Elektriciteitstopic

Neen, daar zorgt dit zinnetje voor in het arei (7.22).
Als je laadpaal die component niet blokkeert dien je wel beiden een type B te zetten.

Maar dan kan je beter naast je hoofddif een extra diff type B zetten enkel voor je laadpaal.

Mijn vraag was aan een controleur omdat ik deze diff wou plaatsen zodat het voor mijn vriendin duidelijk was dat deze voor de laadpaal van haar wagen was en had geen zin om 2 keer een diff te veranderen. Sinds juni mag dit dus.
jama, als uw laadpaal een 6ma DC detectie heeft moet je in de eerste plaats al geen type B zetten maar voldoet een type A.

Enkel dan als je meerdere palen zou plaatsen is het mogelijk dat de optelsom van lekstromen hoger wordt dan 6mA en dan heb je wel een type B nodig. (als die som >6mA kan dat de werking van die diff storen)

Die zin in het arei is om toe te laten dat je een kring naar 1 LP kan beveiligen met een type A (als er een DC beveiliging in de paal zelf zit).
Maar dat gaat ook niet meer op als je er meerdere zet.

Je plaatst enkel een type B differentieel als je ervan uit gaat dat er op dat punt een DC-component in de lekstroom kan zitten die de goede werking van een type A diff zou kunnen storen. Maar in dat geval kan diezelfde DC-component de diff stroomopwaarts uiteraard ook storen.

Heel die paragraaf 7.22 is in maart niet veranderd, die staat er in sinds november vorig jaar ongeveer.

Wat @aXl_ zegt is juist. Stroomopwaarts van een type B altijd ook een type B. Vanaf 2laadkabels of meerdere palen altijd type B verplicht. Diff in lp mag ook gebruikt worden als hoofddiff maar dan moet die minimaal 40A & verzegelbaar.

Wat @aXl_ zegt is juist. Stroomopwaarts van een type B altijd ook een type B. Vanaf 2laadkabels of meerdere palen altijd type B verplicht. Diff in lp mag ook gebruikt worden als hoofddiff maar dan moet die minimaal 40A & verzegelbaar.
Kan je dan het artikel zeggen en quoten? Want 4.2.4.3 is volledig herschreven en staat niets van in (tenzij ik er over lees)
Want sowieso leuk als zelfs de controle organismen het al tegenstrijdigheden geven. Hoe moeten installateurs het dan nog weten...

5.3.5.3
Beschrijft dit ook al niet...

153 keer differentieelstroombescherming in het arei en ik heb het niet gevonden dat dit moet.

Laatst bewerkt:
Voor een aardingspin aan te sluiten gebruik je een gewone 16mm2 VOB (in een buis)

Niets dat is toch behandeld tegen corrosie? Volgens het AREI:
Een aardingspiket van ≥ 1,5 m lang wordt schuin of verticaal inde grond gedreven met een minimum diepte van 2,1m. Meerdere aardpiketten kunnen in parallel geplaatst worden op voldoende afstand van elkaar.

De aarding baren kunnen op elkaar geslagen worden (Ø ≥ 14mm Cu of verkoperd staal).

Dit gebeurt d.m.v. de aardgeleider met een doorsnede van:

• 16 mm2 koper met bekleding tegen corrosie
  • 25 mm2 koperdoorsnede in andere gevallen
  • 50 mm2 alu of staal

Laatst bewerkt:
C8-DF92-C6-F920-4-A9-B-9-BAF-374-E64-B1-F593.jpg

Zo ziet onze elektrische boiler er uit in de kast. Dus met een relais die zorgt dat er enkel op nachttarief wordt verwarmd.

Wegens zonnepanelen wil ik nu echter exact het omgekeerde bereiken: niet meer ‘s nachts laden maar enkel overdag.
Idealiter maak je dat slim, en geef je aan te moeten verwarmen met de overschot aan elektriciteit, maar dat zal te veel werk zijn. De 80/20 regel in gedachte houdend wil ik dus een systeem dat hij elke dag vanaf een uur of 11 begint te verwarmen.

Ik vermoed dat ik dan best een schakelklok in de kast zet in plaats van die relais? En ook best eentje van 20A? Iemand die iets kan aanraden? Elektriciteit is niet bepaald m’n grote sterkte.

Zo ziet onze elektrische boiler er uit in de kast. Dus met een relais die zorgt dat er enkel op nachttarief wordt verwarmd.

Wegens zonnepanelen wil ik nu echter exact het omgekeerde bereiken: niet meer ‘s nachts laden maar enkel overdag.
Idealiter maak je dat slim, en geef je aan te moeten verwarmen met de overschot aan elektriciteit, maar dat zal te veel werk zijn. De 80/20 regel in gedachte houdend wil ik dus een systeem dat hij elke dag vanaf een uur of 11 begint te verwarmen.

Ik vermoed dat ik dan best een schakelklok in de kast zet in plaats van die relais? En ook best eentje van 20A? Iemand die iets kan aanraden? Elektriciteit is niet bepaald m’n grote sterkte.
Ofwel bestel je in gedachten houdend iets voor het in de toekomst "slim" te maken zoals een Shelly relais;

Ofwel neem je een tijdsklok zoals onderstaande. Deze heeft een astro functie en automatisch zomer/wintertijd dus zit je daar ook niet mee.

Ik zit in een situatie waar er een kabel naar het tuinhuis loopt. De kabel komt het huis uit onder een gegoten beton en komt weer naar boven in het tuinhuis, eveneens vanuit een gegoten beton.

Door onwetendheid/naïviteit is dat een gewone preflex buis met 3 "gewone" elektrische kabels in. Nu ben ik er net achter gekomen dat dit dus helemaal niet conform is om preflex onbeschermd in de grond te steken.

Hoe ernstig is zo iets? Moet ik dat proberen oplossen omdat het gevaarlijk is of zijn dat problemen voor binnen 10 wanneer dat materiaal vergaan is en we in het tuinhuis gewoon zonder stroom vallen?

Ik zit in een situatie waar er een kabel naar het tuinhuis loopt. De kabel komt het huis uit onder een gegoten beton en komt weer naar boven in het tuinhuis, eveneens vanuit een gegoten beton.

Door onwetendheid/naïviteit is dat een gewone preflex buis met 3 "gewone" elektrische kabels in. Nu ben ik er net achter gekomen dat dit dus helemaal niet conform is om preflex onbeschermd in de grond te steken.

Hoe ernstig is zo iets? Moet ik dat proberen oplossen omdat het gevaarlijk is of zijn dat problemen voor binnen 10 wanneer dat materiaal vergaan is en we in het tuinhuis gewoon zonder stroom vallen?
Ja, als uw isolatie degradeert springt uw (hoofd)differentieel. Met wat je daar hebt liggen is de kans daarop, op termijn groter.

Je krijgt het sowieso niet gekeurd. De ernst zal dus enkel afhangen van hoe zwaar jij daaraan tilt.

Hoe lang ligt die buis daar al? Je zou altijd eens een isolatiemeting kunnen laten doen en dan heb je tenminste al een idee van de staat van de geleiders in die buis. Is dat nog in orde en het ligt er al 30 jaar. Mja, moet je dan eraan gaan rommelen?

Praktisch gezien zou ik op die kring een bijkomende diff steken van bijvoorbeeld 10mA. Moest er een fout optreden heb je een kans (geen garantie) dat niet heel het huis plat gaat.

Wil je iets dat gekeurd geraakt dan zal je die geleiders moeten vervangen. Eventueel met een EXVB3G1.5, maar zelfs dat ga je waarschijnlijk nooit door die buis krijgen.

Ik zou me daar tbh niet al te veel zorgen over maken en geen overdreven kosten of tijd insteken.

Als je ziet wat mijn grootvader zaliger 50 jaar geleden zo los de grond heeft in gestoken, en tot op heden werkt dat nog perfect. De hedendaagse norm qua kabels is dan nog stukken beter dan indertijd. Voornamelijk UV licht is een probleem voor de isolatie, waardoor deze sneller gaat verduren.

Diff 10mA zou ik wel vermijden. Zeker als er nog wat tuinverlichting of een pomp ophangt kan je elke vijf voet die diff gaan opzetten.

Laatst bewerkt:
Je krijgt het sowieso niet gekeurd. De ernst zal dus enkel afhangen van hoe zwaar jij daaraan tilt.

Hoe lang ligt die buis daar al? Je zou altijd eens een isolatiemeting kunnen laten doen en dan heb je tenminste al een idee van de staat van de geleiders in die buis. Is dat nog in orde en het ligt er al 30 jaar. Mja, moet je dan eraan gaan rommelen?

Praktisch gezien zou ik op die kring een bijkomende diff steken van bijvoorbeeld 10mA. Moest er een fout optreden heb je een kans (geen garantie) dat niet heel het huis plat gaat.

Wil je iets dat gekeurd geraakt dan zal je die geleiders moeten vervangen. Eventueel met een EXVB3G1.5, maar zelfs dat ga je waarschijnlijk nooit door die buis krijgen.
Anderhalf jaar nog maar (nieuwbouw).
Het is mijn eigen schuld een beetje. Ik was onder de impressie dat de bouwfirma dat klaar had gelegd, gereed om in de grond te gooien. De grondwerker heeft dat daarna zonder vragen gewoon gedaan. Enja, nu die beton er over ligt aan start en einde is het dus redelijk permanent.

Voor alle duidelijkheid, de kabel lag dus al buiten toen er gekeurd is geweest. Daarna is die pas ingewerkt in de grond en binnenkort wil ik die effectief aansluiten in het tuinhuis door er 2 lichtpunten en een paar stopcontacten aan te hangen.

Voor mij geen ramp als dat binnen 10 jaar eens fatsoenlijk hergedaan moet worden wegens slijt, maar ik wil natuurlijk geen gevaarlijke situatie hebben.

Anderhalf jaar nog maar (nieuwbouw).
Het is mijn eigen schuld een beetje. Ik was onder de impressie dat de bouwfirma dat klaar had gelegd, gereed om in de grond te gooien. De grondwerker heeft dat daarna zonder vragen gewoon gedaan. Enja, nu die beton er over ligt aan start en einde is het dus redelijk permanent.

Voor alle duidelijkheid, de kabel lag dus al buiten toen er gekeurd is geweest. Daarna is die pas ingewerkt in de grond en binnenkort wil ik die effectief aansluiten in het tuinhuis door er 2 lichtpunten en een paar stopcontacten aan te hangen.

Voor mij geen ramp als dat binnen 10 jaar eens fatsoenlijk hergedaan moet worden wegens slijt, maar ik wil natuurlijk geen gevaarlijke situatie hebben.

Ja die grondwerkers stellen geen vragen dat hebben we zelf ook mogen ondervinden. Als je dat wilt herdoen zal het wel in opbouw moeten vermoed ik.

Kan je dan het artikel zeggen en quoten? Want 4.2.4.3 is volledig herschreven en staat niets van in (tenzij ik er over lees)
Want sowieso leuk als zelfs de controle organismen het al tegenstrijdigheden geven. Hoe moeten installateurs het dan nog weten...

5.3.5.3

153 keer differentieelstroombescherming in het arei en ik heb het niet gevonden dat dit moet.

Waarom is net hierboven uitgelegd… Kan het niet beter verwoorden dan @aXl_ dus ga ik er zeker ook geen tijd in steken. En al zeker niet voor jij.

Waarom is net hierboven uitgelegd… Kan het niet beter verwoorden dan @aXl_ dus ga ik er zeker ook geen tijd in steken. En al zeker niet voor jij.
Dus je hebt ongelijk maar kan het niet toegeven... Leuk zo leugens verkondigen.

Wat @aXl_ zegt klopt ook allemaal buiten het feit dat je niet meer sowieso een type B moet steken omdat je stroomafwaarts een B hebt steken. Hij was gewoon volledig aan het afdwalen, maar dat was mijn vraag niet.

Laatst bewerkt:

5.3.5.3

Beste,

Lees 5.3.5.3.f eens beter. Daar staat dit in:

f. Verstorende gelijkstroomcomponenten

Wanneer elektrisch materieel oorzaak kan zijn van een assymmetrische stroom door gelijkstroomcomponenten en het stroomafwaarts geplaatst is van een differentieelstroombeschermingsinrichting worden maatregelen getroffen opdat in geval van een aardfout, de gelijkstroomcomponenten in deze fout de werking van de beschermingstoestellen niet in die mate kunnen beïnvloeden dat de veiligheid in het gedrang komt. Dit is het geval voor bepaald elektrisch materieel dat halfgeleiderschakelingen bevat (dioden, thyristoren...).
Om dergelijke storingen te vermijden wordt een van volgende maatregelen getroffen :
− keuze van elektrisch materieel dat geen gelijkstroom voortbrengt die in staat is de werking van het beschermingstoestel te verstoren; dit is het geval voor toestellen met bediening door reeksalternaties of door
symmetrische fasecontrole;
− het elektrisch materieel dat gelijkstroom voortbrengt of gebruikt, wordt uitgevoerd volgens de regels toepasselijk op de klasse II;
− het elektrisch materieel dat gelijkstroom voortbrengt wordt gevoed via een scheidingstransformator;
− de differentieelstroombeschermingsinrichting is zo gebouwd dat haar werking gewaarborgd blijft bij het ontstaan van een isolatiefout met een verstorende gelijkstroomcomponent;
− de differentieelstroombeschermingsinrichting wordt geïnstalleerd samen en in coördinatie met een detectieapparaat voor residuele gelijkstroom die het elektrisch materieel uitschakelen bij het ontstaan van een isolatiefout met een verstorende gelijkstroomcomponent.

Dus je hebt ongelijk maar kan het niet toegeven... Leuk zo leugens verkondigen.

Wat @aXl_ zegt klopt ook allemaal buiten het feit dat je niet meer sowieso een type B moet steken omdat je stroomafwaarts een B hebt steken. Hij was gewoon volledig aan het afdwalen, maar dat was mijn vraag niet.
Leugens…

Internethero , net daarom vertik ik het mijn tijd te verdoen met gratis advies.

Een beetje beleefder graag tegen elkaar, zelfs over zo'n zaken kan je gewoon van mening verschillen zonder dat de andere een leugenaar is.

Als je een digitale meter hebt, kan je via de p1 poort sturen.

Een beetje beleefder graag tegen elkaar, zelfs over zo'n zaken kan je gewoon van mening verschillen zonder dat de andere een leugenaar is.
Het zijn geen meningen, maar het arei verhaal zou gewoon zwart of wit moeten zijn.

In dit geval is mijn installatie gekeurd, dus zal het wel mogen dat je een type B stroomafwaarts zet van een A.

@Eendraadsschema, staat er ook niet in. Ik ben mee met het verhaal als ik een type B MOET stroomafwaarts plaatsen dat deze tot helemaal boven moet meevolgen.
Maar echter MAG ik een type B plaatsen stroomafwaarts zonder dat dit nodig is. (In mijn geval nu want ik vervang de type A door B zonder dat er iets anders aan de installatie veranderde) en dus MAG ik ook stroomopwaarts een type A of B zetten.

Terug
Bovenaan