Dutch Travel Maniac geeft helemaal geen neutraal beeld, dat is net het probleem.
@FloresMagon161 schetst dat feilloos met een voorbeeld over ons eigenste Antwerpen. Die man weet niet eens dat PVDA niets in de pap te brokken heeft (of hij weet het wel en zwijgt er mooi over) en dat Antwerpen al meer dan 10 jaar een rechtse burgemeester heeft. Toch moet het dan gaan over hoe links het alweer verpest met migratie etc. Daar is toch absoluut
niets neutraal aan? In tegendeel zelfs!
En openlijk provoceren: het zijn die influencers zelf die provoceren. Ik kom bijna elke maand in Antwerpen (opnieuw; in vele buurten en op alle tijdstippen) en ik heb daar nog nooit problemen gehad. Er roept misschien eens iemand iets van uit de verte (en ook dat is enorm beperkt) maar ik denk dat ik op al die jaren nog niet genoeg confrontaties zou hebben om zelfs maar een half filmpje van zo'n Kurt Caz of DTM mee te vullen.
Idem in Parijs. Niks last gehad, wel uren door allerlei buurtjes en straten gekuierd doorheen meerdere dagen. Volgens die kerels is het daar een oorlogszone. Hoe kan dat dan?
Daarmee zeg ik niet dat er geen problemen zijn in grote steden (die zijn er wel) maar dat die kerels het zo ongelofelijk overdrijven. En ja natuurlijk, als je rondloopt met een camera en je duwt die terwijl je je heel aggressief opstelt in mensen hun gezicht terwijl ze je al van ver horen komen terwijl je commentaar levert op wat voor een drugsoverladen shithole de stad is, ja dan krijg je het makkelijk aan de stok.
Mijn oude buurman doet geen vlieg kwaad, maar als daar een brulaap door onze straat zou wandelen die luid roept "en hier zijn we nu in de verloederde straat die helemaal om zeep is door migratie" om daarna een camera in zijn gezicht te duwen en niet te willen vertrekken, dan zou die zich ook kwaad maken.
Dat van die asielzoekers en die dakloze is ook weer zo een voorbeeld. Alsof er niet genoeg "echt Belgische" sukkelaars zijn die bepamperd worden. Er staan hier hele threads vol van. En alsof er niet genoeg asielzoekers op straat slapen. Maar dan wordt er alweer heimelijk een zaadje geplant door de manier waarop het in beeld wordt gebracht, want de brave autochtone dakloze slaapt op straat en alle asielzoekers worden bepamperd. Maar de realiteit is dat er autochtonen zijn die op straat slapen
en migranten ook. Maar dat past niet in het verhaal.
En zo doen die kerels dat. Altijd maar bruine jongens zoeken om ruzie mee te maken, toch altijd maar hondenfluitjes blazen over migratie, altijd heel gericht vragen stellen, altijd de blanke mensen die "het durven benoemen" in beeld brengen, ... Als zo'n kanaal 100 mensen interviewt, en 90 zeggen er "ik vind Antwerpen echt de max om in te wonen en ook nog vrij veilig" en er tien zeggen "het is hier naar de kloten," liefst dan nog met een semi-racistische ondertoon, wie gaat er dan in het filmpje komen? Juist ja, die tien.
Het is zo neutraal en waarachtig als iemand die een "documentaire" gaat maken in Peterbos en dan bewust enkel oude vrouwtjes filmt en de vele politiewagens in de achtergrond wegwerkt. Ja, het is in Peterbos gefilmd, maar er is niets neutraal aan. Een documentaire of verslag zal nooit 100% neutraal zijn omdat het gemaakt is door mensen en je altijd een bias hebt (of er kan net een rustigere of net wildere periode zijn geweest tijdens het filmen etc.), maar je hebt daar wel gradaties in. En zulke kanalen zijn gewoon 0-5% neutraal. Zielig.