Het is de enige bron van vreugde in mijn werk en ik word er nog betaald voor ook.
Nu weer zoiets. Blijkt dat de einddatum van (sommige) prijsaanpassingen van aan- of verkoopartikels ervoor zorgt dat die in andere rapporteringstransacties niet correct wordt overgenomen waardoor we de initiële prijs zien ipv de actuele.
Collega neemt contact op met consultant.
"Ja ik snap dat dat vervelend is, maar ik kan/mag niks doen blablabla. Maak een intern ticket aan en uw IT-dienst moet dat dan escaleren. We gaan het dan bekijken met
prutsconsultancybedrijf #2. Dan maken we in ons intern ticketingsysteem een ticket en dan kan het behandeld worden."
Dus dat wordt dan weer gelogd in elfendertig verschillende systemen, excellekes, dashboards, er moet besproken worden óf het überhaupt nuttig is om die change door te voeren -spoiler: ja, anders zouden we het niet vragen. Dan moet berekend worden hoeveel tijd ze er aan (mogen) spenderen en hoeveel dat gaat kosten want als dat te veel kost, ja dan is dat niet voorzien in het budget en kunt ge op uw kin koppen.
Ik vind het werkelijk triest, zo'n gang van zaken. In september vorig jaar heb ik een ticket gelogd toen we nog aan het testen waren om iets te veranderen. Gewoon hoe op de achtergrond iets berekend wordt. Moet ik dat in der treure gaan motiveren en uitleggen dat dit een grote tijdswinst kan opleveren. Wordt eerst afgeschoten door zo'n juniorfiguur want nIEt VoOrzIEn. Ik blijf volharden. Weer vergaderingen. Ticket wordt naar Janneke doorgestuurd. Janneke stuurt door naar Mieke. Mieke stuurt naar Jos. Jos naar Piet. Piet antwoordt naar Paul ipv Jos. Nog meer vergaderingen. Nog eens polsen hoe het zit. Nóg eens uitleggen wat ik wil want natuurlijk weten ze niets over het proces zelf. En dan leveren ze in juli! eindelijk min of meer iets af wat gevraagd is en verwachten ze nét niet dat we de grond waarop ze lopen kussen. Dat zouden we toch niet kunnen want we zien die sinds de oplevering amper tot nooit.
De eindgebruiker wordt niet of amper betrokken bij de opzet
De eindgebruiker wordt wijsgemaakt dat het nieuwe systeem vanalles beter zal doen verlopen, maar wordt niet geraadpleegd. Ik werk hier nu al vier jaar en op geen énkel moment hebben wij tijdens de verkennende fase ook maar één consultant gehoord of gezien.
De eindgebruiker wordt voor een voldongen feit gesteld.
De eindgebruiker wordt niet deftig opgeleid. Amper deftig trainingsmateriaal.
De testen trekken op niks. Onvolledige data. Voor een belangrijke taak kwam het enige testscenario neer op: doe X, terwijl er tientallen varianten daarop zijn. Moesten wij alles zélf gaan verzinnen en zélf onze data bijeen gaan sprokkelen. En dan komt er zo'n juniortruttebel, mooi in een pakje, make up, parfum, glimmend van trots, want pas afgestudeerd van de unief en drukdrukdruk aan de slag bij een BIG 4 bedrijf, bedrijfsauto, gsm van het werk, indrukwekkend klinkende titel want dan kan ze bij haar vriendienen stoefen, met haar latte macciato in de hand vragen of het gaat. Nee kalf, niks gaat want uw scenario -let op het ontbreken van een meervoudsvorm- trekt op niks en uw data is gewoonweg onbestaande. Antwoord: "Ah oei, ja ok ik ga eens kijken" en weg is truttemie en gaat vervolgens vragen of het bij iemand anders misschien wél gaat. Als ze thuiskomt zal ze op haar lekke hippe appartement terwijl ze sushi aan het eten is tegen haar vriendje -ook zo'n ongelofelikje verspilling van zuurstof dat 99% kans TEW of iets van rechten heeft gestudeerd en blij is dat hij elke dag in de file staat op de Brusselse ring op weg naar het hoofdkantoor in Diegem- klagen dat al die eindgebruikers er toch werkelijk niks van kennen. Gelukkig is zij er nog om de boel recht te trekken denkt ze bij zichzelf.
En als je dan leest dat het vaak aan de mindset van de eindgebruiker ligt, dat die moet open staan voor verandering, dan weet ik niet of ik moet lachen, huilen of kotsen (voor alle duidelijkheid geen verwijt naar
@Nineshots ). De eindgebruiker staat wél open voor verandering, maar omdat er telkens -dit is mijn tweede SAP-integratie zo'n puinhoop van gemaakt wordt door de eindgebruiker niet mee te betrekken, schiet die vanzelfsprekend in een conservatieve kramp.