Ervaringen met SAP

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
Edit mod: deze thread werd afgesplitst uit ergernissen op het werk.

ES ... AA ... PEE ... of gewoon SAP van een vrucht ;)

Eerlijk? Ik hoor dat woordje al 20+ jaar lang maar ik weet nog altijd niet goed waarover het echt gaat.
Iets met businessprocessen van A tot Z beheren dacht ik? Maar als iemand den uitleg doe dan denk ik altijd: OK dan maar zeker? Do I care? (Hell NO)

Laatst bewerkt door een moderator:
SAP is een geweldig ERP systeem voor grotere productiebedrijven maar wat te complex voor 50+'ers die al heel hun carriere een ander systeem gewoon zijn.

Veel hangt af van een goeie migratie en setup natuurlijk en da's de moeilijkheid. Veel consultants hiervoor zijn ondermaats heb ik gemerkt.

SAP is een geweldig ERP systeem voor grotere productiebedrijven maar wat te complex voor 50+'ers die al heel hun carriere een ander systeem gewoon zijn.

Veel hangt af van een goeie migratie en setup natuurlijk en da's de moeilijkheid. Veel consultants hiervoor zijn ondermaats heb ik gemerkt.

Toen ze SAP hadden binnengehaald bij Scania lagen sommige sommigen afdelingen volledig plat. De opstart was een volledige rap, heeft weken geduurd voordat er terug bestellingen konden gedaan worden.

Toen ze SAP hadden binnengehaald bij Scania lagen sommige sommigen afdelingen volledig plat. De opstart was een volledige rap, heeft weken geduurd voordat er terug bestellingen konden gedaan worden.
Over SAP kunnen we wel een aparte thread maken... Hier is het na twee jaar nog steeds niet volledig operationeel. Bij het bedrijf van een familielid is heeft het een vertraging van een jaar opgelopen.
En dan gebeuren er dingen zoals bij @contextbinder : dingen gebeuren, niemand weet waarom. Dingen gebeuren niet, niemand weet waarom...
Fabien Pinckaers (oprichter Odoo) heeft wel een punt als hij het volgende zegt:
‘En we hebben het geluk dat we zeer slechte concurrenten hebben. SAP, Microsoft Dynamics, Oracle... Allemaal grote bedrijven, maar ze zijn traag en leveren echt shit af. Ook al waren ze lang voor ons op de markt, ze hebben ons twintig jaar de tijd gegeven om ons product te bouwen.’

Klant: Wij zijn hier overgeschakeld op systeem huppeldepup en als ik een inkooporder via ons nieuw systeem moet lanceren om die machine naar jullie te sturen staat die hier volgende week nog - kunnen jullie soms de afhaling regelen?

Ik blijf het vreemd vinden dat echt simpele zaken blijkbaar complexer worden, ook de evolutie van minder persoonlijk contact (en dan vooral telefoon) die plaats heeft gemaakt voor berichten via e-mail en online platformen allerhande zorgen ook voor een wirwar aan communicatie waarbij aankoop/logistiek/project -leiding nog minder van elkaar en van het project afweten.
Als iemand die in een bedrijf zit waar ze sinds kort naar een nieuwe versie van SAP zijn geschakeld en waar er ook een "prachtig" nieuw inkoopsysteem bij is gekocht, waarbij we als het ware aan het zwemmen zijn terwijl het zwembad nog volop gevuld wordt, is dit pijnlijk herkenbaar.

Veel hulp van die conSULtants hebben wij niet gehad. Hebben hier nooit een dag gezeten om te zien hoe we het aanpakken en waar de pijnpunten zitten. Het is meer dan ooit trek uw plan. Als je dan om extra functionaliteit vraagt -aka dingen die er al van dag één hadden moeten inzitten- doen ze alsof hun neus bloedt en mag je extra centen neerleggen. Je betaalt u blauw aan dat soort figuren terwijl je je blauw ergert omdat de blauwdruk maar een flets lichtblauw is die op een blauwe maandag in elkaar is geflanst. Ze laten het maar blauwblauw terwijl onze bankrekening aan hun fratsen een blauwtje loopt.

Echt, die hebben een een geweldig businessmodel. De klant laten betalen voor een paar juniorprofielen en één seniorprofiel die maar goed zijn in gebakken lucht verkopen. Die juniors weten van toeten noch blazen en de klant zorgt als het ware voor de opleiding van uw juniorprofielen.
En als ge al vragen hebt, mag het na een -veel te korte- hypercare niet meer via DevOps en liefst ook niet meer via mail. Nee, ze komen maar één keer per maand één dag af en elke afdeling is dan twee weken op voorhand bezig met het voorbereiden van het bezoek, want ja het bezoek van Zijne Heiligheiden Peppi en Kokki is strak getimed en ze hebben weinig tijd voor het klootjesvolk. Ah ja want ze zijn al bezig een andere klant het geld uit de zakken te kloppen.

Ik deel uw frustratie over de SAP consultants grotendeels, lijkt een vaak voorkomend probleem. Ik heb het geluk een goeie hands-on te hebben waar ik af en toe nog beroep op doe (2j na migratie naar SAP). Heel veel kan ik zelf oplossen/terugvinden via Chatgpt. Zonder GPT had het in mijn afdeling ook een disaster geweest.

Edit mod: deze thread werd afgesplitst uit ergernissen op het werk.

ES ... AA ... PEE ... of gewoon SAP van een vrucht ;)

Eerlijk? Ik hoor dat woordje al 20+ jaar lang maar ik weet nog altijd niet goed waarover het echt gaat.
Iets met businessprocessen van A tot Z beheren dacht ik? Maar als iemand den uitleg doe dan denk ik altijd: OK dan maar zeker? Do I care? (Hell NO)
SAP = System Against People of Steeds Andere Problemen. :unsure:

Ik heb soms wel heimwee naar AS400 op een vorige job. Ok dat zag er niet uit en was op sommige vlakken wel oud, maar het deed wat het moest doen en was relatief gemakkelijk in gebruik.

Ik heb SAP nooit gebruikt, maar ben wel partner van Odoo. Ik snap nu wel waarom SAP so complex is (geworden). Odoo moet echt opletten dat ze niet dezelfde weg inslaan, maar voor de moment werk ik echt graag met Odoo.

Ik heb SAP nooit gebruikt, maar ben wel partner van Odoo. Ik snap nu wel waarom SAP so complex is (geworden). Odoo moet echt opletten dat ze niet dezelfde weg inslaan, maar voor de moment werk ik echt graag met Odoo.
Dit dus. SAP was vroeger ook een heel stuk minder complex, Odoo gaat gewoon dezelfde kant uit (gelukkig zijn ze nog veraf) en zal er een nieuwe Odoo komen die enzoverder.

Fantastisch, hier dezelfde shit ervaring.
Vorige week nog, 'bestelde' machine nadert zijn leveringstermijn, nog bevestigd door een collega van mij richting de klant, om dan paar dagen later tot de constatie te komen dat die order nooit naar de fabriek gegaan is, 2 maand leveringstermijn kwijt, niemand die dat gezien heeft.
Echt een grote ramp bij ons die overschakeling, en nog steeds. Er gebeuren zoveel fouten.
En dan te denken dat dit 5jaar voorbereiding heeft gehad op europees niveau, dat er landen al 1a2 jaar voor ons live zijn gegaan en dan nog duurde het voor veel zaken maanden na die overschakelingen voor er terug iets mogelijk was.
Volgende stap is dat wij onze offertes ook in sap gaan beginnen maken en dat we die rechtstreeks van daaruit kunnen doorgeven aan de fabriek.
Oh boy, ik heb er zin in.

Op mijn eerste job hebben ze bijna 10 jaar gemekkerd over SAP integreren in productie. WIj hadden een systeem in Filemaker Pro waar verschillende databases met elkaar communiceerden. Wil je bv meetgegevens ingeven? Dan maak je een nieuwe record op een bepaald order en direct worden product specs uit een andere database ingeladen, enz. FIlemaker Pro was snel en had een zéér goeie zoekfunctie waar je in gelijk welk veld kon zoeken, ook met operatoren (bv <10 in een veld typen).
Toen ik er weg ging hadden ze nog altijd geen SAP, en het zal er nu nog altijd niet zijn.

Bij Colruyt Group hadden we SAP maar ik heb er gelukkig maar 1 keer in gewerkt. Je kon daar wel echt zowat alles uithalen van data. Ik weet enkel nog dat het enorm ingewikkeld was en traag. Mijn gevoel zegt me dat SAP integraties altijd slecht lopen, langer duren dan voorzien en duurder zijn dan voorzien.

Als laatste: Carpetright is eerder dit jaar failliet gegaan en 1 van de oorzaken was een zware investering in een nieuw ERP systeem. Het was wel niet SAP, maar het had zomaar gekund: https://www.computable.nl/2025/09/19/software-vernieuwing-mede-debet-aan-bankroet-carpetright/

SAP = System Against People of Steeds Andere Problemen. :unsure:

Ik heb soms wel heimwee naar AS400 op een vorige job. Ok dat zag er niet uit en was op sommige vlakken wel oud, maar het deed wat het moest doen en was relatief gemakkelijk in gebruik.
SAP = Stress, Angst und Panik!

Ik werk nu ongeveer een jaar met SAP FICO, dat is het deeltje van SAP voor finance & controlling (accounting). Met nog de oude versie (SAP ECC).

Ik heb het geluk dat ik werk in een multinational waar mijn collegas veel kennis hebben van SAP waardoor ik het van hen heb kunnen leren. Maar het systeem met transacties is echt waardeloos. Als je de juiste transactiecode niet kent en daarbovenop niet zeker weet wat je in de schermen van (soms heel obscure) parameters moet invullen geraak je nergens. De leercurve is stijl en gebruiksvriendelijkheid is nul.

Eens je ermee kan werken en je een hoop transacties vanbuiten kent lukt het wel en kan je meestal vlot doen wat je wil doen maar het blijft een complex systeem. En er zijn ook vaak meerdere manieren om hetzelfde doel te bereiken.

...

Als laatste: Carpetright is eerder dit jaar failliet gegaan en 1 van de oorzaken was een zware investering in een nieuw ERP systeem. Het was wel niet SAP, maar het had zomaar gekund: https://www.computable.nl/2025/09/19/software-vernieuwing-mede-debet-aan-bankroet-carpetright/

Je moet als bedrijf toch écht stomme keuzes maken als je op de rand van een faillissement balanceert en dan beslist om een pak geld uit te geven aan een nieuw ERP systeem. Maar wel een mooi marketing praatje over hoe ze AI zouden gaan gebruiken, een "digitale customer journey", etc.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je als bedrijf niet moet denken om een blijkbaar 30 jaar oud kassasysteem e.d. te vernieuwen, maar de meeste van die IT implementaties goochelen met een opgeblazen business case die achteraf vaker tegenvalt dan meevalt of gewoon niet te meten is.

Je moet als bedrijf toch écht stomme keuzes maken als je op de rand van een faillissement balanceert en dan beslist om een pak geld uit te geven aan een nieuw ERP systeem. Maar wel een mooi marketing praatje over hoe ze AI zouden gaan gebruiken, een "digitale customer journey", etc.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je als bedrijf niet moet denken om een blijkbaar 30 jaar oud kassasysteem e.d. te vernieuwen, maar de meeste van die IT implementaties goochelen met een opgeblazen business case die achteraf vaker tegenvalt dan meevalt of gewoon niet te meten is.
Mijn pa heeft voor Carpetright gewerkt in IT. Die "transitie" liep al 10 jaar. De ganse IT afdeling in BE werd opgedoekt behalve hij en een paar andere en in NL startte ze met de switch. Uiteindelijk is het dus nooit goed gekomen.

Er was veel meer mis met Carpetright dan het IT-systeem. De vorige Britse eigenaar werd buiten gespeeld en als wraak heeft hij een eigen merk opgestart: https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Harris,_Baron_Harris_of_Peckham Het toppunt is dat die nu terug de Britse failliete Carpetright winkels heeft opgekocht :laugh:

Nadat die buiten was gekegeld moest het nieuwe management natuurlijk breken met het verleden en de 21ste eeuw betreden. Enter een nieuw ERP programma, kostenbesparingen, etc. Mijn pa heeft vanaf dan het oude systeem onderhouden terwijl ze hem en de laatste collega's kwijt wouden.
Uiteindelijk heeft hij nog tot 6 maand na zijn volwaardig pensioen bij Carpetright NL als werknemer gewerkt met een dikke pre en een nieuwe wagen op hun kosten :feelsgood:

Het is hierdoor dat hij ook wel wat gefrustreerd is met NL'ers, omdat hij er veel veel blabla zag verkopen maar weinig nuttigs deden (wss die gasten van TCOG).

Laatst bewerkt:
We werken ook met SAP (ECP), maar we gaan naar een ander ERP-systeem binnen een paar jaar. Sowieso gaat dat miserie geven. Ik ben er geen fan van: weinig intuïtief, nodeloos complex.

Ik werk als consultant in finance meestal voor grote bedrijven en multinationals, altijd op SAP gewerkt.
Het is inderdaad een oubollige user interface maar achterliggend is het wel indrukwekkend hoe alles verweven is, zeker in een productie bedrijf.

Nu voor het eerst de transitie van SAP ECC naar S4 HANA mee gedaan voor chemische multinational... duurde vlot 3 jaar met een budget van +20 miljoen EUR (wereldwijd). De blikken S4 consultants die ze daar hebben opengetrokken 😅

SAP of andere ERP-system zijn zaken die gewoon tering veel geld kosten. Maar die ook wel serieus wat kunnen opleveren als dat goed opgezet is.
Het probleem is veel te vaak dat de klant hun manier van werken niet wil aanpassen aan de manier waarop het ERP werkt.
Waardoor je met customizing en alternatieve flows begint te werken. En vaak gaan de consultingbedrijven ook gewoon mee in dat verhaal.
Om dan uiteindelijk véél te veel te betalen voor iets dat niet 100% werkt.
Daar zijn echt schrijnende verhalen over te vinden, zoek maar eens op hoeveel LIDL er aan verloren heeft

Maar er zijn ook veel succesverhalen. En in mijn ervaring (ik werk zelf niet rechtstreeks met SAP, maar kom er veel mee in aanraking) zijn dat situaties waarbij de CTO/CIO echt meegaat in het verhaal van de software leverancier en de nodige werkmentaliteit aanpast zodat customizing tot een minimum kan gehouden worden.

En voor kleinere KMO's lijkt mij een fully fledged SAP ERP systeem wel een beetje overkill. Daar is het ook gewoonweg te kostelijk voor.
Misschien dat SAP B1 wel een pak beter is, al ben ik daar nog nooit mee in contact gekomen.

SapGUI is echt een contradictie in termen.
Ik werk al 20 jaar met SAP en de interface ziet er nog hetzelfde uit als toen ik begon.
Tegenwoordig is dat toch al eventjes SAP Fiori, met een veel betere user interface.

Bij ons is het een oudere versie (Indaver stapt bvb. over naar SAP HANA, wij niet omdat we naar een ander ERP-systeem gaan) en als ik een van de hogere piefen mag geloven begint dat ding kuren te vertonen en is het een uitdaging om SAP-consultants te vinden die nog met dat oudere systeem werken.

Terug
Bovenaan