Éénjarige staatsbon

Niet bleiten als ze straks een of andere kost doorrekenen.

Textbook "how to screw up" op macro niveau.
Dan stappen we over naar een andere bank he.
Die mannen verdienen genoeg aan ons spaargeld en maandelijkse kosten. De sukkelaars toch.
Mijn kosten voor de bank zijn afgelopen jaren altijd gestegen en de rentes gedaald.

En over een jaar staat alles terug mooi op de rekeningen van de bank.

Edit: en ze hebben afgelopen decennia praktisch alle kantoren gesloten omdat alles online kan. Als je daarna een afspraak moet maken bij de bank en mag betalen heb je het volste recht om te klagen.

Laatst bewerkt:
Die werd uitgegeven @ 100.24 en is zero-coupon, dus geen RV toch?
3.05%/yr netto dus. Vervalt wel al op 28/11 dus reëel maar 0.76%.

Indien uitgifteprijs = nominale waarde.
Als je die koopt op secundaire markt aan een goedkopere prijs, dan is de meerwaarde die je maakt niet belast , denk ik ook.

Het is anders als de uitgifte prijs lager is dan de nominale waarde, dan is wel een te belasten meerwaarde op het einde van de rit.

Straks moeten we nog compassie krijgen met de banken. :rofl:
Een bank is een bedrijf zoals een ander. Ik heb er niet meer of minder compassie mee dan voor pakweg Colruyt, Apple, Shell of Schoenen Torfs.
Maar dat constant geklaag specifiek over banken is toch echt nergens voor nodig? Van waar komt dat?
Als je dat hier leest, zou je bijna denken dat banken gratis moeten werken. Zoniet, zijn ze des duivels. Elke kost is er teveel aan, en reden om « daar weg te gaan ». Ook in de krant ene die 200k in de staatsbon steekt om de bank een les te leren. Say what? Doe eens normaal zeg.

Dan stappen we over naar een andere bank he.
Die mannen verdienen genoeg aan ons spaargeld en maandelijkse kosten. De sukkelaars toch.
Mijn kosten voor de bank zijn afgelopen jaren altijd gestegen en de rentes gedaald.
De rentes gedaald de afgelopen jaren… ->
Al vergeten dat er honderdduizenden mensen (en bedrijven) hier dik van geprofiteerd hebben (en nog jarenlang van zullen profiteren) dankzij leningen aan ULTRA lage en vaste interest ?

Tegelijkertijd is er nooit interest aangerekend op spaargeld toen de rente in de EU negatief was. Wie heeft dat mogen opvangen? Juist, de banken.
In mijn ogen is het niet abnormaal dat de meeste banken nu iets minder snel (dan door sommigen gehoopt) hun spaarrente weer optrekken. Noch is het abnormaal dat ze kosten aanrekenen voor services die ze aanbieden.
Maar de Belg wilt alles natuurlijk gratis. Want de bank, dat zijn dieven…

Nogmaals de vraag: van waar al die afkeer voor onze banken?
Ze zijn gered in 08-09, tijdens een wereldwijde financiële crisis. En verder? Wat hebben ze nog uitgespookt dat die haat en enorme sense of entitlement tegenover banken rechtvaardigt?

Als ik mensen zie sukkelen met hun banklimieten vind ik toch een gedoe? Ik heb een spaarrekening bij Santander en 5 sec stond mijn gewenst bedrag op de termijnrekening. Ik heb het over het hele proces hé.
Als je je spaargeld wil overzetten naar een andere bank loop je toch ook tegen die limiet aan?
Inschrijven op de staatsbon is echt geen werk.

Een bank is een bedrijf zoals een ander. Ik heb er niet meer of minder compassie mee dan voor pakweg Colruyt, Apple, Shell of Schoenen Torfs.
Maar dat constant geklaag specifiek over banken is toch echt nergens voor nodig? Van waar komt dat?
Als je dat hier leest, zou je bijna denken dat banken gratis moeten werken. Zoniet, zijn ze des duivels. Elke kost is er teveel aan, en reden om « daar weg te gaan ». Ook in de krant ene die 200k in de staatsbon steekt om de bank een les te leren. Say what? Doe eens normaal zeg.

Al vergeten dat er honderdduizenden mensen (en bedrijven) hier dik van geprofiteerd hebben (en nog jarenlang van zullen profiteren) dankzij leningen aan ULTRA lage en vaste interest ?

Tegelijkertijd is er nooit interest aangerekend op spaargeld toen de rente in de EU negatief was. Wie heeft dat mogen opvangen? Juist, de banken.
In mijn ogen is het niet abnormaal dat de meeste banken nu iets minder snel (dan door sommigen gehoopt) hun spaarrente weer optrekken. Noch is het abnormaal dat ze kosten aanrekenen voor services die ze aanbieden.

Ze zijn gered in 08-09, tijdens een wereldwijde financiële crisis. En verder? Wat hebben ze nog uitgespookt dat die haat en enorme sense of entitlement tegenover banken rechtvaardigt?

Allez jongen. Een bedrijf als de Colruyt. Gaat de Colruyt morgen failliet gaan we wel naar de Carrefour. Gaat KBC morgen failliet mag iedereen van ons ervoor dokken.

Allez jongen. Een bedrijf als de Colruyt. Gaat de Colruyt morgen failliet gaan we wel naar de Carrefour. Gaat KBC morgen failliet mag iedereen van ons ervoor dokken.
De Belgische belastingbetaler heeft winst gemaakt op 'de redding' van de banken in 2008 hé.

De aandeelhouders zijn daarentegen quasi alles kwijt.

Ergens toch frustrerend om dat nieuws over die staatsbon te lezen, vraag mij toch echt af hoe zoveel mensen aan zoveel geld/vermogen geraken in dit land.

Ik woon uiteraard alleen, dan is het leven duurder. Ik probeer 10% van mijn inkomen te sparen, dat lukt intussen, maar ik zie mezelf de eerste jaren onmogelijk nog terug aan het spaargeld geraken dat ik had voordat ik in mijn appartement introk. Zelfs dan nog gaat het nog tientallen jaren duren aan dit tempo vooraleer ik aan de gemiddelde inleg van deze staatsbon kom...

Ofwel verdien ik zeer slecht, ofwel krijgen andere mensen toch veel meer mee in het leven via ouders, etc.

Ergens toch frustrerend om dat nieuws over die staatsbon te lezen, vraag mij toch echt af hoe zoveel mensen aan zoveel geld/vermogen geraken in dit land.

Ofwel verdien ik zeer slecht, ofwel krijgen andere mensen toch veel meer mee in het leven via ouders, etc.
Belgen zijn mediaan de rijksten ter wereld qua privé vermogen.

Het is immers een belastingparadijs.
(niet als je het alleen van werken moet hebben natuurlijk, haha :-) )

Belgen nu zelfs allerrijksten ter wereld! 🥳

Ik woon uiteraard alleen, dan is het leven duurder. Ik probeer 10% van mijn inkomen te sparen, dat lukt intussen, maar ik zie mezelf de eerste jaren onmogelijk nog terug aan het spaargeld geraken dat ik had voordat ik in mijn appartement introk. Zelfs dan nog gaat het nog tientallen jaren duren aan dit tempo vooraleer ik aan de gemiddelde inleg van deze staatsbon kom...

Je bent toch eigenaar van een appartement? De kapitaalsaflossingen die je betaalt is ook sparen. Ook niet vergeten dat België bejaard is. :p

Dovemansoren vrees ik…

Een bank is geen bedrijf zoals een ander. En dan al zeker niet zoals de voorbeelden die je aanhaalde. De eenvoudige reden alleen al dat het je vrij staat om geen zaken te doen met supermarkten of een schoenenwinkel. Probeer eens deel uit te maken van de maatschappij zonder een bankrelatie te hebben.

Soit, kruip maar terug in uw ivoren toren nu.

Je bent toch eigenaar van een appartement? De kapitaalsaflossingen die je betaalt is ook sparen. Ook niet vergeten dat België bejaard is. :p

Klopt, indien ik dit zou kunnen verkopen aan een correcte prijs, zou ik er toch minstens € 100-120k aan moeten overhouden na aftrek resterende lening. Maar dat is geld waar ik in gevallen van nood niet op kan terugvallen hé... plus dan ben ik dakloos. :LOL:

Een bank is geen bedrijf zoals een ander. En dan al zeker niet zoals de voorbeelden die je aanhaalde. De eenvoudige reden alleen al dat het je vrij staat om geen zaken te doen met supermarkten of een schoenenwinkel. Probeer eens deel uit te maken van de maatschappij zonder een bankrelatie te hebben.

To be fair, leven zonder schoenen is ook niet het van het.
Ik woon niet zover van het lokale blote voetenpad. Eén keer, daarna nooit meer.

Supermarkt valt desnoods nog te omzeilen door elke werkdag op het werk te gaan eten en in 't weekend naar de frituur :-P.

Heeft er iemand ooit de banken verplicht van vaste rentevoeten aan te bieden? Vaste rentevoeten konden ze nu eenmaal "duurder" slijten aan de risk-averse Belgen dan hun jaarlijks/x-jaarlijks herzienbare alternatieven. Dat er natuurlijk ooit een moment zou komen dat de rentes terug zouden beginnen stijgen dat hadden ze als financieël expert nooit hadden kunnen voorzien.

En ja de banken zijn gered tijdens de financieële crisis van '08... wat hebben ze nog uitgespookt? Wel euh... als ik de berichtgeving mag geloven zijn ze ondertussen gewoon opnieuw collectief luchtkastelen aan het bouwen, hetzelfde merk dat 15 jaar geleden als een kaartenhuisje ineen gedonderd is...

@JanusDR zegt nu dat de Belgische belastingbetaler winst gemaakt heeft op de redding van die banken in '08... is dat echt zo? Oprechte vraag. Is bv de restbank Dexia daarin mee genomen? Datzelfde Dexia dat nu van zijn banklicentie af wil waardoor het als staatbedrijf zou gezien kunnen worden en de schulden dus bij op de Franse en Belgische staatsschulden zouden kunnen bijgeladen worden... gelukkig is de Belgische schuldgraad niet problematisch :unsure:

Heeft er iemand ooit de banken verplicht van vaste rentevoeten aan te bieden? Vaste rentevoeten konden ze nu eenmaal "duurder" slijten aan de risk-averse Belgen dan hun jaarlijks/x-jaarlijks herzienbare alternatieven. Dat er natuurlijk ooit een moment zou komen dat de rentes terug zouden beginnen stijgen dat hadden ze als financieël expert nooit hadden kunnen voorzien.

En ja de banken zijn gered tijdens de financieële crisis van '08... wat hebben ze nog uitgespookt? Wel euh... als ik de berichtgeving mag geloven zijn ze ondertussen gewoon opnieuw collectief luchtkastelen aan het bouwen, hetzelfde merk dat 15 jaar geleden als een kaartenhuisje ineen gedonderd is...

@JanusDR zegt nu dat de Belgische belastingbetaler winst gemaakt heeft op de redding van die banken in '08... is dat echt zo? Oprechte vraag. Is bv de restbank Dexia daarin mee genomen? Datzelfde Dexia dat nu van zijn banklicentie af wil waardoor het als staatbedrijf zou gezien kunnen worden en de schulden dus bij op de Franse en Belgische staatsschulden zouden kunnen bijgeladen worden... gelukkig is de Belgische schuldgraad niet problematisch :unsure:
En is er iets in dit hele betoog dat afkeer/haat tegenover banken rechtvaardigt? Ik zie het niet hoor.

als ik de berichtgeving mag geloven zijn ze ondertussen gewoon opnieuw collectief luchtkastelen aan het bouwen, hetzelfde merk dat 15 jaar geleden als een kaartenhuisje ineen gedonderd is...
Voorbeelden met bewijs graag? Populistisch gezwets is dat.

Er is keuze genoeg tussen banken, zowel Belgische als buitenlandse.
En mijn punt bij het aanhalen van andere bedrijven was puur dat een bank ook recht heeft om geld aan te rekenen voor haar diensten en hieruit winst te puren. Maar je zou bijna gaan geloven van niet, gezien het teneur van de posts hier en op oa HLN. Triestig niveau hier, met passief-agressieve Avi op kop.

En is er iets in dit hele betoog dat afkeer/haat tegenover banken rechtvaardigt? Ik zie het niet hoor.
Ik verdedig geen afkeer/haat tegen banken. Net als ik niet kan verdedigen dat jij net hetzelfde doet aan de andere zijde van het spectrum.

Kijk naar @cege zijn post. Moeten we nu compassie hebben met zijn bank omdat ze nog járen vast hangen aan die 1,02%... nee toch?

Al dat gezever van de banken moeten nu compenseren voor "al die jaren" dat "ze zwaar hebben afgezien" is gewoon hetzelfde populistisch bedenkelijk HLN niveau als "€200k staatsbons, that'll show em!!!". Zoals overal tegenwoordig is ook hier alle nuance volledig zoek...

Sommige mensen kunnen hier gewoon niet begrijpen dat sommige mensen letterlijk 0 risico willen nemen met hun geld en dat in dat geval een staatsbon van 1 jaar gewoon een goed alternatief is voor een spaarboekje dat bij de Belgische grootbanken hooguit de helft opbrengt. Meer moet je daar niet achter zoeken. De mensen die staatsbons kopen gewoon "om de banken ne kloot af te draaien" zijn gewoon een heel kleine minderheid van de €12,2 miljard die nu is opgehaald, daar moet je zelfs niet aan twijfelen.

als ik de berichtgeving mag geloven zijn ze ondertussen gewoon opnieuw collectief luchtkastelen aan het bouwen, hetzelfde merk dat 15 jaar geleden als een kaartenhuisje ineen gedonderd is...
Andere berichtgevers zoeken dan, want ik lees dat nergens :-D

@JanusDR zegt nu dat de Belgische belastingbetaler winst gemaakt heeft op de redding van die banken in '08... is dat echt zo?
Ja.
Goed, Leterme is natuurlijk wel een uil geweest door die garanties op Dexia te geven.
Maar algemeen gesproken hebben in alle landen de overheden er goed winst op gemaakt.
gelukkig is de Belgische schuldgraad niet problematisch :unsure:
Die is niet problematisch, nog gigantische marge over.
Kijk naar Cege zijn post. Moeten we nu compassie hebben met zijn bank omdat ze nog járen vast hangen aan die 1,02%... nee toch?

Al dat gezever van de banken moeten nu compenseren voor "al die jaren" dat "ze zwaar hebben afgezien" is gewoon hetzelfde populistisch bedenkelijk HLN niveau
Er is toch niemand die zegt dat we compassie moeten hebben met de banken?

Ze lullen inderdaad ook maar wat.
Maar waarom kunnen ze 0% blijven aanbieden op de spaarrekening?

Immobiliteit en desinteresse bij het publiek, dus waarom zouden ze meer rente aanbieden?

Case in point: er staat hier bijvoorbeeld overal hoe je overheidsobligaties kan kopen via gratis effectenrekening, met >3% netto.

Toch koopt iedereen de staatsbon of de termijnrekening.

Lui, lui, en lui :)

Laatst bewerkt:
Maar waarom kunnen ze 0% blijven aanbieden op de spaarrekening?

Immobiliteit en desinteresse bij het publiek, dus waarom zouden ze meer rente aanbieden?
Uiteraard speelt dat een niet onbelangrijke rol. Maar er moet langs de andere kant ook wel over gewaakt worden dat het effectief een kwestie van vraag/aanbod blijft en dat er geen prijsafspraken gemaakt worden tussen de banken onderling. Ik zeg niet dat dat zo is, maar als ik het goed heb was het toch iemand van de banken zelf die vorige week daarop zinspeelde alsvorens Febelfin dat dan moest ontkrachten? Dan mag je toch niet verschieten dat de publieke opinie zeker niet in u voordeel gaat kantelen toch?

Terug
Bovenaan