Energieleveranciers

Ik heb onlangs ook mijn nieuwe tarieven gekregen. Contract loopt tot eind mei. Dit weekend heb ik die dan vergeleken met de huidige tarieven van de markt en mijn verbruik om een correcte inschatting te kunnen maken.

In die mail met de nieuwe tarieven stond volgende (ergens onder de nieuwe tarieven en in een iets kleiner en ander lettertype, ik had het in eerste instantie niet gezien):
U kunt hier met dit contractvoorstel instemmen. Doet u niets, wees dan gerust: uw nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is het goedkoopste equivalent product.

Ik heb maar geklikt want die laatste zin met "equivalent product" boezemde niet echt vertrouwen in. Als ik nu op diezelfde link klik staat er: we hebben uw akkoord reeds ontvangen.
Sorry voor de late reactie. Het probleem is opgelost.
In onze mail hadden we deze formulering dus niet. Na veel vijven en zessen begin april iemand aan de lijn gehad die zei dat het pas zichtbaar zou zijn op 3 april. Dag erna belde Luminus ons op -we hadden ook een contactaanvraag via de website gedaan- om te zeggen dat ze het niet terugvond. Terug met klantendienst gebeld en na -tig keer doorverbonden te zijn, heeft iemand ons via mail bevestigd dat op 04/04 wel degelijk de tarieven van januari zouden ingaan.

Ik ben vorige maand overgeschakeld via aanbieders en ik heb toch wel mijn EAN nummer moeten doorgeven en in het verleden bij mijnenergie net hetzelfde
Bij veel leveranciers wordt het EAN nummer nu automatisch ingevuld op basis van het adres. Ze vragen hoogstens een check "klopt uw nummer?".

Met iemands naam, adres en bankrekeningnummer kan je iemand goed kloten inderdaad. Daar zit verder nul komma nul check op. Geef nog een ander mailadres op en je weet als bewoner niet eens dat uw energie plots elders zit.

Bij veel leveranciers wordt het EAN nummer nu automatisch ingevuld op basis van het adres. Ze vragen hoogstens een check "klopt uw nummer?".

Met iemands naam, adres en bankrekeningnummer kan je iemand goed kloten inderdaad. Daar zit verder nul komma nul check op. Geef nog een ander mailadres op en je weet als bewoner niet eens dat uw energie plots elders zit.
voila, dat is dus wat ik aangaf. echt straf toch.

een ex waarop je boos bent? gewoon het duurste energietarief dat je vindt op aanbieders aangaan op haar naam :help:

de énige manier om het tegen te gaan is dat je dan normaal wel bericht (mail/telefoon ) krijgt van je huidige leverancier met berichtgeving dat je hen verlaat. En dan kan je misschien nog wel de meubelen redden.
Maar even goed zit je nog steeds met de gebakken peren, en wordt je al gefactureerd door de maatschappij waar je zogezegd nieuwe klant van zal worden. En aangezien alle facturen/mailverkeer toekomen op een ander mail adres (waar je niet aan kan), kunnen zich al betaalherinneringen/aanmaningskosten beginnen opstapelen...
En begin achteraf maar es te bewijzen dat jij het niet was.

ik heb het zopas per mail laten weten aan 4040 van VTM; hopelijk brengen ze dit in de media en gebeurt daar iets mee.

Laatst bewerkt:
niets vernomen van 4040... blijkbaar niet sensationeel genoeg ! :p

on topic: toch es van mijn neus moeten maken bij ENGIE.
op het werk onlangs digitale meter. nu eind afrekening 980 euro;
mja verbruik is verbruik, fair enough.

MAAR: ik krijg een 2e factuur "injectievergoeding": er staat letterlijk op TE BETALEN TEGEN 8 MEI: 75.68 euro. :sop:

ik dacht: verdomme we zitten nog bij een oud contract, waarbij je moet betalen om injectie ofwat??
ik een half uur aan de lijn gehangen om dat uit te vissen. doorverbinden etc.

tot er ene doodleuk zei: "ahja nee, dat wordt afgetrokken van uw eind afrekening, die komt op 903.32 euro".

ik wees hen er op dat er nogtans op stond dat we dit moesten betalen, maar dat kwam dan volgens hem omdat een factuur standaard "betalen" is. wtf.

via peppol (ja professionele klant opt werk) zag je dus geen detailweergave. enkel in je klantenzone (die ik niet heb of had aangemaakt), stond het uitgelegd.

toch weer veel tijdverlies, en veel mensen zouden gewoon ook betalen denk ik. jeezes toch.

Vraagje ivm Luminus. Voor elektriciteit zie ik daar mijn verbruik per dag. Voor gas kan ik enkel switchen tussen de keuzes 6 maand of jaar.

Volgens de chatbot zijn dit idd de 2 keuzes. Klopt dit? Geen mogelijkheid om gas in de Luminus app per dag te zien? Lijkt me vreemd, want via homewizard kan ik het wel per dag uitlezen.

Vraagje ivm Luminus. Voor elektriciteit zie ik daar mijn verbruik per dag. Voor gas kan ik enkel switchen tussen de keuzes 6 maand of jaar.

Volgens de chatbot zijn dit idd de 2 keuzes. Klopt dit? Geen mogelijkheid om gas in de Luminus app per dag te zien? Lijkt me vreemd, want via homewizard kan ik het wel per dag uitlezen.

Denk dat dat idd voor gas niet gaat, is ook niet zo boeiend want niemand kan zijn gasverbruik echt afstemmen, je stelt veelal een programma/temp in en klaar. Je kan het gedetailleerd altijd nakijken op myfluvius.

Ik zie daar het volgende staan:

Voor deze meter heb je 2 toegangen. Klik hier voor meer details.

- Meetgegevens vanaf 13/4/2026 met detailniveau dag.
- Meetgegevens vanaf 20/4/2026 met detailniveau uur.

Maar meer zie ik daar niet. Ik kan ook enkel die 2 items verwijderen maar niks anders toevoegen.

Bij mijn elektriciteit meter zie ik op diezelfde pagina wel "gedeeld met Luminus".

Ik zie daar het volgende staan:

Voor deze meter heb je 2 toegangen. Klik hier voor meer details.

- Meetgegevens vanaf 13/4/2026 met detailniveau dag.
- Meetgegevens vanaf 20/4/2026 met detailniveau uur.

Maar meer zie ik daar niet. Ik kan ook enkel die 2 items verwijderen maar niks anders toevoegen.

Bij mijn elektriciteit meter zie ik op diezelfde pagina wel "gedeeld met Luminus".
hier zijn het 4 voor gas, mischien best bellen naar klantendienst Luminus dan.
Geen idee hoe je dit activeert.
Heel mischien via dit?

Ik laad thuis op en mag van mijn boekhouder een forfaitair bedrag aanrekenen dat betaald wordt door mijn vennootschap. Wat zou ik mogen vragen per kilometer / oplaadbeurt? Hoe kan ik dat uitrekenen? Iemand enig idee?

Ik laad thuis op en mag van mijn boekhouder een forfaitair bedrag aanrekenen dat betaald wordt door mijn vennootschap. Wat zou ik mogen vragen per kilometer / oplaadbeurt? Hoe kan ik dat uitrekenen? Iemand enig idee?
de zoekfunctie gebruiken, zowel hier als bij freelancers topic

Een deftige boekhouder zoeken… Je gaat wel een MID gekeurde kWh-meter moeten plaatsen.

hier zijn het 4 voor gas, mischien best bellen naar klantendienst Luminus dan.
Geen idee hoe je dit activeert.
Heel mischien via dit?
Intussen eens met Luminus gechat. Hun eerste reactie "maar mevrouw, u heeft een analoge meter, dan gaat dat niet".

Euhm... Neen ik heb nooit een analoge meter gehad.

Ze gaan't bekijken, ben benieuwd... Vorige week moest'k al bij Fluvius aandringen dat ze mijn EAN nummer actief wilden zetten.

Terug
Bovenaan