Renegadexxripxx
Well-known member
Is chargemap zo wat de go-to app om je route uit te stippelen en laadpalen te zien?
Moest zonet mijn vriendin via de telefoon helpen omdat ze 40km actieradius had en de laadpaal die ze gepland had niet werkte. Ik vond chargemap nu niet zo overzichtelijk. Ze kwam uit regio Zeeland en daar waren niet zo heel veel 100KW+ chargers en het was de eerste keer dat ik die app gebruikte, kan dus ook wel daaraan liggen.
EDIT: zag dat fastchargen aan 0,7 euro per kWh zit op het station waar ze nu is. Met een verbruik van 16kWh/100km zou dit ten opzichte van een wagen die 7L benzine verbruikt per 100km ongeveer gelijk uitkomen qua prijs. Wist niet dat dit zo duur was. Is van het werk dus maakt niet uit maar dacht toch dat het goedkoper zou zijn om elektrisch te laden.
1) ik gebruik meestal van de kaart die ik heb de app. Aangezien ik dan de grootste kans heb om een paal te kiezen. Anders gebruik ik chargeprice.
2) Meeste van die kaarten hebben een abonnement. Waardoor de prijs dan eerder richting de 0.3x€ gaat per km. Maar dan betaal je 5 tot 10€ in basis / maand om zo goedkoop te kunnen laden (als je vb op vakantie vertrekt is dat in veel gevallen een goede idee). Als je veel km's doet dan heb je dat zo terugverdiend. Anders is dat een afweging in de kaart die je kiest die het beste bij u past of uw trajecten die je het meeste maakt.
Dat is vb de reden waarom ik de freshmile kaart heb. Daar betaal ik bij de juiste palen, als mijn wagen zijn batterij goed voorverwarmd is, 0.3x€ /kwh zonder abonnement en als die niet door de lader gelimiteerd wordt (al gehad dat ik er maar 75 -> 150kw uitkreeg ipv de normale 235kw). Is die slechter voorverwarmd dan mag je eerder verwachten rond iets van een 0.45 - 0.55€/kwh wat wel nog wat goedkoper is.
Maar het is een feit dat elektriciteit niet echt goedkoper is geworden toen dat de prijs van benzine significant is gezakt. Tijdje geleden (2024 toen ik mijn moto nog had
) was benzine 1.8-1.9€/l ondertussen zit die aan 1.5 - 1.6€/l. Maar het is begrijpbaar dat die snelladers niet super goedkoop zijn, als de meeste mensen thuis laden dan is de clandizie beperkt en hun vaste kosten zijn nu ook eenmaal vaste kosten die je dan ook onder minder "mensen" kan uitspreiden.