Dutch Travel Maniac

Dat er problemen zijn in grootsteden die sinds jaar en dag eigen zijn aan grootsteden gaat niemand ontkennen, maar het is gewoon een extreem-rechtse trol die ragebait maakt om andere extreem-rechtse trollen te ondersteunen in hun beeld dat alles om zeep is omwille van de multiculturele samenleving.

Ik was er al klaar mee toen hij begon te mekkeren bij het zien van een regenboogvlag.

Dat er problemen zijn in grootsteden die sinds jaar en dag eigen zijn aan grootsteden gaat niemand ontkennen, maar het is gewoon een extreem-rechtse trol die ragebait maakt om andere extreem-rechtse trollen te ondersteunen in hun beeld dat alles om zeep is omwille van de multiculturele samenleving.

Ik was er al klaar mee toen hij begon te mekkeren bij het zien van een regenboogvlag.
Heeft hij eigenlijk ooit al een een slag moeten incasseren?

Of is het voldoende om in onze gevaarlijkste straten van de wereld rond te lopen met een camera/gsm die filmt om niet aangevallen te worden?

Heeft hij eigenlijk ooit al een een slag moeten incasseren?

Of is het voldoende om in onze gevaarlijkste straten van de wereld rond te lopen met een camera/gsm die filmt om niet aangevallen te worden?
Tuurlijk is hij al aangevallen en Kurt Caz ook trouwens, onlangs nog met een mes.
Al zie je bij sommigen het agressieve gedrag inderdaad wegebben wanneer ze de camera zien omdat ze een fake goed imago willen opzetten. Bij anderen werkt het weer als een lap op een rode stier, al zullen ze het dan vaak houden bij verbaal geweld omdat de beelden ook als bewijs gebruikt kunnen worden.

Tuurlijk is hij al aangevallen en Kurt Caz ook trouwens, onlangs nog met een mes.
Al zie je bij sommigen het agressieve gedrag inderdaad wegebben wanneer ze de camera zien omdat ze een fake goed imago willen opzetten. Bij anderen werkt het weer als een lap op een rode stier, al zullen ze het dan vaak houden bij verbaal geweld omdat de beelden ook als bewijs gebruikt kunnen worden.
Dat is die Zuid-Afrikaan die spreekt in naam van Europeanen?

Dat is die Zuid-Afrikaan die spreekt in naam van Europeanen?
En dat doet terzake want?

Als je een stok zoekt om mee te slaan, is dit zowat het minst relevante om te gebruiken hoor. Hij is evenveel Duitser als Zuid-Afrikaan en is sowieso meer Europeaan dan de mensen die hem verbaal of fysiek aanvallen in zijn videos. Hij past zich tenminste aan aan het land waar hij zich bevindt en dat is zowat het enige wat we verwachten van de immigranten, maar blijkbaar is dat voor een belangrijk deel van hen te veel gevraagd. Ook is hij niet illegaal in de landen waar hij filmt, in tegenstelling tot vele "figuranten" in zijn videos.

Ongeacht wat je politieke voorkeuren zijn, zijn de beelden die dergelijke influencers maken toch meer dan alarmerend. Sommige Europese steden lijken wel volledig vervallen in een soort van zombiestaat. Je ziet er geen enkele autochtoon meer, overal vuilnis, dreigende jongeren in pufferjasjes op e-steps, drugsverslaafden in comateuze staat langs de wegen, marginale daklozen in tentjes of dekens aan de in-en uitgangen van de stations, grote groepen moslims in traditionele gewaden aan het bidden midden op straat, asielcentra die worden verborgen gehouden voor het publiek... Pfff... wat een trieste wereld waar we in leven. Vooral de beelden uit Engeland, Parijs en sommige Duitse steden zijn meer dan shockerend. Ik vind het net goed dat dit getoond kan worden aan de buitenwereld. De marginaliteit en verpaupering lijken de laatste jaren exponentieel toe te nemen. Europa en zijn cultuur in vrije val.

Laatst bewerkt:

Als je een stok zoekt om mee te slaan, is dit zowat het minst relevante om te gebruiken hoor. Hij is evenveel Duitser als Zuid-Afrikaan en is sowieso meer Europeaan dan de mensen die hem verbaal of fysiek aanvallen in zijn videos. Hij past zich tenminste aan aan het land waar hij zich bevindt en dat is zowat het enige wat we verwachten van de immigranten, maar blijkbaar is dat voor een belangrijk deel van hen te veel gevraagd. Ook is hij niet illegaal in de landen waar hij filmt, in tegenstelling tot vele "figuranten" in zijn videos.
Ok laten we anders stellen: Dat is toch die Zuid Afrikaan die AI gebruikt om zijn video's wat te spicen? Zoals Bacalava's toevoegen aan passanten, engelstalige borden vervangen door Arabische borden etc.... Kortom iemand die de realiteit blijkbaar wat moet bijkleuren om het gewenste beeld over te dragen. Een zeer objectieve verslaggever met een aanpak die uitmunt in de intellectuele eerlijkheid terwijl zijn bankrekening gevoed wordt door racisten die zo wanhopig op zoek zijn naar bevestiging van hun eigen gelijk dat de narratief belangrijker wordt dan de feiten. Die Kurt Caz toch?

Ok laten we anders stellen: Dat is toch die Zuid Afrikaan die AI gebruikt om zijn video's wat te spicen? Zoals Bacalava's toevoegen aan passanten, engelstalige borden vervangen door Arabische borden etc.... Kortom iemand die de realiteit blijkbaar wat moet bijkleuren om het gewenste beeld over te dragen. Een zeer objectieve verslaggever met een aanpak die uitmunt in de intellectuele eerlijkheid terwijl zijn bankrekening gevoed wordt door racisten die zo wanhopig op zoek zijn naar bevestiging van hun eigen gelijk dat de narratief belangrijker wordt dan de feiten. Die Kurt Caz toch?
Again, wat wil je aantonen door hem Zuid-Afrikaan te noemen (terwijl hij evengoed Duitser is)?
Clickbait titels of thumbnails worden door alle media gebruikt. Zolang het bij clickbait blijft, zie ik het probleem ook niet echt. Ook alles wat je daarna opnoemt, is gewoon hoe media werkt of vergroot je zelf uit om je gelijk te proberen halen (en dat is net waarvan je Kurt beschuldigt en blijkbaar niet oké vindt).

Hij toont hoe hij bepaalde steden bezoekt en daar verbaal en fysiek aangevallen wordt door tuig, daar is toch niks gekleurd aan? Ik kan verschillende eigen ervaringen geven waarbij ik hetzelfde meegemaakt heb (en jawel, zonder camera voor degenen die denken dat de camera altijd de trigger is). Sommigen willen het probleem niet zien en daardoor wordt het probleem spijtig genoeg alleen maar groter.

Noch Kurt Caz noch the Dutch Travel Maniac zijn trouwens racist (want met die term gooit het linkse politieke spectrum nogal graag), want beiden zijn fervent reizigers die zich in elk land graag aanpassen aan de daar geldende cultuur en gebruiken en iedereen ook met respect behandelen, zolang ze zelf met respect behandeld worden.

Noch Kurt Caz noch the Dutch Travel Maniac zijn trouwens racist (want met die term gooit het linkse politieke spectrum nogal graag), want beiden zijn fervent reizigers die zich in elk land graag aanpassen aan de daar geldende cultuur en gebruiken en iedereen ook met respect behandelen, zolang ze zelf met respect behandeld worden.
Ja, maar videos over de rotte appels bij een minderheidsgemeenschap zullen heel die groep stigmatiseren, hou je hier rekening mee dan wordt dit misbruikt voor een slachtoffercultuur. We staan mooi schaakmat. Twee familieleden werken bij de Antwerpse politie, hun verhalen over sociale wantoestanden en criminaliteit bij de autochtone bevolking zijn schrijnend, een serie ophitsfilmpjes over blank krapuul zal nooit hetzelfde effect hebben als die van nektattoo.

Again, wat wil je aantonen door hem Zuid-Afrikaan te noemen (terwijl hij evengoed Duitser is)?
Clickbait titels of thumbnails worden door alle media gebruikt. Zolang het bij clickbait blijft, zie ik het probleem ook niet echt. Ook alles wat je daarna opnoemt, is gewoon hoe media werkt of vergroot je zelf uit om je gelijk te proberen halen (en dat is net waarvan je Kurt beschuldigt en blijkbaar niet oké vindt).

Hij toont hoe hij bepaalde steden bezoekt en daar verbaal en fysiek aangevallen wordt door tuig, daar is toch niks gekleurd aan? Ik kan verschillende eigen ervaringen geven waarbij ik hetzelfde meegemaakt heb (en jawel, zonder camera voor degenen die denken dat de camera altijd de trigger is). Sommigen willen het probleem niet zien en daardoor wordt het probleem spijtig genoeg alleen maar groter.

1. Ik wil helemaal niets aantonen door hem Zuid-Afrikaan te noemen. Mijn punt was dat hij gewoon zwart op wit zijn content aanpast aan de narratief. Het gaat hier om het aanpassen van beelden, niet over een clickbait titeltje of thumbnail. Wat hij doet is doelbewust misinformatie te verspreiden en de realiteit artificieel vervormen om een bepaald narratief te voeden wanneer de realiteit zelf datzelfde narratief onvoldoende ondersteunt.

2. Ik zeg ook nergens dat DTM of Kurt Caz racisten zijn, ik zeg dat hun bankrekeningen gespijsd worden door racisten die hun gefabriceerde content als waarheid gaan beschouwen enkel en alleen omdat het aansluit bij het dominante (extreem) rechtse anti immigratie narratief. DTM en Kurt Caz buiten die racistische narratief financieel uit, wat hun goed recht is maar wat niet direct impliceert dat ik beide heren eerder als racist zou aanduiden dan als gewiekste content creators.

3. Over DTM specifiek : de man ziet in Antwerpen, een stad die al 13 jaar onafgebroken in handen is van rechts conservatieve nationalisten, een kantoor van de marxistische PVDA. Als een rode lap op een stier begint hij met het grijsgedraaide rechtse plaatje dat massa immigratie allemaal de schuld is van de PVDA. Hoe kan ik zo iemand in godsnaam serieus nemen: de enige grootstad in België waar rechts al 13 jaar (!) faalt om orde te scheppen in de chaos maar toch is het weer de schuld van links en bij voorkeur extreem links dat nooit in een schepencollege van de stad Antwerpen zat. Maarja als we rechts hun Calimero stick weg zouden nemen blijft er weinig substantieels over om filmpjes mee te vullen zeker?

4. DTM overtreedt zoals eerder al gemeld door verschillende anderen hier de wet door zonder toestemming mensen te filmen op straat. Dus net zoals hij politiek quasi analfabeet is in het land dat hij bezoekt respecteert hij ook de wetgeving niet.

Op welke manier doet hij dat dan juist? Leert hij de taal van de respectievelijke landen die hij bezoekt, of hoe zie je dit juist?

Ongeacht wat je politieke voorkeuren zijn, zijn de beelden die dergelijke influencers maken toch meer dan alarmerend. Sommige Europese steden lijken wel volledig vervallen in een soort van zombiestaat. Je ziet er geen enkele autochtoon meer, overal vuilnis, dreigende jongeren in pufferjasjes op e-steps, drugsverslaafden in comateuze staat langs de wegen, marginale daklozen in tentjes of dekens aan de in-en uitgangen van de stations, grote groepen moslims in traditionele gewaden aan het bidden midden op straat, asielcentra die worden verborgen gehouden voor het publiek... Pfff... wat een trieste wereld waar we in leven. Vooral de beelden uit Engeland, Parijs en sommige Duitse steden zijn meer dan shockerend. Ik vind het net goed dat dit getoond kan worden aan de buitenwereld. De marginaliteit en verpaupering lijken de laatste jaren exponentieel toe te nemen. Europa en zijn cultuur in vrije val.
Toch vooral verontrustend dat er blijkbaar toch heel wat mensen zulke geframede content als een soort documentaire gaan zien. Uiteraard heeft iedere stad zijn probleemwijken. Maar zulke bagger content zorgt ervoor dat je dan uitspraken krijgt als “volledige steden zijn vervallen in een zombiestaat”.

Neen, het is niet goed dat zulke figuren zulke beelden gaan delen. Gaat hen enkel om sensatie en geld verdienen. En heeft geen enkele nieuwswaarde.

Zag toevallig deze video over Antwerpen passeren. Wat een vreselijk gemaakte video, puur op zoek naar sensatie.

Ook zeer ironisch dat hij het respecteert als een blanke man niet op camera wilt komen, maar begint te discussiëren als bruine mannen dat niet willen.

Walgelijke evolutie dat dit allemaal maar moet kunnen.

stigmatisering van een hele groep mensen is ongepast
Toch vooral verontrustend dat er blijkbaar toch heel wat mensen zulke geframede content als een soort documentaire gaan zien. Uiteraard heeft iedere stad zijn probleemwijken. Maar zulke bagger content zorgt ervoor dat je dan uitspraken krijgt als “volledige steden zijn vervallen in een zombiestaat”.

Neen, het is niet goed dat zulke figuren zulke beelden gaan delen. Gaat hen enkel om sensatie en geld verdienen. En heeft geen enkele nieuwswaarde
Vergelijkbare filmpjes duiken ook op bij influencers uit andere Europese steden. Mensen overal zijn de massamigratie beu en willen de gevolgen ervan in hun thuissteden in beeld brengen. De enige reden waarom die rondhangende "jongeren" niet willen gefilmd worden is omdat ze constant drugs dealen. Ik zie niet in waarom er niet zou gefilmd mogen worden op openbare plekken. Hier in Leuven hangt het vol camera's die constant gemonitord worden door politie. En men werkt ook met drones. Dus je wordt sowieso in het oog gehouden. Waarom ook niet als je niks te verbergen hebt. Ik voel mij daar net veiliger door. Kurt Caz heeft in zijn video's blijkbaar hier en daar beelden aangepast met AI. Voor mij hoefde hij dat niet te doen. Zelfs zonder deze aanpassingen zeggen ze meer dan genoeg.

Je moet zulke filmpjes altijd met een gigantische emmer zout nemen hoor. Ik zag onlangs toevallig zo een filmpje van een van die figuren die Parijs wilden afschilderen als bijna een oorlogsgebied waar je nergens meer veilig bent, maar ik was de week ervoor nog in Parijs geweest zonder iets van die stad of buurten te kennen (dus ik ben heel vaak gewoon op wandel gegaan zonder op voorhand te controleren welke buurten "veilig" waren en welke niet) en dat was zo een enorm aangename ervaring. Het "ergste" was dan nog de befaamde onbeleefdheid van de plaatselijke horecamedewerkers.

Voor de rest 0,0% last gehad. Ja, zo een typische oplichter met zijn polsbandjes, maar die wimpel je weg en je gaat verder met je dag. Echt niets van het beeld dat daar geschetst werd meegemaakt.

Dat er hier dan nog wordt gedaan alsof manipulatie van beelden en/of het narratief dan maar OK is, vind ik ook schrijnend. @FloresMagon161 schetst het treffend. Dat zijn mannen die niks, maar dan ook niks van de cultuur of de stad waar ze komen weten, maar wel met een air van expertise rondwandelen en dan maar elke strohalm die ze kunnen pakken grijpen om een doembeeld te schetsen. En als die strohalmen niet genoeg zijn, sprenkelen ze er nog wel wat beeldmanipulatie bij.

Als je een klein beetje bedreven bent met bewerkingssoftware en je hebt een idee wat je wil overbrengen met je project, dan kan je veel doen. Dan kan ik in het kalme Leuven ook mijn statief gaan opzetten in een achterstraat, wachtend tot daar iemand voorbijkomt die reageert op mijn provocaties. Zou best kunnen dat ik daar de hele namiddag zit, maar als ik het dan zo bewerk dat het lijkt alsof ik op een halfuurtje drie keer "prijs" heb is het narratief ook alweer verkocht.

Neen, zulke kanalen zijn wat mij betreft alweer het zoveelste voorbeeld dat sociale media en dan vooral "influencers" een echte kanker zijn voor de samenleving. Er zijn heus genoeg problemen in grootsteden (ik heb op dit forum ook al gepraat hoe problematisch ik de "getto" wijken in Brussel vind, bijvoorbeeld, en ook al gepleit voor een strenger migratie- en asielbeleid, dus ik ben zeker niet links) om een neutraal beeld te schetsen. Zulke walgelijke filmpjes voeden enkel de polarisatie, moedigen racisten en extremisten aan, en zijn vooral gemaakt om de bankrekening van de eikels achter die kanalen te voeden.

Trouwens altijd opletten geblazen met kanalen of influencers die zo duidelijk een (extreme) kant van het politieke spectrum opvrijen. Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar het zouden de eerste kanalen niet zijn die (onwetend) voor de kar van Poetin rijden teneinde destabilisatie naar de EU te brengen.

Betaald of niet: walgelijke content vind ik het. Heeft niks met neutraliteit te maken, en alles met een vals beeld schetsen en de wereld nog meer verzieken.

Trouwens altijd opletten geblazen met kanalen of influencers die zo duidelijk een (extreme) kant van het politieke spectrum opvrijen. Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar het zouden de eerste kanalen niet zijn die (onwetend) voor de kar van Poetin rijden teneinde destabilisatie naar de EU te brengen.

Betaald of niet: walgelijke content vind ik het. Heeft niks met neutraliteit te maken, en alles met een vals beeld schetsen en de wereld nog meer verzieken.
Ik vind het beeld dat Dutch Travel Maniac nog redelijk neutraal. Hij gaat meestal gewoon in gesprek met de mensen die hij tegenkomt en deze mensen zijn vaak goed van hart wat hij ook erkend in zijn commentaar, maar als hij openlijk geprovoceerd wordt laat hij zich niet doen. Is dat echt het verzieken van de maatschappij? Ik vind van niet. In sommige gesprekken met sukkelaars toont hij empathie en vorige heeft hij zelf een crowdfunding gedaan voor een dakloze die in een caravan slaapt terwijl vlakbij hem de asielzoekers netjes gepamperd in een woonblok wonen. Dat zegt toch weer genoeg. Dat hij hier wat op verdient vind ik niet eens erg want zijn reiskosten moeten ook betaald worden. Hij laat sociale problemen zien die anders netjes verdoezeld worden door de autoriteiten in kwestie. Dat Rusland hier zou achter zitten lijkt mij ver gezocht.

Dutch Travel Maniac geeft helemaal geen neutraal beeld, dat is net het probleem. @FloresMagon161 schetst dat feilloos met een voorbeeld over ons eigenste Antwerpen. Die man weet niet eens dat PVDA niets in de pap te brokken heeft (of hij weet het wel en zwijgt er mooi over) en dat Antwerpen al meer dan 10 jaar een rechtse burgemeester heeft. Toch moet het dan gaan over hoe links het alweer verpest met migratie etc. Daar is toch absoluut niets neutraal aan? In tegendeel zelfs!

En openlijk provoceren: het zijn die influencers zelf die provoceren. Ik kom bijna elke maand in Antwerpen (opnieuw; in vele buurten en op alle tijdstippen) en ik heb daar nog nooit problemen gehad. Er roept misschien eens iemand iets van uit de verte (en ook dat is enorm beperkt) maar ik denk dat ik op al die jaren nog niet genoeg confrontaties zou hebben om zelfs maar een half filmpje van zo'n Kurt Caz of DTM mee te vullen.

Idem in Parijs. Niks last gehad, wel uren door allerlei buurtjes en straten gekuierd doorheen meerdere dagen. Volgens die kerels is het daar een oorlogszone. Hoe kan dat dan?

Daarmee zeg ik niet dat er geen problemen zijn in grote steden (die zijn er wel) maar dat die kerels het zo ongelofelijk overdrijven. En ja natuurlijk, als je rondloopt met een camera en je duwt die terwijl je je heel aggressief opstelt in mensen hun gezicht terwijl ze je al van ver horen komen terwijl je commentaar levert op wat voor een drugsoverladen shithole de stad is, ja dan krijg je het makkelijk aan de stok.

Mijn oude buurman doet geen vlieg kwaad, maar als daar een brulaap door onze straat zou wandelen die luid roept "en hier zijn we nu in de verloederde straat die helemaal om zeep is door migratie" om daarna een camera in zijn gezicht te duwen en niet te willen vertrekken, dan zou die zich ook kwaad maken.

Dat van die asielzoekers en die dakloze is ook weer zo een voorbeeld. Alsof er niet genoeg "echt Belgische" sukkelaars zijn die bepamperd worden. Er staan hier hele threads vol van. En alsof er niet genoeg asielzoekers op straat slapen. Maar dan wordt er alweer heimelijk een zaadje geplant door de manier waarop het in beeld wordt gebracht, want de brave autochtone dakloze slaapt op straat en alle asielzoekers worden bepamperd. Maar de realiteit is dat er autochtonen zijn die op straat slapen en migranten ook. Maar dat past niet in het verhaal.

En zo doen die kerels dat. Altijd maar bruine jongens zoeken om ruzie mee te maken, toch altijd maar hondenfluitjes blazen over migratie, altijd heel gericht vragen stellen, altijd de blanke mensen die "het durven benoemen" in beeld brengen, ... Als zo'n kanaal 100 mensen interviewt, en 90 zeggen er "ik vind Antwerpen echt de max om in te wonen en ook nog vrij veilig" en er tien zeggen "het is hier naar de kloten," liefst dan nog met een semi-racistische ondertoon, wie gaat er dan in het filmpje komen? Juist ja, die tien.

Het is zo neutraal en waarachtig als iemand die een "documentaire" gaat maken in Peterbos en dan bewust enkel oude vrouwtjes filmt en de vele politiewagens in de achtergrond wegwerkt. Ja, het is in Peterbos gefilmd, maar er is niets neutraal aan. Een documentaire of verslag zal nooit 100% neutraal zijn omdat het gemaakt is door mensen en je altijd een bias hebt (of er kan net een rustigere of net wildere periode zijn geweest tijdens het filmen etc.), maar je hebt daar wel gradaties in. En zulke kanalen zijn gewoon 0-5% neutraal. Zielig.

Hij laat toch ook de migranten zien die op straat slapen? Die worden niet weggeblurd. Hij laat deze mensen ook aan het woord en geeft ze vaak nog erkenning door "good guy" te zeggen. En dat hij iets zegt over dat PVDA-hoofdkwartier maakt niet eens iets uit in het grote verhaal. Het is Europa die ons deze massamigratie opdringt, niet PVDA. Ik stem rechts maar vind het tegelijk ook goed dat er opgekomen wordt voor LGTBQ-rechten en aan een regenboogvlag erger ik mij niet. Het gaat erom dat hij bepaalde wijken in Europese steden in beeld brengt die totaal verloederd zijn, onherkenbaar herschapen zijn door allerlei louche winkels en waar je geen enkele autochtoon meer aantreft en dat zegt genoeg over de gevolgen van de massamigratie. En die beelden zijn niet getruckeerd, deze zijn echt. En ja hij kan tonen wat hij wil maar de mensen die hem naroepen, bedreigen en proberen te bestelen of oplichten zijn geen acteurs, maar echte mensen. En te bedenken dat hij dan nog een stoere kerel met tattoes.

Ik moet er persoonlijk niet aan denken wat er gebeurt als je daar als (jonge) vrouw gaat rondlopen want dan ben je toch doodgewoon een vogel voor de kat? Ik vind het goed dat hij het in beeld brengt want in de meeste van deze wijken zou ik niet eens durven rondlopen en al zeker niet alleen. En ik vind het ook goed dat hij beelden durft maken over die asielcentra en zich niet met een kluitje in het riet laat sturen. En ok deze migranten zullen zeker niet altijd het luxeleven hebben dat sommige denken maar het toont wel hoeveel geld er tegen aan wordt gegooid en dat mag het grote publiek ook weten. Wanneer er in een stad niet veel gebeurt of het is toch een positiever verhaal dan verwacht zegt Dutch Maniac dit ook op het einde van zijn video. Hij is overduidelijk een rechts persoon maar de conclusies die hij trekt vind ik persoonlijk nog correct en niet overdreven extreem rechts.

Die gast verdient daar geld mee hè.
Als hij een neutraal beeld gaat schetsen, met veel nuance en context gaat hij veel minder kijkers en centen krijgen. Dus stop met doen alsof die sjarel ons iets bijleert met zijn zever. Het is sensatie beluste zwakke content. Waar extremisten graag naar kijken omdat het hun vooroordelen bevestigt en versterkt.

Vind dat oprecht jammer dat mensen zich daar zo makkelijk door laten beïnvloeden. Er zijn zeker problemen in bepaalde wijken. En migratie is allesbehalve een makkelijke topic. Maar als je daar een deftig beeld van wil hebben, moet je niet naar deze onzin kijken. En als je dan afkomt met zombiesteden, en de flagrante leugens die die sjarel vertelt gaat goedpraten, dan hebben die onnozele filmpjes duidelijk hun werk al goed gedaan.

Terug
Bovenaan