Éénjarige staatsbon

Bij Santander kan je nu intekenen op een termijnrekening van 1 jaar met een netto rendement van 2.8% (met reeds 30% RV). Op zich lijkt me dit interessanter, gezien de overheid nog die 15% nog kan verliezen?
Of zie ik het verkeerd?
Ik zie het ook net. Ik vraag me af wat er nog gaat komen de komende week.

De keuze tussen mijn geld bij de bank laten staat of deze staatsbon is voor mij persoonlijk een no-brainer.
Althans, dat was het geweest mocht ik niet op zoek zijn naar een woning. Ben nu serieus aan het twijfelen tussen mijn geld in de hand houden of de staatsbon te kopen. De inflatie lijkt te zakken en de cijfers van de ECB bevestigen dat ook maar ik vraag mij af of dit enige impact gaat hebben op de hypothecaire leningen. Ik wil mijn middelvinger gerust opsteken naar de bank door al mijn geld daar weg te halen en in de staatsbon te steken maar ik wil natuurlijk ook vermijden dat ik volgend jaar dan nog eens een procent meer rente/jkp ga moeten betalen. Aan de andere kant vind ik momenteel mijn zin niet en ik weiger pertinent voor de huidige woningprijzen en leningen te betalen dus dan kan ik het misschien beter een jaar wegzetten en zo mijn te lenen bedrag naar beneden halen?

Bij Santander kan je nu intekenen op een termijnrekening van 1 jaar met een netto rendement van 2.8% (met reeds 30% RV). Op zich lijkt me dit interessanter, gezien de overheid nog die 15% nog kan verliezen?
Of zie ik het verkeerd?
Klopt. Kan ook bij AXA en Argenta trouwens.

Op zich zijn het nog steeds kleine bedragen. Dit jaar was het sowieso al de bedoeling om meer dan 50 miljard EUR aan obligaties op te halen om het begrotingstekort en de aflossing van bestaande schulden op te vangen. Nadeel van die staatsbon is wel dat het maar op één jaar is.
In de wandelgangen (ik heb dus nog nog geen link als bewijs, maar ik post het toch maar omdat dit toch interessant zou zijn moest dit echt waar zijn) hoor ik trouwens dat de grootbanken onderling afspraken gemaakt zouden hebben en wraak zouden willen nemen.

Door de klant geen enkele verhoging toe te kennen op zijn/haar spaarcenten (echt zero komma zero), maar doodleuk de kosten te verhogen waardoor ze de verliezen 100% zouden compenseren. Dwz 1.9€ abonnementkosten bij ING per maand? Dat zouden er dan 5€ worden (of iets dergelijks) ter compensatie.

Als dat waar is, denk ik niet dat dit een goed idee is van de grootbanken? Dat zou toch heel riskant zijn om dat te doen. Jan Modaal is namelijk erg onvoorspelbaar. Worst case ga je dan een averechts effect creëren of is hier iemand van mening dat dit een goed idee zou zijn? :support:

Ik wil mijn middelvinger gerust opsteken naar de bank door al mijn geld daar weg te halen en in de staatsbon te steken maar ik wil natuurlijk ook vermijden dat ik volgend jaar dan nog eens een procent meer rente/jkp ga moeten betalen.
Het zou mij sterk verbazen dat je een procent korting krijgt omdat je al lang bij de bank zit.

Net een mail van nibc dat 1 jaar termijnrekening nu op 4,05% staat met netto 2,835%.
Mensen die al ingetekend hebben gaan nog vloeken precies.

Het zou mij sterk verbazen dat je een procent korting krijgt omdat je al lang bij de bank zit.
Ik bedoel eerder dat ik op dit moment al redelijk pissed ben als ik zie welke winst de bank neemt op leningen. Als ze daar nog enkele procenten bij kletsen tegen volgend jaar dan weegt de opbrengst van de staatsbon niet op tegen de extra rente die ik ga moeten betalen ook al zal mijn maandelijkse afbetaling significant gedaald zijn.

Ja want 0,025% mislopen is echt om te vloeken :unsure:

Hier vandaag bij Argenta de termijnrekening opgestart.
Ga er maar van uit dat die 15% niets wordt …
En ik bedoel ook in de optiek dat er misschien eens gestunt wordt na 4 september door de banken. Maar dat weten we nu niet natuurlijk.

En ik bedoel ook in de optiek dat er misschien eens gestunt wordt na 4 september door de banken. Maar dat weten we nu niet natuurlijk.
Ik acht de kans groter dat die 15% wel blijft dan dat hij wordt afgevoerd hoor.

We zullen zien, mij leek het veel logischer om gewoon bij de bank te gaan, want daar zit je sowieso al aan die 30%.

Of recenter: deposito en consignatiekas.
Daar stond wel letterlijk in de voorwaarden dat de rente eenzijdig aangepast kon worden.

Ik ga er niet van uit dat ze die 15% gaan mogen geven, OF ze gaan hetzelfde moeten doen voor alle termijnrekeningen...
Fiscaal advocaten gaan ervan uit dat de 15% zal toegelaten worden omdat het een apart instrument is met andere karakteristieken dan bv. een termijnrekening.

Wie wél zou kunnen klagen zijn houders van andere overheidsobligaties die wél 30% rv moeten betalen.
Maar dan wordt normaal gezien hun tarief verlaagd, niet het andere tarief verhoogd.

Inmiddels ben ik al verhuisd naar de Keytrade High Fidelity aan 2,10%.
Nu nog even nadenken wat ik ga doen met die staatsbon en dan volgende woensdag beslissen. Gezien het geld tegen 01/09/23 op de rekening van de overheid moet staan, of was dit ook een fabeltje? (aankoop bij de overheid zelf, niet via de bank)

edit: klopt dus van die 01/09/23

Laatst bewerkt:
Daar stond wel letterlijk in de voorwaarden dat de rente eenzijdig aangepast kon worden.

Fiscaal advocaten gaan ervan uit dat de 15% zal toegelaten worden omdat het een apart instrument is met andere karakteristieken dan bv. een termijnrekening.

Wie wél zou kunnen klagen zijn houders van andere overheidsobligaties die wél 30% rv moeten betalen.
Maar dan wordt normaal gezien hun tarief verlaagd, niet het andere tarief verhoogd.
Dat laatste denk ik. Je gaat dit echt nooit verkocht krijgen aan Jan Modaal dat ze dit straks alsnog gaan verhogen naar 30% RV. Dan is het kot te klein.
(en worst case als de banken gelijk krijgen gaan ze het ook voor oa TD's gewoon verlagen naar die 15% RV volgens mij)

Dat laatste denk ik. Je gaat dit echt nooit verkocht krijgen aan Jan Modaal dat ze dit straks alsnog gaan verhogen naar 30% RV.
Dan is het kot te klein.
(en worst case als de banken gelijk krijgen gaan ze het ook voor oa TD's gewoon verlagen naar die 15% RV volgens mij)
Neen,

enkel op de belgische overheidsobligaties. Anders gaan we nog een extra gat in onze begroting maken...

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen vrijgesteld en onderworpen roerende voorheffing? Je moet dit selecteren bij aankoop van de staatsbon. Ik kan het nergens online terug vinden...

Inmiddels ben ik al verhuisd naar de Keytrade High Fidelity aan 2,10%.
Nu nog even nadenken wat ik ga doen met die staatsbon en dan volgende woensdag beslissen. Gezien het geld tegen 01/09/23 op de rekening van de overheid moet staan, of was dit ook een fabeltje? (aankoop bij de overheid zelf, niet via de bank)

edit: klopt dus van die 01/09/23
Maar leg mij nu eens uit waarom je de staatsbon zou verkiezen boven het aanbod van Argenta? Misschien 15% RV, tov sowieso 30% RV met hetzelfde rendement?

Maar leg mij nu eens uit waarom je de staatsbon zou verkiezen boven het aanbod van Argenta? Misschien 15% RV, tov sowieso 30% RV met hetzelfde rendement?

Omdat we geen extra bank willen.
Het aankopen via grootboeken veel simpeler is.
Of omdat de banken pas moven bij het aanbod van de staatsobligaties ipv op eigen houtje.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen vrijgesteld en onderworpen roerende voorheffing? Je moet dit selecteren bij aankoop van de staatsbon. Ik kan het nergens online terug vinden...
Als gewone Belgische rijksinwoner moet je aanduiden dat je onderworpen bent aan RV. Onder voorbehoud dat het wetsvoorstel goedgekeurd wordt betaal je dan 15% RV op de coupon.

Bepaalde doelgroepen genieten van een RV vrijstelling. Deze betalen dus totaal geen RV. Voor deze staatsbon gaat het voornamelijk om de spaarder niet-inwoners (i.e mensen die fiscaal geen inwoner zijn van België) en vzw’s die tot de sector overheid behoren.

Laatst bewerkt:
Bij de KBC kun je niet online intekenen op de staatsbon, enkel op afspraak.
Bon
Dan gewoon da bedrag overgeschreven nr rekening van een andere bank waar ik ook bij zit waar het wel kan.
:biglaugh:

Terug
Bovenaan