Eurosong 2025

Wie zijn jullie favorieten?

• Totaal aantal stemmers
    28
Er is hier nogal veel commentaar op Red Sebastian zijn uitvoering gisteren.
Maar de echte vraag is toch waarom acts die veel minder waren wel doorgingen.
Los van wat je van het nummer/Red Sebastian/de performance gisteren kan vinden.

Wat een onzin lees je hier zeg.

Het gebeurt echt zelden dat de bookies er in de halve finale zo gigantisch naast zitten. Ik kijk al meer dan 15 jaar en heb dit echt ng nooit zo extreem gezien. Van top-5 in de finale voorspeld, naar eruit in de halve finale ondanks 90% kans om te kwalificeren. Echt totaal ongezien dus een grote verrassing is dit zeker (en een serieuze klap voor hem persoonlijk denk ik als je zelf getipt werd als potentiële winnaar overal in de voorbije maanden). Dus de song op zich was wel al aangeslaan bij vele "kenners" (en terecht: hoorde zonder twijfel bij de beste 3/5 gisteren en was een pak beter dan pakweg Ijsland, Noorwegen en Portugal die wel kwalificeerden).

Wat de performance betreft, vond ik het begin inderdaad niet zo goed (de lage tonen liggen hem duidelijk niet zo) dus dan kan een rol hebben gespeeld. De hoge uithalen vond ik wel goed, maar had de indruk dat zijn stem te stil was of te stil gemixt stond. Je hoorde hem echt niet zo goed waardoor wat power ontbrak. Verder ook veel concurrentie van gelijkaardige songs zoals Noorwegen en Cyprus (en anderen zoals Portugal bv. amper concurrentie in hetzelfde genre).
Reacties op de ESC media (YT etc.) spreken ook boekdelen. Gigantisch veel reacties van ongeloof van niet-Belgen ("Biggest robbery in ESC history", "absolutely insane", "absolutely unreal", "one of the most shocking non-qualifications in Eurovision history", etc.). De verbazing is er niet alleen in België dus.

En denk je dat enkel die doelgroep stemt misschien?

Hoeveel mensen zouden daar nu eigenlijk geld aan spenderen? Op de directe vrienden en familie van de artiesten zelf na dan?

Het doelpubliek lijkt me hetzelfde te zijn als het doelpubliek voor MLM en timeshares

Wat een onzin lees je hier zeg.

Het gebeurt echt zelden dat de bookies er in de halve finale zo gigantisch naast zitten. Ik kijk al meer dan 15 jaar en heb dit echt ng nooit zo extreem gezien. Van top-5 in de finale voorspeld, naar eruit in de halve finale ondanks 90% kans om te kwalificeren. Echt totaal ongezien dus een grote verrassing is dit zeker (en een serieuze klap voor hem persoonlijk denk ik als je zelf getipt werd als potentiële winnaar overal in de voorbije maanden). Dus de song op zich was wel al aangeslaan bij vele "kenners" (en terecht: hoorde zonder twijfel bij de beste 3/5 gisteren en was een pak beter dan pakweg Ijsland, Noorwegen en Portugal die wel kwalificeerden).

Enkele dagen geleden bleek wel dat Spotify België maar op plaats 24 had gezet obv het aantal streams dus dan volgt het wel dat België niet doorgaat naar de finale. Verder voorspellen ze ook dat Zweden gaat winnen.

https://newsmonkey.be/eurovisiesongfestival-spotify-voorspelt-winnaar-2025/

Ik vond het geen topper, maar wel echt zwaar onterecht dat België niet is gekwalificeerd voor de finale als je ziet (en hoort :oink:) wat voor bagger wel in de finale zit.

Er is hier nogal veel commentaar op Red Sebastian zijn uitvoering gisteren.
Maar de echte vraag is toch waarom acts die veel minder waren wel doorgingen.
Los van wat je van het nummer/Red Sebastian/de performance gisteren kan vinden.
Misschien omdat België ook gewoon ook niet moet rekenen op sympathy votes uit andere landen, buiten Nederland dan misschien?

Misschien omdat België ook gewoon ook niet moet rekenen op sympathy votes uit andere landen, buiten Nederland dan misschien?
Oekraine sympa votes , en zeker uit Polen en Estland.

Noorwegen - Zweden - Ijsland verdelen de punten.

Nog extremer : Estland.

Bekende artiest : San Marino.

Diaspora en geen slechte tekst : Portugal, niet de stijl van hier , maar de commentaren zijn echt zo slecht niet. En mss heeft Bjorn Soenens massaal gestemt.

San Marino: werd laatst volledig plat gespeeld op de radio in Litouwen mid-april (als in: ieder uur op de radio). Als dat in meer landen zo was, kan het de populariteit wel verklaren.

Portugal stond op een muziek-forum waar ik zit hoog aangeschreven, maar zelfs daar waren ze verbaasd (of positief verrast eerder) dat het toch doorging ondanks rampzalige bookie-voorspellingen.

Noorwegen (gelijkaardig genre als België): vond ik maar zo-zo maar zou populair zijn op tiktok.

Denk dat België, Noorwegen en Cyprus veel votes van elkaar hebben weggenomen met deze jammerlijke uitkomst voor België tot gevolg.

Neuh, niet eens. Makkelijk praten achteraf. Wat een blaaskaak-kritiek zeg.

Als het zo was stond hij niet lang op 1 en nadien nog steeds top-5 bij de bookies. Denk dat matige/stille vocals en veel concurrentie van gelijkaardige songs (Noorwegen/Cyprus) hem uiteindelijk nipt de finale hebben gekost. De song op zich was zeker goed genoeg om door te stoten. Zéker.

Ik denk dat hij gediscrimineerd werd... op basis van zijn haarkleur.

Wie stemt er nu op iemand die ros is... en dan duwen ze altijd van die rosse mensen door ons strot in de media - ik stem daar principieel al niet meer op! We hoeven niet allemaal pro-ros te zijn.

(post is niet serieus bedoeld he)

Neuh, niet eens. Makkelijk praten achteraf. Wat een blaaskaak-kritiek zeg.

Als het zo was stond hij niet lang op 1 en nadien nog steeds top-5 bij de bookies. Denk dat matige/stille vocals en veel concurrentie van gelijkaardige songs (Noorwegen/Cyprus) hem uiteindelijk nipt de finale hebben gekost. De song op zich was zeker goed genoeg om door te stoten. Zéker.
Zet België in semi 2 en ze zijn wss door. Pech met de loting , en veel gelijkaardige songs. Te weinig sterallures bij Red Sebastian, het lied ging ook niet viraal. Maar het stond wel hoog bij de bookmakers, dus zo slecht kan het ook niet geweest zijn.

Terug
Bovenaan