Energieleveranciers

Wat bedoel je precies met 'net als je contract eindigt' ? Een contract loopt toch steeds door dus hoe zou je dat in praktijk doen ?

Thanks voor de info trouwens

Uw contract heeft een bepaalde duurtijd. Of de promotie heeft een bepaalde duurtijd. Na die duurtijd wordt dit "stilzwijgend" verlengd aan dezelfde voorwaarden.

Ik zit nu bij Luminus met een vast tarief.
Na de V-test te doen raadt men mij Eneco en Engie voornamelijk aan met variabel tarief.
Na het bekijken van de berekeningen zitten er ook enkel promo's bij waardoor het toch wel veel scheelt op jaar. (+/- 300/jaar)
Dit geeft wel een vertekend beeld doordat het vooral de promo's zijn die het aantrekkelijk maken om de veranderen en niet echt de tariefprijs.

Ikzelf sta niet echt te springen voor een variabel tarief.
Heeft iemand hier een inzicht in?

Opmerking: Zelfs met vast tarief kom ik ook uit bij Eneco en Engie.

Het grootste verschil in het contract kwam door het aanbod van de korting. Maar die korting is niet van toepassing door bij dezelfde firma te blijven. Ik ben ook gegaan van Luminus naar Engie. En potentieel binnen een jaar weer terug. Toch zolang het fenomeen blijft duren. Toch voor zolang dat een minoriteit switcht.
Vrijstelling van het vaste tarief en korting van +/- 30% op de energieprijs heeft nu eenmaal een significante impact. Ook al heb ik zonnepanelen.

Ik heb gekozen voor een vast tarief. Ik ben geen grote voorstander van variabel (en met mijn huidig contract zal ik +/-50€/mnd betalen voor mijn energieverbruik - dus klagen kan ik echt niet doen). Maar het zou potentieel nog iets voordeliger kunnen zijn met variabel.
Echter heb ik liever een zekere kost boven een onzekere. Als alles goed gaat dan zal variabel voordeliger zijn. Maar als ik de toekomst zou kunnen voorspellen zou ik op euromillions spelen.

Kortom geen reden om niet die korting te nemen met een vast tarief.

Amai ik hoor hier niets dan slechte dingen over Mega.
Ik ben er sinds kort klant bij voor elektriciteit wegens promo 3 maanden gratis elektriciteit.
Ik denk dat ik het toch een jaar ga volhouden en na de eindafrekening naar ergens anders verkas.

Ik ben er sinds kort klant bij voor elektriciteit wegens promo 3 maanden gratis elektriciteit.
Ik denk dat ik het toch een jaar ga volhouden en na de eindafrekening naar ergens anders verkas.
Ik heb bij Mega gezeten. Is niet noodzakelijk zoveel slechter. Enige issue was dat tijdens de energiecrisis ze het eventjes heet hebben gehad.

Elke energieleverancier is OK tot er iets foutloopt. Dus geen nood 99% kans dat het goed loopt. :)
Als je echter bij de ene procent behoort: Ne klantendienst bij Mega bestaat precies niet.

Ik heb 22 maanden moeten vechten (inclusief dreigementen van ne deurwaarder) om gelijk te krijgen ivm een foute berekening van ocharme 40 Eurokes. Na die ervaring zeg ik toch: Neen dank u.

Uw contract heeft een bepaalde duurtijd. Of de promotie heeft een bepaalde duurtijd. Na die duurtijd wordt dit "stilzwijgend" verlengd aan dezelfde voorwaarden.

Het grootste verschil in het contract kwam door het aanbod van de korting. Maar die korting is niet van toepassing door bij dezelfde firma te blijven. Ik ben ook gegaan van Luminus naar Engie. En potentieel binnen een jaar weer terug. Toch zolang het fenomeen blijft duren. Toch voor zolang dat een minoriteit switcht.
Vrijstelling van het vaste tarief en korting van +/- 30% op de energieprijs heeft nu eenmaal een significante impact. Ook al heb ik zonnepanelen.

Ik heb gekozen voor een vast tarief. Ik ben geen grote voorstander van variabel (en met mijn huidig contract zal ik +/-50€/mnd betalen voor mijn energieverbruik - dus klagen kan ik echt niet doen). Maar het zou potentieel nog iets voordeliger kunnen zijn met variabel.
Echter heb ik liever een zekere kost boven een onzekere. Als alles goed gaat dan zal variabel voordeliger zijn. Maar als ik de toekomst zou kunnen voorspellen zou ik op euromillions spelen.

Kortom geen reden om niet die korting te nemen met een vast tarief.
Ik snap niet volledig wat je zei, in verband met niet voor of niet na het jaar. Hoe kan je dit praktisch doen? Je contract wordt toch automatisch verlengd dus er lijkt me geen tussenperiode te zijn tussen einde vh 1e jaar en de verlenging..

Ik snap niet volledig wat je zei, in verband met niet voor of niet na het jaar. Hoe kan je dit praktisch doen? Je contract wordt toch automatisch verlengd dus er lijkt me geen tussenperiode te zijn tussen einde vh 1e jaar en de verlenging..
Het wordt stilzwijgend verlengd indien je uw contract niet opzegt.

Vb contract loop van 01/11/25 tot 01/11/26. Dan geef je +/- 1 maand op voorhand door dat je wenst te vertrekken naar een andere energieleverancier. Dus op 01/11/26.
Ik heb een mapje in mijn mail waar ik het laatste actieve contract zet en de informatie errond.

Volgens vlaanderen zou 3 weken opzegtermijn echter voldoende moeten zijn.

Ben je toch te laat. Dan betaal je die vaste kost. Bij luminus was dat vorige keer 14 of 20€. Waarbij luminus dit dan ook nog pro rata toepast (dus dat je enkel de maanden betaalt dat je gebruik gemaakt hebt - na te kijken ofdat dit vanaf het begin is of pas na x jaar - dat kan al eens verschillen contract tot contract). Bij andere leveranciers heb ik die vaste kost zien gaan tot ik dacht zelfs eens 140€. Ook daar heb ik al zien passeren dat ze het pro rate toepassen.

Bij Engie zit ik momenteel aan een vaste kost op jaarbasis van 67€.

Kan je ook het argument maken om te wachten met veranderen na nieuwjaar omwille van nieuwe promoties?
Je hebt 14 dagen herroepingsrecht. Want verkoop op afstand.
Dus je kan nu het contract afsluiten, herroepen en dan op basis van nieuwe promoties een nieuw contract afsluiten.

Ik weet niet of er speciale promoties gaan zijn na nieuwjaar. Ik herinner het mij niet dat dit de vorige jaren het geval is geweest. Mij lijkt het dan ook raar dat ze iets speciaals gaan doen voor nieuwjaar.

Mijn nieuw vast contract voor gas bij engie is ingegaan op 2/1/2026. 3,5c/kWh ipv 5c/kWh bij Luminus. Die prijs had mij vorig jaar een 100 euro bespaard (90 euro + BTW).

Heb de jaarresultaten eens bekeken, voor 2025 (vanaf mid mei met een 5kWh plug-in batterij):
- 506m3 hoog calorisch gas (denk dat laag calorisch volledig uitgefaseerd is), een 6200kWh
- 7216 kWh elektriciteit verbruikt, waarvan 3503 kWh van het net. Hiervan is 3573 kWh naar de auto gegaan.

We komen op een 1500 euro voor energie in 2025, waarvan 1150 euro aangerekend aan de werkgever voor thuisladen.

Nog mensen die niet kunnen inloggen op myeneco? Heb onlangs de switch gemaakt van Luminus naar Eneco, maar heb tot op heden nog steeds niet kunnen inloggen op hun portaal.

Mijn nieuw vast contract voor gas bij engie is ingegaan op 2/1/2026. 3,5c/kWh ipv 5c/kWh bij Luminus. Die prijs had mij vorig jaar een 100 euro bespaard (90 euro + BTW).

Heb de jaarresultaten eens bekeken, voor 2025 (vanaf mid mei met een 5kWh plug-in batterij):
- 506m3 hoog calorisch gas (denk dat laag calorisch volledig uitgefaseerd is), een 6200kWh
- 7216 kWh elektriciteit verbruikt, waarvan 3503 kWh van het net. Hiervan is 3573 kWh naar de auto gegaan.

We komen op een 1500 euro voor energie in 2025, waarvan 1150 euro aangerekend aan de werkgever voor thuisladen.
De gasprijs die je nu bij engi hebt is wel zeer aantrekkelijk!?
Wat is de naam van het contract voor gas dat je hebt bij Engi?

Luminious heeft nu net mijn contract automatisch verlengd, en ik zit nu bij basixfix voor zowel gas als elektriciteit.
Voor gas is de prijs 5.31 cent / kwh

Elektriciteit:
geleverd piek 17.82
geleverd dal 13.87

bovenstaande prijzen lijken mij niet top maar ook niet slecht. Uiteraard wil ik het zo laag mogelijk..

Gas wil ik echt omlaag.. voor 2025 ( periode 18.11.2024 - 31.10.2025 ) heb ik in totaal voor gas en elektriciteit 2.069,39 € betaald. Dit vind ik best wel veel, zeker omwille dat ik zonnepanelen heb alsook een condensatieketel!
verbruik van het gas voor die periode is 569 m³
Verbruik van elektriciteit voor die periode zou 920 kWh zijn.

als ik al mijn gegevens ingeef op de V test, kom ik uit op het contract wat ik nu heb bij luminious ( basic fix ). Engi is helaas niet goedkoper in totaal.. Ze zijn goedkoper op gas per kWh maar door allerhande kosten zijn ze uiteindelijk daar toch een tiental euro duurder.
De prijs voor 2026 zou bij mij op 1690euro komen.

Edit, op de site van engi rechtstreeks een simulatie gemaakt en daar kom ik dus wel beduidend goedkoper uit.. De prijs die ik daar zou betalen is 1352.71 euro.

Laatst bewerkt:
@Rubberen , voor gas is dat ‘easy’, via mijnenergie, kreeg 1,5c/kWh korting en de vaste kosten ook (eerste jaar).

Voor wat je verbruikt betaal je wel heel veel.
Gas mag je ongeveer 1€/m3 rekenen, voor elektriciteit zit je dan in totaal aan 1,5€/kWh all-in. Dat lijkt niet juist. Mijn all-in prijs voor elektriciteit is nog geen 30c/kWh.

De gasprijs die je nu bij engi hebt is wel zeer aantrekkelijk!?
Wat is de naam van het contract voor gas dat je hebt bij Engi?

Luminious heeft nu net mijn contract automatisch verlengd, en ik zit nu bij basixfix voor zowel gas als elektriciteit.
Voor gas is de prijs 5.31 cent / kwh

Elektriciteit:
geleverd piek 17.82
geleverd dal 13.87

bovenstaande prijzen lijken mij niet top maar ook niet slecht. Uiteraard wil ik het zo laag mogelijk..

Gas wil ik echt omlaag.. voor 2025 ( periode 18.11.2024 - 31.10.2025 ) heb ik in totaal voor gas en elektriciteit 2.069,39 € betaald. Dit vind ik best wel veel, zeker omwille dat ik zonnepanelen heb alsook een condensatieketel!
verbruik van het gas voor die periode is 569 m³
Verbruik van elektriciteit voor die periode zou 920 kWh zijn.

als ik al mijn gegevens ingeef op de V test, kom ik uit op het contract wat ik nu heb bij luminious ( basic fix ). Engi is helaas niet goedkoper in totaal.. Ze zijn goedkoper op gas per kWh maar door allerhande kosten zijn ze uiteindelijk daar toch een tiental euro duurder.
De prijs voor 2026 zou bij mij op 1690euro komen.

Edit, op de site van engi rechtstreeks een simulatie gemaakt en daar kom ik dus wel beduidend goedkoper uit.. De prijs die ik daar zou betalen is 1352.71 euro.
Doe de simulatie bij mijnenergie.

Voor elektriciteit heb ik vorige maand 16 en 13,xx cent per kwh gekregen met daarnaast nog een korting van 30% op deze prijs.

Gas kost te veel voor wat het is. De leveranciers hebben sinds 2021 door dat mensen het nodig hebben en toch betalen. Uiteindelijk betalen we nu toch te veel voor onnodig vloeibaar gemaakt aardgas uit Rusland, dus Nordstream 1 en 2 weer openen en laat het gas maar komen.

Momenteel op my luminus staat 4,84c/kWh voor gas. 50 euro vaste kosten. 24% korting op de energieprijs en 150 euro korting als jaar klant dus 100 euro als je vaste kosten aftrekr. Met ons verbruik van 5800 kWh/jaar, is dat dan 4,84c/kwh*0,76-100eur/5800kwh*100c/eur = 1,95c/kWh? :wtf: Distributie en taksen etc. er nog bij natuurlijk.

Momenteel op my luminus staat 4,84c/kWh voor gas. 50 euro vaste kosten. 24% korting op de energieprijs en 150 euro korting als jaar klant dus 100 euro als je vaste kosten aftrekr. Met ons verbruik van 5800 kWh/jaar, is dat dan 4,84c/kwh*0,76-100eur/5800kwh*100c/eur = 1,95c/kWh? :wtf: Distributie en taksen etc. er nog bij natuurlijk.
ik zou je berekening toch nog eens nakijken. :biglaugh:

Hier is het 4,893c/kWh - 1,5c/kWh korting, maar met heffingen, transport etc komt het terug op 5,47c/kWh. Daar komt nog de vaste vergoeding van Fluvius en databeheer bij (70,72 en 18,56 euro).
Voor een geprojecteerde 6500kWh gas komt de factuur dan op 471 euro of 7,25c/kWh.

Volgens @Chauffagist is dat heel duur, maar de prijs voor de inval van Rusland in Oekraine was niet veel lager als dat, mede door de 21% BTW toen. Thans met een warmtepomp en een cop van 4 ga je ook aan die prijs zitten voor verwarming (6500kWh output).

@Valkuil , weet niet in welke regio jij woont, maar ik kom op een 5,76c/kWh uit (voor Limburg that is) als ik jou prijzen en korting neem. Vooral die vaste kost van 50 euro en 150 euro korting geeft hier de doorslag precies.

Laatst bewerkt:
Hier ook eens de jaarstatistieken genomen:
Afname: 3676 kWh
Injectie: 2121 kWh
Injectie in plugin-batterij (sinds juni): 346 kWh, en effectief daarvan terug ontladen: 259 kWh
Gas: 1025 m³
PV opgewekt: 5434 kWh

Kostprijs stroom en gas: €1870
Vergoeding WG voor thuisladen: €600

2e Batterij sinds september enkele weken actief (nu al enige tijd uitgeschakeld), dus daar verwacht ik nog wel wat winst komend jaar. Die gaat zich zeker niet terugverdienen, maar heb die ook voor een prik kunnen aankopen.

Terug
Bovenaan