Het ding is op vlak van de games ( waar het initieel over gaat ) vind ik het gewoon oprecht een luxe probleem.
De andere dingen die je aanhaalt zijn al veel serieuzer en belangrijker, maar dat zijn zaken waar wel al heel lang weet over is en regels rond zijn en waar zo ook wel mee bezig zijn om te zien dat die zaken goed lopen in de toekomst. Data en connecties zijn al 10+ jaar heel belangrijk en gevaarlijk in beheer, online oorlogvoering is iets dat ook al lang op de voet gevolgd worden, dus 'the bigger picture' daarvoor moet ge deze petitie zeker niet gaan tekenen. Het gaat er ook gewoon niet over... en het issue van de petitie zelf, dat is echt gewoon sorry dak het zeg echt onbelangrijk voor ons als mens.
Loopt ge dan niet recht in de val van "divide et impera"? Uiteindelijk erkent ge dat het niet klopt, maar omdat het niet belangrijk genoeg voor u is, wilt ge niet letterlijk 1 minuut nemen om er iets aan te doen, maar als het dan wel iets is dat u aangaat, gaat ge verbaasd zijn dat ge ook alleen staat... Als dit onze mentaliteit is, gaan alle instanties die onze consumentenrechten aantasten gewoon over ons uitwalsen.
Veel hardware is zodanig gemaakt dat op een bepaalde termijn kapot gaat, dat het moet vervangen worden etc.. combinatie hardware en software vervalt ook, services vervallen en moeten ook vervallen... Zo lang dat dit niet gebeurt op maand of jaar basis is dat allemaal ok, daar zijn ook regels rond. Dat is ook het enige dat dat ik als legit regel zou zijn als het op de games aan komt, een game moet minstens X aantal tijd ondersteund kunnen blijven tenzij failliet of zo.
Daar begint de EU nu ook nieuwe regulering van te maken van minimale duur dat bepaalde machines moeten leven omdat dat ook een ramp (en ecologische ramp) aan't worden is.
Wat gij nu vraagt als consumenten bescherming is gewoon echt in sommige gevallen een belachelijke eis. Als een game uitsterft en super veel kost en het sob de kolen niet waard is dan vind ik dat maar normaal dat zij de stekker er uit trekken en zeggen sorry maar helaas...
Hebt ge zelfs gelezen waar het over gaat? Wat gij hier nu zegt is wat de organisator al 11 maanden van de bergtoppen zit te roepen "DIT IS NIET WAT WIJ VRAGEN!!!!!!!!"....
De vraag is gewoon, laat het spel in een speelbare status achter, ideaal zou zijn dat de maker gewoon een serverprogrammake released zodat de community zelf een server kan draaien, maar gewoon multiplayer uitschakelen en enkel singleplayer overlaten zou ook kunnen, ze zijn doelbewust er heel open in. 't is gewoon, als ge een spel als product verkoopt, en ge wilt hetgeen dat continu geld kost niet meer doen omdat het het niet meer waard is, fair enough, maar geef de mensen die er om geven dan tenminste de mogelijkheid om het zelf te doen.
Ik hoop ook wel dat er zo veel mogelijk rekening gehouden wordt dat een game nog kan gespeeld worden zonder een server als dat niet nodig is en dat gebeurt ook, hoeveel games kunt gij zo op noemen ( die de moeite waard zijn to begin with... ).
Het hele punt is net dat dit niet gebeurt nee. Speerpunt van vele officiele consumentenklachten die door dit initiatief zijn ingediend draaien rond "the crew". Een mooie openworld racer, die eigl voornamelijk singleplayer is, maar ook wat lichte multiplayer/mmo elementen heeft. Ze hebben de servers uitgezet, en al is't een spel dat ge gewoon in een doosje kon kopen, ge kunt het niet meer spelen. punt. en Ubisoft weigert elke medewerking om een singleplayer build uit te brengen.
Wat denkt ge dat er met diablo 3 of 4 gaat gebeuren als ze daar ooit de servers uitschakelen? No way zoals ze het nu gemaakt hebben dat we dat ooit lokaal gaan draaien. Die spellen gaan ooit uitsterven, en we gaan enkel diablo 2 nog hebben dat we effectief in eigendom hadden.
Maar neem nu games die stilaan doodgaan, rocketleague bijv. Is een hele tijd grote hype geweest, voor zover ik weet is er geen enkele prive server software, alles gaat via hun servers, ik heb vroeger dat spel gewoon gekocht. Als psyonix alle servers stopzet, en mij geen enkele mogelijkheid gunt om uit nostalgie een prive serverke op te zetten en met wat vrienden er nog eens wat fun in te hebben, is dat volgens u correct?
'k denk dat ik tegenwoordig eerder ga moeten zoeken naar games die geen problemen gaan hebben als de developer een server uitschakelt. Enkel gaan ze dat nog niet rap doen wss om de slapende beer van boze customers niet wakker te maken over mss een paar honderd euro per jaar om de functionaliteit nog te laten draaien voor de mensen die het nog spelen.
Aleja swat, heeft gewoon geen reden om over bezig te zijn. Mij stoort het nog het meest dat ge zo van die mensen hebt die het u komen op dringen zoals nu hier, anders had ik er zelf nooit op gereageerd. Dat is zoals vegetariërs die denken door er vele over te roepen dat anderen het in eens toch gaan doen.
Moest ik dat nu overal op unrelated plaatsen zitten roepen.... fair enough... maar op een forum dat vol gamers zit verbaasd zijn dat gamers er geen moer om lijken te geven? En dan de komende jaren nog veel mensen frustraties wss zien uiten als "live service" games plots stoppen, of ze gedwongen worden om de nieuwe fifa te kopen en ze al hun aankopen in de oude kwijt zijn enz...
Het feit dat mensen er niet over bezig zijn is omdat het hun niet boeit, als ge het probleem moet blijven aanhalen, uitleggen en reminders voor sturen, dan lijkt het mij al niet echt een groot probleem, als iets echt ene groot probleem is dan komt dat en grand mass van zelf en waren er al 100 andere petities gestart.
Is het iets slecht, neen, maar is het heel belangrijk, ook neen.
En wat houdt u eigl tegen om iets onbelangrijk maar goed te steunen als't letterlijk 1 minuut van uw leven kost? Of om tenminste eens te lezen waarover het gaat voor ge het onbelangrijk acht. Want we zitten hier toch eigl op een gaming forum, geen idee hoe oud gij zijt, maar ik vond het een tijd geleden leuk dat ik met wat kameraden van vroeger een Unreal Tournament serverke kon starten en we wat leute en veel nostalgie hadden.
Voor de huidige generatie gamers gaat het geen waar zijn, veel van de kerngames die zij nu ervaren gaan gewoon verdwenen zijn. Een groot zwart gat in de gamegeschiedenis.
't is mss niet het grootste probleem nee, maar een van de vele facetten van wat wel een groot probleem is, en als we hier wat tegenwerking geven, 't is een begin i guess.