Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Beleggen doe ik via een ander platform, het zou inderdaad enkel over de spaarrekening gaanIk kan dat bevestigen, maar voor een spaarrekening is dat toch niet zo belangrijk? Vlot kunnen inloggen en overschrijven, dat is het voornaamste en dat kan MeDirect ook. Als je daarnaast ook wil beleggen (in iets anders dan actief beheerde fondsen) is het een ander verhaal.
Nee, MeDirect valt onder het Belgisch garantiestelsel:
![]()
Over ons | MeDirect
MeDirect is een Belgische spaar- en beleggingsbank met een duidelijke missie: online beleggen aan lage kosten en sparen dat nog wél opbrengt.www.medirect.be

zojuist op MNM over de staatsbon:
'dat betekend dat als je 100 euro investeert, je volgend jaar zo'n 128 euro terug krijgt'
Zulke vergissingen zullen ook niet echt helpen met de financieel geleterdheid
Belgen zijn toch zó risico-avers.
Voor ieder profiel past er een andere formule maar het belang voor deze staatsobligatie is echt disproportioneel. Het wordt ook gewoon alsmaar duidelijker hoe weinig mensen er zijn die even durven opzoeken wat investeren in aandelen, ETFs, obligaties, etc. inhoudt en hoe makkelijk dit kan zijn.
Eventjes kaderen; ik werk zelf op de obligatiemarkt en er zijn zelfs dichte collega's die hun geld parkeren op het spaarboekje en nu met grote bedragen investeren in de staatsobligatie.
Ik ben wel eens benieuwd; moest HLN opeens met een artikel komen dat een gerenommeerd bedrijf als Vandemoortele NV met een omzet van >1 miljard een obligatie uitgeeft die 7 jaar lang bruto 5,60% garandeert en er valt op dezelfde wijze in te schrijven als de staatsobligatie ... hoe populair zou deze obligatie dan zijn in vergelijking met de staatsobligatie ?
Voor velen onder ons schrikt 7j af maar vergis je niet, voor de meerderheid is die 7j net een zegen want na 1j komt het geld terug op rekening en wordt het voor de meesten weer braaf afwachten op de staat wegens geen knowledge dat er andere mogelijkheden bestaan.
Lang leve de media
Koop ke nu het beste rechtstreeks of via een bank (keytrade, medirect) en als het via een bank is, krijg je dat nog geregeld tegen 31/08?
Gewoon via je broker inderdaad.Ivm die duitse obligaties, dat is gewoon aankopen via Degiro/Lynx/...? Of is dat ook via zo een of andere website van hun overheid?
Waar kan ik tekenen?'dat betekend dat als je 100 euro investeert, je volgend jaar zo'n 128 euro terug krijgt'

Bij belfius is dat toch enkel die beurstax van 0.12% ? (pagina 3/8 - zie link onder) met een max van 1300€.Feit is natuurlijk ook dat de grootbanken serieus cashen op het aankopen van bv. die Duits obligaties. Even gecheckt bij Belfius: effectenrekening 9EUR/jaar, aankoopcommissie 0.3%, bewaarloon 0.15%/jaar. Dan nog beurstaks 0.12%. Dan kan je dus beter intekenen op de staatsbon.
Bij beleggingsplatformen is de prijszetting (vaak) gunstiger. Bv. bolero 25EUR/aankoop. Beurstaks 0.12%.
Duitse obligatie yield 3.22%, Pakweg 20k, min beurstaks min aankoopkost is 19.95k. Totale interest 640 euro. Staatsbon interest 560 euro.
Dus voor de doorsnee burger zonder effectenrekening en met enkele k-10k spaargeld is de staatsbon een makkelijke en niet onlogische keuze. Geen gedoe met effectenrekeningen, commissies, roerende voorheffingen naargelang uitgifteprijzen, beurstaks etc.
Edit: rekenfouten.
Edit2: mijn ouders, zelfstandigen, één universitair opgeleid, komen mij ook vragen "die staatsbon, is dat interessant?". Indertijde kwamen ze ook naar mij om te vragen of een herziening van hun woonlening interessant kon zijn. Ik zou inschatten dat mijn ouders een bovengemiddeld IQ hebben, maar dat is dus niet gelijk aan financiële geletterdheid... Idem partner, bacheloropleiding, life smarts etc., maar geen financiële geletterdheid wegens geen interesse.
Veiliger met limietorder lijkt me, omwille van de liquiditeit. Eventueel ook de Bolero Orderdesk contacteren volgens hun pagina hier.Zou Duitse bonds kopen via Bolero. Kan dat gewoon via een marktorder of veiliger met limit? Gaat over een tamelijk bedrag.
Iemand wel succes met Bolero? Heel weird, en koop liever daar dan via de overheid zelf om alles in 1 overzicht te hebben.
De Duitse obligatie waarvan sprake in dit topic betreft een aankoop op de secundaire markt dus is ook makelaarsloon sectie VIII.2 van je gelinkt document van toepassing.Bij belfius is dat toch enkel die beurstax van 0.12% ? (pagina 3/8 - zie link onder) met een max van 1300€.
Daarnaast :
ewaarloon en dossierkosten
Voor de effecten neergelegd in effectendossier wordt een bewaarloon berekend op basis van de posities op de laatste
bankwerkdag van het jaar. Het bewaarloon is verschuldigd voor het volledige afgelopen jaar.
Obligaties, gestructureerde schuldinstrumenten en
Kasbons van andere instellingen of ondernemingen 0,12 % (excl BTW) / 0,1452 % (incl BTW) met een minimum van 2,50 EUR / 3,025 EUR en een maximum van 20 EUR / 24,20 EUR
Indien ik dat correct lees.
https://www.belfius.be/imagingservlet/GetDocument?src=mifid&id=TARIFBELPART_NL (pagina 7/8)
samen met (op dezelfde pagina) :
En per effectendossier wordt een vaste dossierkost jaarlijks aangerekend, tenzij het effectendossier volledig is samengesteld uit
gratis bewaarde effecten.
Vaste jaarlijkse dossierkost, per betalend effectendossier 7,50 EUR of 9,075 EUR incl BTW
Dan is dat toch niet zo verschillend tov Bolero voor obligaties wel te verstaan ? Of mis ik iets. Je hebt dan namelijk 24.2 + 9.075 + 0.12% beurstax, wat maximaal 24.2 + 9.075 + 1300€ zou zijn dat men inhoudt (en dan moet je al quasi >1 miljoen daarvoor in die obligatie steken...).
Maar ik moet eerlijk zijn dat ik op hun site even heb moeten zoeken om dit te vinden. En ik ben niet 100% zeker of ik volledig ben. Maar mijn eerste gedacht zou zijn van wel.
Ah correct, merci. Dat is wel een serieuze hap. Zelfs met 10% korting is dat nog een bom geld dat er af gaat...De Duitse obligatie waarvan sprake in dit topic betreft een aankoop op de secundaire markt dus is ook makelaarsloon sectie VIII.2 van je gelinkt document van toepassing.
Edit: merk ook op dat je effectenrekening twee kalenderjaren beslaat en je dus 2x9EUR betaalt als je nu instapt in de Duitse obligatie en die houdt tot maturiteit.
Waarschijnlijk volgende week via KBC.Heel het topic hier nu al gevolgd, het enige dat ik mis is wie heeft er nu effectief al op ingeschreven?
Het is niet helemaal correct om te stellen dat 3.3% - 0.4% kosten = 2.9% rendement. Het moment waarop de kosten gemaakt worden en het bedrag dat uiteindelijk belegd wordt is ook van tel. Grosso modo zal het voor een kortlopende obligatie wel op hetzelfde neer komen.Ah correct, merci. Dat is wel een serieuze hap. Zelfs met 10% korting is dat nog een bom geld dat er af gaat...
3.3 - 0.4% is nog maar 2.9% (<50k is het namelijk 0.6 dat eraf gaat)... dan is de primaire instap voor deze staatsbon beter indien je het toch via de bank wil doen.
EDIT : al moet je voor bolero toch ook een correctie maken dat het niet zo super veel beter is. Daar moet je namelijk 0.25% per schijf van 10k dokken... (al is het correcter om te zeggen 25€ per schijf, wat eigenlijk meer is dan 0.25% in realiteit, vb op 15k die je in die obligatie steekt betaal je dan 50€ wat eigenlijk ook 0.5% is voor de secundaire markt).
vb 125k zoals bij belfius (daar 0.4%) komt bij bolero dan uit op 0.26%. Nog altijd beter natuurlijk. Maar verschil wordt al wat meer dichtgereden. Vanaf 250k zit je bij belfius aan 0.27% tgv 10% korting. Wat bij bolero 0.25 - 0.26% geeft.