Ervaringen met SAP

SAP of andere ERP-system zijn zaken die gewoon tering veel geld kosten. Maar die ook wel serieus wat kunnen opleveren als dat goed opgezet is.
Het probleem is veel te vaak dat de klant hun manier van werken niet wil aanpassen aan de manier waarop het ERP werkt.
Tja, maar is dat ook niet ergens normaal? SAP is een programma dat enorm veel kan, dus zou ik het als bedrijf niet meer dan logisch vinden dat SAP flexibel genoeg is om (verregaande) oplossingen op maat te voorzien en verwachten dat de consultants daarin mee gaan.

Het is één ding om uw werking te optimaliseren en zoveel mogelijk te tweaken naar de mogelijkheden die SAP biedt, maar je kan toch niet verwachten dat een bedrijf zijn processen verregaand aanpast naar SAP? Ik ben tenslotte toch de klant. Ik betaal, dus ik wil een oplossing op maat van mijn bedrijf. SAP moet zich aanpassen naar mijn bedrijf.

Het is één ding om uw werking te optimaliseren en zoveel mogelijk te tweaken naar de mogelijkheden die SAP biedt, maar je kan toch niet verwachten dat een bedrijf zijn processen verregaand aanpast naar SAP? Ik ben tenslotte toch de klant. Ik betaal, dus ik wil een oplossing op maat van mijn bedrijf. SAP moet zich aanpassen naar mijn bedrijf.
Dat zou nochtans de insteek moeten zijn voor de implementatie van om het even welk ERP pakket. Processen zoveel mogelijk aanpassen aan de standaard werking zodat er zo min mogelijk custom configuratie of code is. En in praktijk is dat vaak wel relatief doenbaar. Bedrijven en produkten zijn vaak wel uniek, bedrijfsprocessen vaak niet. Bij mijn huidige werkgever zijn er maar heel weinig custom processen. Wel veel enhancements en events custom geimplementeerd om bepaalde dingen toch bedrijfsspecifiek te kunnen maken. Meeste custom code zit in alle interfacing met andere systemen. Dat is iets waar je vaak niet onderuit kan zonder custom code.

Ik heb ooit een project gedaan waarbij het bedrijf dacht zo uniek en klant/produktgedreven te zijn dat ze ALLE datamodellen, processen en flows opnieuw custom gebouwd hebben. SAP diende hier enkel als platform. Eigenlijk te gek voor woorden, ook al zat het eindresultaat best goed in mekaar. Maar als je de totale doorlooptijd zag en bijhorende prijskaartje, val je denk ik achterover. Komt daarbij dat zij alles in de oude GUI hebben ontwikkeld. Ik ben stiekem wel benieuwd of ze ondertussen ook al transacties hebben omgebouwd naar Fiori.

Tja, maar is dat ook niet ergens normaal? SAP is een programma dat enorm veel kan, dus zou ik het als bedrijf niet meer dan logisch vinden dat SAP flexibel genoeg is om (verregaande) oplossingen op maat te voorzien en verwachten dat de consultants daarin mee gaan.

Dan is SAP niet de juiste partner voor je bedrijf als je werkelijk zo uniek bent als je denkt (komt minder vaak voor dan je zou verwachten) en kan je beter investeren in een echte custom oplossing.
Maar dat kost vaak nog een pak meer geld.

Ons bedrijf is ook nog niet zo lang geleden overgenomen geweest.
Het eerste dat ze hebben gedaan is naar een nieuw SAP versie migreren (niet Hana), alle custom shit eruit gooien (want dat was een last elke update) en de processen in the field proberen aan te passen aan SAP processen.

Mijn ervaring is dat ze veel tijd steken in het financiële en logistieke gedeelte omdat consultants en het hoogste management daar mee in aanraking komen en zich daar iets bij voor kunnen stellen. Dat zijn ook bureau processen. Die mensen zitten op een bureau en doen niets anders dan in software werken, het niveau is iets hoger dan in een arbeidersomgeving en de processen zijn afgelijnder.

Maar dan kom je aan het industriële gedeelte met effectieve fysieke handelingen buiten de computer die je niet automatisch kan loggen. Met magazijnen, orders, taken, ed.
Dan wordt het pas een shitshow. Dan moet je je processen buiten aanpassen aan SAP wat betekent administratie.
Een mekanieker die iets moet uitvoeren? Eerst wachten tot er een melding is, de melding moet door iemand worden vrijgegeven en in de juiste status gezet. Juiste status, start aan de werken ... allé, na wat vergaderingen (buiten SAP) want een titeltje en wat tekst maakt nog geen echte taak natuurlijk. Achteraf alles afmelden en in de juiste status zetten. (als je toegang hebt tot de juiste transacties)
Geen probleem als je een administratie voorziet enkel en alleen voor SAP maar dat is de realiteit niet in veel bedrijven.
Het resultaat is dat SAP alles vertraagd en er minder gewerkt wordt.

Maar het summum van SAP migratie is wel de uitbesteding van bv de aankoop naar Indië die dan buiten SAP gebeurt.
Dan maak je een ATB in SAP. Dat wordt in hun eigen Indisch systeem verwerkt en in SAP krijg je enkel een bestelnummer.
Besteldocumenten, bevestigingen van de leverancier, correspondentie, ... komen nooit in SAP.
Je maakt een bestelling en je weet niet wat en of het besteld is tot het bij je aankomt.
Meer dan eens komt het voor dat er een bestelnummer is maar is het bestelorder nooit verstuurd geweest. (klassieke vergeten [email protected])
Of dat iets besteld wordt met de tekst van een andere bestelling.
Als je het echt wil weten moet je aan de leverancier vragen om uw eigen bestelorder terug te mailen.

Laatst bewerkt:
@dee : Lijkt me dat de issues die je bespreekt niet echt SAP specifiek zijn. Bij andere ERP pakketten zou je dezelfde issues hebben.
Maar met de juiste aanpassingen zou je werk waarschijnlijk wél gebruiksvriendelijker gemaakt kunnen worden.
Echter dan opnieuw hetzelfde issue van de juiste persoon die (in overleg met de werkvloer) met de juiste voorstellen komt en een manager die het wil goedkeuren. Niet altijd makkelijk te vinden of uit te voeren.

En dat het debacle van uitbesteding. Tja ... (slechte) keuzes en (nog slechtere) inrichting.
Als je het al wil inrichten buiten SAP, zou je alsnog een interface van het externe systeem richting SAP kunnen inrichten die wél de nodige updates aanlevert zodat je dit ook in SAP kunnen opvolgen. Vele bedrijven hebben waarschijnlijk al iets soortgelijk draaien.
Ik heb zelf net een gelijkaardige interface ingericht voor een ander proces.
Maar opnieuw, persoon, budget jadajadajada.

Hier sinds dit jaar overgestapt naar SAP EWM, grotere teringzooi als die omschakeling ga je niet snel vinden. Producties die dagen eruit hebben gelegen en weken achter de feiten hebben aangehold, heeft bakken vol geld gekost.

Consultant op bezoek:
"Seg beste consultant, ge levert ons wel een tool om allemaal zelf rapporten ineen te flansen. Allemaal goed en wel, maar is er een overzicht van welke basistabellen en kolommen er voorzien zijn? Kwestie van een ietsiepietsie efficiënt te werken en niet alles honderd keer te moeten openklikken, want er zijn echt wel veel mogelijkeden."
"Nee, dat overzicht hebben WIJ zelfs niet. SAP levert daar geen basisdocumentatie voor aan. Ge gaat echt zelf moeten prutsen. Dat is bij andere bedrijven ook zo."

Hallucinant. Dit is zelfs nog voorbij gebakken lucht. :wallbash:

En begrijp me niet verkeerd, ik snap dat die consultant daar niks aan kan doen als SAP zelf geen documentatie voor voorziet. En dat prutsen is op zich nog wel leuk. Het is alleen mateloos frustrerend als je weinig tot geen houvast hebt. Er zijn pakweg vijftig basistabellen en elk van die tabellen kan je uitbreiden met tot wel tweehonderd kolommen. Het enige wat er (nog) niet instaat is de bloedgroep van degene die dat bepaald document in het systeem heeft gezet. Als men ons een overzicht zou kunnen aanleveren zou dat al enorm veel tijdswinst opleveren.

Wat wel zeer goed gedocumenteerd zal zijn is de (eind)afrekening. :sop:

Paar jaar geleden hebben we 1 van onze kleinere DC's overgezet op S4. Plan was om dat ook te doen met het grotere DC, dat op een erg verouderd ERP systeem loopt. Maar toen we net aan die fase gingen beginnen is het project stopgezet wegens te duur.

Gevolg: eigenlijk zitten we met een half uitgewerkt S4 systeem voor het kleine DC, aangezien er voor het grote DC ook meer toepassingen gingen toegevoegd worden die de quality of life voor het kleine gingen vergroten.
En nu is het zwoegen om iets toegevoegd en aangepast te krijgen, maar terwijl lopen er hier wel nog altijd genoeg consultants rond die op het grote 'gecancelde' project aan het werken waren.

Consultant op bezoek:
"Seg beste consultant, ge levert ons wel een tool om allemaal zelf rapporten ineen te flansen. Allemaal goed en wel, maar is er een overzicht van welke basistabellen en kolommen er voorzien zijn? Kwestie van een ietsiepietsie efficiënt te werken en niet alles honderd keer te moeten openklikken, want er zijn echt wel veel mogelijkeden."
"Nee, dat overzicht hebben WIJ zelfs niet. SAP levert daar geen basisdocumentatie voor aan. Ge gaat echt zelf moeten prutsen. Dat is bij andere bedrijven ook zo."

Hallucinant. Dit is zelfs nog voorbij gebakken lucht. :wallbash:

En begrijp me niet verkeerd, ik snap dat die consultant daar niks aan kan doen als SAP zelf geen documentatie voor voorziet. En dat prutsen is op zich nog wel leuk. Het is alleen mateloos frustrerend als je weinig tot geen houvast hebt. Er zijn pakweg vijftig basistabellen en elk van die tabellen kan je uitbreiden met tot wel tweehonderd kolommen. Het enige wat er (nog) niet instaat is de bloedgroep van degene die dat bepaald document in het systeem heeft gezet. Als men ons een overzicht zou kunnen aanleveren zou dat al enorm veel tijdswinst opleveren.
Wie googled / AI gebruikt die vindt.
Er is online best wel wat beschikbaar, maar het blijft idd wel wat zoeken.
Ieder project dat ik gedaan heb in vele verschillende modules (sd, mm, qm, fi, cd, co, crm, ewm, hr, pm) was het in het begin wel ff aanpoten. En veel zelf documenteren. Mijn eigen SAP map bevat na 27 jaar SAP meer dan 15 GB aan nota's, presentaties, korte filmpjes, cursusses etc.. Veel ervan is waarschijnlijk al achterhaald, zeker sinds S4, maar nog geen reden voor een opschoonactie. Je weet maar nooit wat je bij een toekomstige werkgever/project nodig hebt, of welke (oude maar nog steeds werkende) tips & tricks er verborgen zijn.

14 jaar als SAP BW consultant gewerkt. De nieuwe cloud oplossingen zijn mijn ding niet, maar hoe een ECC en BW om premise in elkaar zit is gewoon indrukwekkend. Super krachtig is het gewoon.

Ik snap dat mensen erop mekkeren, maar met alle respect, het zijn dan niet de grootste genieën die ermee werken.

Terug
Bovenaan