EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
De ploeg van gisteren zal wellicht wel de basisploeg voor tegen Rusland zijn, vermoed ik. Defensief stond het wel goed. Denayer is op zich wel gewoon een secure verdediger - ook met wat meer snelheid dan de oudjes. Centraal tussen Alderweireld en Vertonghen/ Vermaelen draait die prima mee. Vermaelen, altijd al fan van geweest, acht ik intrinsiek wel beter, maar de vraag is of je hem al van de eerste match moet inzetten en of niet verstandiger is eerst te opteren voor een wisselrol met Denayer/ Vertonghen (die ook af en toe kwaaltjes begint te hebben).

Aangenaam verrast gisteren ook door het middenveld. Dendoncker is geen Witsel, maar toch al veel bedrijviger, vooral in het hoog druk zetten. Ik vermoed door de patron-rol van Tielemans. Die is, in vergelijking met tegen Griekenland, voetballend niet het dubbel van Praet (ook een mooie, slimme voetballer), maar qua persoonlijkheid en communicatie zeker wel. Met hem staat er iets. Ongeacht of De Bruyne op tijd genezen is of niet, Tielemans zal er staan. En terecht. Ook altijd liefhebber van dieptepasses. Daar zie ik er liefst zo veel mogelijk in de ploeg die dat kunnen.

Flanken waren ietsje minder. Chadli was wel op niveau, maar defensief toch iets te laks. Zeker in de eerste helft liet hij toch veel ruimte in de rug. Daardoor kon Castagne zich aan de andere kant (door het dieper terugzakken) niet altijd goed laten betrekken in het spel. Sowieso mag er m.i. meer variatie van flanken inzitten. Zowel tegen Griekenland als gisteren was de linkerflank veruit de meest bedrijvige.

Dat komt misschien ook wel door de pocketspelers: Carrasco is momenteel beter dan Mertens. An sich vind ik Carrasco nog altijd beter als pure buitenspeler in bv. een 4-3-3. In de dribbel vertraagt hij te vaak het spel en dribbelt zich ook te vaak vast. Maar hij is wel gewoon bedrijvig, en dat lukt er af en toe wel iets. Mertens was op dat vlak maar povertjes.

Dus de ploeg van gisteren maar dan liefst een De Bruyne of waarom niet Doku in de pocket achter Lukaku? Doku heeft echt stappen gezet bij Rennes. En die z'n snelheid, da's echt iets waar verdedigers van wakker liggen, denk ik.

Verder wel mee eens dat Lukaku wat minder moet sakkeren. Hij deed dat trouwens in fases waar hij zelf of niet goed stond (2x achter z'n man en dus gedekt) en 1x zelf een slechte pass af (op Doku). Ik weet trouwens niet zo zeker of andere spelers daar beter van worden. Er zijn tig andere manieren om je medespelers wakker te schudden en te motiveren om beter te doen, en als je het dan toch zo doet, doe het dan als je zelf in die fase geen fout maakt. Dat gezegd zijnde, speelde die natuurlijk weer een sterke match. Enorm geëvolueerd als meevoetballende spits en die zijn fysiek blijft echt bewonderenswaardig - als je ziet met hoeveel mankracht die Kroaten eraan hingen, zonder succes. Enige wat ik me afvraag is of Lukaku fris gaat blijven: bij Inter zowat alles gespeeld, en ook nu weer de volle 90 minuten.. Bij een 2 of 3-0 voorsprong in een groepsmatch op minuut 70 zou ik toch al eens een Benteke of Batshuayi brengen.
Chadli zei wel dat ze een nieuw systeem uitprobeerden in balverlies, waarbij hij zich meer als een middenvelder mocht gedragen van Martinez

Chadli zei wel dat ze een nieuw systeem uitprobeerden in balverlies, waarbij hij zich meer als een middenvelder mocht gedragen van Martinez
Mja. Dat zal misschien ook zo geweest zijn omdat Kroatië een meer bemand middenveld had. Op zich niet onlogisch, maar de moeilijkheid zit er dan natuurlijk wel in dat je verdediging snel moet kunnen kantelen (naar een 4-mansdefensie) en tegen snelle (flank)aanvallers is dat niet altijd gemakkelijk. Hoe dan ook, met Castagne op rechts hebben we wel een echte verdediger, op links met Hazard of Chadli hebben we dat niet dus ik begrijp de keuze wel.

Castagne is op links echt beduidend minder gevaarlijk, bijna al zijn goals en assists kwamen vanop rechts bij Leicester.

Ik vind dat Thorgan het daar eigenlijk lang niet slecht doet, geeft mij een betere indruk dan Meunier momenteel.
Ik volg!
Uiteindelijk heb je met deze kern sowieso een mindere flank qua wing back. Dan moet je idd kiezen tussen Castagne - Meunier en Thorgan - Castagne. Ik geef toch ook liever de voorkeur aan de tweede dan aan de eerste, waar beide flanken eigenlijk ondermaats zijn. Want ik verwacht eerlijk gezegd echt niet dat Meunier op 2 weken tijd plots op zijn oude niveau gaat staan.

Voor mij wordt het dit:

Lukaku
Carrasco De Bruyne
Tielemans Dendonker
Thorgan Castagne
Vertonghen Denayer Alderweireld
Courtois

Met dan Witsel op Leander zijn plaats eens die terug in orde is.
Carrasco meer op de flank dan De Bruyne, in een wisselwerking met Thorgan. Tielemans als diepgezakte spelverdeler om alles te lanceren, KDB tussen de linies voor de laatste pas, Castagne zijn lijn af en Lukaku om ze binnen te werken.
E. Hazard en (vooral) Doku als jokers in de laatste 20 minuten om vermoeide verdedigers af te straffen en eventueel Benteke-Lukaku en de lange bal als het écht niet anders kan (en nodig is)
De rest van de kern bezie ik eerder als vervangers bij kwetsuren en schorsingen. Laat ons dus ook hopen dat die niet veel gaan voorvallen want quasi elke vervanger is, met alle respect, een serieus kwaliteitsverlies in mijn ogen.

Best aanvallend maar Dendonker loopt heel wat gaten toe, achteraan zouden ze ervaren genoeg moeten zijn om heel veel op te kuisen en we hebben nog steeds 1 vd beste keepers ter wereld in de goal staan ook dus dat zou los moeten lopen.

Ik zie Castagne ook liever op rechts, hoor. Die heeft een goeie voorzet met zijn rechter.

Blijft natuurlijk (al jarenlang) erg jammer dat we geen goede linksvoetige back hebben. Of gewoon iemand die met links een voorzet kan trappen...
Maar idd, Thorgan Hazard doet het wel ok daar. Is in ieder geval een speler die veel loopt, wat wel nodig is voor die positie.

Intrinsiek kan Eden Hazard natuurlijk wel met links voorzetten (toevallig net nog eens samenvatting België-Japan bekeken, goal Fellaini was op voorzet van E. Hazard met links)

Echt, stop met dat Lukaku bashen. Je kan zeggen wat je wilt; maar zijn statistieken spreken boekdelen. Moest die trap tegen de kruising er wel in gezeten hebben, was het een van de mooiste goals ooit.
Ondanks de stats kan je u natuurlijk blijven ergernissen aan zijn lichaamstaal

Of gewoon een zwaar foute inschatting van Lazio. JL heeft immers NOOIT teken gegeven van "goed genoeg" te zijn. Die teert imo echt op de naam.

Werd in de jeugd van Anderlecht toch ook als groot talent gezien.

Blessures en mentaliteit toch een ferme invloed gehad op het benutten van zijn oorspronkelijk potentieel.

Als Lukaku klaagt is hij in vorm, als hij dat niet doet gaat het niet goed ermee.
Had beter ook na 75 naar de kant gegaan voor een Benteke ofzo ( was de laatste matchen goed op dreef bij Palace ).
Zie ook liever Castagne dan Meunier voor de moment.
Mertens zijn vorm zit ook niet bepaald ok.
Hazard, tja. Thuis laten zou geen goed signaal zijn zeker?

Carrasco-Lukaku-De Bruyne
Thorgan-Tielemans-Dendoncker-Castagne
Vertonghen-Denaeyer-Alderweireld
Courtois
Ik zie de Bruyne eigenlijk liever een rij lager omdat hij dan meer aan de bal komt maar Tielemans heeft ondertussen wel bewezen dat hij dat ook goed doet. Het zou zonde zijn om hem naast De Bruyne te zetten. Dan gaat Tielemans vooral moeten werken en niet op zijn kwaliteiten worden uitgespeeld, iets wat Dendoncker meer dan behoorlijk doet en die blijft lopen en heeft gestalte.
Onze flankverdedigers zijn het zwakke punt. Ik heb het ECHT NIET voor Thorgan.. Maar hij is de beste op die plaats momenteel, ook al heeft Chadli mij wel positief verrast, tegen grote ploegen die vaak op stilstaande fases scoren zou ik Chadli zetten voor zijn gestalte. Castagne is veel secuurder dan Meunier die duidelijk niet in vorm is.
Vertonghen en Alderweireld zijn een zekerheid. Denaeyer mag wel enkel centraal staan, want mandekken kan hij helemaal niet.

Lukaku is echt wel ne zotte spits :) Dat wordt DE MAN van ons EK

Ik gok op Tielemans als Dé man van ons EK
Dat mag natuurlijk ook, maar als Tielemans DE man wordt dan denk ik toch dat het met assists aan Lukaku zal zijn en scorende spitsen krijgen over het algemeen meer lof.

Mij maakt het niet uit. Tielemans zal het idd ook goed doen.

Tielemans ook de man van de toekomst lijkt me. Wanneer de rest op pensioen is, wordt hij heel belangrijk op het middenveld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan