Energieleveranciers

Hoe zit het bij stopzetten van een toekomstig vast contract dat nog niet ingegaan is?
Bv mijn comfyflex loopt nog tot 25.11.26. Ik wil een totalenergies vast contract ingaan vanaf 26.11.26. Prijzen dalen tegen dan en ik wil terug naar een variabel overgaan tegen de zomer (en laten ingaan op 26.11.26).
Kosteloos het totalenergies vast contract te annuleren?

Bedankt voor alle raad maar ik heb echt alles geprobeerd. Het antwoord is: Neen ook met ne andere browser lukt het niet.

Gewoon bellen, deze ochtend gedaan en op 10 minuten (na 15 minuten in de wacht te staan) wast geregeld.

Hoe zit het bij stopzetten van een toekomstig vast contract dat nog niet ingegaan is?
Bv mijn comfyflex loopt nog tot 25.11.26. Ik wil een totalenergies vast contract ingaan vanaf 26.11.26. Prijzen dalen tegen dan en ik wil terug naar een variabel overgaan tegen de zomer (en laten ingaan op 26.11.26).

Na 1 maand bij totalenergies gezeten te hebben kan dat. De eventuele vaste vergoeding is je risico.

Ok, ik had dus in de home wizard verkeerde tarieven steken. Ik had nochtans aan mijn leverancier gevraagd of mijn prijs per kwh klopte en die had bevestigd met als gevolg dat ik dus flink wat meer moet betalen dan ik had ingeschat.
Ter info: we zitten in een nieuw huis en ik kon ook niet echt inschatten op basis van vorige verbruiken of dit verbruik "normaal" was.
Ik heb nu mijn afrekening gekregen voor 8 maanden en mijn idee was dus om gewoon op basis van mijn digitale meter mijn kost voor die 8 maanden te delen door het totale verbruik om een redelijk correcte inschatting te hebben over de totale prijs kwh (natuurlijk zal piek ed wel een invloed hebben, maar soit). Dat maakt volgende berekening, die ik even met jullie wil aftoetsen.

Elektriciteit:
Van augustus tot maart heb ik 2038 kwh elektriciteit verbruikt, ik heb enkel verbruik genomen en teruggave via zonnepanelen eruit gelaten. Dat bezie ik als "extra" en op mijn factuur was dat maar 11 euro. Die 2038 kwh kostte mij € 754,94 euro dus 0,37 cent per kwh.

Gas:
Daar kostte mij 16345 kwh mij 1225 euro. Als ik herreken naar kubieke meter (want zo telt mobile wizard), dan is dat ongeveer 1500 kubieke meter
Dan kom ik op 0,835 euro per kwh.

Ter info dit zijn mijn vaste tarieven:
Elektriciteit: 14,50 c/kWh · Gas: 4,86 c/kWh · Terugleveringsvergoeding: 1,75 c/kWh

Lijkt deze berekening in grote lijnen wat te kloppen of mis ik iets?

Ok, ik had dus in de home wizard verkeerde tarieven steken. Ik had nochtans aan mijn leverancier gevraagd of mijn prijs per kwh klopte en die had bevestigd met als gevolg dat ik dus flink wat meer moet betalen dan ik had ingeschat.
Ter info: we zitten in een nieuw huis en ik kon ook niet echt inschatten op basis van vorige verbruiken of dit verbruik "normaal" was.
Ik heb nu mijn afrekening gekregen voor 8 maanden en mijn idee was dus om gewoon op basis van mijn digitale meter mijn kost voor die 8 maanden te delen door het totale verbruik om een redelijk correcte inschatting te hebben over de totale prijs kwh (natuurlijk zal piek ed wel een invloed hebben, maar soit). Dat maakt volgende berekening, die ik even met jullie wil aftoetsen.

Elektriciteit:
Van augustus tot maart heb ik 2038 kwh elektriciteit verbruikt, ik heb enkel verbruik genomen en teruggave via zonnepanelen eruit gelaten. Dat bezie ik als "extra" en op mijn factuur was dat maar 11 euro. Die 2038 kwh kostte mij € 754,94 euro dus 0,37 cent per kwh.

Gas:
Daar kostte mij 16345 kwh mij 1225 euro. Als ik herreken naar kubieke meter (want zo telt mobile wizard), dan is dat ongeveer 1500 kubieke meter
Dan kom ik op 0,835 euro per kwh.

Ter info dit zijn mijn vaste tarieven:
Elektriciteit: 14,50 c/kWh · Gas: 4,86 c/kWh · Terugleveringsvergoeding: 1,75 c/kWh

Gas zal hopelijk toch 0,0835 euro per kWh zijn.
Je afrekeningen zullen wel kloppen, zijn redelijk hoge tarieven voor het afgelopen jaar, zeker als daar geen korting op zit.

De leverancier kan nooit de totaalprijs per kWh geven, het verschil tussen 3kWp en bvb 8kWp capaciteit is enorm.

Gas zal hopelijk toch 0,0835 euro per kWh zijn.
Je afrekeningen zullen wel kloppen, zijn redelijk hoge tarieven voor het afgelopen jaar, zeker als daar geen korting op zit.

De leverancier kan nooit de totaalprijs per kWh geven, het verschil tussen 3kWp en bvb 8kWp capaciteit is enorm.

Thanks!
Ja, zo hoog?
Had nochtans de VREG test gedaan en nog eens een lager tarief in september gekregen :/

Elektriciteit:

Interessante berekening, heb dezelfde eens gemaakt op basis van mijn eigen afrekening (periode 26.6.25-31.01.26), luminus basic fix en dan kom ik op 33,88 cent per kwh (2.981kwh verbruik).

Totalenergies en eigenlijke elke energieleverancier is geen vzw. Maar ze benaderen het wel tgv de wetgeving.

Men mag geen verbrekingsvergoeding meer vragen. Dus we hebben, op dit moment (wetgeving kan veranderen), de mogelijkheid om op te zeggen op eender welk moment. Echter is er een termijn, de administratieve afhandelingstermijn, dat je gebonden bent aan uw energieleverancier om de overgang te doen naar de volgende. Iets van een 3 weken tot een maand na aanvraag.

DAARNAAST wordt een contract bepaald uit een vaste component en een variabele component. En eventuele kortingen. In functie van uw contract zal men die vaste component volledig tot partieel vragen. Moet je voor de niet gebruikte maanden de variabele niet betalen. En in functie van de voorwaarden van de kortingen ben je deze een stuk of volledig kwijt. Dus nachecken in uw contract welke voorwaarden jij expliciet hebt.

Het enige moment dat je kosteloos kan annuleren, is de herroepingstermijn van 2 weken na afsluiten contract.

Hier Luminus Maxxfix >Engie easy vast>Luminus Maxxfix en dat op 1 week tijd.
Mijn vast contract van 2 jaar bij Luminus vast liep nog tot 21 juli.

Ter info dit zijn mijn vaste tarieven bij mijn nieuw contract bij Luminus Maxxfix:
750 Kw elektriciteit gratis eerste jaar.
2 jaar vast contract.
Vaste kost jaarlijks is minder dan bij Engie.
Elektriciteit: 14,00 c/kWh · Gas: 3,50 c/kWh

Laatst bewerkt:
Totalenergies en eigenlijke elke energieleverancier is geen vzw. Maar ze benaderen het wel tgv de wetgeving.

Men mag geen verbrekingsvergoeding meer vragen. Dus we hebben, op dit moment (wetgeving kan veranderen), de mogelijkheid om op te zeggen op eender welk moment. Echter is er een termijn, de administratieve afhandelingstermijn, dat je gebonden bent aan uw energieleverancier om de overgang te doen naar de volgende. Iets van een 3 weken tot een maand na aanvraag.

DAARNAAST wordt een contract bepaald uit een vaste component en een variabele component. En eventuele kortingen. In functie van uw contract zal men die vaste component volledig tot partieel vragen. Moet je voor de niet gebruikte maanden de variabele niet betalen. En in functie van de voorwaarden van de kortingen ben je deze een stuk of volledig kwijt. Dus nachecken in uw contract welke voorwaarden jij expliciet hebt.

Het enige moment dat je kosteloos kan annuleren, is de herroepingstermijn van 2 weken na afsluiten contract.
Hmm tricky bij total dus want vast vergoeding is telkens 100 EUR voor elektr en 100 EUR voor gas. Niet pro rata verbruik te betalen maar allebei ineens dus bij stopzetting moet andere leverancier al minstens 200 EUR voordeliger zijn..

Hmm tricky bij total dus want vast vergoeding is telkens 100 EUR voor elektr en 100 EUR voor gas. Niet pro rata verbruik te betalen maar allebei ineens dus bij stopzetting moet andere leverancier al minstens 200 EUR voordeliger zijn..
Dat is dan de kost van de verzekering om die geruststelling te hebben.

Allez zo bekijk ik dit.
200€ op jaarbasis is mogelijks veel geld. Maar als ik dat op maandbasis bekijk is dat 17€ per maand. Voor mij is dat een kost die ik bereid ben te maken voor de geruststelling die daar tegenover staat. Ergo het feit dat ik mij niet druk moet maken rond een verdubbeling, vertrippeling,... van de prijs van energie (zonder de kost van distributie etc bekeken - want die zou in principe niet noodzakelijk evenredig moeten stijgen).

Maar er zijn er die het goedkoper maken (basicfix was 24 euro of zo, comfifix of zoiets was 64€). Aangezien ik geen gas en elektriciteit heb, weet ik ook niet of die vaste kost effectief 2 keer geteld wordt als je beide vormen bij dezelfde leverancier hebt voorzien. Vroeger werd die al eens 1 keer geteld in dat geval. Maar te verifiëren, of iemand anders die met meer kennis dit kan bevestigen of ontkennen.

Laatst bewerkt:
Vorige zondag ingetekend op Engie Easy Vast om te starten 13/04/2026, op Engie staat het nog altijd in behandeling, is dit normaal? Komen van andere leverancier.

Contract voor elektriciteit momenteel Engie Flow (variabel), voor 2 jaar ingegaan op 1 januari, afrekening van vorig jaar komt volgende maand
Verbruik ongeveer 3000 kWh per jaar

Zouden jullie aanraden om nu vast te gaan voor elektriciteit (zekerheid), en dan eventueel te veranderen naar Luminus of dergelijke voor een eventuele korting?

Welke prijszetting en korting op die flow ? En wat is de boete indien je die vroegtijdig stopzet?

Mijn voorkeur is gekend. Maar het is jullie beslissing.

Gewoon bellen, deze ochtend gedaan en op 10 minuten (na 15 minuten in de wacht te staan) wast geregeld.
Ik heb vandaag gekozen voor Engie 1 jaar Vast (Gas & elektriciteit). Dat is iets meer risico dan BasicFixx of MaxxFix (1 jaar vs 2 jaar) maar er liep zo te zien nog een promo bij Engie. (40€ per maand korting).

Dan ben ik voor de volgende winter alvast ingedekt.

Ik vertrouwde het ook niet meer .. we zullen wel zien wat er gebeurt met de oorlog in Iran.

Thanks!
Ja, zo hoog?
Had nochtans de VREG test gedaan en nog eens een lager tarief in september gekregen :/

Mijn naakte energietarief was zo een 30-40% lager. Na alle kosten is dat verschil uiteraard veel minder uitgesproken.
Bij elektriciteit komen er meer kosten bij dan de naakte energie kost en bij gas zal het ook makkelijk 3-4c/kWh zijn.

Welke prijszetting en korting op die flow ? En wat is de boete indien je die vroegtijdig stopzet?

Mijn voorkeur is gekend. Maar het is jullie beslissing.

Is voor mijn moeder, even nagekeken maar denk niet. dat ze korting heeft, is al jaren klant bij Engie + ze hebben haar automatisch overgezet naar een tweejarig contract in januari.

Dit is de formule op het contract maar daar ken ik niet veel van

De variabele Flow-prijzen zijn berekend op basis van de indexatieparameters die maandelijks
geactualiseerd worden o.b.v. de waarden van de laatste gekende maand en worden uitgedrukt in
€/MWh. Je nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de volgende formules (excl. btw): vaste vergoeding
elektriciteit 59,00 €/jaar (incl. 6% btw), enkelvoudig 2,4988 + ( 0,1187 * EPEXDAM ), tweevoudig
piekuren 2,5088 + ( 0,1312 * EPEXDAM ), tweevoudig daluren 2,4718 + ( 0,0954 * EPEXDAM ),
uitsluitend nacht 2,4718 + ( 0,0954 * EPEXDAM ). De prijs voor de geïnjecteerde elektriciteit wordt
geïndexeerd op basis van de parameter EPEXDAM. De formules (excl. btw) van toepassing zijn:
enkelvoudig 0,0300 + ( 0,0516 * EPEXDAM ), tweevoudig piekuren 0,0300 + ( 0,0516 * EPEXDAM ),
tweevoudig daluren 0,0300 + ( 0,0516 * EPEXDAM ). Het resultaat van de formules geeft een bedrag in
€cent/kWh.

Is voor mijn moeder, even nagekeken maar denk niet. dat ze korting heeft, is al jaren klant bij Engie + ze hebben haar automatisch overgezet naar een tweejarig contract in januari.

Dit is de formule op het contract maar daar ken ik niet veel van

De variabele Flow-prijzen zijn berekend op basis van de indexatieparameters die maandelijks
geactualiseerd worden o.b.v. de waarden van de laatste gekende maand en worden uitgedrukt in
€/MWh. Je nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de volgende formules (excl. btw): vaste vergoeding
elektriciteit 59,00 €/jaar (incl. 6% btw), enkelvoudig 2,4988 + ( 0,1187 * EPEXDAM ), tweevoudig
piekuren 2,5088 + ( 0,1312 * EPEXDAM ), tweevoudig daluren 2,4718 + ( 0,0954 * EPEXDAM ),
uitsluitend nacht 2,4718 + ( 0,0954 * EPEXDAM ). De prijs voor de geïnjecteerde elektriciteit wordt
geïndexeerd op basis van de parameter EPEXDAM. De formules (excl. btw) van toepassing zijn:
enkelvoudig 0,0300 + ( 0,0516 * EPEXDAM ), tweevoudig piekuren 0,0300 + ( 0,0516 * EPEXDAM ),
tweevoudig daluren 0,0300 + ( 0,0516 * EPEXDAM ). Het resultaat van de formules geeft een bedrag in
€cent/kWh.

Als ik die formule bekijk. Dan is die afhankelijk van de waarde van EPEXDAM.

Als je even kijkt dan verwacht ik dat die eerder richting 85 - 90 zou gaan in normale omstandigheden (als ik een jaartje terug zou kijken) - al zouden die in normale tijden dan zakken. Nu zou ik die rond de 105 - 115 inschatten (al is dat een gevoel, ik ken er te weinig van om zeker te zijn - ik gok gewoon dat dat ergens een gemiddelde is van de spotprijzen of zo) : https://www.elexys.be/en/insights/epex-spot

Maar opnieuw ik kan er gewoon langszitten. Mijn dikke teen doet mij gewoon denken dat het hoger gaat zijn dan normaal.

Bij een enkelvoudig tarief zou je indien uw EPEXDAM 100 zou zijn, uitkomen bij een 14,3688 cent/kwh. Uw opzegkost is die 59€. Ik denk wel dat je zelfs met een kleine korting een beter tarief kan krijgen bij anderen.
Bij basicfix vb :
https://www.luminus.be/nl/prive/energie/prijslijsten/
Zit je voor een contract van 2 j vast aan 14.34. Dus zonder het risico dat het omhoog of omlaag kan gaan en betaal je 24€ om er te verkassen voortijdig.
Bij de Maxxfix zit je aan 14.64 en 750kwh gratis na 12 maanden maar betaal je 64€ om voortijdig te vertrekken.

Uw huidig contract is gewoon een variabel contract. Dat kan stijgen en dalen met de tijd. Als die 14.34 stijgt naar het dubbele dan betaal je 430€ meer op jaarbasis voor dat verbruik van 3k. Hoe zot het effectief gaat worden of niet gaat worden geen idee.
Om aan prijzen van 0.75 - 1€ per kwh te komen wil dat zeggen dat de prijs van de elektriciteitscomponent zo goed als moet vervier- tot vervijfvoudigen (0.5 == verdubbeling van de elektriciteitscomponent).

Terug
Bovenaan