Europees burgerinitiatief: “Stop Destroying Videogames”

Het probleem met afdwingen vanuit Europa / Belgie / ... is dat de producent er gewoon omheen werkt.
* Lootboxes mogen niet in BE/NL? Ok dan brengen we de game niet uit (Diablo Immortal) of dan zetten we bepaalde functionaliteit af voor regio X.
* Ah Europa heeft meer regels, Ok dan brengen we Apple Intelligence nog niet in Europa uit, of iPhone Mirroring.
Wie is er dan toch de dupe van? de consument.
Zie ik alvast compleet anders. Toch zeker met de voorbeelden die jij hier aanhaalt. Geen groot gemis, integendeel. Lootboxen en het online gokken mogen van mijn part volledig verdwijnen.

Ik denk dat er ook vooral een groot verschil en regelgeving qua verplichtingen mag worden opgelegd, naargelang de middelen van de publishers. Een EA, Nintendo, Microsoft, Sony, al de grote namen die in het verleden al meermaals de stekker uit gemeenschappen hebben getrokken, kunnen de financiële gevolgen met gemak dragen.

Zijn we de dupe?

Dat vind ik een pracht statement... Zeker in de context van lootboxes. Wij zijn de dupe omdat de overheid geen predatory dingen toelaat?
Zijn we ook de dupe omdat er op elk pakje sigaretten waarschuwingen staan? We hadden allemaal meer kunnen roken!

Jullie zitten hier allemaal maar over de slechte gevolgen voor de consument, maar ik zie het gewoon niet. Zeker niet als ge zo begint "ze hebben slechte dingen verboden, en nu krijgen we ze niet. Dat is toch een slecht gevolg racemaniac!"

ehhhh...... nee??????????
Je interpreteert me echt volledig verkeerd en trekt het in het belachelijke. Ik gebruikte LootBoxes enkel als voorbeeld om aan te tonen dat als je dingen verplicht vanuit een regio dat een uitgever gewoon kan beslissen om die regio volledig links te laten liggen. Ik zeg nergens dat het erg is dat LootBoxes in BE zijn verboden he. Het ander puntje van Apple negeer je dan gewoon. Ik wil heel graag iPhone mirroring hebben op men Mac, maar ik kan het niet omdat Europa met hun wetten zwaait.

Laat ik het duidelijker stellen dan; Als je uitgevers gaat dwingen om offline modus te voorzien, brengen ze het gewoon niet uit in Europa. En wie is er dan de dupe van? Alle fans in europa die naar de game uitkeken en geen enkel probleem hadden met het online-only formaat.

Kijk maar eens wat een kritiek Sony kreeg om games uit steam te houden voor regio's die geen PSN had. Het internet stond in vuur en vlam, de game werd review bombed. maar dat ga je dus mogelijks krijgen.

Is uw mening/interpretatie de enige waarheid?

ehhhh...... nee??????????

Wederom, jij blijft hier doorhameren en doen alsof jouw mening & interpretatie de enige is die klopt. Terwijl zowel het stopkillinggames initiatief in het algemeen of zeer specifiek het burgerinitiatief ingediend bij de EU die dingen helemaal niet zo afgelijnd voorstelt. Er is heel veel voor interpretatie vatbaar. En de worst case scenario valt daar evengoed binnen als jouw interpretatie.
Ook is jouw interpretatie van "slechte dingen" die verboden zijn ook maar enkel jouw mening. Andere mensen hebben daar mogelijks geen problemen mee.
Ok, als jullie argument echt is "big business is goed, lootboxes zijn goed, consumentenrechten zijn slecht", fair enough.

Mijn mening is zeker niet de enige, maar 'k zou dan tenminste een argument verwachten, niet "o nee, grote bedrijven kunnen geen misbruik van ons maken, woe is me"... Is idd na u al de 2e die klaagt dat we hier geen lootboxes krijgen. Als jullie daar echt fan van zijn... wow.... Dan heb ik weer iets bijgeleerd i guess.

En Diablo Immortal als voorbeeld, waar wereldwijd iedereen zat mee te lachen met de gast die op blizzcon bij de voorstelling van het game vroeg "is this an april fools joke", omdat iedereen wist dat dat het spel was waar niemand op zat te wachten... gewoon de community financieel proberen uitwringen en niks meer...

Maar als dat het soort producten is waar jullie naar uitkijken, zeg het dan gewoon letterlijk ipv rond de pot te draaien, en fair enough. Dan is dit zekern iet het initiatief voor jullie, helemaal correct, en mijn mening is zeker niet de enige geldige mening.

Valt me ergens dan wel op dat zo'n dingen pas beginnen vallen na veel op en af. Eerst is't "'t kan slechte gevolgen hebben" of "wat met indie developers" of .... Om dan uiteindelijk te eindigen "eigl willen we gewoon geen consumenten rechten, inject the lootboxes straight into my vains plz". Als dat uw mening is, fair enough, maar al het rond de pot draaien geeft me eerder het gevoel dat ge zelf niet weet wat ge wilt of zo....

Je interpreteert me echt volledig verkeerd en trekt het in het belachelijke. Ik gebruikte LootBoxes enkel als voorbeeld om aan te tonen dat als je dingen verplicht vanuit een regio dat een uitgever gewoon kan beslissen om die regio volledig links te laten liggen. Ik zeg nergens dat het erg is dat LootBoxes in BE zijn verboden he. Het ander puntje van Apple negeer je dan gewoon. Ik wil heel graag iPhone mirroring hebben op men Mac, maar ik kan het niet omdat Europa met hun wetten zwaait.

Laat ik het duidelijker stellen dan; Als je uitgevers gaat dwingen om offline modus te voorzien, brengen ze het gewoon niet uit in Europa. En wie is er dan de dupe van? Alle fans in europa die naar de game uitkeken en geen enkel probleem hadden met het online-only formaat.

Kijk maar eens wat een kritiek Sony kreeg om games uit steam te houden voor regio's die geen PSN had. Het internet stond in vuur en vlam, de game werd review bombed. maar dat ga je dus mogelijks krijgen.
Ge zijt zoveel dingen door elkaar aan't haspelen dat het echt moeilijk wordt om u te volgen.

Ten eerste, niks in stop killing games is in enige zin tegen online only games. enkel tegen online only games, en ik zal het eens in't groot zetten:
VERKOPEN.
Dat is alles. Als ge iets verkoopt, hebben wij basisrechten van wat een verkoop betekent, en dat is alles. Wilt ge het niet verkopen? Geen probleem, verkoop het niet, steek het niet in een doosje en zet het in de winkel. Zet geen "buy" knop op uw site of steam, maak duidelijk dat mensen een abonnement of iets dergelijks nemen op't spel, opgelost.

Gaat de movement nog altijd kut vinden als die games verdwijnen uit een preservation perspectief, yup, maar het is tenminste fair vanaf het begin gecommuniceerd, en als mensen zo met games willen omgaan, fair enough you know.

maar eens ge het
VERKOOPT komen daar bepaalde rechten mee, die nu geschonden worden. Dat is alles.

Dus heel uw nachtmerrie van dat alle online games offline modes of end of life of .... moeten aanbieden en dat ze heel Europa gaan moeten omzeilen omdat dat zo onmogelijk is (wat ik ook al betwijfel). Nope, dat is enkel het geval als ge ervoor kiest om uw game te verkopen. Wilt ge uw game kunnen terugtrekken? verkoop het dan niet, biedt een abonnement of whatever aan. Dat is alles. Gewoon de vraag van eerlijk met uw klant om te gaan.

En dit staat ook duidelijk in het ECI, het gaat over games die verkocht worden, niet meer of minder. Wilt ge games maken die ge niet kunt of wilt verkopen, geen probleem, zet er een maandelijks abonnement op zoals nu al het geval is, of doe een F2P systeem met microtransactions of whatever, en heel dit initiatief is volledig irrelevant voor u.
Maar zodra ge het expliciet verkoopt, moet ge ook aan de elementaire rechten die daarmee gepaard gaan voldoen, en dat is alles.

Ik denk dat er wel meer dingen zijn die sommige graag willen en die vrij verkrijgbaar zijn in andere landen, maar waar hier gelukkig een wetgeving voor bestaat.

Wat moet je als community doen? Spreken met je portefeuille. dingen niet kopen. Dan stoppen de producenten ook met het maken van deze oplossingen.
awel, dat is niet wat de wetgeving doet: hun raken in hun portefeuille door te zeggen dat ze hier niet kunnen verkopen als ze zich niet aanpassen.

Met uw redenering kan je ook CE-labels of andere certificaten weghalen en dan zeggen: consumenten moeten maar geen onveilige producten kopen. Maar uiteindelijk zijn we ook blij dat wetgeving verplicht om een minimum aan veiligheid in een product te implementeren.

Ok, als jullie argument echt is "big business is goed, lootboxes zijn goed, consumentenrechten zijn slecht", fair enough.

Mijn mening is zeker niet de enige, maar 'k zou dan tenminste een argument verwachten, niet "o nee, grote bedrijven kunnen geen misbruik van ons maken, woe is me"... Is idd na u al de 2e die klaagt dat we hier geen lootboxes krijgen. Als jullie daar echt fan van zijn... wow.... Dan heb ik weer iets bijgeleerd i guess.

En Diablo Immortal als voorbeeld, waar wereldwijd iedereen zat mee te lachen met de gast die op blizzcon bij de voorstelling van het game vroeg "is this an april fools joke", omdat iedereen wist dat dat het spel was waar niemand op zat te wachten... gewoon de community financieel proberen uitwringen en niks meer...

Maar als dat het soort producten is waar jullie naar uitkijken, zeg het dan gewoon letterlijk ipv rond de pot te draaien, en fair enough. Dan is dit zekern iet het initiatief voor jullie, helemaal correct, en mijn mening is zeker niet de enige geldige mening.

Valt me ergens dan wel op dat zo'n dingen pas beginnen vallen na veel op en af. Eerst is't "'t kan slechte gevolgen hebben" of "wat met indie developers" of .... Om dan uiteindelijk te eindigen "eigl willen we gewoon geen consumenten rechten, inject the lootboxes straight into my vains plz". Als dat uw mening is, fair enough, maar al het rond de pot draaien geeft me eerder het gevoel dat ge zelf niet weet wat ge wilt of zo....
Nee, dat is niet mijn mening. Ik heb mijn mening al meermaals duidelijk neergepend en jij blijft ze verdraaien. Ik heb al meermaals (hier, in de andere thread en toen je mij via PM begon te stalken) de argumenten gegeven.

Mijn mening is en blijft dat ik achter het idee sta maar dat alles veel te vaag neergeschreven is. Zeker in het burgerinitiatief maar ook op stopkillinggames website (waar in het burgerinitiatief niet naar verwezen wordt). Deze thread gaat nog altijd over het burgerinitiatief en zo'n vage dingen ga ik niet ondertekenen.

Nee, dat is niet mijn mening. Ik heb mijn mening al meermaals duidelijk neergepend en jij blijft ze verdraaien. Ik heb al meermaals (hier, in de andere thread en toen je mij via PM begon te stalken) de argumenten gegeven.
Ik heb u zowel in PM als in deze thread gevraagd of ge het vindt dat lootboxes moeten kunnen, en ge hebt nooit geantwoord, dus met de argumenten die hier gemaakt worden kan ik dus enkel veronderstellen dat het antwoord ja is.

En ja, "vaag"... ge blijft er op terugkomen, maar kunt dan nooit zeggen wat er vaag is. Alles wat vaag is is loze veronderstellingen die gemaakt worden en niet wat er staat. Wat er staat is gewoon "als iets verkocht is mag de verkoper het nadien niet onklaar maken, en de verkoop dus de facto ongedaan maken". Dat is alles wat je zou tekenen.

En ik zie hier allerlei veronderstellingen staan die imo kant noch wal raken, en die dan zouden moeten betekenen dat het vaag is... Ja, als ge vanalles er bij verzint is het verwarrend/vaag...

Ik denk dat er wel meer dingen zijn die sommige graag willen en die vrij verkrijgbaar zijn in andere landen, maar waar hier gelukkig een wetgeving voor bestaat.

awel, dat is niet wat de wetgeving doet: hun raken in hun portefeuille door te zeggen dat ze hier niet kunnen verkopen als ze zich niet aanpassen.
Met uw redenering kan je ook CE-labels of andere certificaten weghalen en dan zeggen: consumenten moeten maar geen onveilige producten kopen. Maar uiteindelijk zijn we ook blij dat wetgeving verplicht om een minimum aan veiligheid in een product te implementeren.
Nee zo ver moet je het niet trekken. Veiligheid zeker en vast, maar daar gaat het hier ook niet om he, hier gaat het gewoon om games speelbaar te houden. Mijn mening is dat ik gewoon niet wil dat politiekers vanalles gaan eisen aan ontwikkelaars. Als ontwikkelaar weet ik zelf al te goed hoeveel tijd dat wij bezig zijn (& hoeveel geld het kost) met het implementeren van mandaten opgelegd door overheden en andere partijen, en niet met nieuwe functionaliteit. En daarom steun ik het initiatief in deze vorm niet. In mijn ogen gaat de consument hier niet per se beter van worden. Beter beschermd, akkoord, maar iemand betaalt de rekening van extra kosten, games duurder en/of fans teleurgesteld omdat een game hier niet zou uitkomen omdat het only-online is. Beter zou zijn, zoals ik hier ook meer heb aangegeven, duidelijkere communicatie wat je koopt. Dan kan de consument nog altijd beslissen of die daar akkoord mee is.

Ik heb u zowel in PM als in deze thread gevraagd of ge het vindt dat lootboxes moeten kunnen, en ge hebt nooit geantwoord, dus met de argumenten die hier gemaakt worden kan ik dus enkel veronderstellen dat het antwoord ja is.

En ja, "vaag"... ge blijft er op terugkomen, maar kunt dan nooit zeggen wat er vaag is. Alles wat vaag is is loze veronderstellingen die gemaakt worden en niet wat er staat. Wat er staat is gewoon "als iets verkocht is mag de verkoper het nadien niet onklaar maken, en de verkoop dus de facto ongedaan maken". Dat is alles wat je zou tekenen.

En ik zie hier allerlei veronderstellingen staan die imo kant noch wal raken, en die dan zouden moeten betekenen dat het vaag is... Ja, als ge vanalles er bij verzint is het verwarrend/vaag...
Lootboxen doen er niks toe bij deze discussie. Wat ik vind doet er niet toe. Dat zijn voorbeelden van hoe gamedevs omgaan met bepaalde regels; gewoon niet releasen waar het niet mag. Jij vindt dan dat meningen over lootboxen er toe doen.
Zie post van @Yogi ook. Hij haalt meerdere voorbeelden aan van dingen die gewoon niet released worden wegens lokale regels. En ook daar doe jij alsof hij voorstander is van lootboxen terwijl dat totaal naast de kwestie is.

I.v.m. "te vaag", voor de 7e keer dus:
Doet er allemaal niet toen. Je wilt het denk ik niet snappen. Dus voor de 5e keer:

Dit is de tekst bij het burgerinitiatief: https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007_en
Dat is waar je mee akkoord gaat als je tekent. Niks meer, niks minder. Dat is veel te vaag. Er is niet eens een link naar de site of de FAQ, dus het is echt enkel dat. En dat vind ik te vaag.

Goed voor u dat jij wilt tekenen op basis van beloftes en dingen die er niet in staan, ik niet.
En alles wat je zegt is en blijft ofwel je eigen interpretatie van dingen, interpretatie van een influencer of van de stopkillinggames site/FAQ.

Maar voor de allerlaatste keer: dat is niet wat je ondertekend hebt, en wat ik dus weiger te ondertekenen.

Ik verzin er helemaal niks bij, jij wel. Ik heb wel voorbeelden gegeven wat mogelijk is met zo'n vage tekst waar mensen mee akkoord gegaan zijn. Lees de tekst van het burgerinitiatief. Daar staat niks concreet in, en zeker al niet alle dingen die jij hier in de thread blijft herhalen als "zekerheid". Dus ja, ik blijf dat vaag vinden. Je hebt mij zelf gelijk gegeven daarover en ondertussen snap je nog altijd niet wat ik te vaag vind? Je blijft ook mensen hun woorden verdraaien.

Nee zo ver moet je het niet trekken. Veiligheid zeker en vast, maar daar gaat het hier ook niet om he, hier gaat het gewoon om games speelbaar te houden. Mijn mening is dat ik gewoon niet wil dat politiekers vanalles gaan eisen aan ontwikkelaars.
Voor de laatste keer, het gaat om als ge iets verkoopt, ge dat niet nadien onklaar moogt maken.

Als ze een game niet speelbaar willen houden, dat ze het dan als abonnement aanbieden zoals elke MMO en vele live service games. Dat is alles.
Ge blijft u hier blindstaren op iets dat niet gevraagd wordt. Niemand vraagt van games eeuwig speelbaar te houden, enkel wel als ge ze verkoopt, want dat is net het hele punt van verkopen. Ge draagt het over aan de koper, en gaat het later niet kapot maken. Dat is alles....

En 'k vind het raar dat jullie dat als iets nieuws zien... is het voor jullie nieuw dat de verkoper na 5 jaar uw auto niet remote disabled omdat hij "niet meer ondersteund" is? nee, we zouden nogal wat horen als dat zou gebeuren. Maar als we dat bij een computerprogramma doen zou dat plots wel problematisch zijn om dezelfde fundamentele rechten nog steeds te laten gelden? Terwijl er een super simpele, duidelijke, en eerlijke oplossing is: wilt ge het niet verkopen? Verkoop het niet. Verkoop en abonnement voor een bepaalde periode. Als ik een auto huur voor een periode van een maand ben ik ook niet verbaasd als ik hem moet teruggeven na een maand. Kopen heeft een betekenis, en dat is alles waar dit om draait.

Als ge niet vindt dat kopen nog kopen moet zijn, maar dat via digitale manier onze software en toestellen na verkoop (grotendeels) onbruikbaarmaken de norm is, fair enough. Maar waarom telkens terugkeren op alsof dit iets nieuws is? Kopen is al milennia heel simpel, en nu we de vraag stellen "kunnen we het aub gewoon even simpel houden, en als ge het niet wilt verkopen, noem het dan niet zo", dan is dat plots ingewikkeld??

Daar staat niks concreet in, en zeker al niet alle dingen die jij hier in de thread blijft herhalen als "zekerheid".
Komaan, ge kunt dat nu toch niet serieus zeggen???

Ze halen ffs de exacte tekst die gaat over eigendom gaat (wat het dus betekent als ge iets gekocht hebt: het is uw eigendom), waartegen de huidige praktijken zich zondigen:

We wish to invoke Article 17 §1 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union [EUR-Lex - 12012P/TXT - EN - EUR-Lex (europa.eu)] – “No one may be deprived of his or her possessions, except in the public interest and in the cases and under the conditions provided for by law, subject to fair compensation being paid in good time for their loss.”

Als dat niet concreet is, dan kunnen we ineens alle discussie op dit forum stopzetten. Een initiatief dat ffs het lettelrijke artikel uit de rechten van de europese unie citeert waar ze zich op beroepen "bevat niks concreet"....

Ik weet dat ik mss soms niet het meest vriendelijk ben in deze dialoog, maar dit is toch gewoon absoluut belachelijk wat ge hier zit te zeggen. Wat zou ge nog concreter willen dan:

"An increasing number of publishers are selling videogames that are required to connect through the internet to the game publisher, or "phone home" to function. While this is not a problem in itself, when support ends for these types of games, very often publishers simply sever the connection necessary for the game to function, proceed to destroy all working copies of the game, and implement extensive measures to prevent the customer from repairing the game in any way."
en dan het artikel van de europese rechten citeren die zeggen waarom dat niet mogen.

wat btw gvd is wat ik hier al de hele dag zit te zeggen waar het over gaat en gij het lef hebt mij te verwijten dat ik niet weet wat er sta, punten verdedig die er niet in zouden staan, enz...

Is dit wat ze Sealioning noemen?

Je cherrypicked en snapt niet wat er staat.

Als ze beroep doen op artikels die toch zo duidelijk zijn, is het burgerinitiatief niet nodig. Dan zouden ze gewoon publishers/devs kunnen aanklagen op basis van die artikels. Ze hebben een aantal punten en hopen op die artikels beroep te kunnen doen, maar dat is een bepaalde interpretatie ervan die ze willen laten vastleggen.

Verder spreek je jezelf tegen. Je zegt dat het allemaal zo duidelijk is, en niet zo vaag. Je zegt dat je al de hele dag hetzelfde zit te zeggen en enkel punten zit te verdedigen dat er instaan. Bij deze een bloemlezing van de laatste 24u van dingen die je letterlijk gezegd hebt:
En authenticatie, elk framework heeft daar instellingen voor, meestal met heel standaard systemen om dingen als authenticatie via een configuratiebestand te beheren...
Hier ga je dus specifiek uit van pc-gaming; zoals @Yogi al gezegd heeft negeer je dus compleet consoles. Wat het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat, niet specifieert.
En bij games kunnen we dat vaag maken met mmo's en live service en .... Maar er zijn ook genoeg games waar het gewoon zwart-wit is.
En jij focust met oogkleppen op enkel op die games waar het voor jou zwart-wit is. Wat het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat, niet specifieert.
En uiteindelijk wil de organisatie zelf niet ijveren om het voor bestaande games te laten gelden
Wat het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat, niet specifieert.
Dat was ons argument niet, en toont aan dat begrijpend lezen dus een probleem vormt voor u.
Ten eerste, niks in stop killing games is in enige zin tegen online only games. enkel tegen online only games, en ik zal het eens in't groot zetten:
VERKOPEN.
Wederom, fout. Gans die ranterige post maar heb er voor de leesbaarheid maar 1 zin uitgepikt. Waar ik u al meermaals op gewezen heb. Uit het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat: "This initiative calls to require publishers that sell or license videogames to consumers in the European Union (or related features and assets sold for videogames they operate) to leave said videogames in a functional (playable) state."
Voor de laatste keer, het gaat om als ge iets verkoopt, ge dat niet nadien onklaar moogt maken.
Fout, zie hierboven. En voor ge weer begint over abo vs verkopen; dat onderscheid maakt het burgerinitiatief niet. Ze gebruiken enkel het vage "sell or license". Idem voor games waar ge het game koopt/license op neemt + maandelijks abo betaalt.

Als ze een game niet speelbaar willen houden, dat ze het dan als abonnement aanbieden zoals elke MMO en vele live service games. Dat is alles.
Ge blijft u hier blindstaren op iets dat niet gevraagd wordt. Niemand vraagt van games eeuwig speelbaar te houden, enkel wel als ge ze verkoopt, want dat is net het hele punt van verkopen. Ge draagt het over aan de koper, en gaat het later niet kapot maken. Dat is alles....
Als je het puur op verkoop wilt hebben; Wat koop je tegenwoordig nog koopt als je een game aanschaft. Vaak spreekt men zelfs meer en meer over licenties die je koopt en geen eigendommen. Aan elke game wat je koopt en speelt hangen terms en conditions, EULA, ... Als die zijn volkomen legaal zijn, en daar staat in dat een ontwikkelaar een minimum van X tijd servers online houdt en daarna het recht behoud om de servers af te zetten. Als je dan het spel koopt, ga je akkoord met deze terms en conditions. Het is niet zo zwart wit dat je eigendommen overdraagt.

Het initiatief wilt graag dat de EU over nadenkt. Ik was aan het denken over wat de gevolgen zouden kunnen zijn en mede door heel de EU zijn DMA, vraag ik me wat dit kan betekenen voor games.

Je cherrypicked en snapt niet wat er staat.

Als ze beroep doen op artikels die toch zo duidelijk zijn, is het burgerinitiatief niet nodig. Dan zouden ze gewoon publishers/devs kunnen aanklagen op basis van die artikels. Ze hebben een aantal punten en hopen op die artikels beroep te kunnen doen, maar dat is een bepaalde interpretatie ervan die ze willen laten vastleggen.
..... dat is ook wat ze doen, kijk naar alles wat ze rond de Crew aan't doen zijn, maar ze willen ook dat de EU daar duidelijker zelf in optreedt, want wie gaat er telkens rechtszaken doen voor elke individuele kleine aankoop? Dat is een shitload gedoe en werk om uw basisrechten te laten gelden, en gewoon compleet onpraktisch.
Verder spreek je jezelf tegen. Je zegt dat het allemaal zo duidelijk is, en niet zo vaag. Je zegt dat je al de hele dag hetzelfde zit te zeggen en enkel punten zit te verdedigen dat er instaan. Bij deze een bloemlezing van de laatste 24u van dingen die je letterlijk gezegd hebt:

Hier ga je dus specifiek uit van pc-gaming; zoals @Yogi al gezegd heeft negeer je dus compleet consoles. Wat het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat, niet specifieert.
Ik dacht dat de meeste consoles tegenwoordig ook wel een usbstick met een config bestandje zouden kunnen lezen. Maar is idd niet PC games specifiek, en denk niet dat ik dat ooit beweerd heb. En moest het effectief onmogelijk zijn voor console games... Dat ze het dan niet kopen noemen als het niet kopen is. Kopen heeft all millennia lang een simpele betekenis, maar nu is dat plots ingewikkeld en onmogelijk te respecteren precies...
En jij focust met oogkleppen op enkel op die games waar het voor jou zwart-wit is. Wat het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat, niet specifieert.
Ik heb al meermaals vandaag gezegd dat het super simpel is als dit onmogelijk lijkt voor uw game: verkoop uw game niet maar doe een abonnement of zo. Het is extreem expliciet dat dit niet over abonnementen gaat (al zou stop killing games zeer graag met de sector samenzitten of ze iets zouden kunnen doen om ook die levend te houden. Al gaat dat gewoon puur goodwill moeten zijn van de industrie)
Wat het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat, niet specifieert.
Idd, het burgerinitiatief zegt niks over retroactief. Het vraagt gewoon de wet af te dwingen. Als developers tot nu toe de wet geschonden hebben, en Europa doet geen geste om het verleden het verleden te laten zijn, dan zijn ze idd verantwoordelijk voor wat ze gedaan hebben. Lijkt me logisch. Dus ja, ik erken dat het initiatief zelf niks zegt over dat het niet retroactief moet zijn. Als uw argument is dat we bedrijven niet verantwoordelijk moeten stellen als ze de wet schenden... dat is een standpunt i guess.
Dat was ons argument niet, en toont aan dat begrijpend lezen dus een probleem vormt voor u.
Ik vond het gewoon opvallend dat alle voorbeelden van het verleden ging over schadelijke dingen, en bij jullie de frank niet lijkt te vallen dat dit ook een problematische praktijk is.
Wederom, fout. Gans die ranterige post maar heb er voor de leesbaarheid maar 1 zin uitgepikt. Waar ik u al meermaals op gewezen heb. Uit het burgerinitiatief, waar deze thread over gaat: "This initiative calls to require publishers that sell or license videogames to consumers in the European Union (or related features and assets sold for videogames they operate) to leave said videogames in a functional (playable) state."
Ik heb al eerder u gezegd dat license in deze context over digitaal kopen gaat. Tenzij ge een duidelijke reden hebt waarom dat niet de betekenis zou zijn heb ik u al geantwoord op dat punt, en blijft ge het gewoon herhalen zonder iets toe te voegen aan de discussie. Het artikel gaat over eigendom. Iets waar ge een perpetual license op hebt is even goed uw eigendom.
Een abonnement valt hier niet onder, want iets waar ge een abonnement op neemt kunt ge niet als uw eigendom beschouwen. Dus het is kristalhelder op dit gebied, hoe vaak ge dit ook blijft herhalen.
Fout, zie hierboven. En voor ge weer begint over abo vs verkopen; dat onderscheid maakt het burgerinitiatief niet. Ze gebruiken enkel het vage "sell or license". Idem voor games waar ge het game koopt/license op neemt + maandelijks abo betaalt.
Ge blijft dit herhalen, maar tenzij gij mij kunt zeggen hoe iets dat ge "gelicensed hebt" in een zin dat geen digitale verkoop is, uw eigendom zou kunnen zijn en dus onder dat artikel zou vallen, zijt ge gewoon verkeerd. Gelicensde dingen kunnen uw eigendom zijn, en dan zijn eigendomsrechten van toepassing, dat is alles waar dit over gaat.

Ik ga het hierbij houden, maar is van toepassing op je ganse antwoord.
Ik heb al eerder u gezegd dat license in deze context over digitaal kopen gaat.
En de cirkel is rond so I'm out, yet again:
Is uw mening/interpretatie de enige waarheid?
Goed voor u dat dat jouw interpretatie is. Maar daar blijft het bij, een interpretatie. Want het staat er zo niet en wordt nergens uitgeklaard.

Als je het puur op verkoop wilt hebben; Wat koop je tegenwoordig nog koopt als je een game aanschaft. Vaak spreekt men zelfs meer en meer over licenties die je koopt en geen eigendommen. Aan elke game wat je koopt en speelt hangen terms en conditions, EULA, ... Als die zijn volkomen legaal zijn, en daar staat in dat een ontwikkelaar een minimum van X tijd servers online houdt en daarna het recht behoud om de servers af te zetten. Als je dan het spel koopt, ga je akkoord met deze terms en conditions. Het is niet zo zwart wit dat je eigendommen overdraagt.

Het initiatief wilt graag dat de EU over nadenkt. Ik was aan het denken over wat de gevolgen zouden kunnen zijn en mede door heel de EU zijn DMA, vraag ik me wat dit kan betekenen voor games.
Is idd zeker waar het over gaat... EULA's zijn wss in Europa voor een groot deel illegaal, als het niet helemaal illegaal is. Normaal komt ge alles overeen in een verkoop voor het afsluiten van de verkoop. Als ik een game koop, en ik na de koop plots een EULA krijg is eigl even belachelijk als moest ik een auto kopen van u, en nadat we alles overeengekomen zijn, ik betaald heb, en de auto bij u afhaal, ge mij een lijst geeft van wat ik allemaal niet mag doen met de auto. Dat moet voor we geld uitwisselen besproken worden, niet nadien.
En zelfs als de EULA toch mag, de shit die daar in staat "we mogen eender wat eender wanneer om eender welke reden met uw game doen"... dat is zo vaag en eenzijdig, de EU gaat dat idd nooit accepteren zo'n bullshit.

Goed voor u dat dat jouw interpretatie is. Maar daar blijft het bij, een interpretatie. Want het staat er zo niet en wordt nergens uitgeklaard.
Het staat uitgeklaard in het artikel dat over eigendom gaat.

En idd, de cirkel is rond. Ze roepen een artikel op ivm eigendom, specifieren 2 manieren waarop ge eigendom kunt bekomen: kopen & licensen. En dat is dan voor de een of andere manier vaag en "open voor interpretatie"....

Als dat uw enige argument is dat het vaag is omdat "licensing" over andere dingen zouden kunnen gaan die niet "kopen" betekenen, dan is het artikel irrelevant voor die dingen, dus dan is het toch wel duidelijk... Of kunt gij mij zeggen hoe het niet duidelijk kan zijn?

Of als anderen het ook niet duidelijk vinden deze verwoording in deze context, dan erken ik bij deze dat mijn visie op dit te gekleurd is.

Voor mij is het woord "license" in combinatie met "eigendom" kristalhelder. Als dat echt voor het merendeel van de mensen hier supervaag is, dan bij deze mijn excuses dat ik het niet zie en het te vurig verdedig.

Is idd zeker waar het over gaat... EULA's zijn wss in Europa voor een groot deel illegaal, als het niet helemaal illegaal is. Normaal komt ge alles overeen in een verkoop voor het afsluiten van de verkoop. Als ik een game koop, en ik na de koop plots een EULA krijg is eigl even belachelijk als moest ik een auto kopen van u, en nadat we alles overeengekomen zijn, ik betaald heb, en de auto bij u afhaal, ge mij een lijst geeft van wat ik allemaal niet mag doen met de auto. Dat moet voor we geld uitwisselen besproken worden, niet nadien.
En zelfs als de EULA toch mag, de shit die daar in staat "we mogen eender wat eender wanneer om eender welke reden met uw game doen"... dat is zo vaag en eenzijdig, de EU gaat dat idd nooit accepteren zo'n bullshit.
Stel dat de EULAs en terms en conditions illegaal zouden worden, dan betekent dat de game niet verkocht kan worden in Europa of dat ze aangepast moeten worden voor Europa. Dan zie ik meerdere publishers Europa links laten liggen, net zoals Apple dat doet met features.
Dat gaat de consument dan toch ook niet fijn vinden. Stel in het, waarschijnlijk onrealistische, geval dat GTAVI hier niet verkocht mag worden omdat Rockstar geen zin heeft om extra kosten te maken. Wie is dan gekloot? De Europese gamer. Of denk je dat alle publishers gewoon extra kosten gaan maken, omdat Europa het vraagt?

Het staat uitgeklaard in het artikel dat over eigendom gaat.
Euh, nee. Link er maar eens naar.
Dit is het artikel over eigendom waar het burgerinitiatief naar verwijst. Daar wordt nergens iets uitgeklaard.
Article 17

Right to property

1. Everyone has the right to own, use, dispose of and bequeath his or her lawfully acquired possessions. No one may be deprived of his or her possessions, except in the public interest and in the cases and under the conditions provided for by law, subject to fair compensation being paid in good time for their loss. The use of property may be regulated by law in so far as is necessary for the general interest.

2. Intellectual property shall be protected.
Ik heb er puntje 2 bijgezet, sinds het burgerinititiatief dat nogal bewust eruit gelaten heeft :p Want als de devs/publishers dat inroepen, valt gans het burgerinitiatief op zijn gat natuurlijk.

Voor mij is het woord "license" in combinatie met "eigendom" kristalhelder. Als dat echt voor het merendeel van de mensen hier supervaag is, dan bij deze mijn excuses dat ik het niet zie en het te vurig verdedig.
Wederom, goed voor u, maar dan geeft ge dus toe dat het gewoon uw interpretatie is en er geen enkele wettelijke basis is of uitgeklaard is in het burgerinitiatief.

Stel dat de EULAs en terms en conditions illegaal zouden worden, dan betekent dat de game niet verkocht kan worden in Europa of dat ze aangepast moeten worden voor Europa. Dan zie ik meerdere publishers Europa links laten liggen, net zoals Apple dat doet met features.
Dat gaat de consument dan toch ook niet fijn vinden. Stel in het, waarschijnlijk onrealistische, geval dat GTAVI hier niet verkocht mag worden omdat Rockstar geen zin heeft om extra kosten te maken. Wie is dan gekloot? De Europese gamer. Of denk je dat alle publishers gewoon extra kosten gaan maken, omdat Europa het vraagt?
't is echt niet of rockstar een leger advocaten gaat hebben dat dan de EULA herschrijft met genoeg van wat ze willen dat aan de EU eisen voldoet.

En dat de EULA zelf tout court illegaal zijn betreft, hoe moeilijk kan het zijn bij digitale verkoop om de EULA te tonen voor ge geld geeft ,en niet erna...

En ik blijf geen geklote mensen zien nee. Het is soms jammer als er gevolgen zijn van het juiste doen, maar 'k hoop dat we dat allemaal kunnen accepteren dat dat soms gewoon nodig is. We gaan niet vooruit in de wereld door gewoon altijd alles te willen en geen principes te hebben. (doet me in zekere zin denken aan de klimaatdiscussies. Voor velen is't ook "zolang de maatregelen mij maar niet treffen". Is dat echt een verantwoorde manier om u als maatschappij te gedragen?)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan