ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Wat VWCE recent bijgekocht en XLVS (S&P Healtcare) en SBIO (NASDAQ biotech) verkocht. Deden het toch niet veel beter dan S&P500 (SXR8).

Ik maak me wat zorgen rond de S&P 500 de komende tien jaar met het inflatiespook die opdoemt. De berichten zijn in ieder geval niet hoopgevend:
https://seekingalpha.com/article/44...l-returns-likely-only-2-5-percent-this-decade

Ik weet dat er van die inverse ETF's bestaan of dat je kan beginnen met puts, maar wat doen jullie zoal?

Je kan ook ETF's kopen die focussen op bepaalde sectoren van de S&P500.
Lange termijn reken ik sowieso grootte-orde "maar" op 5% voor de S&P500 en gelijkaardige ETF's in mijn eigen projecties.

Wat zijn op heden de aan te raden brokers voor beleggen in VWCE?
Bolero valt af vanwege hun aangepaste TOB.
Ik wens wel een broker die Belgische belastingen voor mij afhoudt (cfr. Degiro doet dit niet?), maw geen extra administratief werk.
Heb nu grote portefeuille op Saxo (ex Binck) en bolero.

alvast dank
Md

Ik wens wel een broker die Belgische belastingen voor mij afhoudt (cfr. Degiro doet dit niet?), maw geen extra administratief werk.

alvast dank
Md
Waarom niet gewoon IWDA pakken ipv VWCE?

Omdat VWCE direct de dividenden herinvesteert ipv uit te keren. Scheelt belastingen en admin om dat aan te geven.
IWDA doet exact hetzelfde. Volgens mij is er een distribuerende en een accumulerende variant.

Het grootste verschil is dat VWCE ook opkomende landen behelst.
Bij IWDA wordt dat opgevangen door ook een deel te alloceren aan EMIM.
Het rendement van VWCE en IWDA verloopt echter heel erg gelijklopend.

Ik vind VWCE jammer genoeg ook niet meer de beste keuze. De kans is er dat de TOB bij meerdere brokers zal aangepast worden naar 1,32 %. IWDA + EMIM lijkt weer de beste keuze met de 0,12 % TOB.

Loop je op termijn niet hetzelfde risico wat TOB betreft met IWDA?

VWCE EN VWRL zouden onder hetzelfde compartiment gezien kunnen worden door de fiscus:

Interessante lectuur hierover:

Reddit:

Artikel de TIJD
https://www.tijd.be/markten-live/fo...urstaks-aan-voor-zelfde-tracker/10313628.html

'Een van de elementen die spelen, is het land waar de tracker is geregistreerd. Is dat in ons land, en keert de tracker geen dividenden uit, dan betaalt de belegger zowel bij de aankoop als de verkoop een beurstaks van 1,32 procent. Is de kapitalisatietracker niet in België geregistreerd, maar wel in een ander Europees land, dan betaalt de belegger een taks van 0,12 procent. Gaat het om een distributieversie, die wel dividenden uitkeert, dan geldt in beide gevallen een beurstaks van 0,12 procent.

Verschillende aanbieders van trackers geven om die reden aan dat ze enkel de distributieversie van de tracker registreren in ons land, en niet de kapitalisatieversie. Op die manier wordt ontkomen aan de beurstaks van 1,32 procent, menen ze. Maar dat is niet de zienswijze van de fiscus. ‘De registratie van een tracker moet gebeuren op het niveau van het compartiment’, zegt Francis Adyns, de woordvoerder van de FOD Financiën. Het compartiment is de 'enveloppe' die de kapitalisatie- en de distributieversie van een tracker bundelt. Dit betekent dat zodra een compartiment geregistreerd is bij de toezichthouder FSMA, beide versies van de tracker als geregistreerd worden bestempeld.'

IWDA zou dit probleem niet hebben. Want IWDA zou een uniek fonds zijn (eigen compartiment ) ,niet geregistreerd in België , dus 0.12 % TOB.
Voor mij maakt het VWCE iets minder aantrekkelijk op dit moment. Ik wou het toch delen omdat de meerderheid hier toch bezig is om zo weinig mogelijk kosten te maken (populariteit van Degiro bijvoorbeeld) . Dan zou ik hier toch ook rekening mee houden. De TOB betaal je ook bij het verkopen van een ETF . Dan kan het verschil tussen 0.12 % en 1.32 % wel oplopen.

Zou me sterk verwonderen mocht dit hoog staan op de lijst van fiscale aanpassingen die onze minister van financien wil doorvoeren. Gewoon voor de 0.12% gaan, kan evengoed nog 5 jaar duren eer dit veranderd.

alvast dank
Md
Belgische beurstaksen worden ingehouden door Degiro. Vooralsnog is VWCE via hun ook nog aan 0.12% TOB. Dit is het geval bij de meeste brokers en eens gekocht is dat toch niet meer zo belangrijk*? Geen enkele aanbieder komt in de buurt van Degiro door hun gratis transacties voor de kernselectie.

* Verkopen is bij de gemiddelde passieve investeerder toch pas aan de orde over 20/30 jaar. Wellicht is er tegen dan nog veel meer veranderd.

Laatst bewerkt:
Belgische beurstaksen worden ingehouden door Degiro. Vooralsnog is VWCE via hun ook nog aan 0.12% TOB. Dit is het geval bij de meeste brokers en eens gekocht is dat toch niet meer zo belangrijk*? Geen enkele aanbieder komt in de buurt van Degiro door hun gratis transacties voor de kernselectie.

* Verkopen is bij de gemiddelde passieve investeerder toch pas aan de orde over 20/30 jaar. Wellicht is er tegen dan nog veel meer veranderd.
Vertrouw je Degiro genoeg om er de komende 20/30 jaar al je geld op te zetten?

Mss een domme vraag maar..
VWCE is een acummulerende ETF. dus de divindenten worden integraal terug in extra aandelen gestoken?
stel ge hebt 1 aandeel en ge krijgt daar dan 5% dividend op.. Hoe wordt dat dan gedaan? het is niet zo dat ge 0.05 aandeel kunt bezitten dacht ik?

Mss een domme vraag maar..
VWCE is een acummulerende ETF. dus de divindenten worden integraal terug in extra aandelen gestoken?
stel ge hebt 1 aandeel en ge krijgt daar dan 5% dividend op.. Hoe wordt dat dan gedaan? het is niet zo dat ge 0.05 aandeel kunt bezitten dacht ik?
Dat zit verwerkt in de koers, net zoals de kosten voor het beheer
koers = 100
5% dividend
koers => 105
(aangezien dividend uitkeren op verschillende momenten gebeurd voor verschillende bedrijven valt dat niet zo op, het is niet dat het in 1 keer 5% omhoog gaat)

Ik vind VWCE jammer genoeg ook niet meer de beste keuze. De kans is er dat de TOB bij meerdere brokers zal aangepast worden naar 1,32 %. IWDA + EMIM lijkt weer de beste keuze met de 0,12 % TOB.
Ja die kans zit er idd in, persoonlijk hoop ik dat Bolero zijn TOB terug omlaag mag halen. But only time will tell. (heb hier zelf een video over gemaakt, indien interesse
indien het niet mag moderators, dan verwijderen jullie de link maar)

Persoonlijke mening:
Wachten tot de situatie met betrekking tot de VWCE TOB is opgelost, kan uiteindelijk meer kosten aan gemiste meerwaarden dan de extra TOB zelf.

Eerste storting is eindelijk een feit :p

L&G Clean Water UCITS ETF Acc (XET)
iShares S&P 500 inf Tech Sector UCITS ETF USD Acc (Xet)
iShares Global Water UCITS ETF USD
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc

En nu over naar de keuze stress :p
iemand nog tips?

Terug
Bovenaan