Elektriciteitstopic

Dat doe ik nu ook op die manier, enkel twijfel ik als het correct is volgens AREI

Waaraan twijfel je dan exact? Want ik zie het probleem precies niet echt. Als je nu echt goed wil slapen kan je altijd een paar WAGO klemmen plaatsen en die dan bonden onder elkaar. Van daaruit kan je dan je teleruptors voeden.

Als het toegelaten is 2 draden , zonder kabelschoen , in een voedingsinput te steken.
Maar aangezien jij het zo gedaan hebt en het is goedgekeurd , zal ik het ook op die manier doen.
Meest eenvoudige & proper op te lossen

Als het toegelaten is 2 draden , zonder kabelschoen , in een voedingsinput te steken.
Maar aangezien jij het zo gedaan hebt en het is goedgekeurd , zal ik het ook op die manier doen.

Juist opletten dat je VOB draad gebruikt. VOBST moet je met adereindhulzen afwerken en dan passen die twee draden niet meer in dat ene gat van de teleruptor

Geen probleem voor de keuring. Mvg een keurder.

Hoe zit het met de regelgeving rond kabels in bundel bij ondergrondse leidingen?

Wij gaan deze winter de vloerplaat van ons tuinhuis plaatsen en dus ga ik meteen de elektrische leidingen leggen. Ik heb momenteel twee PVC buizen van 110 die naar buiten lopen. Ik wil eentje ervan als reserve houden. Dat wil dus zeggen XVB of EXVB kabel samen met een signaalkabel en SFTP kabel door die ene buis. Ons huis is van nét voor het nieuwe AREI en ik heb dus nog ECA kabels op rol liggen die ik graag wil gebruiken.

Heb ik in het boek goed gelezen dat de cca regel voor kabels in bundel vervalt bij ondergrondse leidingen? Wordt daar bij keuringen een probleem van gemaakt?

Alles die samenligt vanaf 1+1 moet cca zijn,niet in muur en chappe. In muur en grond kan niemand kijken. Als jij nutuurlijk verklaart dat die kabel er al lag voor 01/06/2020 ben je in orde. Een rol 3g2,5 vob in fex die cca is kost 6x de normalele prijs. Kabels en flexen die slechter zij dan cca mogen wel 3m onder of boven de zekeringskasten samenkomen. Niet huishoudelijk ben ik streng voor zulke zaken,residentieel minder. Behalve dan bij 1 circuit keuringen zoals pv / batterij / laadpaal.

Laatst bewerkt:
Alles die samenligt vanaf 1+1 moet cca zijn,ook in muur zn chappe. In muur en grond kan niemand kijken. Als jij nutuurlijk verklaart dat die kabel er al lag voor 01/06/2020 ben je in orde. Een rol 3g2,5 vob in fex die cca is kost 6x de normalele prijs. Kabels en flexen die slechter zij dan cca mogen wel 3m onder of boven de zekeringskasten samenkomen. Niet huishoudelijk ben ik streng voor zulke zaken,residentieel minder. Behalve dan bij 1 circuit keuringen zoals pv / batterij / laadpaal.

Het gaat bij ons om buitenkabels in de grond maar die wel door één PVC buis naar binnen komen. Maar die PVC buis zit dan ook technisch gezien in de grond en mondt uit binnen drie meter van onze elektrische kast. De verwoording in Boek 1 is eerder verwarrend vind ik. Is een kabel die in een buis ligt onder de grond een ondergrondse kabel, of is daar nog een verschil met een kabel die zonder mechanische bescherming in de grond ligt.

Ik wil ten alle koste vermijden dat de keurder hier aankomt en gewoon karrement afgekeurd zegt, want dan heb ik miserie,

Afdeling 5.2.7. Keuze en gebruik ter beperking van de brandverspreiding
Onderafdeling 5.2.7.1. Algemeenheden
Moeten niet aan de eisen van de onderafdelingen 5.2.7.2. en 5.2.7.3. beantwoorden:
1. de samenstellende geïsoleerde geleiders van een kabel;
2. de geïsoleerde geleiders en de kabels van de stroombanen van een elektrische machine of toestel waarvan
het geheel gedekt is door een EU-conformiteitsverklaring;
3. voor de geïsoleerde geleiders en kabels die zijn geïnstalleerd (afzonderlijk of in bundel/laag) met de
volgende plaatsingswijzen:
- de geïsoleerde geleiders in buizen die in een onbrandbare bekleding met een minimale diepte van 3
cm zijn verzonken;
- de kabels, al dan niet in buis, die in een onbrandbare bekleding met een minimale diepte van 3 cm zijn
verzonken;
- de luchtlijnen met geïsoleerde geleiders;
- de ondergrondse kabels;
- de kabels geplaatst in met zand gevulde kanalen;
- de uiteinden van:
- ondergrondse kabels, of
- kabels geplaatst in met zand gevulde kanalen, of
- kabels, al dan niet in buis, die in een onbrandbare bekleding met een minimale inbouwdiepte van
3 cm zijn verzonken, of
- geïsoleerde geleiders in een buis die in een onbrandbare bekleding met een minimale
inbouwdiepte van 3 cm zijn verzonken,
aangebracht in openlucht of in opbouw, voor zover de lengte van deze uiteinden 3 m niet
overschrijdt en zij geplaatst zijn in een omgeving met normaal brandgevaar. Deze uitzondering van
de uiteinden is nochtans niet toegelaten:
- voor de geïsoleerde geleiders en de kabels in openlucht of in opbouw voor een aansluiting op een
laagspanningsverdeelnet;
- voor de aftakkingskabels, al dan niet in buis, in openlucht of in opbouw;
- voor de geïsoleerde aftakkingsgeleiders in een buis in openlucht of in opbouw.

Ik had al een paar duvels op dus er was een stukje mistypt. In uw geval is het dus conform. Het is een buitenkabel dus niet van toepassing. Een technise fiche van een kabel kan discussie vermijden en toegevoegd worden aan het dossier,maar hieft hier niet. Als jij ook verklaard dat je de kabel hebt getrokken voor 01/06/2020 valt hij ook nog onder de regels van het vorig arei.

Hoe zit het met de regelgeving rond kabels in bundel bij ondergrondse leidingen?

Wij gaan deze winter de vloerplaat van ons tuinhuis plaatsen en dus ga ik meteen de elektrische leidingen leggen. Ik heb momenteel twee PVC buizen van 110 die naar buiten lopen. Ik wil eentje ervan als reserve houden. Dat wil dus zeggen XVB of EXVB kabel samen met een signaalkabel en SFTP kabel door die ene buis. Ons huis is van nét voor het nieuwe AREI en ik heb dus nog ECA kabels op rol liggen die ik graag wil gebruiken.

Heb ik in het boek goed gelezen dat de cca regel voor kabels in bundel vervalt bij ondergrondse leidingen? Wordt daar bij keuringen een probleem van gemaakt?
Vraag die ik mij stel is of je effectief een keurder gaat laten komen omdat je één kabel naar uw tuinhuis hebt gelegd.
Want het gaat zuiver over correct materiaalgebruik, sectie van aders en beveiliging voor die aders.

Dat doe ik nu ook op die manier, enkel twijfel ik als het correct is volgens AREI
Uitleg via Livios:
Het AREI laat slecht twee geleiders toe per aansluitklem. Als er meer geleiders op een klem moeten aangesloten worden, moet er hiervoor een aangepaste verbindingsklem geplaatst worden, waar je al de geleiders op kan aansluiten.

bron: livios

2 VOB's kan je zonder probleem in 1 aansluitkooi klemmen.
Bij een dubbele VOBs(t) gebruik je best een dubbele eindaderhuls. (2 draden in 1 huls icm een krimptang)
voorbeeld

e ik mij stel is of je effectief een keurder gaat laten komen omdat je één kabel naar uw tuinhuis hebt gelegd.
Want het gaat zuiver over correct materiaalgebruik, sectie van aders en beveiliging voor die aders.
Keuring kadert in een volledige heropbouw van de kast dus wil ik alles laten meedoen.

Wat is de correcte manier volgens AREI om enkele drukknoprelais op dezelfde voedingsspanning te steken?
1 zekering 16A & wil daar 8 relais mee voeden. Ik dacht dat ik geen 2 draden in zelfde relais mocht steken , of geldt dat enkel voor zekeringen?
Dat mag gewoon hoor. Sterker nog de aansluitklemmen zijn gemaakt om twee aders te kunnen aansluiten.
Zowel op relais als op automaten.
Zie hieronder een foto van een hager automaat met quickconnect. Je ziet duidelijk dat er per fase twee aansluitingen zijn. Dat is niet omdat het niet mag :P
02quickconnectOK.jpg

Als er 2 ingangen voorzien zijn, is het duidelijk inderdaad. Op mijn schneider's is er maar 1 ;)

Volgende vraag ivm correct bekabelen: Ik heb 1 kast met zekeringen, 1 kast met teleruptors (verlichting & transfo laagspanning etc)
Wat is de correcte manier om de voeding tussen de kasten te leggen? Moet dat in kabelgoot? (XVB) ?
Mag ik in de zijwanden van de kasten een opening maken om kabels door te trekken of moet alles via boven/onderkant?

Als er 2 ingangen voorzien zijn, is het duidelijk inderdaad. Op mijn schneider's is er maar 1 ;)

Volgende vraag ivm correct bekabelen: Ik heb 1 kast met zekeringen, 1 kast met teleruptors (verlichting & transfo laagspanning etc)
Wat is de correcte manier om de voeding tussen de kasten te leggen? Moet dat in kabelgoot? (XVB) ?
Mag ik in de zijwanden van de kasten een opening maken om kabels door te trekken of moet alles via boven/onderkant?
Als de kasten vlak tegen elkaar staan mag je er openingen in maken.
In sommige kasten zijn er zelfs-voor geperforeerde delen in de zijkant die je dan kan uitslaan.

Natuurlijk afhankelijk wat voor soort kast je hebt.
Als heel het frame er mee af komt is dit niet mogelijk en moet je wel langs onder/boven. (bv Hager Vega)
Daarom is het handig om in zo'n situatie de kasten boven elkaar te zetten ipv naast elkaar

Is er hier iemand die iets van domotica afweet ? Ik heb hier een KNX installatie van Hager met 2 dim modules. (3 + 4) 6 van mijn lichtkringen zijn gewone kringen in de woonkamer etc, 1 lichtkring is voor de badkamer. Nu heb ik gemerkt dat die allemaal achter een automaat van 300ma zitten. De badkamer zou achter 30ma moeten komen. Worden deze dimmodules door een 1 of 2 automaten gevoed, en heb ik voor die ene kring in de badkamer dan een nieuwe dim module nodig ? Of moet ik dan 1 van deze modules achter een 30ma zetten en zodoende een paar gewone lichtkringen ook achter deze automaat ? Is dat toegestaan ?

Laatst bewerkt:
Is er hier iemand die iets van domotica afweet ? Ik heb hier een KNX installatie van Hager met 2 dim modules. (3 + 4) 6 van mijn lichtkringen zijn gewone kringen in de woonkamer etc, 1 lichtkring is voor de badkamer. Nu heb ik gemerkt dat die allemaal achter een automaat van 300ma zitten. De badkamer zou achter 30ma moeten komen. Worden deze dimmodules door een 1 of 2 automaten gevoed, en heb ik voor die ene kring in de badkamer dan een nieuwe dim module nodig ? Of moet ik dan 1 van deze modules achter een 30ma zetten en zodoende een paar gewone lichtkringen ook achter deze automaat ? Is dat toegestaan ?
Het niet echt een probleem als er andere zaken (die niet persé 'vochtig' zijn ook achter een 30mA diff staan.
Het gemakkelijkste zal zijn om de module waar je badkamer op hangt achter een 30mA te zetten.

Je kan ook een aparte dim module aanschaffen, die achter een 30mA zetten en daar dan enkel de badkamer op aansluiten maar zo'n dim module is niet goedkoop.

Hoe is de huidige situatie nu? 1 automaat voor beide modules of 2 automaten?

Het niet echt een probleem als er andere zaken (die niet persé 'vochtig' zijn ook achter een 30mA diff staan.
Het gemakkelijkste zal zijn om de module waar je badkamer op hangt achter een 30mA te zetten.

Je kan ook een aparte dim module aanschaffen, die achter een 30mA zetten en daar dan enkel de badkamer op aansluiten maar zo'n dim module is niet goedkoop.

Hoe is de huidige situatie nu? 1 automaat voor beide modules of 2 automaten?
1 automaat naar dim module 1(Hager TXA663A, 3 uitgangen) en deze doorgelust naar dim module 2 (Hager TXA664AN, 4 uitgangen met dus de kring van de badkamer op). Idd een aparte dim module is geen optie gezien de kostprijs van deze 2 modules al.

Dus als ik het goed begrijp kan ik ofwel op een andere automaat aansluiten waardoor alle 7 lichtkringen achter de 30mA zitten, ofwel ipv doorlussen, van module 2 naar een automaat achter 30mA. Zo zitten er ipv de 7 lichtkringen maar vier extra achter die 30mA ?

Edit: Merk wel dat die TXA664AN 4 verschillende ingangen heeft voor 230V. Ik zou dus in principe de laatste lus kunnen weghalen en de automaat op N4 / L4 aansluiten ?

Edit 2: of is dit alleen voor een meerfasige aansluiting zoals in de manual staat :)

Laatst bewerkt:

Welke Schneider automaten zijn dat dan? Want diegene die ik al bekabeld heb zijn gewoon voorzien voor twee aders.
Quasi elke automaat die ik me voor de geest kan halen trouwens.

Ligt eraan welke kasten je hebt maar de meeste zijn voorzien voor te koppelen met een koppelset.

1 automaat naar dim module 1(Hager TXA663A, 3 uitgangen) en deze doorgelust naar dim module 2 (Hager TXA664AN, 4 uitgangen met dus de kring van de badkamer op). Idd een aparte dim module is geen optie gezien de kostprijs van deze 2 modules al.

Dus als ik het goed begrijp kan ik ofwel op een andere automaat aansluiten waardoor alle 7 lichtkringen achter de 30mA zitten, ofwel ipv doorlussen, van module 2 naar een automaat achter 30mA. Zo zitten er ipv de 7 lichtkringen maar vier extra achter die 30mA ?
Het gemakkelijkste zal zijn om module 2 (waar de badkamer achter staat) los te koppelen, en die achter een nieuwe automaat te plaatsen, welke je natuurlijk achter de 30mA differentieel plaatst.
Dus dan zal de nieuwe situatie zijn: dim module 1 achter 300mA op automaat A en module 2 achter 300mA en 30mA en automaat B

Het gemakkelijkste zal zijn om module 2 (waar de badkamer achter staat) los te koppelen, en die achter een nieuwe automaat te plaatsen, welke je natuurlijk achter de 30mA differentieel plaatst.
Dus dan zal de nieuwe situatie zijn: dim module 1 achter 300mA op automaat A en module 2 achter 300mA en 30mA en automaat B
Ok denk dat dit dan de beste oplossing is idd. Thx a lot !

Terug
Bovenaan