Éénjarige staatsbon

Klopt, indien ik dit zou kunnen verkopen aan een correcte prijs, zou ik er toch minstens € 100-120k aan moeten overhouden na aftrek resterende lening. Maar dat is geld waar ik in gevallen van nood niet op kan terugvallen hé... plus dan ben ik dakloos. :LOL:

In geval van nood kan je zeker verkopen en gaan huren.
Als je ooit de hypotheek met geen mogelijkheid kan betalen zal dat ook gebeuren.

Ergens toch frustrerend om dat nieuws over die staatsbon te lezen, vraag mij toch echt af hoe zoveel mensen aan zoveel geld/vermogen geraken in dit land.

Ik woon uiteraard alleen, dan is het leven duurder. Ik probeer 10% van mijn inkomen te sparen, dat lukt intussen, maar ik zie mezelf de eerste jaren onmogelijk nog terug aan het spaargeld geraken dat ik had voordat ik in mijn appartement introk. Zelfs dan nog gaat het nog tientallen jaren duren aan dit tempo vooraleer ik aan de gemiddelde inleg van deze staatsbon kom...

Ofwel verdien ik zeer slecht, ofwel krijgen andere mensen toch veel meer mee in het leven via ouders, etc.

Jij spaart 10%, ik op jaarbasis 50% van mijn loon. Enige waar ik spaargeld aan gespendeerd heb is vastgoed, herstellingen of verbeteringen daaraan. We zijn wel met 2, maakt het makkelijker.

Heb van mijn ouders eenmalig 1300 euro gehad voor mijn eerste salon en wasmachine. That's it.

Een bank is een bedrijf zoals een ander. Ik heb er niet meer of minder compassie mee dan voor pakweg Colruyt, Apple, Shell of Schoenen Torfs.
Maar dat constant geklaag specifiek over banken is toch echt nergens voor nodig? Van waar komt dat?
Als je dat hier leest, zou je bijna denken dat banken gratis moeten werken. Zoniet, zijn ze des duivels. Elke kost is er teveel aan, en reden om « daar weg te gaan ». Ook in de krant ene die 200k in de staatsbon steekt om de bank een les te leren. Say what? Doe eens normaal zeg.
...

Ik kan niet voor andere posters spreken, maar de meeste Belgische banken houden hun rentevoeten de laatste tijd heel laag, terwijl de rente bij banken in al onze buurlanden al een stuk hoger liggen. Ik heb ook de indruk dat er een omgekeerde correlatie is tussen de rentevoet en de prijs van hun hoofdkantoor :devilish:
In mijn ervaring hebben ze vaak vooral interesse om je als klant bij de concurrentie of een ander kantoor van dezelfde bank weg te halen, maar doen ze weinig moeite als het er om gaat om je als (winstgevende) klant te houden. Geen probleem voor mij, maar dan moeten ze ook niet klagen als ze klanten verliezen.

Maar ik heb even goed een aversie van bv. energieleveranciers, telecom providers, consumer goods bedrijven of retailers die misbruik proberen te maken van hun machtssituatie, daar reageer ik even cynisch op als op banken. Daar heb ik even weinig merkentrouw als ik vind dat ze overdrijven.

Die staatssteun waarmee we als belastingsbetalers een aantal banken in 2008 hebben moeten redden, is nog iets anders, maar geldt gelukkig maar voor een beperkt aantal banken.

Jij spaart 10%, ik op jaarbasis 50% van mijn loon. Enige waar ik spaargeld aan gespendeerd heb is vastgoed, herstellingen of verbeteringen daaraan. We zijn wel met 2, maakt het makkelijker.

Heb van mijn ouders eenmalig 1300 euro gehad voor mijn eerste salon en wasmachine. That's it.

Dan hoop ik toch dat je (en dat is niet onwaarschijnlijk) toch minstens anderhalve keer zoveel verdient als ik, en dan verdien je toch stevig bovengemiddeld, veel meer dan de normale sterveling.

Met twee zijn helpt natuurlijk, sommige kosten van leven zijn nu éénmaal forfaitair, maar goed, off topic.

Iedereen zit te lullen en te juichen voor 2.8%.

Dat is blijkbaar de magic threshold. Die 2.5 die je al meer dan een half jaar links en rechts kunt vangen, die moesten we niet hebben. Of de 4% bij Cera of andere cooperatieven waar je nog wat speelgoed krijgt af en toe.

Ik heb vorig jaar nog op een 5.6% obligatie ingetekend die op 3y liep, Vandemoortele.

Nee, de 2.81% staatsbon die een financieel experimentje is, dat moeten we allemaal hebben.

Weird.

Of zonnepanelen die 5-6-7-8-9-10% rendement opbrengen. Of whatever andere dingen. Juichen voor 2.81. Maar 1 woord voor. Weird.

Argh ING. Zogezegd mogelijk online de overschrijvingslimiet te verhogen. "Zowaar een semi-moderne bank?", dacht ik nog.
Wil ik dus gaan doen voor m'n moeder zodat ze op die staatsbon kan intekenen.

"Je bevestiging voor de verhoging kon niet worden verwerkt".
Ja, ge geeft mij nie eens de mógelijkheid met dat klote-bakske de actie te "bevestigen"! Die stap wordt op automagische wijze steeds overgeslaan... En zelfs al zou het lukken, je moet 4u wachten voor de nieuwe limiet actief wordt. Alsof ze het u bewust zo moeilijk mogelijk proberen te maken...

Morgen dus speciaal nog eens terugrijden naar daar om de 2e helft nog tijdig over te kunnen schrijven richting Dienst Grootboeken waarvan de website precies geschreven is als eindproject van een middelmatige IT'er in opleiding tijdens de dot-com bubble.

Morgen dan ook per direct haar spaargeld van haar oud Groen Boekje naar een beter alternatief bij een andere bank laten overzetten omdat ze te gierig zijn nieuwe rentes op oude rekeningen toe te passen, en de boel daar afsluiten zodat ze ook geen 23€/jaar meer moet betalen als er genoeg gratis alternatieven bestaan.

Uiteraard zal er nog een telefoontje over een abnormale transactie volgen met de vraag "waar mijn moeder zowaar met haar eigen geld naar toe durft te gaan en van waar dat geld eigenlijk komt!? *afkeurend vingertje*" (I know, I know, "da's verplicht".)

/end rant

Laatst bewerkt:
12,2 miljard al, gemiddeld bijna 36k maar niet zeker of dat geld op tijd op de rekening geraakt.
Mensen botsen op limieten.
Op zich kunnen mensen toch ook meerdere aparte inschrijvingen doen over meerdere dagen of zie ik dat verkeerd?

Jean Deboutte van het Federaal Agentschap voor de Schuld benadrukt dat het bedrag nog niet verworven is. "We gaan ervan uit dat er mogelijk inschrijvingen via de Grootboeken niet betaald zullen worden", klinkt het. Het Agentschap voor de Schuld heeft dinsdagmiddag voor in totaal ruim 2,45 miljard euro op zijn rekening ontvangen.

...

Even een opsomming: bij KBC ligt de limiet op 10.000 euro per dag voor een online-overschrijving. Bij Belfius kan je 25.000 euro per week overschrijven en bij ING België en BNP Paribas Fortis is de limiet 25.000 euro per dag. Als je dan ziet dat er gemiddeld voor bijna 36.000 euro wordt ingetekend, is het niet onlogisch dat mensen op die limieten botsen.

...

In de krant Het Nieuwsblad zegt BNP Paribas Fortis dat je de limiet kan verhogen tot 300.000 euro per dag. Een probleempje: die verhoging gaat pas twee dagen later in. Mensen die woensdag of donderdag pas willen intekenen, zijn er dus aan voor de moeite.

Argh ING. Zogezegd mogelijk online de overschrijvingslimiet te verhogen. "Zowaar een semi-moderne bank?", dacht ik nog.
Wil ik dus gaan doen voor m'n moeder zodat ze op die staatsbon kan intekenen.

"Je bevestiging voor de verhoging kon niet worden verwerkt".
Ja, ge geeft mij nie eens de mógelijkheid met dat klote-bakske de actie te "bevestigen"! Die stap wordt op automagische wijze steeds overgeslaan... En zelfs al zou het lukken, je moet 4u wachten voor de nieuwe limiet actief wordt. Alsof ze het u bewust zo moeilijk mogelijk proberen te maken...

Morgen dus speciaal nog eens terugrijden naar daar om de 2e helft nog tijdig over te kunnen schrijven richting Dienst Grootboeken waarvan de website precies geschreven is als eindproject van een middelmatige IT'er in opleiding tijdens de dot-com bubble.

Morgen dan ook per direct haar spaargeld van haar oud Groen Boekje naar een beter alternatief bij een andere bank laten overzetten omdat ze te gierig zijn nieuwe rentes op oude rekeningen toe te passen, en de boel daar afsluiten zodat ze ook geen 23€/jaar meer moet betalen als er genoeg gratis alternatieven bestaan.

Uiteraard zal er nog een telefoontje over een abnormale transactie volgen met de vraag "waar mijn moeder zowaar met haar eigen geld naar toe durft te gaan en van waar dat geld eigenlijk komt!? *afkeurend vingertje*" (I know, I know, "da's verplicht".)

/end rant
Bij mij werkte dat ok. Gisterenavond de limiet verhoogd voor vandaag. Vandaag overgeschreven.
Al ben ik nu wel platzak voor een volledig jaar. Maar dan ook compleet compleet platzak. Heb iets van een 90€ of zo over... (maar loon wordt morgen gestort, dus meh.)

Bij Belfius gedaan hetgeen Janus had vermeld. Eventjes moeten bellen om binnen te geraken (10 minuten). En dan aanvraag gelanceerd aan mijn bankkantoor via mail waarna ik 30 minuten later de bankdirecteur aan de lijn had om het te regelen. En of ik iets kon versimpelen door al de overschrijving zelf te doen van de spaarrekening naar de zichtrekening.

Dat is blijkbaar de magic threshold. Die 2.5 die je al meer dan een half jaar links en rechts kunt vangen, die moesten we niet hebben. Of de 4% bij Cera of andere cooperatieven waar je nog wat speelgoed krijgt af en toe.

Ik heb vorig jaar nog op een 5.6% obligatie ingetekend die op 3y liep, Vandemoortele.

Nee, de 2.81% staatsbon die een financieel experimentje is, dat moeten we allemaal hebben.

Weird.

Of zonnepanelen die 5-6-7-8-9-10% rendement opbrengen. Of whatever andere dingen. Juichen voor 2.81. Maar 1 woord voor. Weird.
Is gewoon reclame voor gemaakt. Je moet daar niets speciaals voor doen of voor kennen. Men heeft in gedachten nog de 0.1% die men jaar en dag gekregen heeft de laatste jaren. En dan voelt 2.8% netto gewoon goed aan voor hetgeen wat je anders ook gewoon zou laten doen op uw spaarrekening. Met daarnaast het feit dat er een mogelijkheid bestaat om erin te investeren zonder echt gedoe en met een transparant maar ook laag kostenverloop.

De investeringen in al die andere zaken zijn gewoon niet zo breedgekend noch zo relatief risicovrij en op korte duur. Dus niet iets waar als je u beslist dat je daar 4 -7 j vast aan die beslissing zit. En dat is voor veel mensen het overwegen waard.

Ongekend is nu eenmaal onbemind. En uiteindelijk komt voor een mens die er geen rotte bal van kent het logischerwijze een pak zekerder over om geld te pompen in iets van de staat dan van een bedrijf. Ongeacht of het een mastodont van een bedrijf is.
Voor de rest heb ik niet direct iemand zien juichen. Ook het feit dat er wat is het 12+ miljard ernaar toe versjast wordt is geen teken van juichen. Maar gewoon van het gat in de markt dat er is voor banken om hier een deftige poot in op te zetten als basis dienstverlening zonder dat men hierin echt met allerlei beheerskosten of whatever moet beginnen. Maar ik begrijp natuurlijk perfect waarom men dit doet. Uiteindelijk indexeren hun kosten en uitgaven ook en het is nu ook niet alsof hun personeel gratis werkt of hun materiaal en infrastructuur geen geld kost.

Toch ook maar ingetekend via de website van 't agentschap. Ging verrassend makkelijk eigenlijk.
Heb eerst nog zitten kijken naar die nieuwe termijnrekening van Axa (omdat ik er klant ben), maar vond er nergens info over, enkel in nieuwsartikels. Ging dat niet gewoon mogelijk zijn via homebanking?

Weird.

Voor de juiste doelgroep is het een goed product.
Korte looptijd, praktisch nulrisico en vooral een lage instapdrempel. Natuurlijk kan je meer yield krijgen elders, dit doe ik ook.

Wat mij vooral stoort zijn de betweters en 'financial influencers' op twitter etc. die de mensen dom verklaren omdat ze bvb niet gaan voor een duitse nulcoupon. Mooie rekensommetjes maken maar toevallig nooit TOB en commissies mee rekenen. Bij kleinere orders mag je ook dichter bij de ask gaan zitten. Uiteindelijk is het verschil zo groot niet meer, tenzij je met zes cijfers werkt ;) IMO is dit de moeite niet voor een leek.

Ik denk dat het succes mss ook aan de oudere generaties te danken is, heb al meerdere verhalen gehoord van grootouders die er 100k op zetten. Vroeger waren mensen meer bekend met de staatsbons, toen de (nominale) rentes hoger waren.

Daarnet langs het kantoor van Argenta gepasseerd ivm hun termijnrekening. De potentiële klanten zaten buiten op de vensterbank te wachten omdat het kantoor bomvol mensen stond om in te tekenen…

Zondag had ik online ingetekend via Belfius, dit zie ik op m'n Belfius app...Uw intekening met ordernummer .... is uitgevoerd. Dat betekent dat op 04/09/2023 een bedrag van ...EUR verrekend wordt op uw rekening

😏 toch maar eens bellen indien het donderdag niet van de rekening is. Kunnen ze bij de staat niet kijken naar het moment dat er ingetekend is, aangezien er wellicht heel wat stortingen (wellicht) te laat gaan aankomen.

Zondag had ik online ingetekend via Belfius, dit zie ik op m'n Belfius app...Uw intekening met ordernummer .... is uitgevoerd. Dat betekent dat op 04/09/2023 een bedrag van ...EUR verrekend wordt op uw rekening

😏 toch maar eens bellen indien het donderdag niet van de rekening is. Kunnen ze bij de staat niet kijken naar het moment dat er ingetekend is, aangezien er wellicht heel wat stortingen (wellicht) te laat gaan aankomen.
Waarom teken je eigenlijk in via Belfius als het gratis is wanneer je het rechtstreeks op de website van de overheid doet?

In vergelijking met hetzelfde bedrag op te halen op de internationale markten: doet de staat hier nu eigenlijk een voordeel bij?

Bij Bolero zijn er 25 euro kosten per schijf van 10.000 euro voor obligaties op de secundaire markt. Iemand een alternatief?
Ik heb ook een account bij Lynx, maar daar kan ik blijkbaar die duitse staatsbon niet aankopen

Terug
Bovenaan