Éénjarige staatsbon

Stel dat ik 10k op een spaarboekje zet, dan krijg ik er een schamele bedrag van +/-200 euro voor terug.

Wat een pineuts. Ondertussen kan de bank wel een veelvoud winst gaan maken met mijn 10k. Ik pas.

Met die 10k kan je veel interessante dingen doen mee doen. Ondernemen, landbouwgrond kopen, etc.

Ik pas.
Als je plannen hebt, doen. Alles wordt duurder. Kijk maar rond je heen. Ik had 3 jaar geleden een tuinhuis moeten kopen bv. Dat is ondertussen schandalig duur geworden. En zo is dat met heel veel zaken. Dus sparen is geen MUST.

Maar als je geld hebt dat je 12 maanden niet gaat gebruiken, is dit een leuk idee 👍

Indien een bedrag al voor langer dan 12 maanden op een spaarrekening staat, dan is de opportuniteitskost toch enkel de getrouwheidspremie van 1 kwartaal, of zie ik dat fout (Indien spaarrekening op kwartaal basis getrouwheidspremie toekent)?
Getrouwheidspremie krijg je voor stortingen die een volledig jaar op een gereglementeerde spaarrekening hebben gestaan, maar wordt pas het volgende kwartaal uitbetaald. Op dag 366 begint echter een volgende periode van een jaar te lopen.

Banken zijn wettelijk verplicht om een rentecalculator te hebben waarmee je kan nagaan wat je aan getrouwheidspremie verliest als je bedrag X op datum Y weghaalt.

Getrouwheidspremie krijg je voor stortingen die een volledig jaar op een gereglementeerde spaarrekening hebben gestaan, maar wordt pas het volgende kwartaal uitbetaald. Op dag 366 begint echter een volgende periode van een jaar te lopen.

Banken zijn wettelijk verplicht om een rentecalculator te hebben waarmee je kan nagaan wat je aan getrouwheidspremie verliest als je bedrag X op datum Y weghaalt.
Thanks! Wist ik niet, de banken verstoppen het in ieder geval goed ver in de menu’s.

Thanks! Wist ik niet, de banken verstoppen het in ieder geval goed ver in de menu’s.
Dat mag wel hé ;) De simulator is gemakkelijk te vinden maar wel alleen maar als je er achter zoekt en weet dat deze bestaat.

---

Mmm als ik staatsbons wens aan te kopen moet je ingeven onderworpen aan RV of vrijgesteld aan RV.
Ik vermoed dat je daar gewoon de default (onderworpen) mag laten staan?

Voor wie of wat zou de vrijstelling echter gelden?

Laatst bewerkt:
Nee idd, dat zeg ík.
Jouw stelling was dat de staatsbon een tikje risicovoller is dan de spaarrekening, quod non :)

Overigens akkoord met de rest.
Het risico van die 15% rv die misschien 30% wordt, is het niet waard want dan vervalt het voordeel compleet.

Dan kan je:
- voor <100k gewoon 1 van de banken nemen, bv argenta met gratis zichtrekening

- voor >100k spreiden over de 4? aanbieders >2,81% die er nu al zijn.

- voor >400k : wat zit je in spaarrekeningen te doen? :p
Maar indien geld nodig binnen de +- 1 jaar dan heb je geld genoeg om de moeite te nemen om in bv. die Duitse of Italiaanse obligatie te beleggen die 3,3-4% netto opleveren.
Ivm die duitse obligaties, dat is gewoon aankopen via Degiro/Lynx/...? Of is dat ook via zo een of andere website van hun overheid?

Is de eerste schijf van 980 euro intresten op de staatsbon ook vrijgesteld van roerende voorheffing? Of telt dat niet?
Uiteraard moet je de gewone intresten enzo eraf trekken.

In mijn Bolero vind ik die staatsbon niet terug, enkel ETF's + Turbo's & Sprinters. Is dat omdat ik nog obligatiespecifieke questionnaires moet invullen (MIFID-gewijs)?

In mijn Bolero vind ik die staatsbon niet terug, enkel ETF's + Turbo's & Sprinters. Is dat omdat ik nog obligatiespecifieke questionnaires moet invullen (MIFID-gewijs)?
Geen idee hoe dit verloopt via Bolero maar als je ze aankoopt via het grootboek dan worden de staatsbons pas zichtbaar

- Ten vroegste op 1 of 2 september na de inschrijvingsperiode
- En op voorwaarde dat de overheid het geld ontvangen heeft

Ik vermoed dat dit via KBC (Bolero) identiek hetzelfde is

Of bedoel je dat je ze niet kan aankopen via het platform? Dan moet ik het antwoord schuldig blijven. :tongue:

Is eigenlijk ongelooflijk dat er hier op het forum en erbuiten zoveel interesse is in deze staatsbon.
Alsof iedereen wakker is geschoten voor de opportuniteit van de eeuw.

Je zou bijna vergeten dat er a) meer te verdienen valt met oa Duitse staatsbonnen, b) dat je bijna evenveel interest krijgt op meerdere Belgische (laat staan buitenlandse) spaarrekeningen zoals Medirect en Santander als op deze staatsbon (een deel van dezelfde mensen die nu op de staatsbon springen, hebben nooit de moeite genomen om naar een hoger renderende spaarrekening te migreren) en c) dat er voor degenen met hogere risk appetite ook aandelen en bedrijfsobligaties van respectabele bedrijven bestaan met hogere rendementen.

Ik kan niet anders concluderen dat de gemiddelde Belg geen kaas heeft gegeten van beleggingen (door er weinig interesse in te tonen) en bijzonder risico avers is. Want van zodra de overheid met een (zo goed als) risicovrij snoepje langskomt, schiet men wel enthousiast wakker. 😝

Is eigenlijk ongelooflijk dat er hier op het forum en erbuiten zoveel interesse is in deze staatsbon.

Je zou bijna vergeten dat er a) meer te verdienen valt met oa Duitse staatsbonnen, b) dat je bijna evenveel interest krijgt op meerdere Belgische (laat staan buitenlandse) spaarrekeningen zoals Medirect en Santander als op deze staatsbon (een deel van dezelfde mensen die nu op de staatsbon springen, hebben nooit de moeite genomen om naar een hoger renderende spaarrekening te migreren) en c) dat er voor degenen met hogere risk appetite ook aandelen en bedrijfsobligaties van respectabele bedrijven bestaan met hogere rendementen.

Ik kan niet anders concluderen dat de gemiddelde Belg geen kaas heeft gegeten van beleggingen (door er weinig interesse in te tonen) en bijzonder risico avers is. Want van zodra de overheid met een (zo goed als) risicovrij snoepje langskomt, schiet men wel enthousiast wakker. 😝

Dat laatste zal wel kloppen, plus dit wordt gezien als een risicoloos alternatief tegenover spaarrekeningen. Ik denk niet dat er iemand zijn aandelen gaat verkopen om hierop in te tekenen. Eerder, ze gebruiken geld dat niet belegd is, dat ze eventueel als buffer houden naast aandelen en andere beleggingen.

En de staat heeft het natuurlijk ook heel goed gemarket via allerlei nieuwskanalen; bij de vorige uitgifte (ergens in de lente aan netto 2.3%) had ik daar nauwelijks iets over gehoord.

Ik ben wel verrast dat de gemiddelde inleg op die staatsbon 40 K€ is, dat is een stuk meer dan het gemiddelde of de mediaan aan spaargeld van de Belg.

Zie ook dit, de gemiddelde Belg vindt dus wel zijn weg naar andere formules dan spaarboekjes (al spreken de cijfers vooral over de aangroei en niet de absolute verdeling over verschillende producten):
https://www.demorgen.be/snelnieuws/...aarboekje-steeds-vaker-links-liggen~b2dab9a3/

Ik draai het om - ik vind het nét ongelooflijk dat mensen hier op beyondgaming denken of redeneren dat Jan Modaal zijn gemiddelde IQ hoger is dan dat van de gemiddelde beyondgamer en / of dat Jan Modaal gemiddeld rijker is dan ons.

En voor oma die nog al haar spaarcentjes op een oude spaarrekening heeft staan, is dit geen slecht produkt.
En Oma houdt zich ook niet bezig met online internetten en uitzoeken hoe ze beter kan investeren.

---

Ik koop ook staatsbons aan voor ons moeder. Haar getrouwheidspremie is 0.15% (ah ja, nooit de switch gemaakt). Ik overwoog eerst nog om een TD via Argenta aan te kopen voor haar of via Duitse staatsbonnen of zo. Maar ons moeder vond zich er ongemakkelijk bij dus ja haar beslissing uiteindelijk.

En ja dat was geld dat ergens geparkeerd stond op ING en dus stond te niksen he.

Laatst bewerkt:
Feit is natuurlijk ook dat de grootbanken serieus cashen op het aankopen van bv. die Duits obligaties. Even gecheckt bij Belfius: effectenrekening 9EUR/jaar, aankoopcommissie 0.3%, bewaarloon 0.15%/jaar. Dan nog beurstaks 0.12%. Dan kan je dus beter intekenen op de staatsbon.

Bij beleggingsplatformen is de prijszetting (vaak) gunstiger. Bv. bolero 25EUR/aankoop. Beurstaks 0.12%.

Duitse obligatie yield 3.22%, Pakweg 20k, min beurstaks min aankoopkost is 19.95k. Totale interest 640 euro. Staatsbon interest 560 euro.

Dus voor de doorsnee burger zonder effectenrekening en met enkele k-10k spaargeld is de staatsbon een makkelijke en niet onlogische keuze. Geen gedoe met effectenrekeningen, commissies, roerende voorheffingen naargelang uitgifteprijzen, beurstaks etc.

Edit: rekenfouten.
Edit2: mijn ouders, zelfstandigen, één universitair opgeleid, komen mij ook vragen "die staatsbon, is dat interessant?". Indertijde kwamen ze ook naar mij om te vragen of een herziening van hun woonlening interessant kon zijn. Ik zou inschatten dat mijn ouders een bovengemiddeld IQ hebben, maar dat is dus niet gelijk aan financiële geletterdheid... Idem partner, bacheloropleiding, life smarts etc., maar geen financiële geletterdheid wegens geen interesse.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan