Knock-outfase (1/8 finales tem finale)

Portugal ja?

Veelzeggend dat Spanje hier met half het Baskenland in de gelederen het EK pakt. Kwalitatief verre van de beste kern, maar gewoon quasi het enige land met een duidelijk idee.

Southgate out. Hoe je zo gaat terugkrabbelen na die 1-1 is echt onbegrijpelijk.
Daar was ik mis.

De enige terechte winnaar (gelukkig). Een eindtoernooi is toch iets waar ik als liefhebber steeds naar uitkijk, maar dit was een EK dat ik graag snel vergeten. Zowel als neutrale liefhebber en als Belg. Zeer matig niveau en vol teleurstellingen.

Is die jongen ook niet fel overroepen?
Die verdient zijn status van ‘superster in wording’ toch totaal (nog) niet in mijn ogen.
Bellingham is gewoon niet de speler dat de meesten verwachten na al die goals. En al helemaal niet wat de pers van een engelsman bij Madrid daarbovenop nog eens denkt te moeten maken. Da's een aanvallende middenvelder, en in mijn ogen nog eerder het fysieke type dan het creatieve, die het afgelopen jaar uitzonderlijk veel scoorde bij zijn nieuwe ploeg. Het is geen Messi of Neymar of zo. En net zoals tegen Slovakije verbloemden die goals best veel in ettelijke matchen, waaronder die tegen Barcelona bijvoorbeeld. Vallen die goals dan eens niet en verliest de ploeg nog eens ook, dan blijft ge met zulke matchen achter ... terwijl dat die weinig verschillen qua prestatie dan de matchen waar wel gescoord wordt.

Echter als sympathisant van Barcelona respecteer ik hem wel bij Madrid, het is een speler voor de grote momenten en ploegen. Die mentaliteit is weinigen gegeven, laat staan zo natuurlijk en opvallend aanwezig, en op dat vlak is het zeker een Messi of Neymar. MAAR! Dat vond ik dit EK helemaaaaal niet het geval. Die stond zo arrogant op dat veld en geloofde precies zijn eigen hype. Neen he jong, ge zat aan de zwakke helft van de tabel en het was elke match krasselen als team terwijl ge individueel niet goed waart. Misschien even terug naar de basis in plaats van dat duiken en doen alsof ge de scripts schrijft, want dat type speler zijt ge niet. Wat niet wil zeggen dat hij niet een van de grootste namen in de voetbalwereld zijt, en Engeland is ook duidelijk Madrid niet. Maar kalmeer even.

Spanje verdiende winnaar etc, Rodri en Lamine Yamal allemaal goed en wel, maar zeker zozeer Fabian Ruiz en Olmo hun tornooi. En Nico Williams. Dan zitten we al aan de helft van één ploeg die als speler van het tornooi kunnen aanvoelen. Zonder geblesseerde wereldtop als Pedri en Gavi. Als Rice honderd miljoen waard is omdat ie best veel kan lopen, wat moet een onbekende Zubimendi dan kosten omdat die invalt en Rodri zijn taak sterk overnam? Een honderdste van de naambekenheid wil niets zeggen, of als ge Olmo kunt inbrengen voor Pedri ... dan lijkt ge mij een dikke kern te hebben. Het is nu ook niet dat ik onder de indruk was van Ezes of Konsas of Toneys als wisselspelers. Niemand is Frankrijk.

2e EK finale op rij verloren, dat zal blijven hangen bij de Engelsen.
Bwah, ik denk dat zij ook wel beseffen dat ze gewoon ontzettend veel geluk gehad hebben. Ze zijn eruit gegaan tegen de eerste fatsoenlijke ploeg die ze tegenkwamen. Met wat pech minder geluk was dat al veel eerder in het tornooi geweest.

Bwah, ik denk dat zij ook wel beseffen dat ze gewoon ontzettend veel geluk gehad hebben. Ze zijn eruit gegaan tegen de eerste fatsoenlijke ploeg die ze tegenkwamen. Met wat pech minder geluk was dat al veel eerder in het tornooi geweest.
2021 was hun moment. In eigen land een thuisfinale spelen tegen een matig Italië. Die moet je altijd pakken.

Deze finale was vooraf gezien al een vrij kansloze missie, Engeland is gisteren nooit dicht bij de titel geweest.

Mee eens. In 2021 had je bij Italië heel de tijd het gevoel dat die echt te pakken waren, dat het eigenlijk gek was dat die de finale haalden en nog eens wonnen. Terwijl je dit toernooi al vanaf de eerste matchdag het gevoel had dat Spanje een niveau hoger speelde dan al de andere ploegen.

Mee eens. In 2021 had je bij Italië heel de tijd het gevoel dat die echt te pakken waren, dat het eigenlijk gek was dat die de finale haalden en nog eens wonnen. Terwijl je dit toernooi al vanaf de eerste matchdag het gevoel had dat Spanje een niveau hoger speelde dan al de andere ploegen.
Sir.Killalot is het met Bart Goor eens. Stop de persen!

Spanje is in feite het enige land van de grote toplanden die op niveau speelden. Dan waren er enkele landen zoals Zwitserland die behoorlijk goed voetbal brachten, en vooral de z.g.n. toplanden die matig tot slecht voetbal brachten (Frankrijk, België, Engeland, Portugal, Italië, ...)

Ik weet niet of ze daar zelf zo over dachten (zou eigenlijk ook niet de juiste mentaliteit zijn voor de ploeg)

En ondanks dat ze de mindere waren van Spanje (zeker de 2e helft, de 1ste helft klopte hun plan wel), kwamen ze toch nog 1-1 langszij en had je zelfs 5 minuten het gevoel dat ze erop en erover gingen gaan. Ook na de 2-1 krijgen ze nog een reuzekans op de 2-2.

Ze waren dus toch dicht bij verlengingen (en strafschoppen). Ze zijn niet met 3-0 of 4-0 ingepakt.

Al bij al een matig tornooi. Te weinig echt goeie matchen. Te vaak nietszeggend Engels, Frans of Portugees gebrei. Te weinig gebruik makend van de eigen sterkte. Spanje deed dat gelukkig wel, al zijn er toch matchen geweest waar ook Spanje na een voorsprong plots niet meer ging voetballen. Die tegen Duitsland was uiteindelijk toch kantje-boordje, door de wissels na de 1-0. Wel goed dat dan uiteindelijk een wisselspeler de winning goal maakte, maar toch.

Zoals ik ook al in de groepsfase zei: spijtig dat er dit tornooi zo geen échte goalgetter of een écht goeie nummer 9 met x aantal goals topschutter werd. Leuk voor die 6 spelers die allemaal topschutter zijn, maar met slechts 3 doelpunten, staaft dat wel m'n bezorgdheid uit de groepsfase. Füllkrug had wel zo iemand kunnen zijn, maar ja... En Georgië was te groen zodat Mikautadze als rasechte '9' ook maar aan 3 goals geraakte.

Wél positief vond ik de buitenspeltechnologie. Maar dat staat dan in schril contrast met andere dubieuze VAR-beslissingen, die voornamelijk met hands te maken hadden. Én mss wel de grootste ergernis (en dat kwam gisteren mss wel tot een climax in de finale): het onnozele praatje voor elke corner of vrijschop, wat echt gewoon puur voor de show is, want er werd gewoon niets gefloten in de 16 tijdens zo'n fases. Toppunt was gisteren toen (ik denk) Stones op een corner Rodri gewoon vastpakt en over z'n knie werpt als ware het een judokamp op de komende Olympische Spelen in Parijs. Altijd penalty imo, maar de VAR mag in zo'n fases wss niet ingrijpen, tenzij het om flagrante vuistslagen genre Gilles De Bilde gaat.
Maar dan hoeft die onnozele parlé van de scheids vlak voor zo'n stilstaande fase ook niet, want in werkelijkheid mag je toch ongeveer alles doen in de 16, behalve ene z'n tanden uitkloppen.

Oh en Lamine Yamal, Nico Williams, Olmo en Fabian Ruiz was wel echt een genot om naar te kijken.
Defensief had ik zo geen enkele speler die me eigenlijk als echt sterk is bijgebleven. Saliba was wel goed, maar dat is geen verrassing natuurlijk.

6 op 10.
Pro's:
- Een toernooi in Duitsland was echt wel terug een verademing
- De uren waarop er gespeeld werd waren goed te combineren
- Eerste speeldag bracht open wedstrijden en veel (doelpunten)
- Mindere ploegen die me aangenaam verrasten (Georgië!)
- Midmid Meister was leutig om volgen met een hoog DIW-gehalte
- Minder gemekker op de scheids
- Deftige affiches is de knock-out fases
- Een meer dan verdiende winnaar

Contra's:
- Rode Duivels die zwaar hebben teleurgesteld, na de uitschakeling kon het me allemaal net iets minder boeien
- Geen beleving rond de RD (klote weer, geen dynamiek bij sporza, dramatische start van het toernooi met verlies)
- Angsthazen voetbal van Engeland, Portugal en Frankrijk
- VAR momenten die zeker op zo'n toernooi een grote hebben op het invloed op het resultaat
- Het contrast tussen de renners in TDF en die overbetaalde vedetten op het voetbalveld
- Vroeger was het beter: WK98: ik ken nog steeds die ploegen van toen. Wat een weelde in spitsen.. nu is het allemaal zo magertjes. Maar wellicht zal dat ook door de leeftijd komen

6/10, en dat laatste puntje is enkel door dat er nog eens toernooi een echt verdiende kampioen had.

De combinatie van slecht weer, slechte prestaties van de RD en de afgrijselijke omkadering van Sporza in hun kelder met een Karl, die voor geen meter meer geïnteresseerd was vanaf er in Frankrijk op een fiets is gestapt, zorgden ervoor dat er hier in eigen land eigenlijk 0,0 beleving was. Jammer want als je de beelden zag van de supporters in de Duitse steden leek het erop dat het daar wel echt een feest was, in tegenstelling tot in Qatar.

Voor de rest onthou ik vooral dat Frankijk en Engeland nog steeds mismeesterd worden door complete angsthazen en dat Martinez bewezen heeft dat de klagers op hem gelijk hadden maar dat zijn vervanger mogelijks nog slechter is. Gelukkig onthou ik ook dat je met positief voetbal ver kan geraken. Positieve verrassingen waren Georgië en Turkije en de 2 Alpenlanden. En uiteraard Spanje, dat van een saaie brei-club geëvolueerd is naar een topteam waar iedereen bang van moet zijn. En dan moet je rekenen dat 2 van hun grootste namen er nog niet bij waren.

Nu volgt er 2 jaar afwachten met een hoop vragen.
- Wat doet Tedesco met deze ploeg?
- Gaan KDB en Lukaku nog verder?
- Wordt Southgate vervangen door een coach die het potentieel wel uit die fenomenale kern van Engeland haalt?
- Hebben ze in Portugal even veel geduld met Bobby als hier?
- Doen Messi en Ronaldo nog mee op WK en welk niveau halen ze daar nog?

Ik dacht al dat ik die bekerdrager in de ceremonie van ergens kende.
giorgio-chiellini-luis-suarez-bite-biting_3790718.jpg

Alweer 10 jaar geleden. Gelukkige verjaardag, voor wie dit viert. :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan