Elektriciteitstopic

Zijn de kleuren voor VOB draden ook verplicht te volgen voor interne bekabeling van de kast? Ik moet waarschijnlijk een 8-tal meter 4mm2 plaatsen intern en het lijkt me zo zot om daarvoor 4x2m blauw/bruin/zwart/grijs te moeten kopen.

Bij interne bedrading mogen de 3 fasen dezelfde kleur hebben (vb zwart). Als er een N is moet deze blauw zijn.
Er wordt enkel gesproken over de kleuren die het NIET mogen zijn.

Bron: Zie Arei van Vincotte p14 (p8 van de PDF)
https://www.vincotte.be/home/assets...e-huishoudelijke-elektrische-installaties.pdf

Indien er geen nulgeleider is, mag de blauwe geleider als fasegeleider gebruikt worden. Vinçotte stelt voor om altijd een blauwe geleider te gebruiken in tweepolige stroombanen, zelfs als er geen nulgeleider is (net 3 x 230 V), zodat achteraf gemakkelijk omgeschakeld kan worden naar een net 230/400 V.

Geel-groen is altijd exclusief voor aarding, aarding moet geel-groen en geel-groen moet aarding zijn.
Als er een N is: Nul moet niet blauw zijn, blauw moet wel Nul zijn.
Als er geen N is: doe maar op
Bepaalde kleurenindicaties zijn eerder gebruiksgewoonte of industriestandaard en geen echte wetgeving. bvb Bruin = L1, zwart = L2, grijs = L3 of wit vr gestuurde spanning, oranje = vreemde spanning, zwart en rood zijn laagspanning +en -
Bepaalde kleuren (geel en groen dus) worden tegenwoordig wel nog zelden gebruikt, om verwarring met PE te vermijden.
Als ge een meerfasig bord in 1 kleur wilt kableren is bruin of vooral eigenlijk zwart gebruikelijk (met blauw vr N dan natuurlijk)

Zo een kastje waar alles in het zwart is, geweldig!
Vermogen, laagspanning en alles daartussen in zwart, zoek dan maar eens iets uit :P

Zo een kastje waar alles in het zwart is, geweldig!
Vermogen, laagspanning en alles daartussen in zwart, zoek dan maar eens iets uit :p
En dan ook nog eens met oude 5G kabels waar er een bruine, 2 zwarte en een blauwe in zit.
Waar je dan niet meer aan het begin van de ontmanteling kan kijken om de algemene regel "zwart naast blauw is grijs" toe te passen.
Zo plezierig.

Zou hier op termijn tv tegen de muur willen hangen en een kabelgoot in de muur steken. Zou een gewone kabelgoed voldoende zijn, bv 50x20mm? Een apart stopcontact ook ineens voorzien of mag de voedingskabel mee in die goot?

Zou hier op termijn tv tegen de muur willen hangen en een kabelgoot in de muur steken. Zou een gewone kabelgoed voldoende zijn, bv 50x20mm? Een apart stopcontact ook ineens voorzien of mag de voedingskabel mee in die goot?
50x20mm gaat niet werken. HDMI en voedingskabel is al dikker dan dat.
Zoals hierboven aangegeven, een PVC buis met 45 graden bocht is de gemakkelijkste oplossing.
Wat ik meestal doe bij klanten is een rode flex van 50 in de muur steken, en dan achteraf mooi gelijk afsnijden met de afgewerkte muur.

Meeste nieuwere modellen laadpalen hebben een geïntegreerde Diff type B 30mA, of toch 'de deftige laadpalen op de markt'.
Je hoeft met dergelijke laadpalen dus niet achter elke laadpaal een Type B meer te zetten zolang het begin van je installatie beveiligd is met een diff 300mA, tenzij je ze echt volledig apart wil beveiligen natuurlijk...

Meer info over de mogelijkheden : https://www.techlink.be/media/73175...-b-voor-laadpunten-elektrische-voertuigen.pdf

Hier is het zo door de keuring geraakt, hoewel m'n diff type B dus niet nodig was, gezien de laadpaal zelf al voorzien is.

Code:
Automaat 50A > Diff type A 63 300mA > Diff type B 40A > Automaat 32A > laadpaal (met ingebouwde type B diff)

In parallel met de Diff type A 63 300mA > Automaat 40A > Diff type A 40A > huishoudelijke installatie

Klopt niet wat je zegt. Een geintegreerde dsi type B moet stroomopwaart beveiligd worden met een ADSI type B. De meeste laadpalen die ik al gekeurd heb hebben deze niet geinteegeerd. Wel is het zo dat een type A ook ok is indien je geen geintegreegde hebt.

Zoals hierboven aangegeven, een PVC buis met 45 graden bocht is de gemakkelijkste oplossing.
Wat ik meestal doe bij klanten is een rode flex van 50 in de muur steken, en dan achteraf mooi gelijk afsnijden met de afgewerkte muur.

Als het echt moet vanwege plaatsgebrek kan je die voedingskabel nog in twee snijden en dan een stuk eerdoor om weer te splicen.

Er bestaan ook mini HDMI kabels met een adaptertje terug naar standaard hdmi

Platte dampkapbuis van 100x50 of 110x55 met 2 bochten van 90°. Zo is het hier, en ineens proper afgewekt. geen probleem met voedingsstekkers, HDMI's of andere kabels. Past er allemaal vlotjes in.
verkrijgbaar in iedere DHZ: https://www.gamma.be/nl/assortiment...htbuis-110x55-mm-x-1m-kunststof-wit/p/B118051

Wat ik ook al bij iemand gedaan heb, (maar dat zal niet overal lukken), is door de muur heen boren, daar een opbouw kabelgoot verticaal geplaatst en 1m20 naar beneden terug door de muur heen. (bij die persoon was de keldertrap aan de andere kant van de muur en stoorde daar niet).

Laatst bewerkt:

Ik heb een 50x40mm voorzien. Dit zou toch meer dan groot genoeg moeten zijn voor die enkele kabels? De voedingskabels andere uiteinde (die in TV moet) geraakt toch met gemak door zo'n buis?

Ik vraag me gewoon af waarom zo klein mogelijk gaan.
Je bent toch al aan het slijpen en kappen, dat beetje extra kappen is nu geen moeite.

Maar, ja 50x40 zal wel werken

Eergisteren is ergens in de namiddag onze differentieelschakelaar voor natte ruimtes van 30mA uitgesprongen. Ik heb hem terug aangezet en sindsdien geen problemen meer gehad.

Ik heb de ronde door het huis gedaan en alle toestellen gecontroleerd maar niks gevonden. Nu herinner ik me wel dat er die dag gemeentewerken in de straat waren waarbij ze elektriciteit aftapten van een elektriciteitskast iets verderop.

Kan dit ervoor zorgen dat een differentieel uitschakelt?

Er stonden geen toestellen op in die periode? Die je sindsdien niet meer hebt gebruikt? Wij hadden onlangs voor dat we een lek hadden in onze vaatwasser (aan een T sensor), als je enkele uren wachtte leek alles weer OK (eens het water aan het lek terug was opgedroogd).

Niet dat ik kan herinneren of het heeft tussen toen en nu al opgestaan zonder problemen.

De boiler, spa en omvormer blijven actief, de vaatwasser en wasmachine hebben al gedraaid, alles heeft al opgestaan in de badkamer.

onreproduceerbare aardingsfouten. Niks plezanter om uit te zoeken 😐

Normaal gezien zit je verlichting ook op een (die?) 30mA dus het probleem zou ook in een lamp kunnen zitten.

Normaal gezien zit je verlichting ook op een (die?) 30mA dus het probleem zou ook in een lamp kunnen zitten.
Hier enkele maanden geleden ook een gehad. Het is een keer of 3/4 gebeurd, en daarna is het een keer gelukt om de zekeringen af te zetten, differentieel weer op en dan één voor één de zekeringen weer aangezet.

Bij de zekering van de dompelpomp was het prijs, de differentieel vloog er weer uit. De dompelpomp werkte overigens gewoon nog. Maar toch maar een nieuwe gezet uiteraard.

Hier enkele maanden geleden ook een gehad. Het is een keer of 3/4 gebeurd, en daarna is het een keer gelukt om de zekeringen af te zetten, differentieel weer op en dan één voor één de zekeringen weer aangezet.

Bij de zekering van de dompelpomp was het prijs, de differentieel vloog er weer uit. De dompelpomp werkte overigens gewoon nog. Maar toch maar een nieuwe gezet uiteraard.
Twee weken geleden gelijkaardig ook de 30mA eruit bij de zware regen. Probleem ook bij, ofwel de pomp in de regenwaterput, of deze in de grondwaterput. Bovenaan, net onder de deksels nog een schakelaar geplaatst om deze te kunnen uitschakelen (vb bij schoonmaken) Met de hevige regen was er zoveel water langs het deksel binnengelopen dat de put, incl schakelaar, volledig onder water stond.

Bij ons twee maanden om de 10 dagen een 30mA die tripte. Totaal onvindbaar.

Tot er na maand drie plots water uit een lamp in de kelder begint te lekken. Bleek dat er 8 meter verderop op het gelijkvloers een shell kraantje een héél klein beetje water lekte. Dat liep dan langs die waterleiding, tussen de buis en de isolatie van die alpex, tot waar die alpex isolatie een klein beetje gescheurd was omdat hij daar was vastgezet in de betonplaat. Vervolgens dan over de betonplaat tot het boorgat van de preflex van die kelderkamp.

Chance dat we van alles goede foto's hadden. 't ging over zo weinig water dat je zelfs aan de plakkerij niet kon zien dat die shell lekte.

Ja, de verlichting van de badkamer zit er ook op. De led drivers gecontroleerd op zolder.

Op die 1 keer na is het nog nog nooit gebeurd. Heb al gedacht om de spa en tuin op aparte differentielen te plaatsen. Dat zou het ook makkelijker maken welke eruit gaat. Ik zag er alleen tegenop omdat de zekeringskast vol zit en een extra moest plaatsen.

Tijd om actie te ondernemen maar.

Terug
Bovenaan