De ploeg van gisteren zal wellicht wel de basisploeg voor tegen Rusland zijn, vermoed ik. Defensief stond het wel goed. Denayer is op zich wel gewoon een secure verdediger - ook met wat meer snelheid dan de oudjes. Centraal tussen Alderweireld en Vertonghen/ Vermaelen draait die prima mee. Vermaelen, altijd al fan van geweest, acht ik intrinsiek wel beter, maar de vraag is of je hem al van de eerste match moet inzetten en of niet verstandiger is eerst te opteren voor een wisselrol met Denayer/ Vertonghen (die ook af en toe kwaaltjes begint te hebben).
Aangenaam verrast gisteren ook door het middenveld. Dendoncker is geen Witsel, maar toch al veel bedrijviger, vooral in het hoog druk zetten. Ik vermoed door de patron-rol van Tielemans. Die is, in vergelijking met tegen Griekenland, voetballend niet het dubbel van Praet (ook een mooie, slimme voetballer), maar qua persoonlijkheid en communicatie zeker wel. Met hem staat er iets. Ongeacht of De Bruyne op tijd genezen is of niet, Tielemans zal er staan. En terecht. Ook altijd liefhebber van dieptepasses. Daar zie ik er liefst zo veel mogelijk in de ploeg die dat kunnen.
Flanken waren ietsje minder. Chadli was wel op niveau, maar defensief toch iets te laks. Zeker in de eerste helft liet hij toch veel ruimte in de rug. Daardoor kon Castagne zich aan de andere kant (door het dieper terugzakken) niet altijd goed laten betrekken in het spel. Sowieso mag er m.i. meer variatie van flanken inzitten. Zowel tegen Griekenland als gisteren was de linkerflank veruit de meest bedrijvige.
Dat komt misschien ook wel door de pocketspelers: Carrasco is momenteel beter dan Mertens. An sich vind ik Carrasco nog altijd beter als pure buitenspeler in bv. een 4-3-3. In de dribbel vertraagt hij te vaak het spel en dribbelt zich ook te vaak vast. Maar hij is wel gewoon bedrijvig, en dat lukt er af en toe wel iets. Mertens was op dat vlak maar povertjes.
Dus de ploeg van gisteren maar dan liefst een De Bruyne of waarom niet Doku in de pocket achter Lukaku? Doku heeft echt stappen gezet bij Rennes. En die z'n snelheid, da's echt iets waar verdedigers van wakker liggen, denk ik.
Verder wel mee eens dat Lukaku wat minder moet sakkeren. Hij deed dat trouwens in fases waar hij zelf of niet goed stond (2x achter z'n man en dus gedekt) en 1x zelf een slechte pass af (op Doku). Ik weet trouwens niet zo zeker of andere spelers daar beter van worden. Er zijn tig andere manieren om je medespelers wakker te schudden en te motiveren om beter te doen, en als je het dan toch zo doet, doe het dan als je zelf in die fase geen fout maakt. Dat gezegd zijnde, speelde die natuurlijk weer een sterke match. Enorm geëvolueerd als meevoetballende spits en die zijn fysiek blijft echt bewonderenswaardig - als je ziet met hoeveel mankracht die Kroaten eraan hingen, zonder succes. Enige wat ik me afvraag is of Lukaku fris gaat blijven: bij Inter zowat alles gespeeld, en ook nu weer de volle 90 minuten.. Bij een 2 of 3-0 voorsprong in een groepsmatch op minuut 70 zou ik toch al eens een Benteke of Batshuayi brengen.