EV - Het grote laadkaarten topic

Het betreft de last mile solutions paal te Evangeliestraat 61 9220. Hieronder de voor en na screenshot. Dit is toch echt misleiding imo.

Gratis Macan is altijd meegenomen 😎

piBxfXU.jpeg

lGAzEUW.jpeg

Ah neen dat standaard tarief is met de engie kaart. Niet met de laadpas van EDI/ D'ieteren.

Ik begrijp nog altijd niet hoe dat voor engie exact in mekaar zit om eerlijk te zijn. En hoe je zo'n kaart kan krijgen. Al staat er wel duidelijk : Bij ENGIE kan je geen laadpas verkrijgen om publiek te laden. Waardoor ik niet weet, zoals al hoger gezegd, wie dan wel die prijs gaat krijgen en hoe. Misschien de mensen van engie zelf of... ?
Was mij namelijk ook al opgevallen dat die engie prijs laag is. Maar als het om de prijs gaat, dan was de DATS paal +/- vergelijkbaar zonder laadpas, en beter met laadpas. Maar zo te zien heeft Colruyt in Hamme er nog geen gezet.

Echter heb ik de locatie even opgezocht via chargeprice en daar laat die mij zien dat je 0.92€/kwh betaalt of zou betalen via EDI volgens hen. Wat mij pittig lijkt.
Aan de andere kant mijn freshmile kaart rekent daar 1.07€/kwh aan...
Wat als je dan uw effectieve prijs bekijkt in uw app toch stukken beter is dan degene die Chargeprice aangeeft. (0.12 is een eenmalige kost, de kost per kwh is echter 0.53€). In limburg is dat ook de prijs van veel laders. Ook met mijn kia charge kaart is dat de prijs die ik regelmatig tegenkom.

Laden ga je mij daar niet snel zien doen met de freshmile kaart :p.

Ah neen dat standaard tarief is met de engie kaart. Niet met de laadpas van EDI/ D'ieteren.
Toch vreemd dat ze dan die prijs laten zien in de D’Ieteren app zelf. Achja 0,53€/kwh is geen absurde prijs zoals je zegt. Heb ook een Q8 kaart besteld, die is gratis en je betaald de CPO prijs plus 0,35€ start kost (max 7x/maand)

Wat een boeltje zijn die prijzen toch, niks uniformiteit. Moet je uiteindelijk meerdere apps checken om te weten welke pas het goedkoopst is 😒

Iemand al de laadpas van Gabriëls ontvangen? Online geregistreerd, dan een telefoontje gekregen, een briefing moeten doorlopen met die medewerkster, een mail gekregen met een mandaat om te tekenen, vervolgens al weken niets in de bus.... willen die wel klanten? :-)
Wat bij elke andere aanbieder een kwestie is van 1 form in te vullen of je registreren op een app voelt hier als bureaucratie ten top aan... Geen goeie start.

Ik heb nu ongeveer anderhalve maand mijn elektrische wagen, rij relatief weinig km's, dus ik laad elke week op kantoor één keer op, en da's voor mij ruim voldoende om de week rond te komen.
Tot nu toe enkel gebruik gemaakt van de EDI laadpas.
Kort overzichtje van de kosten aan de laadpaal bij mij op het werk (publieke laadpalen onder de Brico parking aan de Ghelamco Arena)
6x geladen aan gemiddeld 25 kw per beurt. Begin telkens op te laden als ik aankom en verzet 'm telkens tijdens de middagpauze en tegen dan zit altijd al ff op 80%. Dus telkens een uurtje of 5 aan de kabel (van 8 tot 13u)
Totaalkosten van 6x laden met EDI (0.12 per sessie, 0.60 per/kw, 0.01 per minuut) ; 111.5 euro

Als ik dan ff bereken met bijvoorbeeld de Q8 Electric aan dezelfde laadpaal (0.5058 per/kw en 0.6655 per uur) : dat zou op 98.2 euro uitkomen,
dus gemiddeld 2.2 euro per sessie goedkoper. Dus ga wsl wel zo'n laadpas ook bestellen

zijn die apps waar je zogezegd de prijzen kan zien zelden correct heb ik al gemerkt .
Hier zou laden aan de openbare paal met de gratis kia kaart zogezegd €0,59 /kWh kosten en de Chargemap kaart aan diezelfde paal zou meer dan € 1 kosten maar in de praktijk kost het mij hier €0,55 voor de kia kaart en €0,32 voor de Chargemap kaart aan diezelfde paal .
Wel AC lader maar aangezien ik dieook weinig gebruik nu en meestal al laad wanneer deze zo rond de 60 à 70 % zit dan sta ik daar max 3 uurtjes .
Ik laad wel AC tot 100% .
Snelladen heb ik tot nu toe nog niet echt nodig gehad .

Freshmile kaart, op een paal waar ik ervoor 150 haalde. Deze maand trek ik op de 2 keer dat ik geprobeerd heb nog geen 50kw.

Het voorverwarmen is zelfs onderweg gestopt, en hij rampt niet hoger op.

Het lijkt dat men deze kaart heeft beperkt in snelheid wegens hey kostvoordeel...

Blah ...

Die laadkaarten, dat blijft toch een half enigma. :crazy:

• Voor het eerst moeten snelladen niet bij Tesla.
  • Geopteerd voor Q8 in Aalter (400 kW).
  • Digitaal bord aan de ingang met de prijs per kWh (0,69 Euro), zo zou het verdorie overal moeten zijn! :love:
  • Eerst via Chargeprice toch eens gecontroleerd of ik geen laadkaart had met een goedkoper tarief. Chargeprice zei 0,44 Euro / kWh met Freshmile.
  • Beetje geprutst om die laadpaal in gang te krijgen (mannekes, wat een slechte UX).
  • Niets op aan te merken aan de snelheid, supervlot verlopen.
  • Na de sessie toont de laadpaal dat ik 0,69 Euro / kWh heb betaald.
  • Ik krijg de factuur van Freshmile en blijkt dat ik toch maar 0,44 Euro / kWh heb betaald :lol:

Hoe werkt dat zelfs? Hoe kan een laadkaart van een ander merk, goedkoper zijn dan je standaard tarief? Ik snap daar echt niets van.

Voor nerds als wij is dat nog leuk om op te zoeken en mee bezig te zijn. Maar voor Jan Modaal is dit toch een jungle?

Hoe werkt dat zelfs? Hoe kan een laadkaart van een ander merk, goedkoper zijn dan je standaard tarief? Ik snap daar echt niets van.

Dat is gewoon hetzelfde met tankkaarten hoor, daar betaal je meestal ook een ander tarief dan de geafficheerde prijs.

En het waarom: economies of scale. Freshmile onderhandelt gewoon een eigen tarief met Q8 (wij hebben X laadkaarten in omloop, gaat jullie X omzet genereren als jullie onze laadkaart toelaten op jullie netwerk, maar dan willen wij wel enkel tarief Y betalen).

Die dekking van laadkaarten blijven toch extreem ontransparant. Mijn Maes Hybrid kaart werkt toch vaker dan vroeger niet. Van 't weekend op het gemeenteplein van Loker, Maes werkte niet, Total wel.

Iemand ervaring met Octopus Electroverse? In mijn omgeving geeft die vaak heel voordelige tarieven. Bovendien is de laadpas gratis, ik heb hem dit weekend besteld maar nog niet ontvangen. Ben benieuwd!

Iemand ervaring met Octopus Electroverse? In mijn omgeving geeft die vaak heel voordelige tarieven. Bovendien is de laadpas gratis, ik heb hem dit weekend besteld maar nog niet ontvangen. Ben benieuwd!
Niet goedkoper voor mij als met freshmile.

Is er een manier om het tarief van semi publieke palen te weten te komen? Ik ben aan het overwegen om een 2dehandse EV te kopen, maar een plaats waar ik veel zou laden heeft een voor mij nog onbekend tarief. Collega's en kennissen laden hier 'gratis' op (bedrijfswagen), andere zeggen dat dit aan het CREG tarief is. De eigenaar van parking waar deze staan zegt 'deze vraag dien je te stellen aan de uitbater'. Uitbater blijkt EDI te zijn, maar de paal is niet zichtbaar in hun app. (Dieteren Energy). Op de palen zelf hangt geen verdere info, enkel het logo van EDI.

In de Q8 app staat de locatie wel, maar aan een tarief van €0,65. In de Maes EV app (enkel voor b2b?) staan deze dan weer aan €0,30 excl btw.
En bij Freshmile aan €0,25 + €0,05 per min.

Dan ga je eerder moeten kijken in de verschillende apps.

Al lijkt mij die 0.3 van Maes dan wel ok. Al is die enkel voor BTW-plichtigen. https://www.maesmobility.be/nl/tank...r-elektrisch-laden/aanvraag-maes-hybrid-card/

Ik gebruik op dit moment vooral die van freshmile. Ik ben nog geen goedkopere optie tegengekomen zonder abonnement. Al is die niet zo goedkoop voor laden aan <22kw
Ik heb al verschillende apps bekeken maar vaak staat hij er niet op. Misschien moet ik eens een Dieteren laadpas bestellen en het dan uitproberen met een vriend hun EV bedrijfswagen.

Voor andere palen kom ik vaak het goedkoopste tarief tegen op Electroverse, ook zonder abonnement.

Dan ga je eerder moeten kijken in de verschillende apps.

Al lijkt mij die 0.3 van Maes dan wel ok. Al is die enkel voor BTW-plichtigen. https://www.maesmobility.be/nl/tank...r-elektrisch-laden/aanvraag-maes-hybrid-card/

Ik gebruik op dit moment vooral die van freshmile. Ik ben nog geen goedkopere optie tegengekomen zonder abonnement. Al is die niet zo goedkoop voor laden aan <22kw
Voor mij is Freshmile ook wel een topper, vaak een groot verschil met andere kaarten. Maar ik had dit weekend voor wat jij een tijdje geleden ook al beschreven had: gaan opladen bij 300 kW snellader in Nazareth en ik begon wel aan mijn max (175 kW) maar het viel al snel terug tot 80 kW en geraakte daar niet meer boven (en mijn batterij was 35 %, dus daar lag het niet aan).
Beetje vreemd en jammer mochten ze dat echt cappen omdat Freshmile zo goedkoop is. Of ze zouden toch tenminste een waarschuwing mogen geven dat het gebeurt :tongue:

Hoi
Binnenkort heeft mijn vriendin haar elektrische wagen en waren we aan het kijken welke laadpas het beste is voor een zelfstandige
maar er is zoveel keus. Zijn er hier die ons verder kunnen helpen? De kaart zou vooral voor noodgevallen zijn, wagen zal bijna altijd thuis geladen worden. Maar je weet nooit natuurlijk.

We gaan waarschijnlijk overstag gaan en elektrisch rijden, privé.
Nu ben ik aan het kijken welke laadpas we nodig hebben daar de thuis geen paal hebben.

Ik heb reeds:

- shelRecharge
- E-Flux EV
- Q8 electric

Zijn er nog anderendie je zou aanraden?

Terug
Bovenaan