Energieleveranciers

Ik heb momenteel Luminus basic fix van maart 2024, maar dit loopt in maart 2026 af.
Ik overweeg om over te stappen naar variabel, maar ik snap er niet al te veel van.

Ik twijfel tussen basic flex en maxx flex. Het verschil in eurocent per kwh is me wel duidelijk (maxx flex iets duurder). Maar al die informatie onder het deel "informatie over uw tarief" snap'k niet veel van. Als de prijzen ineens heel erg zouden stijgen, met welke van de 2 ben ik dan het beste af. Maxx of flex?

(Wil sowieso bij Luminus blijven, geen zin in gedoe om van leverancier te switchen).

Om een idee te geven, ik heb nu een totaalverbruik van 1397 kwh op een jaar (in maart komt er wel een EV) en ik heb geen zonnepannelen.
Om een mooie korting te krijgen, stap je best over naar een andere leverancier.

Tegenwoordig is dat allemaal mooi geregeld, lijkt me.

Je kan nu tekenen voor over te stappen in maart. De nieuwe leverancier regelt alles nadat je de aanvraag gedaan hebt.

Om een mooie korting te krijgen, stap je best over naar een andere leverancier.

Tegenwoordig is dat allemaal mooi geregeld, lijkt me.

Je kan nu tekenen voor over te stappen in maart. De nieuwe leverancier regelt alles nadat je de aanvraag gedaan hebt.
Thx, maar heb er toch ff geen zin in. Dit jaar ontzettend veel administratie gehad omwille van erfenisregeling. Kan er ff geen administratie meer bij hebben. Bij iedereen is zoiets altijd simpel, ik heb letterlijk met alles gedoe gehad qua leveranciers en contracten. Vandaar liever bij Luminus blijven.

Ik begrijp dat niet zo goed? Je hebt duidelijk genoeg ZP om een EV te laden en een mogelijkheid om te laden. Waarom zou je dat niet overwegen mocht je privé een auto moeten kopen om voor een EV te gaan? T'is toch een pak goedkoper om op kwh's te rijden?

Omdat een dieselauto nog steeds handiger is. 2x per maand tanken en klaar…
Ik doe zo weinig kilometers dat de brandstof component niet de doorslaggevende factor is.

Ik twijfel nog om een nieuwe te nemen of alles in de hypotheek te dumpen. Dan koop ik hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een diesel of benzine.

Iemand die enkel snachts zn auto laad zoals ik ? Ik zit best scherp bij energie.be maar mischien is er een provider die korting geeft voor nacht laders.

Ik zelf doe enorm veel kms. Denk totaal aan 8-9000 kw thuis laden per jaar. Kheb een 3.6kwp aan pannelen maar die zijn maar een druppel op de hete plaat ( want enkel sweekends thuis voor te ladenoverdag)

Met een gemiddelde maandpiek van 8,5 kw ..

Edit:Juist empower ontdekt van engie

Laatst bewerkt:
Iemand die enkel snachts zn auto laad zoals ik ? Ik zit best scherp bij energie.be maar mischien is er een provider die korting geeft voor nacht laders.

Ik zelf doe enorm veel kms. Denk totaal aan 8-9000 kw thuis laden per jaar. Kheb een 3.6kwp aan pannelen maar die zijn maar een druppel op de hete plaat ( want enkel sweekends thuis voor te ladenoverdag)

Afgelopen jaren ook continu 's nachts moeten laden, maar tegenwoordig meer op thuiskantoor en laad ik continu traag aan 2 ~ 3.6 kW vs enkel nacht aan 7,4 kW.
Al die speciale contracten maken weinig uit, je haalt er weinig voordeel uit.

Afgelopen jaren ook continu 's nachts moeten laden, maar tegenwoordig meer op thuiskantoor en laad ik continu traag aan 2 ~ 3.6 kW vs enkel nacht aan 7,4 kW.
Al die speciale contracten maken weinig uit, je haalt er weinig voordeel uit.
Idd. Kben dan maar overgestapt 😁. Het was toch precies de moeite vergeleken met concurrentie en mn huidige leverancier

Uiteindelijk had ik toch ingetekend met de groepsaankoop van elegant.
Vandaag mailtje van engie (huidige leverancier) die zich er gewoon overal onder/gelijk met zet.
Toch gekke praktijken allemaal 😅
Langs een kant zou ik zeggen foert, kans verkeken maar bij dezelfde blijven, tarieven gaan vanaf vandaag al in werking ipv vanaf januari etc misschien toch maar gewoon op ingaan.

Allez, ik heb zojuist mijn contract van basicfix maart 2024 ook opgezegd via mijnenergie.

Naar Engie -> +/- 5.9cent korting op de geadverteerde prijs (16,xx cent dag, 13,xx cent nacht). 69€ korting (vaste kost gratis) en pro rata berekening. Vast contract van 1 jaar.
Eneco was beter puur statsgewijs, maar als je ging kijken naar de voorwaarden moest je 1 jaar blijven of je was uw volledig voordeel kwijt.

Verschil is niet gigantisch. Ga van 67€/mnd naar geraamd 48€/mnd. Maar toch leuk.

Laatst bewerkt:
Allez, ik heb zojuist mijn contract van basicfix maart 2024 ook opgezegd via mijnenergie.

Naar Engie -> +/- 5.9cent korting op de geadverteerde prijs (16,xx cent dag, 13,xx cent nacht). 69€ korting (vaste kost gratis) en pro rata berekening. Vast contract van 1 jaar.
Eneco was beter puur statsgewijs, maar als je ging kijken naar de voorwaarden moest je 1 jaar blijven of je was uw volledig voordeel kwijt.

Verschil is niet gigantisch. Ga van 67€/mnd naar geraamd 48€/mnd. Maar toch leuk.
Als je graag op zeker speelt en een vast contract wil is dat een goede keuze. Misschien 1 tip. Met dit in gedachte. Je kan eventueel nog binnen de 14 dagen je contract annuleren of wijzigen naar de prijsfiche van december.

Als je graag op zeker speelt en een vast contract wil is dat een goede keuze. Misschien 1 tip. Met dit in gedachte. Je kan eventueel nog binnen de 14 dagen je contract annuleren of wijzigen naar de prijsfiche van december.
Idem.

Ik heb echter geen gas, enkel elektriciteit (warmtepomp). Dus impact gas is minder van tel ;). En gas lijkt ook geen enorme drijvende kracht meer te zijn achter de prijs van elektriciteit.

Zou dynamisch dan niet het goedkoopst zijn?

Idd. Kben dan maar overgestapt 😁. Het was toch precies de moeite vergeleken met concurrentie en mn huidige leverancier
Je bent goedkoper af met dynamisch energiecontract dan de empower.
Want je krijgt het gemiddelde van alle kwartiertijden van die maand en krijgt dan +-20% korting hierop.

's nachts laad je meestal op aan 5-9 cent.

Heb geprobeerd gas om te zetten van Luminus naar Engie.
Daar stond dan ineens mijn oud adres (vroeger had ik daar Engie), dus neem contact met Engie, vrij boertig met de mededeling dat ik mijn EAN nummer dan zelf verkeerd heb doorgegeven.
Zelfs na melding dat mijn huidig luminus contract en FLuvius de opgegeven EAN vermelden kon hen er niet van overtuigen. Heb de wissel dan maar geannuleerd... Enfin, heb daar voor teruggebeld, ik vroeg vriendelijk het contract te annuleren om het uit te zoeken en die aan de telefoon wou dat niet doen...
Ondertussen Fluvius gecontacteerd, mijn EAN is wel degelijk juist. Zal dan maar bij Luminus blijven zeker...

Gas: 3,42 variabel of 3,94 vast.
Op 7a8000kWh dus een 40€ verschil wat niet veel is.
Twijfel, dacht altijd dat de verschillen groter waren.
Wat is interessant tegenwoordig?

Ondertussen overgestapt van Engie Flow naar Eneco, maar heb al heimwee. Elektriciteit dat niet lijkt opgezet, digitale meters die niet herkend worden dus nog geen maandelijkse rekeningen, kan de app niet gebruiken,...

Terug
Bovenaan