorbij aan de militaire standaard.

Lijken op, en effectief zijn dat zijn 2 verschillende dingen. Nog maar simpel het papierwerk heeft al een kost.
En thank God dat we nog altijd waarde hechten aan dat papierwerk.

Van papierwerk gesproken, de aankoop is blijkbaar ook goedgekeurd door een specifieke commissie. Wie zit dan daar in en waarom worden die personen er niet op aangesproken?

Van papierwerk gesproken, de aankoop is blijkbaar ook goedgekeurd door een specifieke commissie. Wie zit dan daar in en waarom worden die personen er niet op aangesproken?
Elke partij is in die commissie vertegenwoordigd als ik me niet vergis. Het maakt de (onterechte) kritiek van bepaalde partijen nog net iets gênanter.

Nu is het Brussels parket er snel bij.
De populistische posts anders ook ...

Justitie doet haar job, en het is weer niet goed.

Francken zou hier blijkbaar zelf een audit gevraagd hebben. En maakt zich geen zorgen over de aanbesteding, of het onderzoek van het parket.
Storm in en glas water zal het idd weeral eens zijn.
Anti drone verweer is nu eenmaal nodig in deze tijden.

Die politieke riedeltjes en bekamperij hoort er helaas bij zeker ...

Moest er effectief iets gebeurd zijn vanwege die drones was het weer een heel ander verhaal geweest. Dan had het waarschijnlijk zelfs meer gekost mogen hebben met verwijt dat ze hun plicht niet gedaan hebben door getalm en incompetentie en blabla ...

De populistische posts anders ook ...

Justitie doet haar job, en het is weer niet goed.
De typische tweestelling hier bewijst mijn punt dat het dus eerder gaat over de figuur Francken en een afkeer tegen defensie, dan over de 50 miljoen Euro of de mogelijks niet correct gevolgde procedure bij de aanbesteding.

De typische tweestelling hier bewijst mijn punt dat het dus eerder gaat over de figuur Francken en een afkeer tegen defensie, dan over de 50 miljoen Euro of de mogelijks niet correct gevolgde procedure bij de aanbesteding.
Ik heb helemaal niets tegen Francken, integendeel, maar dat het parket een onderzoek opent zegt helemaal niets over prioriteiten binnen justitie. Het parket opent altijd snel een onderzoek, de tijd zal moeten uitwijzen hoe lang ze er over doen, maar puur het openen er van is geen willekeur of prioriteiten kiezen.

Het lijkt mij net het omgekeerde. Jij bent degene die kritiek geeft op Justitie op het moment dat die gewoon correct haar job doet.

Een Frank VDB wordt nog altijd, niet geheel onterecht, met een scheef oog bekeken omwille van zijn (onrechtstreekse) betrokkenheid bij het Agusta-schandaal. We hebben een verleden van corruptie bij Defensie-aankopen. Het onderzoek zal moeten uitwijzen of er hier ook fouten gemaakt zijn, maar we kunnen alleen maar toejuichen dat er daarop wordt toegezien. Zeker als je inzit met Defensie. Een corrupte legertop kunnen we in tijden als vandaag missen als kiespijn.

De figuur van Francken zelf is eerder irrelevant, ik vind het een van de grootste eikels en blaaskaken uit onze politiek, maar of het nu gaat om hem of VDB, politici moeten zich aan de regels houden en het is (o.m.) de taak van Justitie om daarop toe te zien.

Het is vreemd dat de VRT via Pano lijkt te beweren dat de dreiging van drones door Francken verzonnen werd en zwaar overroepen is. Dat is het niet, integendeel: mensen zijn zich nog altijd niet bewust van enorme dreiging die van de verschillende soorten drones uitgaat. Europa loopt achter ten opzichte van Rusland, Oekraïne, Turkije, Israel, Iran, de VS en China. Het is hoogdringend om hier iets aan te doen en zowel zelf drones te gaan maken en in te zetten, als adequate afweermiddelen te ontwikkelen (wat niet gaat zonder testen en de nodige mislukkingen in het begin).

Het gaat niet alleen om lange afstandsdrones, om "rondhangende munitie" zoals de Russsche Lancet, maar ook om het soort kleine drones die boven Europese luchthavens en basissen werden waargenomen. De Oekraïners zijn er in geslaagd met soortgelijke korte-afstandsdrones Russische strategische bommenwerpers te vernietigen op duizenden kilometers afstand van de frontlijn (door ze in het geheim te vervoeren door Rusland), een waarschuwing voor diegenen die denken dat de Russen (die snel leren en niet stilzitten) eenzelfde grap niet met onze basissen kunnen uithalen.

Zie ook wat dergelijke drones, zowel in de verkenningsrol als zelfmoorddrone of lichte bommenwerper, aan de frontlijn in Oekraïne aanrichten, en bedenk dat ook groeperingen zoals IS hier weleens brood in zouden kunnen zien als ideaal platform voor aanslagen.

Ik vermoed dat de achterliggende gedachtegang bij de Pano makers is dat elke euro voor defensie er één teveel is.

De Russische propagandisten zullen er zeker blij mee zijn.

De Duitsers zijn al een stap verder, die vragen heden Oekraïense militairen om hun officieren op te leiden in het nieuwe tijdperk van oorlogsvoeren.

De Duitsers zijn al een stap verder, die vragen heden Oekraïense militairen om hun officieren op te leiden in het nieuwe tijdperk van oorlogsvoeren.
Eigenlijk is het halucinant dat er mensen zijn die geen voorstander zijn van een Eu met Oekraine erbij. Naar mijn mening moeten we van zodra de oorlog daar aan een eindpunt komt proberen om dat land zo snel mogelijk te integreren in de Eu en ook dat momentum aangrijpen om een Europees leger op te richten. De expertise die die opgebouwd hebben in moderne oorlogsvoering is gewoon fenomenaal en we zouden gek zijn als we dat gewoon teloor laten gaan.

Eigenlijk is het halucinant dat er mensen zijn die geen voorstander zijn van een Eu met Oekraine erbij. Naar mijn mening moeten we van zodra de oorlog daar aan een eindpunt komt proberen om dat land zo snel mogelijk te integreren in de Eu en ook dat momentum aangrijpen om een Europees leger op te richten. De expertise die die opgebouwd hebben in moderne oorlogsvoering is gewoon fenomenaal en we zouden gek zijn als we dat gewoon teloor laten gaan.
Dat vind ik ook. En dan kunnen we als Europa onder de (on)veilige paraplu van Amerika uit en eigen koers varen of behouden. Als de Navo moest verdwijnen, is dat ook geen ramp dan.

Het is vreemd dat de VRT via Pano lijkt te beweren dat de dreiging van drones door Francken verzonnen werd en zwaar overroepen is. Dat is het niet, integendeel: mensen zijn zich nog altijd niet bewust van enorme dreiging die van de verschillende soorten drones uitgaat. Europa loopt achter ten opzichte van Rusland, Oekraïne, Turkije, Israel, Iran, de VS en China. Het is hoogdringend om hier iets aan te doen en zowel zelf drones te gaan maken en in te zetten, als adequate afweermiddelen te ontwikkelen (wat niet gaat zonder testen en de nodige mislukkingen in het begin).

Het gaat niet alleen om lange afstandsdrones, om "rondhangende munitie" zoals de Russsche Lancet, maar ook om het soort kleine drones die boven Europese luchthavens en basissen werden waargenomen. De Oekraïners zijn er in geslaagd met soortgelijke korte-afstandsdrones Russische strategische bommenwerpers te vernietigen op duizenden kilometers afstand van de frontlijn (door ze in het geheim te vervoeren door Rusland), een waarschuwing voor diegenen die denken dat de Russen (die snel leren en niet stilzitten) eenzelfde grap niet met onze basissen kunnen uithalen.

Zie ook wat dergelijke drones, zowel in de verkenningsrol als zelfmoorddrone of lichte bommenwerper, aan de frontlijn in Oekraïne aanrichten, en bedenk dat ook groeperingen zoals IS hier weleens brood in zouden kunnen zien als ideaal platform voor aanslagen.

Ik vermoed dat de achterliggende gedachtegang bij de Pano makers is dat elke euro voor defensie er één teveel is.

De Russische propagandisten zullen er zeker blij mee zijn.
Alleen beweert Pano toch nergens dat drones geen bedreiging kunnen vormen, laat staan dat ze de rol van drones in de moderne oorlogvoering minimaliseren.

Pano stelt wel vragen over hoe concreet de dreiging een half jaar geleden in ons land was, en moet vaststellen dat er eigenlijk geen bewijs te vinden is over Russische betrokkenheid - dan wel of het effectief over drones ging (cf. de foto die Francken lekte, van wat dan uiteindelijk een helikopter bleek te zijn). Defensie heeft van die dreiging gebruikgemaakt om bij hoogdringendheid materiaal aan te schaffen, waarmee de normale aanbestedingsprocedures genegeerd konden worden.

Naar mijn mening toont de oorlog in Oekraïne voldoende aan dat het hoogdringend is dat wij ons op dit vlak moderniseren en dat we daar inderdaad best niet aarzelen, alleen was dat niet de rechtstreekse (natuurlijk wel onrechtstreekse) aanleiding voor het antidroneplan van Francken.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat er pas sprake kan zijn van toetreding eens Oekraine volledig aan alle criteria voldoet. En ja, dat is een traag en moeilijk proces met nog heel wat struikelblokken. Maar ik denk niet dat we daarbij te snel en overhaast te werk moeten gaan; er is een reden waarom de vereisten zo streng zijn. Met Hongarije hebben we al gezien hoe een lidstaat de hele unie gegijzeld kan houden.

Een van de kopenhagen criteria is dat het toetredend land een functionerende markteconomie moet hebben en Oekraine hedendage met een oorlogseconomie voldoet daar niet aan.

Met alle respect, maar dan fiets je voorbij aan de militaire standaard.

Lijken op, en effectief zijn dat zijn 2 verschillende dingen. Nog maar simpel het papierwerk heeft al een kost.
En thank God dat we nog altijd waarde hechten aan dat papierwerk.

Imo is dat onrechtstreeks wel een goede en relevante vraag waar de nodige nuance en onderzoek moet aan vooraf gaan. Maar het is wel zo dat defensie wat de neiging heeft om steeds voor gouden standaarden te gaan - als je ziet hoe Oekraïne het Rusland verdomd lastig maakt met drones die vermoedelijk niet aan dergelijke standaarden voldoen gezien het absurde tempo en evolutie men daar heeft gerealiseerd. Anderzijds speelt de kracht van het getal bij drones - koop je 10 state of the art of 100 waarvan er 20% uitvalt of andere beperkingen hebben.

Terug
Bovenaan