EV - Het grote laadkaarten topic

We gaan waarschijnlijk overstag gaan en elektrisch rijden, privé.
Nu ben ik aan het kijken welke laadpas we nodig hebben daar de thuis geen paal hebben.

Ik heb reeds:

- shelRecharge
- E-Flux EV
- Q8 electric

Zijn er nog anderendie je zou aanraden?
Freshmile.

Als je veel aan de snellader hangt is het zeer moeilijk om beter te doen dan de prijs die hier aangerekend wordt. Ik schommel per kwh als ik daarmee laad tussen de 0.31€/kwh en de 0.37kwh. Ook aan de 150kw laders.

EDIT : toch zonder abonnement

Laatst bewerkt:
Freshmile.

Als je veel aan de snellader hangt is het zeer moeilijk om beter te doen dan de prijs die hier aangerekend wordt. Ik schommel per kwh als ik daarmee laad tussen de 0.31€/kwh en de 0.37kwh. Ook aan de 150kw laders.

EDIT : toch zonder abonnement
Die Freshmile is gewoon eenmalig €5 betalen, en vervolgens geld op storten? Geen maandelijks abonnement?

Die Freshmile is gewoon eenmalig €5 betalen, en vervolgens geld op storten? Geen maandelijks abonnement?
De kostprijs is 5€ voor de laadkaart.

Daarna is dat ofwel geld op storten ofwel uw bankrekening eraan koppelen zodanig dat men het daar kan van halen. Mogelijks wel 1 nadeel is dat elke laadsessie er 50€ dan geblokkeerd wordt op uw rekening om die afname te doen. En kan tot max 2 weken dan 50€ gereserveerd staan.
Wel nog nooit gehad dat dit foutief bleef staan of gefactureerd bleef. Wel al eens omdat ik 3 keer heb geladen op 2 weken dat ik 150€ gereserveerd had staan en dan 3 keer de facturatie van (max 20€) al afgeboekt was.

Ik heb voorlopig, houd hout vast, nog geen miserie gehad dat ik verkeerd gefactureerd werd. @Tomski heeft dat wel eens aan de hand gehad. En ook vermeld dat hij gestopt was met die kaart te gebruiken wegens slechte marktpenetratie. Maar bij mij is die kaart bij ons in Limburg toch redelijk goed ondersteund. Beter in ieder geval als de KIA kaart en stukken goedkoper dan standaard tarief snelladen (heb prijzen daar zien passeren van 70 - 90 cent /kwh... - zonder abonnement of zo).

Maar neen, was voorlopig geen abonnement. Daarom dat ik er ook naar verwees. Je moet bij de andere kaarten al een abonnement hebben om die prijszetting te kunnen verkrijgen.
Enige wat ik wel eens heb gehad is dat het leek alsof de snelheid beperkt werd waaraan je kon laden zodanig dat ik met mijn EV6 niet de super super supergoedkope prijs had. Of dat de kaart eens niet herkend werd, maar dat leek toen een probleem te zijn van de lader.
Op de laadpaal van bij de Colruyt nog geen problemen gehad... voorlopig... houdt hout vast.

Ben de Freshmile even aan het bekijken en zie op een laadpaal in de buurt dit staan:

Prijzen​

€ 0.25 / started kWh + € 0.05 / minThe pricing continues as long as the vehicle remains plugged in.

Minimumsaldo op uw rekening vereist: € 19,00 of Betalingsautorisatie: € 50,00

Wil dit dan zeggen dat ik € 0.25 per kWh moet tellen + 5 eurocent per minuut dat de wagen aan deze lader hangt?

Ben de Freshmile even aan het bekijken en zie op een laadpaal in de buurt dit staan:

Wil dit dan zeggen dat ik € 0.25 per kWh moet tellen + 5 eurocent per minuut dat de wagen aan deze lader hangt?
Ja, maar goed checken telkens als je gaat laden. Hier op het plein staan 2 laadpalen. Beiden zo'n Engie palen, maar andere provider/uitbater. Blijkbaar één van die 2 was toch aan de gewone rate + de tijdscomponent. Was een enorm dure laadbeurt zo ... :cry2:

Ja, snelladen wordt daarmee dan ook beloond.

150 kwh gemiddeld laden wil zeggen dat je op 20 minuten 50 kw in uw batterij steekt.
Dat is dus 50 × 0,25 + 20 × 0,05 dat is een pak voordeliher dan 11×0,25 + 60 × 0,05.

Ja, snelladen wordt daarmee dan ook beloond.

150 kwh gemiddeld laden wil zeggen dat je op 20 minuten 50 kw in uw batterij steekt.
Dat is dus 50 × 0,25 + 20 × 0,05 dat is een pak voordeliher dan 11×0,25 + 60 × 0,05.

Moet ook gaan, ik stond eergisteren aan een 150kW paal aan 50kW te laden omdat die paal niet meer leverde. Toen een andre wagen afkoppelde ging die naar 90kW, Dat is niet echt snelladen. Gelukkig laad ik 95% van de tijd thuis...

Moet ook gaan, ik stond eergisteren aan een 150kW paal aan 50kW te laden omdat die paal niet meer leverde. Toen een andre wagen afkoppelde ging die naar 90kW, Dat is niet echt snelladen. Gelukkig laad ik 95% van de tijd thuis...

Ja je kan altijd pech hebben. Maar daar kun je niet vanuit gaan.
50kwh is al bijna 5 keer beter en sneller dan aan 11kwh. 90kwh is bijna 9 keer sneller.
Het helpt om de kost te beperken.

Echter zelfs een 100kwh continue helpt ook al goed als het met de intentie is om wat bij te pompen of als je bij de supermarkt binnenspringt. En kostprijstechnisch is een 100kwh ook niet slecht.

Op reis ga je eerder proberen om een 300kw paal te nemen als je die mogelijkheid hebt met de wagen. Bij mijn wagen is die met wat geluk dan opgeladen op 15-18 minuten van 10-8x%.

Ja je kan altijd pech hebben. Maar daar kun je niet vanuit gaan.
50kwh is al bijna 5 keer beter en sneller dan aan 11kwh. 90kwh is bijna 9 keer sneller.
Het helpt om de kost te beperken.

Echter zelfs een 100kwh continue helpt ook al goed als het met de intentie is om wat bij te pompen of als je bij de supermarkt binnenspringt. En kostprijstechnisch is een 100kwh ook niet slecht.

Op reis ga je eerder proberen om een 300kw paal te nemen als je die mogelijkheid hebt met de wagen. Bij mijn wagen is die met wat geluk dan opgeladen op 15-18 minuten van 10-8x%.

Een iX3 maxed bij 150kW en dat is maar heel even. Na 50-55% SoC zit je nog aan 70kW ofzo. Dat heb je met oude tech natuurlijk.

Een iX3 maxed bij 150kW en dat is maar heel even. Na 50-55% SoC zit je nog aan 70kW ofzo. Dat heb je met oude tech natuurlijk.
Mijne EV6 maxed aan 235kwh en richting de 80% zit die nog aan 180 - 190kwh. Al is dat op 800V. Bij 400V mag je dat ongeveer halveren (en zit die rond 80 nog aan 100kwh)

De kostprijs is 5€ voor de laadkaart.

Daarna is dat ofwel geld op storten ofwel uw bankrekening eraan koppelen zodanig dat men het daar kan van halen. Mogelijks wel 1 nadeel is dat elke laadsessie er 50€ dan geblokkeerd wordt op uw rekening om die afname te doen. En kan tot max 2 weken dan 50€ gereserveerd staan.
Wel nog nooit gehad dat dit foutief bleef staan of gefactureerd bleef. Wel al eens omdat ik 3 keer heb geladen op 2 weken dat ik 150€ gereserveerd had staan en dan 3 keer de facturatie van (max 20€) al afgeboekt was.

Ik heb voorlopig, houd hout vast, nog geen miserie gehad dat ik verkeerd gefactureerd werd. @Tomski heeft dat wel eens aan de hand gehad. En ook vermeld dat hij gestopt was met die kaart te gebruiken wegens slechte marktpenetratie. Maar bij mij is die kaart bij ons in Limburg toch redelijk goed ondersteund. Beter in ieder geval als de KIA kaart en stukken goedkoper dan standaard tarief snelladen (heb prijzen daar zien passeren van 70 - 90 cent /kwh... - zonder abonnement of zo).

Maar neen, was voorlopig geen abonnement. Daarom dat ik er ook naar verwees. Je moet bij de andere kaarten al een abonnement hebben om die prijszetting te kunnen verkrijgen.
Enige wat ik wel eens heb gehad is dat het leek alsof de snelheid beperkt werd waaraan je kon laden zodanig dat ik met mijn EV6 niet de super super supergoedkope prijs had. Of dat de kaart eens niet herkend werd, maar dat leek toen een probleem te zijn van de lader.
Op de laadpaal van bij de Colruyt nog geen problemen gehad... voorlopig... houdt hout vast.

Ik zie dat je kan kiezen voor de laadpas & een RFID tag, ik twijfel nu welke van de twee ik zou nemen. Ik wil mezelf beperken tot Freshmile, Q8-electric & E-Flux. (Ionity niet interessant genoeg hier)
Shell Recharge als backup achter de hand just in case, ik wil geen overmaat aan kaarten en als ik dan al een kaart én RFID zou moeten nemen van één supplyer wordt het helemaal te gek.

Kom ik ver genoeg met enkel de Freshmile laadpas?

Ik zie dat je kan kiezen voor de laadpas & een RFID tag, ik twijfel nu welke van de twee ik zou nemen. Ik wil mezelf beperken tot Freshmile, Q8-electric & E-Flux. (Ionity niet interessant genoeg hier)
Shell Recharge als backup achter de hand just in case, ik wil geen overmaat aan kaarten en als ik dan al een kaart én RFID zou moeten nemen van één supplyer wordt het helemaal te gek.

Kom ik ver genoeg met enkel de Freshmile laadpas?
De laadpas en de druppeltag zijn allebei RFID tags. De ene is gewoon een kaart de andere heeft de mogelijkheid om aan uw sleutelhanger te hangen of zo. Beiden hebben hun eigen code die je moet toevoegen in de beheerapp (en dan activeren) als je ze wil gebruiken.

Je moet dan ook niet allebei kiezen. Maar je kan dat wel. Ik heb zo de laadpas initieel voorzien, en heb zo een organizer waar ik de laadkaarten insteek. Echter door het feit dat ik door de prijzen quasi altijd voor de laadkaart van freshmile ga, ben ik aan het overwegen om toch maar die druppeltag aan te schaffen en gewoon mee aan mijn sleutelhanger te hangen.

Je gaat ver genoeg komen met de laadpas. Men heeft gewoon opties voorzien zodanig dat je kan kiezen wat je wenst te gebruiken volgens hetgeen jij het meest praktische vindt.

Welke laadpas is het handigst als zelfstandige?
Zelfde vraag hier.

Ik heb via mijn werkgever EDI.
Mijn vrouw is zelfstandige en heeft nu ook een ec genomen. Ze had een q8 tankkaart en dacht nu voor q8 electric te gaan.
Edi heb ik ook altijd al bij elke paal kunnen gebruiken, dus op zich ook tevreden van.

Welke laadpas is het handigst als zelfstandige?
Ik gebruik het meeste de Eneco laadpas voor het laden rond de woning. Verder heb ik nog Shell (noodgevallen, is duurder) en Freshmile (werkt op veel van die Engie straatpalen bij ons in de buurt niet). Zelf hebben we nog geen laadpaal thuis.

Ik heb nu een freshmile kaart aangevraagd en een Q8 electric.

Q8 ligt op woonwerk baan, fastnet zou ik ook nog kunnen stoppen desnoods (werkt toch zonder kaart)

Zouden jullie nog iets nemen?

Vraagje uit mensen van Limburg. De Tesla charger aan de Corda campus, moet je daar ook een laadpass voor hebben of kan dat via creditcard?

Ik denk dat ik mijn Q8 laadkaart al naar de vaantjes heb geholpen 😂

Laadpaal 1 ging niet, verzet naar 3 en toen de kaart op de draadloze gsmlader gelegd.
Nu melding gekregen dat de kaart niet ondersteunt wordt 😅

toen de kaart op de draadloze gsmlader gelegd.
Dat doet die kaarten inderdaad kapot...

Blijft toch een vreemd fenomeen al dat laden.

Aan Tesla Superchargers zie je op het display het % en de huidige snelheid. Met mijn ID4 (toch niet gekend voor zijn hoge laadsnelheid) zat ik vorige week een pak sneller te laden dan een nieuw model Tesla die op minder % stond.

Drie weken terug stond ik even aan een Fastned 300W lader. Komt een Hollander met zo een KIA EV tank vragen hoe snel ik laadt. "110 maar deze auto kan niet veel sneller denk ik". Die Hollander zat aan 30 te laden. Stonden er maar met 2. Toch vreemd. Waarom kan die Kia/Tesla dan zoveel trekken? Stonden overigens nog een stuk of 5 Tesla's, allemaal trager aan het laden...

Momenteel in Frankrijk. Dezelfde laadpaal 0,25 of 0,55 euro Freshmile vs Shell Recharge laadkaart.
Snap niet goed dat dat allemaal kan.

Grrr, da's nu al de vijfde keer in een paar maand tijd dat ik niet publiek kan laden. Geen enkele kaart lukt.

Zo ga je de mensen niet overtuigd krijgen hoor.

Terug
Bovenaan