EV - Het grote laadkaarten topic

Volgens een persbericht kan je in het recente geopende snellaadstation van Gabriëls in Aalst ook met debetkaart betalen, maar bij hun andere snelladers lijkt het erop alsof het enkel met een laadpas kan.

Ik zou voor de zekerheid de vraag eens aan het bedrijf zelf stellen.

Mijn vader heeft een ID4 gekocht en vroeg me wat hij best van laadpassen/apps besteld.

Ikzelf rijd met een Tesla en heb wel een paar apps maar heb deze nog nooit gebruikt.
Dus heb niet echt een idee wat ik hem moet aanraden

Jullie soms tips?

Hij rijdt zeer weinig kilometers en zou na enige tijd wel thuis proberen laden.

Heb de openingspost eens gelezen en dus gewoon in ChargePrice zijn specifieke model Enzo ingeven en zo best vergelijken 👍🏻

Laatst bewerkt:
Chargemap werkt overal wel goed maar daar moet je geen superkortingen verwachten. Ionity in duitsland is me goed bevallen, voor volgende reis ga ik me daar es een maand abo nemen. Freshmile en Fastned zijn ook nog altijd dikke vrienden, kan je ook voordelig mee laden (als je snel genoeg kan laden)
Welke kaart raad je momenteel aan ?

Ik heb die test van de eerste pagina even geprobeerd en daar kwam freshmile en chargemap het beste naar boven. Alhoewel dat ik mij serieus verschiet in de prijs... als ik de app gebruik.

0.6€ per kwh tot 1.2€ per kwh... ik ga toch proberen om die freshmile zoveel mogelijk te gebruiken... aangezien die aan 0.3 - 0.4€ zit...

Welke kaart raad je momenteel aan ?

Ik heb die test van de eerste pagina even geprobeerd en daar kwam freshmile en chargemap het beste naar boven. Alhoewel dat ik mij serieus verschiet in de prijs... als ik de app gebruik.

0.6€ per kwh tot 1.2€ per kwh... ik ga toch proberen om die freshmile zoveel mogelijk te gebruiken... aangezien die aan 0.3 - 0.4€ zit...

Chargemap is altijd duur, ik heb nog nergens goedkoop kunnen laden daarmee. Ik gebruik die kaart eigenlijk alleen in uiterste nood.
Freshmile is de goedkoopste, kan je soms tussen de 0.3 en .4 mee laden, maar soms ook niet. En dan is het de verrassing van de dag, en checken in de app is geen garantie. Onlangs bij een Total Energies bijgeladen, in de app stond ie aan 0.3 + 30 cent per minuut. Afrekening was aan volle pot van Total Energies (96 cent)

Ik gebruik de app chargeprice veel. Daarin heb ik mijn laadkaarten ingesteld als favorieten, en dan geeft hij mij het totaalbedrag van de hoeveelheid kwh ik wil laden (heb het standaard ingesteld op 10kWh zodat ik makkelijk de kwh prijs kan uitrekenen :laugh:

Thuisladen blijft de beste oplossing.

Heb van werkgever een "network fleet card" gekregen. Weet iemand als je daarvan ergens een historiek terug kan vinden van de gedane laadsessies?
Heb die kaart proberen te koppelen in de Shell Recharge app, maar krijg melding dat het kaartnummer niet het correcte formaat heeft.
Oude post, maar om hier snel even op in te pikken aangezien ik dit bericht nu pas zie: in de Shell Recharge app --> Account --> Laadpassen --> Activeer laadpas: daar kan je kiezen tussen "Shell Recharge en partners" & "Shell Card". Als je die laatste optie kiest, "Shell Card", dan zou je die network fleet card moeten kunnen toevoegen (die beschikt over een ander formaat kaartnummer dan de Shell Recharge kaarten).

Chargemap is altijd duur, ik heb nog nergens goedkoop kunnen laden daarmee. Ik gebruik die kaart eigenlijk alleen in uiterste nood.
Freshmile is de goedkoopste, kan je soms tussen de 0.3 en .4 mee laden, maar soms ook niet. En dan is het de verrassing van de dag, en checken in de app is geen garantie. Onlangs bij een Total Energies bijgeladen, in de app stond ie aan 0.3 + 30 cent per minuut. Afrekening was aan volle pot van Total Energies (96 cent)

Ik gebruik de app chargeprice veel. Daarin heb ik mijn laadkaarten ingesteld als favorieten, en dan geeft hij mij het totaalbedrag van de hoeveelheid kwh ik wil laden (heb het standaard ingesteld op 10kWh zodat ik makkelijk de kwh prijs kan uitrekenen :laugh:

Thuisladen blijft de beste oplossing.
Welke kaarten heb jij dan ?

Ik heb op dit moment de freshmile kaart besteld.

De chargeprice app heb ik ondertussen al gedowned en gebruikt om te kijken welke ik kan nemen. Maar het blijft enorm divers.

Ik zou binnen een 10-tal dagen mijn EV ontvangen, maar ik heb nog geen flauw benul hoe het juist zit met die laadkaarten.
Ik dacht van "oké, ik schaf mij 1 kaart aan en klaar", maar ik zie dat de meeste hier verschillende kaarten hebben.

99% van de tijd rijd ik gewoon in België rond, slechts 1x/jaar rijden we naar het zuiden van Frankrijk.

Waar moet ik mij juist op baseren om een kaart aan te schaffen?

Ik zou binnen een 10-tal dagen mijn EV ontvangen, maar ik heb nog geen flauw benul hoe het juist zit met die laadkaarten.
Ik dacht van "oké, ik schaf mij 1 kaart aan en klaar", maar ik zie dat de meeste hier verschillende kaarten hebben.

99% van de tijd rijd ik gewoon in België rond, slechts 1x/jaar rijden we naar het zuiden van Frankrijk.

Waar moet ik mij juist op baseren om een kaart aan te schaffen?

Welke wagen heb jij ? Bij een tesla zou ik niet noodzakelijk mij druk maken om een kaart. Die hun prijs valt in principe mee.

Ik heb gekeken via die chargeprice webpagina (en app) om te zien op de locaties waar ik frequent kom welke palen er ter beschikking zijn en met welke kaart ik er tegen de goedkoopste prijs in principe zou kunnen "tanken" en dit zonder abonnementsformule. 5€ voor een kaart kan ik dan nog wel mee leven.

En dan kwam ik uit bij freshmile eigenlijk. Maar een back-up die overal geaccepteerd werd leek mij wel een goed ding.

Welke wagen heb jij ? Bij een tesla zou ik niet noodzakelijk mij druk maken om een kaart. Die hun prijs valt in principe mee.

Ik heb gekeken via die chargeprice webpagina (en app) om te zien op de locaties waar ik frequent kom welke palen er ter beschikking zijn en met welke kaart ik er tegen de goedkoopste prijs in principe zou kunnen "tanken" en dit zonder abonnementsformule. 5€ voor een kaart kan ik dan nog wel mee leven.

En dan kwam ik uit bij freshmile eigenlijk. Maar een back-up die overal geaccepteerd werd leek mij wel een goed ding.
Hier komt er een ID.4 in huis + binnen 4/5 maanden Dacia Spring.

Nu ook even gekeken en bij mij komt EVDC altijd bovenaan te staan, gevolgd door freshmile.
Moet dan enkel eens kijken naar Z-Frankrijk, hoe ik dat fix.

Hier komt er een ID.4 in huis + binnen 4/5 maanden Dacia Spring.

Nu ook even gekeken en bij mij komt EVDC altijd bovenaan te staan, gevolgd door freshmile.
Moet dan enkel eens kijken naar Z-Frankrijk, hoe ik dat fix.

Ik heb in principe kia charge easy. https://kiacharge.com/web/nl/kia-be/tariffs Daarin zit Ionity als mogelijkheid lees ik. En je kan de maand dat je van plan bent om naar Z Frankrijk te gaan een maandje Ionity power afsluiten (7.5€ kost per maand) waarmee je dan 20 cent korting hebt op de KWH prijs. Al zou je uw wagen de route eens kunnen laten uitmappen en dan zien via chargeprice op die posities op welke prijs je zou uitkomen.

Wat in principe wil zeggen als je +/- 38kwh laad op een maand via ionity dan heb je de meerprijs van het abonnement terugverdiend.

EDIT : al zou je bij u voor de backup naar : https://www.volkswagen.be/nl/e-mobi...den/opladen-en-rijbereik/we-charge.html#plans kunnen gaan. Al is die prijs van 70cent wel niet goedkoop.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg! :bow:

Is mijn beperkte inschatting. Ik moet het zelf ook nog ervaren, aangezien ik mijn elektrische wagen nog niet heb. Maar heb voor mijn eigen case even zitten zoeken en voorlopig leek deze combinatie het beste voor mijn case.

Je gaat nog wel even moeten kijken hoe die oplossing van volkswagen in België effectief is. Heb niet nagekeken of die een goede dekking heeft en tegen welke prijs. Maar is iets dat je mogelijks kan checken via die chargeprice mogelijkheid? (mijn 8 gratis beurten voor vandaag zijn weer op :p) Ik heb dat even nagekeken voor die van kia en in mijn locatie was die op verschillende plaatsen bruikbaar.

Welke kaarten heb jij dan ?

Ik heb op dit moment de freshmile kaart besteld.

De chargeprice app heb ik ondertussen al gedowned en gebruikt om te kijken welke ik kan nemen. Maar het blijft enorm divers.

Chargemap, freshmile, eflux van gabriels en Kia Charge. Shell heb ik buitengeflikkerd, werkte nergens. Defecte kaart wss.

Miljard seg, ik krijg geen geld opgeladen op die freshmile..
Nochtans kaart zonder problemen kunnen koppelen.
't begint al! :D

Ik ook hoor, maar voor die laadpas (in mijn geval sleutelhanger) te laten leveren, moest je 5 euro opladen.
Maar na 20 pogingen is het gelukt :D

Ah neen, dat moest ik niet doen. Ik heb gewoon mijn kredietkaart (bankcontact) eraan gekoppeld en dan die 5€ betaald via online betaling met verificatie.

Enige waar ik niet zeker van ben is ofdat ik 50€ op de kaart moet zetten ofdat de kaart gewoon gaat werken erzonder. De koppeling met mijn kredietkaart staat actief.

Heb wel bericht gekregen over leveringstermijn van 5 - 10 dagen. En gok dat ik het dan pas kan checken.

Als ik het dus goed begrijp, dan gaat er ofwel gewoon het geld van je balans als je min. 19 euro balans hebt op freshmile, ofwel werk je niet met uw balans en rechtstreeks via de CC en reserveert hij per keer automatisch 50 euro van je CC?

M.a.w. als je op een maand 20 kaart extern gaat laden, dan houdt hij 1.000 euro in wacht op je CC om op het einde van je afrekening van je CC het effectieve bedrag er zien af te gaan?

En ik kon geen bancontact koppelen :o

Als ik het dus goed begrijp, dan gaat er ofwel gewoon het geld van je balans als je min. 19 euro balans hebt op freshmile, ofwel werk je niet met uw balans en rechtstreeks via de CC en reserveert hij per keer automatisch 50 euro van je CC?

M.a.w. als je op een maand 20 kaart extern gaat laden, dan houdt hij 1.000 euro in wacht op je CC om op het einde van je afrekening van je CC het effectieve bedrag er zien af te gaan?

En ik kon geen bancontact koppelen :o

Volgens mij niet :

A bank guarantee € 50 is required from your bank, what does this mean?
When paying by credit card, a bank guarantee € 50 is required from your bank as a security of payment. This amount corresponds to a payment authorisation, not an actual payment. It is the same system as at the petrol station: "help yourself to fuel, authorised amount € 99"simply means that your bank has agreed to a maximum payment of € 99. When you disconnect your vehicle, the exact amount is calculated by Freshmile and sent to your bank for payment. You only pay the amount of your charging. This mechanism is necessary wherever the price of the charging you make cannot be known in advance.

Volgens mij werkt dat zoals een betaling via banccontact. Die doet een reservering van 250€, en op het moment dat de laadsessie is stopgezet haalt die gewoon het exacte bedrag af. Allez zo lees ik dit toch. Heb nog geen praktische ervaring.

Het enige waar ik wat onzeker over ben is ofdat als uw kredietkaart gekoppeld is of je nog altijd zelf die 50€ moet opladen om het te laten werken. Ik zou denken van niet, maar ben niet zeker.

PS: ik denk niet dat mij bankcontact al officieel gekoppeld is, wel geregistreerd. Volgens mij gaat dat pas officieel wanneer je de serienummer van uw kaart hebt.

Terug
Bovenaan